NYdoll 29.05.2008 09:56:08 | |
---|
Mikä näistä perinteistä (ei floikka) kampisysteemeistä toimii mielestänne parhaiten (pitää vireen parhaiten, paras tuntuma)? Tarviisi saada kammellinen kitara, jossa ei kuitenkaan ole floikkaa. Mallin olisi oltava myös "perinteinen" tai "vanha". Eli ESP - PRS -blingbling -kitarat eivät ole omaan makuun.. -It's always better to be out of tune than out of feeling- |
McNulty 29.05.2008 10:53:58 (muokattu 29.05.2008 10:54:35) | |
---|
Mikä näistä perinteistä (ei floikka) kampisysteemeistä toimii mielestänne parhaiten (pitää vireen parhaiten, paras tuntuma)? Tarviisi saada kammellinen kitara, jossa ei kuitenkaan ole floikkaa. Mallin olisi oltava myös "perinteinen" tai "vanha". Eli ESP - PRS -blingbling -kitarat eivät ole omaan makuun.. Itse olen havainnut (sekä duunissa, että kaverien/ystävien/sukulaisten soittimia soittaneena/korjanneena) Wilkinsonin tremolon ja jonkin laatumerkin lukittavat virittimet hyväksi ratkaisuksi. Tuo yhdistelmä on toiminut niin tuntumaltaan, soundiltaan kuin myös vireisyyden kannalta. Toki täytyy muistaa että satulan tulee olla hyvin viimeistelty, kun puhutaan perinnetremoloista. Wilkinson VSVG: http://www.stewmac.com/shop/Bridges … son_Gotoh_VSVG_Vintage_Tremolo.html Wilkinson VS-100: http://www.stewmac.com/shop/Bridges … ilkinson_Gotoh_VS-100N_Tremolo.html Hyviä lukittavia virittimiä ovat esim. Gotoh MagnumLock, Schaller M6 Locking, Planet Waves Auto-Trim, Sperzel Trim-Lok, Grover Rotomatic jne. |
LaXu 29.05.2008 11:01:47 | |
---|
Minun kokemukseni mukaan lukkovirittimien ja hyvän satulan kanssa about kaikki kahden tolpan varassa olevat kelluvat tallat toimivat hyvin. |
duc 29.05.2008 11:03:55 | |
---|
Fenderin Deluxe Stratocasterin systeemi on hyvä, lukkovirittimet ja kahden tapin Fender-tyylinen tremolo. Parer Flyn tallarakaisu oli myös toimiva vireenpitävyyden kannalta, kampea sai riuhtoa kunnolla ja vire pystyi, mutta tuntuma siinä ei ollut ihan niin hyvä... |
Swan 29.05.2008 11:05:13 | |
---|
Wilkinsonin VS-100:een olen itsekin päätynyt omassa customissani. PRS:n tallasta olen myös kuullut hyvää, joskaan en sellaisella ole venkslaillut vielä. Suosittelen kitaravaihtoehdoksi Warmothia. Osat ovat halpoja, mutta erittäin laadukkaita, ja niistä saa kasattua sellaisen kuin itse tahtoo tallajyrsintöjä myöten. Omaan Stratooni otin luonnollisesti Wilkinsonin mitoilla tehdyn kuopan. Esimerkkikuva, mitä Warmothilta saa: http://koti.phnet.fi/swan/wotever/strato.jpgOnce Lady Yuna fixes her hair, we leave. >-)))> #26 S.M.A.K. |
p130 29.05.2008 11:14:40 | |
---|
Minun kokemukseni mukaan lukkovirittimien ja hyvän satulan kanssa about kaikki kahden tolpan varassa olevat kelluvat tallat toimivat hyvin. Minä en ole koskaan ymmärtänyt/kokenut että lukkovirittimistä saisi vireen suhteen mitään etua verrattuna perinteisiin jos kieli vain on laitettu kunnolla virittimeen. Toisaalta toista mieltä oleviakin on paljon... Parhaiten toimiva perinnekampi löytyy Burnsilta. Tästä en keskustele, olette väärässä jos muuta väitätte, tällainen: http://www.kitarapaja.com/pics/burnss1.jpg Hymiö --> ;) Myös esimerkiksi hyvin säädetty Mustang toimii loistavasti kammetessa. Harva kampisysteemi ylipäätään on "huono" jos se on säädetty kunnolla ja soittaja on sisäistänyt kyseisen systeemin heikkoudet ja vahvuudet. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |
ReBeat 29.05.2008 11:28:38 | |
---|
Molemmat Wilkinsonit on tuntuneet kyllä hyviltä pienessä kampeamisessa. En osaa sanoa kumpi pitää loppujen lopuksi paremmin vireen. Satulalla on niin merkittävä vaikutus siinä että paha vertailla. Tuossa yksi vaihtoehto, jota harkitsisin kanssa jos kitaraa kasaisin: http://www.tremking.com/ |
Spandau- 29.05.2008 12:39:25 | |
---|
Ainakin itelle parhaiten on toiminu tuo jaguaarin kampi, täytyy kyllä aikamoisesti kammeta jos haluaa sen epävireeseen. Ei sillä tosin mitään kovinkaan suuria vireenpudotuksia voi tehdä, mutta juuri siksi pidän siitä. When i die, bury me upside down so the world can kiss my ass |
Volle 29.05.2008 14:39:39 | |
---|
Mäkin olen aika vahvasti sitä mieltä, että satulan kunnollisuus on tärkein tekijä vireen pitämisessä perinnekampien kanssa. Ja tietty tallapalojen luistavuus on yhtälailla tärkeää, jos on kyse jostain bigsby-tyylisestä ratkaisusta. Toki tallan on syytä olla kunnossa ja säädöissä, että että se palauttaa kunnolla. Piis |
Crossroad 29.05.2008 16:41:11 | |
---|
Fenderin Deluxe Stratocasterin systeemi on hyvä, lukkovirittimet ja kahden tapin Fender-tyylinen tremolo. Parer Flyn tallarakaisu oli myös toimiva vireenpitävyyden kannalta, kampea sai riuhtoa kunnolla ja vire pystyi, mutta tuntuma siinä ei ollut ihan niin hyvä... toimii erinomaisesti |
zuppermuhle 29.05.2008 17:06:15 | |
---|
Wilkinson liene parhaimmasta päästä jos ei lukollista kampea halua M.A.C.H.O #18 "Who is your daddy and what does he do?" |
McNulty 29.05.2008 20:01:34 | |
---|
Vaikka täällä nyt onkin paljon höpinää tyyliin "vintage tremolo kuin vintage tremolo" niin ei se ole aivan näin yksinkertaista. Parikin esimerkkiä... a) Esimerkiksi itselläni Stratocasterin 6-screw vintage synchro ei vain toimi, etenkään jos tallapalojen korkeussäätöruuvit hinkuttavat kämmenen syrjään dempatessa tms. b) Hyvin säädetty Fenderin moderni 2-post synchro on vain tuntumaltaan eri mitä Wilkinsonin VS-sarja. Tämä on ratkaisevaa jos käyttää kampea paljon/usein/whatever... Näinpä kaksin samanlaista ideaa voivat olla tyystin erilaisia käyttäjälleen. Soundillisesti eroa tuskin huomaa, mutta soitettavuudessa kyllä. Näin ainakin minulla käytännön kokeiluissa. |
Juniper 29.05.2008 20:55:09 | |
---|
Täältä tulee ääni kanssa Wilkinson vs-satkulle(Gotohin valmistamana). Kampi toimii kellon tarkkuudella. Hienovireen ja kielten korkeuden säätö toimii kuin unelma. Kammen kireyden saa säädettyä juuri sopivaksi(löysänäkään ei ole ollenkaan klappia). Lisäplussa tulee lukittavista tukipaaluista. Mikään ei nitise tai natise ja isona plussana tallan ergonomia on kunnossa. Tässä tallassa ei mikään hierrä tai kalva käsiä. |
Volle 29.05.2008 21:16:28 | |
---|
Vaikka täällä nyt onkin paljon höpinää tyyliin "vintage tremolo kuin vintage tremolo" niin ei se ole aivan näin yksinkertaista. Parikin esimerkkiä... ... Jos mun kirjoitukseen viittasit, puhuin vain vireen pitämisestä, jossa satula on tärkeämpi kuin itse talla, jos talla nyt ei aivan susi ole. Toki soittotatsiin, kammen herkkyyteen, tallan ulkonäköön yms. yms. vaikuttaa myös tallan malli. Esim. omassa stratokopiossa ei vireen pysymisen kanssa ole ongelmia, mutta talla on kyllä muuten melko paska: kammen tiukkuutta ei oikein voi säätää ja klappia on vallan vietävästi. Kai sinne jotain purkkaa pitäisi laittaa väliin. Piis |
pekurides 29.05.2008 21:23:45 | |
---|
Eiköhän Floyd rosekin rupea pikkuhiljaa olemaan ja vintagea myös....... Tunteella päin vittua. |
Wilkinson VS-100 + Sperzelin Trim-Lokit = parhautta :-) "I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp |