Aihe: Oletko pysynyt samassa kitaramallissa koko soittourasi ajan?
1 2 3 4 5 6 7 8
varo
28.05.2008 12:49:31
mulla on nyt lespa mallinen ja kiinnostais ostaa seuraavaksikin samanlainen.kannattasko vaihtaa kitaramallia et oppis soittaa kaikenlaisilla kitaroilla?
Jucciz
28.05.2008 13:02:22
mulla on nyt lespa mallinen ja kiinnostais ostaa seuraavaksikin samanlainen.kannattasko vaihtaa kitaramallia et oppis soittaa kaikenlaisilla kitaroilla?

Tapauskohtaista - tai sitten en enää osaa sanoa, mistä kaikesta se johtuu, mutta omalla kohdallani on täysin luontevaa siirtyä "kaarevaotelautaisesta" ja pitkäskaalaisemmasta Fenderistä "litteäotelautaiseen" ja lyhyempiskaalaiseen Gibsoniin.

En osaa sanoa, kumpi olisi parempi soittaa - jotkut löytävät isojakin eroja soittotuntumassa ja heille soittimeen "tottuminen" voi viedä aikaa. Itse en voi väittää huomaavani esimerkiksi otelaudan kaarevuudessa (7,25" vs. 12") mitään vaikutusta soiton helppouteen, vaikka joillekin tuo ero on tosi suuri.

Tokihan monenlaisilla kitaramalleilla on hyvä oppia soittamaan - vähän sama homma kuin erilaisilla autoilla olisi kai hyvä oppia ajamaan.
StJerky
28.05.2008 13:59:17 (muokattu 28.05.2008 13:59:43)
Minulle melkein sama millainen kaula, joskin leveä ja matala miellyttää vähiten.

Enemmän merkitystä tallaratkaisulla, jolloin Tune-O-Matic kitarat sopii minulle parhaiten. Enimmäkseen soitan Les Paul -johdannaisilla. Stratolla soittelen myös, mutta on pitänyt ottaa volumepotikan nuppi pois, kun muuten se menee aina hiljemmälle kun käsi osuu siihen dempatessa.
Metal_Late
28.05.2008 14:02:52
No olen soittanut aluksi stratolla ja siirryin n.puoli vuotta sitten V-kitaraan.
Ziggy Bubba
28.05.2008 14:08:30 (muokattu 28.05.2008 14:10:37)

Ite lähdin liikkeelle, niin kuin monet muutkin, sillä mitä sain käsiini. Omalle kohdalle sattui jo aika rankasti osumaa saanut Vantagen super-strat yksikelaisilla mikellä... Ekana kunnollisena ja toimivana kitarana mulla toimi Tokain Breezysound Tele, josta sain paljon iloa, vaikka heviä tuppasin enimmäkseen tuohon aikaan soittelemaankin. Tämän jälkeen on tullut Iban RG:tä, SG:tä, Fenderin Stratoa, Lespaa ja Jagmasteria muiden muassa.

Eli en ole pysynyt samassa kitaramallissa vaikka nuo Lespat ja SG:t eniten miellyttävätkin. Olen pyrkinyt pitämään "kitara-arsenaalini" suht monipuolisena, vaikka se nyt onkin tupannut menemään tuohon tuplahumppari/lyhyt-skaala -akselille. Joku hyvä tele tai strato voisi maistua vielä joku päivä... Pistän sitten vaikka yhden kapulan vaihtoon :)
"It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious." -Bill Hicks
Jamzku
28.05.2008 15:06:56
En. Ensimmäinen kitara oli Yamahan stratokopio, mutta nykyään pääasiallinen sotin on LP-tyyppinen LTD. Vanha strato on kyllä minulla edelleen ja silläkin tulee toisinaan soitettua. LP tuntuu olevan miellyttävämpi sekä soundillisesti että ulkonäöllisesti. Lisäksi lyhempi skaala tuntuu vähän helpottavan soittamista satulan lähellä. Strato tuntuu aavistuksen helpommalta taas ylänauhoilta, mutta kun tykkään enemmän kompata kuin sooloilla niin LP vie soitettavuudenkin osalta pidemmän korren.
"Music is a safe kind of high" - Jimi Hendrix
Tomtom
28.05.2008 15:20:23 (muokattu 28.05.2008 15:21:54)
Mulla on ollut LP- mallia, Stratoja ( tällähetkellä 2kpl), puoliakkareita ( Epi, Gretsch, Hohner

E: mihin tästä hävis loppu??

.. no siis Hohner puoliakkari nyt, V-mallia on ollut, PRS:iä, ja mitä muuta vielä. Teleneitsyys menettämättä..
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
StJerky
28.05.2008 15:39:21
Olen soittanut vasta 25 vuotta, joten ihan ymmärrettävästi en ole löytänyt sitä omaa juttuani vielä. Firebirdiä olen haaveillut. Joku vanha Hagström voisi olla se myös tai joku puoliakustinen. Mutta pitää löytyä käytettynä ja siinä pitää olla tiettyä luonnetta.
Guildfinger
28.05.2008 16:59:55
Kaikenlaisia on tullut kokeiltua. Aika avaa kyllä korvat ja silmät huomaamaan, minkälaisella soundilla, tyylillä ja tatsilla on mehukasta vetää. Mä diggaan melko isoista kauloista, mutta liian halko jäykistää soittoa. Gibson Chet Atkins sarjalaisissa, joissakin vanhoissa Gretscheissä, Dearmondeissa, Guildeissa, Hagströmeissä on muhevia kauloja.
Kiellettyjen listalla on Fenderit, SG:t, Les Paulit eli ne tavallisimmat suosikit.
Mirk0
28.05.2008 22:12:57 (muokattu 28.05.2008 22:13:15)
Omistan straton ja tällä hetkellä suunnitelmissa ostaa explorer-johdannainen.
V:tkin käynyt suunnitelmissa mutta kun ei löydy duncaneilla tai emg:llävarustettua king v:tä joka spekseiltään täydellinen.
ballfish
28.05.2008 22:19:09
Kyllä omalle kohalle se strato on aika ykkönen soittotuntumassa. Les Paul sen sijaan voittaa soundissa, eikä kyllä paljoa häviä muissa asioissa. Molempi parempi ja Lespaa olisi tarkoitus hommata straton kaveriksi.
"Uskomatonta, kuinka rumpuraita voi kuulostaa kuin läiskyteltäisiin peniksellä reisiin. Jos se tietenkin yltäisi. Jestas." -kokarek
teukka
28.05.2008 22:20:01
3 super stratoa oli ensin ja nyt kolme viimistä King V:tä! 2 Niistä edelleen hallussa enkä varmaan muun mallisella enää tule soittamaan.2 Vuotta symbioosia takana.
Lisää tatskoja s*^tana! Tulossa....hyvin pian....
P-man
28.05.2008 22:26:36
4 stratoa, 2 les paulia ja 4 superstratoa on ollut. Superstrato on mieluisin.
Snapo
28.05.2008 22:38:00
Les Paulilla alotin, nyt on superstrato menossa. Näissä stratoissa tuo volumepotikka on suuri huutomerkki, rajoittaa valikoimaa rankasti. Tai sitten täytyy tehdä potikkajärjestelyitä niinkuin nykyiseen kitaraan on tehty. Kiva olisi omaksua sellainenkin pikkaustekniikka ettei käsi tyrki volumea koko ajan.
T.InTone
28.05.2008 22:46:54
Stratomallisella alkoi aikoinaan soitto (se lepää vielä tänäkin päivänä sarkofagissaan) ja kun Epiphonen SG:n ostin, niin siitä ei ollut paluuta. SG:ssä on mun soitolle kaikki kohdallaan, kädet löytää luontevasti paikkansa, mikään paikka ei rasitu ja soundi toimii aina. On älyttömän hienoa et jokaiselle on olemassa se oma uniikkimalli jolla homma rokkaa...
"Älkää ampuko kitaristia jos kappale ei miellytä. Se voi silti olla nuottien mukaan soitettu."
NYdoll
28.05.2008 23:27:20

Strato-mallisella Ibanezin roadstarilla oon aloittanut ja se on varmasti edelleen luontevimman tuntuinen malli. Yleensäkin pulttikaulaiset tasakantiset kitarat tuntuisivat olevan se "mun juttu". Les Paul -malliseen kitaraan en totu niin millään, en oikein myöskään TOM-tallaan.
-It's always better to be out of tune than out of feeling-
juikkipuikki
03.08.2008 12:58:08

1 SG
1 Strato
2 Les Paulia

Les Paulilla mennään ;)
Lesbo-ul on kaiken A ja O, joiden välissä L ja K.
Michi
03.08.2008 13:08:53
Aloittelin joskus 80-luvun puolivälin jälkeen bränikällä Staggin SG-kopiolla. Se vaihtui hetkeksi Yamahan bassoon, josta sit siirryttin todella hienoon postimyynti-stratoon (oiskohan ollu Williams peräti?!).

Ekoilla kesätyörahoilla muistan ostaneeni Charvel Model 6, edellisvuoden mallia. Tällähän sitä sit menikin '90-luvun puoliväliin, jolloin vaihdoin Tokain Love Rockiin. Oli muuten soiva peli tuo Charvel...eikä Tokaissakaan mitään vikaa ollut. Tokain kanssa samaan aikaan Jackson PC3 ja Orville Les Paul Custom...hyviä kitaroita nekin perskeles!

Monien mutkien ja elämäntilantilanteen muutosten kautta luovuin kaikista kolmesta soittimesta reilu vuosi takaperin. Sen jälkeen omistuksessa käväisi Tokain superstrato, ja nyt tuo Wolfi flygarikopio toimittaa soittimen virkaa. Ja tyytyväinen olen kyllä. Ai niin ja joku ihmeellinen Fender superstratofloikkahirviö tuli hommattua eBaysta, vielä säädettävänä toistaiseksi, kaulan vaihdoksi taitaapi mennä...

Eli ei, en ole pysynyt samassa kitaramallissa koko soittouraani. Ja nytkin polttelee mm. Explorer tai johdannainen, RR-malli ja tietysti Les Paulkin pitäis saada...

:).
-Up The Irons!-
MuzaK
03.08.2008 13:39:02
Mitä vanhemmaksi tulen sitä vähemmän on soundissa säröä, mutta enemmän yritän hakea soivuutta. Tämä heijastuu kitaroissani eli yksinkertaisempaan suuntaan olen menossa. Kun olisi jo teininä tajunnut että yksinkertainen on kaunista!

1984-2006:
Maya Les Paul
Squier Strato
Ibanez Roadstar 2
Omatekoinen hevikeppi
Tokai hevikeppi

Nyt omistan:
Fender Strato
Fender Baja Tele

Ennen en tajunnut kiinnittää huomiota ilmaisuun ja puhtauteen vaan roisin menemään tilulilua vähän sinnepäin ja se muka oli mahtavaa :) Paljon säröä humpparikitaroilla, hehe!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)