Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vintage keskustelua
1 2 3 4 5 6 7
black-dog
28.05.2008 16:56:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edellinen keskustelu aiheesta oli vuodelta 05, joten ei kai haittaa että pistän uuden pystyyn? Elikkä vintage soittokamojen omistajat, mitä löytyy, mitä tykkäätte ja keskustelua niistä. Itse omistan vuoden 67' teisco del reyn ja session sessionette 75 vahvistimen. Teisco on omalaatuinen, moni varmasti vihaisi soittotuntumaa ja särösoundia, mutta siinä on minun mielestä semmonen vibe että sitä ei löydä mistään nykyaikasesta kitarasta. Session on harvinaisen hyvä transistorivahvistimeksi, en aio luopua siitä. Tunnearvoakin sillä on mutta soundi on mahtava ja sopii mulle kun nyrkki silmään. Noniin mie olen hiljaa ja kertokaa te omista vanhoista soittotavaroista.
 
Watch my back sano kyttyräselkä
baba o riley
28.05.2008 18:24:29 (muokattu 28.05.2008 18:24:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yippii, nastaa että vintagefriikkejäkin löytyy, Hiwatt, SG ja electro harmonix on löytänyt tiensä mun himaan. Vintagekamat on mahtavia silloin kun löytää hyviä yksilöitä, mutta vintagella ei tule olla mitään itseisarvoa, ne voi kans olla ihan paskoja. Soittokamat on mulle työkaluja eikä niinkään museokamaa.
 
Jucciz
28.05.2008 18:36:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Missä menee vintagen ja ei-vintagen raja? Lasketaanko '62 Fender Bandmaster -nuppi ja yhtä vanha kaappi alkuperäisillä Jenseneillä, '70 Marshall Super Bass -nuppi, Coron Distortion 10 ja Phaser 55 tai Ibanez OD-850 jostain '74-76-välimaastosta? Noi on ainakin vanhinta mitä mun nurkkiin on eksynyt.
 
Pelkkä listaus ei oo kyllä keskustelua, joten lisään, että tykkään noista kaikista. Bandmasterin vibrato-kanava on varmaan herkullisin yksittäinen soundi, mitä pelkästä vahvistimesta ilman erillisiä pedaaleita olen koskaan saanut.
 
Les Fender
28.05.2008 18:39:37 (muokattu 28.05.2008 18:41:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Missä menee vintagen ja ei-vintagen raja?
 
Olikohan jokin "virallinen" raja 25 vuotta? Jos näin niin kahekskööt luvun alun kamat alkaa jo käymään vintitsistä.
 
E: Olikohan siinä jokin haluttavuus pykälä kans, miten sen sitten voikin määritellä?
 
"Living is easy with eyes closed!"
WinterMad
28.05.2008 18:41:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olikohan jokin "virallinen" raja 25 vuotta? Jos näin niin kahekskööt luvun alun kamat alkaa jo käymään vintitsistä.
 
Mulla tulee sanasta vintage semmoset ? -----> 70's/varhais 80's -kamat.
Sitten tuli Kramerit, Jacksonit, Charvelit yms. kasarikeihäät floikkatalloineen :P
 
"luulette olevanne hienoja kun kuuntelette paljon eri tyylejä mutta oikeasti paljon kovempi saavutus on jos kuuntelee vaan kokoajan gorgorothia tai eisiidiisiitä" - sub zero
DZN
28.05.2008 18:42:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites vanhat PRS:t(pre cnc)? Pääseekö niillä mukaan karkeloihin?
 
Aka. Dino and 6077dino
Jucciz
28.05.2008 18:43:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mähän oon vintagee! Ja mun Ibanez!
 
fox
28.05.2008 18:45:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olikohan jokin "virallinen" raja 25 vuotta? Jos näin niin kahekskööt luvun alun kamat alkaa jo käymään vintitsistä.
 
