Aihe: "Musiikkitaistelut"
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Juupe
28.05.2008 11:37:15
Kyllä sähköbraun on paljon parempi, kuin gillette, mun naamaan ainakin. Periaatteisiini sopisi tietysti paremmin akustinen partahöylä, mutta kun iho ei kertakaikkiaan siedä. Sähköhammasharja on muuten parempi, kuin akustinen.

Toistetaan nyt vielä, että sähkökitaralla ei (yleensä) yritetä jäljitellä akustista kitaraa, eikä sähköbassolla kontraa, ja sähköpianossakin on ihan oma soundinsa (Rhodes, Wurlizer). Digisoittimilla (rummut, piano, syna) taas nimenomaan yritetään jäljitellä aitoja soittimia, ja minusta aito on aina parempi, kuin jäljitelmä.

Tuo akustiset kitarat + sähkörummut tuntuu äkkiseltään aika erikoiselta, mutta paha sanoa mitään, kun en ole kuullut. Eihän tuollaisessa kokoonpanossa tietenkään voi mättää oikeita rumpuja täpöllä, mutta hiljaakin todellakin voi soittaa, ja sudeilla ja risukepeillä.

Väitän kyllä erottavani sähkörummut oikeista näkemättäkin. Tietenkin oikeidenkin rumpujen soundi voidaan sotkea äänityksessä/PA:ssa sellaiseksi, ettei niitä tunnista oikeiksi, mutta tarkoitankin hyvin viritettyjä ja hyvin äänitettyjä/vahvistettuja/toistettuja rumpuja.
Lennu
28.05.2008 13:06:08

Yks mikä mua häiritsee sähkörumpuseteissä yleensä on se, että siitä puuttuu se koko setin puhina ja pöhinä. Eli ne yksittäiset rummut on liian irtonaisen kuuloisia. Oon suuri luomurumpusoundin ystävä.
"Kauko Röyhkä, lol. Onko sillä oikeasti jotain biisejäkin vai koostuuko sen ura pelkistä Jyrkin ja Sessionsin haastatteluista jostain provinssin bäkkäriltä?" -MV
jape2
29.05.2008 00:01:21
Todettakoon myöskin että digivehkeellä voi matkia akustista, mutta
akustisella ei digiä. Noi Wurlizerit,Rhodesit,Hammonditkin on myös osittain
legendaa.Kaikki omistaneena en kaipaa!(Ekaa ainakaan)+(Sorry Laurens!)
Sähkikselläni matkin akustista vähän väliä.Akustisella sähkistä en.
Bassoni on sähköinen ja nelikielinen.Haitarini on höyrymalli, mutta
vaihtuu digiin heti kun pystyn.Rumpuja en omista, mutta digit ostaisin
jos ostaisin.ps.Sähköisellä parranajokoneella ei tee mitään!( jos parta kasvaa!)
baron
29.05.2008 00:12:03 (muokattu 29.05.2008 00:12:52)

Todettakoon myöskin että digivehkeellä voi matkia akustista, mutta
akustisella ei digiä.

Mä oon pari vuotta omistanut Nord Electron mutta vasta tänään treeneissä äkkäsin että siinä on erikseen akustinen grand piano soundi ja elektrinen grand piano soundi.
Tuntui joteskin vitsiltä kun sen akustinen grand on ihan surkea, mitä se elektrinen yrittää jäljitellä, jotain laitetta jossa parempi akustisen jäljitelmä vai?
Martso
29.05.2008 00:18:02
Mä oon pari vuotta omistanut Nord Electron mutta vasta tänään treeneissä äkkäsin että siinä on erikseen akustinen grand piano soundi ja elektrinen grand piano soundi.
Tuntui joteskin vitsiltä kun sen akustinen grand on ihan surkea, mitä se elektrinen yrittää jäljitellä, jotain laitetta jossa parempi akustisen jäljitelmä vai?

Minusta sinä mietit liikaa. :)
jape2
29.05.2008 00:26:22

joo, tuolla kosketinosastolla on todettu sen akustiset pianot paskas!
Sinänsä ihme juttu laatumerkiltä!
Kaikissa lelusoittimissakin on nykyään kohtuullinen piano, vaikka eihän
sitä oikein ilman tatsia voi hyvin hyödyntää.
Jos se toinen matkii esim. Korg M ykköstä.
rintapek
29.05.2008 00:42:39

siinä on erikseen akustinen grand piano soundi ja elektrinen grand piano soundi.

Ole ny mielummin iloinen, että vehkeessä on ainakin kaksi erilaista saundia. Flyygelissä ei ole ko yksi. Ja se on huomattavasti veemäisempi roudattava. Tohon roudaukseen ei tietty saisi kiinnittää huomiota. Eräs basistipalstalla vaikuttava on jo pitkään yrittänyt mulle opettaa, että ympyränmuotoiset kitkanpoistajat on keksitty. Ja joo, olen kuskannut flyygeleitä. Aikaa tästä on, mutta eivät taida olla yhtään kevyempiä tänäänkään.
One kind of music only - the good kind
baron
29.05.2008 00:46:37

Ole ny mielummin iloinen, että vehkeessä on ainakin kaksi erilaista saundia. Flyygelissä ei ole ko yksi. Ja se on huomattavasti veemäisempi roudattava. Tohon roudaukseen ei tietty saisi kiinnittää huomiota. Eräs basistipalstalla vaikuttava on jo pitkään yrittänyt mulle opettaa, että ympyränmuotoiset kitkanpoistajat on keksitty. Ja joo, olen kuskannut flyygeleitä. Aikaa tästä on, mutta eivät taida olla yhtään kevyempiä tänäänkään.

Staikkari D: 480 kg!
leprechaun
29.05.2008 02:47:54

JUUPE:
Kyllä sähköbraun on paljon parempi, kuin gillette, mun naamaan ainakin. Periaatteisiini sopisi tietysti paremmin akustinen partahöylä, mutta kun iho ei kertakaikkiaan siedä. Sähköhammasharja on muuten parempi, kuin akustinen.

Toistetaan nyt vielä, että sähkökitaralla ei (yleensä) yritetä jäljitellä akustista kitaraa, eikä sähköbassolla kontraa, ja sähköpianossakin on ihan oma soundinsa (Rhodes, Wurlizer). Digisoittimilla (rummut, piano, syna) taas nimenomaan yritetään jäljitellä aitoja soittimia, ja minusta aito on aina parempi, kuin jäljitelmä.

Tuo akustiset kitarat + sähkörummut tuntuu äkkiseltään aika erikoiselta, mutta paha sanoa mitään, kun en ole kuullut. Eihän tuollaisessa kokoonpanossa tietenkään voi mättää oikeita rumpuja täpöllä, mutta hiljaakin todellakin voi soittaa, ja sudeilla ja risukepeillä.

Väitän kyllä erottavani sähkörummut oikeista näkemättäkin. Tietenkin oikeidenkin rumpujen soundi voidaan sotkea äänityksessä/PA:ssa sellaiseksi, ettei niitä tunnista oikeiksi, mutta tarkoitankin hyvin viritettyjä ja hyvin äänitettyjä/vahvistettuja/toistettuja rumpuja.

En ota kantaa tuohon jäljittelyyn mutta sähkörummut oikein käytettynä tuntuvat olevan keikoilla todellinen siunaus. Kyllä oli mulla ennakkoluuloja ekalla kerralla mutta ovat karisseet.

Myös yhdistelmä akustiset kitarat ja sähkörummut kuullostivat ajatuksena ihan pöhköiltä ennen kuin kokeiltiin. Sittemmin ollaan huomattu että aika laajan soundimaailman saa syntymään aina kappaleen mukaan. Lisänä ehkä hieman eksoottisenkin muttei liikaa, olkoon vaikka ominaissoundi. Pohjia ottamalla vähän enemmän soittimista saa basistille syntymään ei-halutun vapaapäivän ja puhelinlaskut vaan pienenee kun ei ole liikaa porukkaa. Vapaa-aikaa jää enemmän jonka voi käyttää vaikka... vaikka... no käyttää miten käyttää. Pitsinnypläykseen ja kiiltokuvien liimailuun?
Lennu
29.05.2008 07:38:59

Joo, kyllä pohjia ottamalla moni asia alkaa kuulostamaan hyvältä ;)
"Kauko Röyhkä, lol. Onko sillä oikeasti jotain biisejäkin vai koostuuko sen ura pelkistä Jyrkin ja Sessionsin haastatteluista jostain provinssin bäkkäriltä?" -MV
Juupe
29.05.2008 10:26:08
Joo, kyllä pohjia ottamalla moni asia alkaa kuulostamaan hyvältä ;)

Niinpä.
Kuulo tuntuu olevan hyvinkin subjektiivinen juttu. Ihmiset kuulee/kuuntelee yllättävän erilaisia asioita samasta äänestä, varsinkin musiikista. Mun korvaan digijäljitelmät kuullostaa kamalilta, ja vinyyli voittaa CD:n 6 - 0 silloin kun oikein kuuntelemalla kuuntelen musiikkia. MP3:a kuuntelen vain pakosta. Kai mun korvissa on sitten jotain vikaa. Kalliiksi ja hankalaksi se ainakin elämän tekee.

Jos joku ei kuule eroa aidon soittimen ja digijäljitelmän välillä, tai digisoitin kuullostaa jopa paremmalta, niin hänenhän on turha maksaa omaisuuksia huippusoittimista joissa on vain yksi soundi ja ovat isoja ja painaviakin. Digivehkeillä pääsee havemmalla ja helpommalla. Mutta älkää edelleenkään tulko mulle väittämään, että digisoittimet on parempia soittimia, kuin aidot. Mun korvaan kun ei ole. Jos teidän korvaan on, niin olkaa tyytyväisiä.

Uusi kurkomallin Braun tekee muuten yhtä hyvää jälkeä kuin höylä. Vähemmällä vaivalla ja verellä. Mutta ei mulla varmaan sitten parta kasvakkaan, vaikka olen yli 30 vuotta niin kuvitellut.
Ukko
29.05.2008 17:17:30

Todettakoon myöskin että digivehkeellä voi matkia akustista.....Sähköisellä parranajokoneella ei tee mitään!( jos parta kasvaa!)

Näin juuri. Parran ajan manuaalisesti höylällä koska konetta ei ole eikä tod.näk. tule.
Otetaas taas.
jape2
29.05.2008 21:25:13
Ei muuta kuin Steinway ja vinyylisoitin+levy (Tauot) peräkärryyn (+Braun partakone tietysti, koska reissu voi kestää kauan) ja keikalle vaikka Karhulan kuntotaloon jossa roudaus kierreportaitse!
Tanssimusiikistahan täällä puhutaan vai/ Mikä vuosi nyt olikaan menossa?

Toi Braun ei kyllä sovi tohon settiin jotenkin...(partasuti yms. vehkeet parempi)
Tankero
29.05.2008 22:15:02
Ei muuta kuin Steinway ja vinyylisoitin+levy (Tauot) peräkärryyn (+Braun partakone tietysti, koska reissu voi kestää kauan) ja keikalle vaikka Karhulan kuntotaloon jossa roudaus kierreportaitse!
Tanssimusiikistahan täällä puhutaan vai/ Mikä vuosi nyt olikaan menossa?

Toi Braun ei kyllä sovi tohon settiin jotenkin...(partasuti yms. vehkeet parempi)

Taidan tehdä paljastuksen. Juupella on ainakin ollut sähköhammasharja.
Varmasti, vissiin.
paice60
29.05.2008 22:29:00

Sinäkin olet kokeillut Rolandeja, älä yhtään yritä.
Vittu näitä hommia edelleenkin.
jape2
29.05.2008 22:30:22

Aha! Taisi jo paljastaa sen itsekin.Pikkuhiljaa selviää, että sillä
on koti täynnä digivehkeitä! (Digitaalinen verenpainemittari esim.)
Ja kaapissa uusimmat Rollet!
Tankero
29.05.2008 22:43:36
Sinäkin olet kokeillut Rolandeja, älä yhtään yritä.

Olen kokeillut paljon pahempaakin.
Varmasti, vissiin.
rintapek
29.05.2008 22:43:48

Ja kaapissa uusimmat Rollet!

No siitä uusi sana Suamenkiäleen - kaappirolle.
One kind of music only - the good kind
tarmo
29.05.2008 23:09:43

Ihan sitä electric grandia sillä jäljitellään. Aika sama homma kuin rhodesissa... Tuskin sekään kenenkään mielestä on onnistunut jäljitelmä pianosta. Se electric GRAND on sitten se grand -jäljitelmä. Tunnut tuntevan uprightin ja grandin eron, joten tässä on sama idis... Yamahan CP -sarja on se tyyppi, jossa tätä soundia haettiin. Mites toi hammond? Eikös olekin paska jäljitelmä kirkkouruista, eihän niillä kehtaa mitään Bacheja soitella... Casiokin on parempi.
Ihan sama.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)