Noin se mennöö, 20-25 vuotta. Eli vitnakemarkkinoitten kovimmat "nousijat" on tiämmä vuodesta 2002 olleet mm. Ibanezin kitarat.
Vintagehan on vaan "vuosikertakamaa" joten ei siihen oikein mitään "kiveen hakattua" rajaa ole. Jotain nuorempiakin kitaroita, bassoja ja muita soittimia voidaan kutsua nimellä "vintage" ja arvostetut ja vähemmän arvostetut välittäjät niitä trokaa.
Kas kun kaikki vanha kama ei oo vintagea, onpahan vaan vanhaa soittokamaa. Täytyy olla kysyntää, ja hinnannousuun auttaa huomattavasti, jos se soitin on oikeasti jonkin moinen soittimena, ynnä muuta. Toki vintagekitaroissakin on niitä, joiden soitettavuus ei niin mitenkään oivallinen ole...
Eli kovan kysynnän ja niukan tarjonnan laki tuolla jyllää. 8)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
McNulty
28.05.2008 18:47:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on aika vähän aitoa "vintagekrääsää" vaikka tykkäänkin vanhanliiton soundeista omissa rokkitouhuissa. Vanhinta kastia kitarapuolella edustaa '85 LP Custom ja '88 Charvel. Efekteissä sitten Ibanezin Master-sarjasia 80-luvulta...
 
Itse ajattelen soundeja "Hendrix-tyylisesti", eli haen jatkuvasti uutta ja omaa... joskus se löytyy vanhemmista kamoista, joskus uudemmista. Aika usein uudemmista (esim. t.c.Electronic Nova Delay hyvänä esimerkkinä). Varmasti omistaisin useammankin vanhemman soittimen, vahvistimen ja lattiapaavon, mikäli hinnat olisivat inhimillisempiä. En laittaisi lainkaan pahaksi omistaa esim. 60s/70s ES-335:n blockeilla... cherry tahi walnut värillä.
fox
28.05.2008 18:47:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mähän oon vintagee! Ja mun Ibanez!
 
Juccizelle tuosta Ibanezi..
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170219815367
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
DZN
28.05.2008 18:48:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla tulee sanasta vintage semmoset ? -----> 70's/varhais 80's -kamat.
Sitten tuli Kramerit, Jacksonit, Charvelit yms. kasarikeihäät floikkatalloineen :P

 
Charvelin juuret menee sinne 70-luvulle aikaan, jolloin floyd rosesta ei ollut vielä tietoakaan. Charvelistahan se Jacksonkin sitten syntyi ja tässä oli sitten Randy Rhoadsillakin osansa. Charvelista infoa täältä:
http://www.sandimascharvel.com/story.htm
 
Aka. Dino and 6077dino
Les Fender
28.05.2008 18:56:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli vitnakemarkkinoitten kovimmat "nousijat" on tiämmä vuodesta 2002 olleet mm. Ibanezin kitarat.
 
Kyllä ton arvostuksen nousun huomasi kun juuri myin toisen Ipaneesin 2617 Artisteista, kyselyitä tuli yllättävän paljon. Vielä siinäkin vaiheessa kun ilmo oli jo painunut pimentoon, viimeiset kyselivät kun kitara oli jo myyty ja ilmoitus poistettu.
 
Mielestäni Artistien hinnat ainakin Suomessa ovat kuitenkin vieläkin ihan maltillisia, alle tonnilla aivan mahtavia kepukoita.
 
"Living is easy with eyes closed!"
fox
28.05.2008 19:00:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni Artistien hinnat ainakin Suomessa ovat kuitenkin vieläkin ihan maltillisia, alle tonnilla aivan mahtavia kepukoita.
 
Sun olis tarvinnu tuolla superstrato-ajalla niitä hommailla.. ;) Mutta toki, kyllä tuolla Ibaneesi-voorumilla sitä hinnannousua on sekä kiitelty että kiroiltu. Hitto, eihän isonumeroista Artistia (pienet valmistusmäärät muutenkin) enää alta kiloeuron löydy..
Toki toisaalta uutena maksoi saman ku Gibson LP Deluxe..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
baba o riley
28.05.2008 19:24:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä tuun varmaan elämään koko elämäni niissä viboissa että -79 on viimenen vintagevuos :) Seuraava sukupolvi saa sitten ottaa 80-luvun mukaan jos siltä tuntuu :)))
 
Vintagekama on taas hip, Siitä ei oo hirveen monta vuotta sitten ku löytyi vanhoja hiwatteja ja orangeja pilkkahintaan, ja niitä kans löyty, ihmiset halus niistä eroon jostain syystä. Joskus samoihin aikoihin ku THE-bändi boomi nousi alko kans vintagekmamat kiinnostaa jengiä ja hinnat nous mukavasti. Nyt jos haluaa hyväkuntoisen hattiwatin, orangen tai marsun -60/70 luvun taitteesta tai vanhemman, niin good luck etsinnöissä vaikka pätäkkää riittäisikin.
 
Tää on toisaalta trendi josta pidän, jengi on alkanut tajuamaan soundin päälle oikeesti :)
 
baba o riley
28.05.2008 19:42:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä muuten on syy miksi teillä on vintagekamaa, esim. jucciz, tiedän että sulla on buddaa kans nurkissa, mutta millä soitat pääasiassa, vintagella vai uudella?
 
black-dog
28.05.2008 22:06:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä tuun varmaan elämään koko elämäni niissä viboissa että -79 on viimenen vintagevuos :) Seuraava sukupolvi saa sitten ottaa 80-luvun mukaan jos siltä tuntuu :)))
 
Vintagekama on taas hip, Siitä ei oo hirveen monta vuotta sitten ku löytyi vanhoja hiwatteja ja orangeja pilkkahintaan, ja niitä kans löyty, ihmiset halus niistä eroon jostain syystä. Joskus samoihin aikoihin ku THE-bändi boomi nousi alko kans vintagekmamat kiinnostaa jengiä ja hinnat nous mukavasti..
 
Tää on toisaalta trendi josta pidän, jengi on alkanut tajuamaan soundin päälle oikeesti :)

 
kyllä mie sanoisin vintageksi jos esim hommaisin ovation gp:n 80-luvulta:D
 
ja oon samaa mieltä tosta vintagekaman "uudesta noususta", mukavaa kuunnella muutakin kuin (anteeksi metal-musiikin ystävät) laiho-tyylistä tiluliluleita marskien läpi tappingilla höystettynä. Mainstream-musiikki on muutenkin ollut viimeaikoina iha positiiviseen suuntaan muuttunut.
 
Watch my back sano kyttyräselkä
Artist
28.05.2008 22:29:05 (muokattu 28.05.2008 22:31:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei nykyään taida kitarapuolelta oikeaa vintagea löytyä. Yksi jousikaiku/etuvahvistin tsydeemi 60-luvulta kyllä, mutta se ei ole varsinaisesti kitarakamaa. Hemmetin hyvä se kyllä on.
 
Mitä vintageen keskusteluun noin muuten tulee niin viini kyllä ajoittain maistuu joo.
 
"I'm hypocrite, I dish it out but I can't take it I know you think it's wrong and maybe you're right but this is my song"
Volle
28.05.2008 23:44:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkuun funtsin, ettei mulla ole mitään vanhaa roinaa enää paitsi Laneyn "köyhän miehen plexi" 60/70-luvun vaihteesta odottelemassa konkkaremppaa, mutta tarkemmin ajatellen basso (Jv-sarjan Squier Jazz vuodelta 84) alkaa olla kohta vintitsiä samaten kuin Ibanezin roadster-kitara, joka lienee 80-luvun alkuvuosilta. Lisäks mulle lahjoittamansa akkarinkin taisi kummisetä ostaa opiskeluaikanaan eli 70-luvulla.
 
Huh, mähän oon miltei keräilijä. :)
 
Piis
The Boss
29.05.2008 00:06:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei taida muuta löytyä kuin Matsumokon tehtaalta Japanista Vantagen 335-klooni, VSH-445. Originaalikunnossa, suht ärjyillä mikrofoneilla - Orange alkaa ainakin huutamaan tällä tokain jälkeen.
 
Valmistettu ilmeisesti vuonna 1982 - sarjanumero kun alkaa kakkosella. Ainakin itse tämän melkein vintage-aikaiseksi laskisin, tosin arvoa ei näille niin paljoa ole. Ei se minua haittaa - ei tuo Japanin Fender stratokaan (vm. 89-90) maksanut minulle kuin 500€, mutta käyttöarvoa sillä on todella paljon.
 
Täytyisi käyttää tuo konitohtorilla, kun oli jätetty ulkovarastoonkin kesäksi ja on ollut soittamatta käytännössä 20 vuotta, nyt toki minulla "sisäänajossa". Mikkeihin ajattelin teettää puolitusmahdollisuuden, niin kuin tämän isoveljillä (ja joillain näistä 445:sta) on. Saisi enemmän soundimaailmaa, mutta pysyttäisiin kuitenkin alkuperäistä kunnioittavassa hengessä.
 
Ne hienoimmat kepit tulevat kyllä 70 ja 80-luvuilta Japanista - siitä en pääse ylitse enkä ympäri!
 
Werihukka
29.05.2008 00:27:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiiä onko Adan mp-1 nyt sitten vintagea, mutta hyvä se ainakin on :) (ja muulla ei ole väliä)
 
Mikäpäs siinä riippuessa Hiidenkurkihirsipuussa Wolfhorde@mikseri.net
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «