Aihe: Mitä on hyvä tietää 7-kielisistä?
1 2 3 4
Jucciz
27.05.2008 23:34:04
Ilmeisesti et pidä 7-kielisestä sitten niin vähääkään tai et vain osaa yksinkertaisesti soittaa sillä.

Seiskakielisillä on mun kuuntelemassa (ja arvostamassa) musiikissa niin marginaalinen rooli, että kai se on helpompi sanoa, että en juurikaan kyseisistä soittimista välitä - ainakaan silloin kun tuloksena on (valitettavasti yhä enenevässä määrin tehtävää) äänimaailmaltaan kolkkoa ja alarekisterissä suurimman osan ajasta möyrivää hevimusiikkia. Ihan yhtä totta on se, että olisin seiskakielisten kanssa itse aivan solmussa: olen kyllä pyhästi luvannut, että sinä päivänä kun hallitsen kuusikielisen kitaran, voin ruveta katselemaan seiskoja. Tätä kirjottaessani ei olla siellä päinkään ja kuusikielisissäkin on vielä niin paljon opettelemista, ettei mitään järkeä. Ei siis pelkoa lähivuosikymmeninä.

Eli en todellakaan osaa soittaa niitä, se kyllä on varmaa - myönnän ihan avoimesti. :) Mutta ihan yhtä totta on se, että mun korvaan kitaroista (lähes) normaalivireinen kuulostaa yksinkertaisesti parhaalta - se ei riitele muiden soittimien äänialan kanssa ja kaiken lisäksi kuulostaa kitaralta. "Lähes" sen takia, että Eb-vire tai satunnainen drop-D ei vielä yleensä pilaa kokonaisuutta, mutta laajamittainen tuota matalampi möyrintä harvemmin jaksaa innostaa - ainakaan kun puhutaan raskaammasta rockmusiikista. Luultavasti 7-kieliselle akustiselle kitaralle taitavasti sovitetut jazz-standardit eivät aiheuttaisi minkäänlaista inhoreaktiota, jos joku niitä rämpyttelisi nuotiolla - tällöin äänikuvalla olisikin hyvin vähän tekemistä sen kanssa, mihin suurin osa nykyään seiskakielisensä ostaa.
Diabolicum
27.05.2008 23:53:15

Seiskakielisillä on mun kuuntelemassa (ja arvostamassa) musiikissa niin marginaalinen rooli, että kai se on helpompi sanoa, että en juurikaan kyseisistä soittimista välitä - ainakaan silloin kun tuloksena on (valitettavasti yhä enenevässä määrin tehtävää) äänimaailmaltaan kolkkoa ja alarekisterissä suurimman osan ajasta möyrivää hevimusiikkia. Ihan yhtä totta on se, että olisin seiskakielisten kanssa itse aivan solmussa: olen kyllä pyhästi luvannut, että sinä päivänä kun hallitsen kuusikielisen kitaran, voin ruveta katselemaan seiskoja. Tätä kirjottaessani ei olla siellä päinkään ja kuusikielisissäkin on vielä niin paljon opettelemista, ettei mitään järkeä. Ei siis pelkoa lähivuosikymmeninä.

Eli en todellakaan osaa soittaa niitä, se kyllä on varmaa - myönnän ihan avoimesti. :) Mutta ihan yhtä totta on se, että mun korvaan kitaroista (lähes) normaalivireinen kuulostaa yksinkertaisesti parhaalta - se ei riitele muiden soittimien äänialan kanssa ja kaiken lisäksi kuulostaa kitaralta. "Lähes" sen takia, että Eb-vire tai satunnainen drop-D ei vielä yleensä pilaa kokonaisuutta, mutta laajamittainen tuota matalampi möyrintä harvemmin jaksaa innostaa - ainakaan kun puhutaan raskaammasta rockmusiikista. Luultavasti 7-kieliselle akustiselle kitaralle taitavasti sovitetut jazz-standardit eivät aiheuttaisi minkäänlaista inhoreaktiota, jos joku niitä rämpyttelisi nuotiolla - tällöin äänikuvalla olisikin hyvin vähän tekemistä sen kanssa, mihin suurin osa nykyään seiskakielisensä ostaa.

Olet kyllä oikeassa kommentissasi,joten pahoitteluni hieman jyrkästä suhtautumisestani suhteesi, kommenttini oli vain vastine omiisi :). Se on totta että moni ostaa 7-kielisen vain sen takia että luulee "saundin kuulostavan rankemmalta" vaikka itse asiassa homma on toisin päin jos ei oikeasti tiedä mitä tekeee. Sen tähden varmaan torikin on välillä pullollaan "ostin mutta siirryn takaisin 6-kieliseen "-ilmoituksia. Itselleni 7-kielinen on lisännyt mahdollisuuksia soitossa ja myöskin helpottanut tietyiltä osin soiton harjoittelua, mutta se olenkin vain minä
HeviMetal DJ jo vuodesta 1998
McNulty
28.05.2008 10:48:47
Ihan yhtä totta on se, että olisin seiskakielisten kanssa itse aivan solmussa: olen kyllä pyhästi luvannut, että sinä päivänä kun hallitsen kuusikielisen kitaran, voin ruveta katselemaan seiskoja. Tätä kirjottaessani ei olla siellä päinkään ja kuusikielisissäkin on vielä niin paljon opettelemista, ettei mitään järkeä. Ei siis pelkoa lähivuosikymmeninä.

Hallitsetko sitten täydellisesti 5 tai 4 kieltä? Mikäli et, niin eihän tuo 6-kielinen ole sinulle sen sopivampi kuin 7-kielinenkään :) Eli sikäli tuossa ajatusketjussa onpi pienen pieni brainfart.

Ei sillä... itsellenikin riittää 6-kielinen, mutta 7-kielinen on hyvä lisä valikoimaan. Vähän samalla tavoin kuin p90-mikillä varustettu kitara on hyvä lisä humbuckerien ja normisinkkujen kokoelmaan. Vaihtoehtoja ja monipuolisuutta.
Jucciz
28.05.2008 11:43:32 (muokattu 28.05.2008 11:44:03)
Hallitsetko sitten täydellisesti 5 tai 4 kieltä? Mikäli et, niin eihän tuo 6-kielinen ole sinulle sen sopivampi kuin 7-kielinenkään :) Eli sikäli tuossa ajatusketjussa onpi pienen pieni brainfart.

Kuinkas niin? En minä keksi hyvää syytä kutsua alle kuusikielistä kitaraa kitaraksi ensinkään. Siirtyminen viisi- tai nelikieliseen soittimeen ei enää minusta täytä kitaransoiton määritelmää lähtökohtaisesti (saivartelijoille tiedoksi: jos kitarasta katkeaa kieli tai vaikkapa irroitetaan kaikki kielet otelaudan puhdistuksen ajaksi, se ei vielä tee siitä epäkitaraa, jos minulta kysytään). Edelliseen vielä perusteluna vaikkapa se, että jos otetaan mikä tahansa normaali kitarakappale, sen järkevään ja luontevaan soittamiseen vaaditaan yleensä kuusikielinen kitara: vähemmällä kielimäärällä ei yleensä saada järkeviä sormituksia ja lisäkieliä ei tarvita, ellei haluta poiketa alkuperäisestä esitysohjeesta tai muuten vaan kikkailla.

"Normaali kitarakappale" tarkoittaa tässä yhteydessä kappaletta, jota ei varta vasten ole sävelletty seiskakieliselle. Tällaisia kappaleita on ylivoimaisesti suurin osa kitarakappaleista ja hyvä niin. Että brainfart vaan itelles. ;)

Vastaus kysymykseesi: kyllä viidessä ja neljässäkin kielessä on kovasti tekemistä yhä, eli en hallitse.
McNulty
28.05.2008 12:17:16 (muokattu 28.05.2008 12:34:05)
Kuinkas niin? En minä keksi hyvää syytä kutsua alle kuusikielistä kitaraa kitaraksi ensinkään.

http://en.audiofanzine.com/img/prod … /audiofanet_en/normal/4/4/44351.jpg

Scott Ian (Anthraxin riffiguru) ja 5-kielinen baritoniKITARA. Vähän sama kun sanoisi että 4-kielinen banjo ei ole banjo... tai että 6-kielinen basso ei ole basso.

Keef ja 5-kielinen Tele avoimessa vireessä? Anyone?

Siirtyminen viisi- tai nelikieliseen soittimeen ei enää minusta täytä kitaransoiton määritelmää lähtökohtaisesti (saivartelijoille tiedoksi: jos kitarasta katkeaa kieli tai vaikkapa irroitetaan kaikki kielet otelaudan puhdistuksen ajaksi, se ei vielä tee siitä epäkitaraa, jos minulta kysytään). Edelliseen vielä perusteluna vaikkapa se, että jos otetaan mikä tahansa normaali kitarakappale, sen järkevään ja luontevaan soittamiseen vaaditaan yleensä kuusikielinen kitara: vähemmällä kielimäärällä ei yleensä saada järkeviä sormituksia ja lisäkieliä ei tarvita, ellei haluta poiketa alkuperäisestä esitysohjeesta tai muuten vaan kikkailla.

The Rolling Stones? Ilmeisesti se on sitten epämusiikkia ja Keef on jotain muuta kuin kitaristi.

Vastaus kysymykseesi: kyllä viidessä ja neljässäkin kielessä on kovasti tekemistä yhä, eli en hallitse.

Jos jatketaan tuota sinun logiikkaasi hieman. Ensin toteat, että 7-kielinen on sinulle turha koska et hallitse 6-kielistäkään. Nyt kerroit että et hallitse 5- tai 4-kielistäkään, joten eikö 6-kielinenkin silloin ole turha?

Minusta jotenkin omituista ajattelua tuollainen... ill-logic. Ymmärrän kyllä ettei 7-kielinen ole kaikkien juttu, ei se varmasti ole minullekaan koska 6-kielisiä käytän yli 90% ajasta. Sen sijaan en ymmärrä logiikkaasi tuossa 7-kielisen turhaksi perustelemisessa (ts. "kun en osaa 6-kielistäkään, en osta 7-kielistä -> kun en osaa kitaran viittäkään kieltä, niin en tarvitse 6-kielistä"). Got it?
ReBeat
28.05.2008 12:50:32

Tuli tässä mieleen, että voihan 6- ja 7-kielisen soittamiset ajatella vaikka kokonaan erillisinä harrastuksina. Samanlailla kun jotkut vaihtavat lavallakin kitaraa eri biiseihin. Ei niillä instrumenteilla ole mikään pakko koittaa soittaa yhtäkään keskenään samaa kappaletta. Silloin muuttuu epäoleelliseksi senkin pohtiminen, että onko jollakin vehkeellä hankala soittaa vai ei. Soittaa kulloisellakin instrumentilla sellaista materiaalia mitä sillä tuntuu luontevalta soittaa ja mihin sen tarjoama soundi toimii mehukkaasti (en siis tarkoita äänialaa, vaan äänenväriä kun se yhdistyy sopiviin säveliin).
Jucciz
28.05.2008 12:54:54
http://en.audiofanzine.com/img/prod … /audiofanet_en/normal/4/4/44351.jpg

Scott Ian (Anthraxin riffiguru) ja 5-kielinen baritoniKITARA.

Tuo on kitaraa muistuttava riffityökalu. Kaikella kunnioituksella, Anthrax on kova bändi ja niillä on hyviä biisejä. Tuolla vehkeellä ei vaan voi soittaa normaalia kitaramusiikkia kovin hyvin (lue aikaisemmat postaukset, jos jotain tästä aiheesta jäi epäselväksi). Siksi se ei määritelmän mukaan ole kitara, vaikka siinä on kitaran kielet, virittimet, mikt jne. ja sitä soitetaan kuin kitaraa. Anthraxin biiseistäkin suurin osa taipuu kuusikieliselle hienosti, onpa taidettu lähinnä sellaisella soittaakin. Lähinnä huomiohakuisuuden ja outouden tavoittelun merkki tehdä viisikielinen kitara, jolla voi soittaa varman päälle vain Anthraxin harvoja biisejä. ;)

Vähän sama kun sanoisi että 4-kielinen banjo ei ole banjo... tai että 6-kielinen basso ei ole basso.

Ei ollenkaan. Puhuin kielten minimimäärästä - eli siitä kielimäärästä, jolla voidaan soittaa suurin osa kyseiselle soittimelle tehdystä musiikista. Enhän ole väittänyt sitäkään, ettei seiskakielinen kitara ole kitara.

Keef ja 5-kielinen Tele avoimessa vireessä? Anyone?

Jälleen yksi poikkeustapaus, jolla ei voi soittaa normaalia kitaramusiikkia kovin hyvin. Taitaapa lisäksi olla lähtöjään kuusikielinen, jossa vaan yksi kieli ei ole paikallaan (duh?). Vai onko Fender julkaissut Keef-signature-Telen viidellä viritystapilla?

The Rolling Stones? Ilmeisesti se on sitten epämusiikkia ja Keef on jotain muuta kuin kitaristi.

Rollareilla on paljon kamaa normaalille kuusikielisellekin ja osa viisikielisellä soitetustakin taipuu kuusikieliselle ihan kiitettävästi. Keef taitaa soittaa myös (ja jopa pääasiassa?) kuusikielistä kitaraa. Ja ainahan omasta kutosesta voi yhden kielen katkoa, jos haluaa autenttista meininkiä. Päinvastoin ei onnistu: viisikielisestä et saa kovin kätevästi kuusikielistä.

Jos jatketaan tuota sinun logiikkaasi hieman. Ensin toteat, että 7-kielinen on sinulle turha koska et hallitse 6-kielistäkään. Nyt kerroit että et hallitse 5- tai 4-kielistäkään, joten eikö 6-kielinenkin silloin ole turha?

Nyt leikit jo tahallasi tyhmää. Haluamme vanhan Bonecrusherin takaisin. Millä logiikalla pitäisi siirtyä vielä vähemmän kieliä sisältävään instrumenttiin, jos olen alusta asti tehnyt selväksi, että työn alla on tällä hetkellä nimenomaan kuusikielisen soittamisen opettelu, enkä siksi tarvitse seiskaa?

Minusta jotenkin omituista ajattelua tuollainen... ill-logic. Ymmärrän kyllä ettei 7-kielinen ole kaikkien juttu, ei se varmasti ole minullekaan koska 6-kielisiä käytän yli 90% ajasta. Sen sijaan en ymmärrä logiikkaasi tuossa 7-kielisen turhaksi perustelemisessa (ts. "kun en osaa 6-kielistäkään, en osta 7-kielistä -> kun en osaa kitaran viittäkään kieltä, niin en tarvitse 6-kielistä"). Got it?

Ei tässä varmaan pitkään aikaan ole ollut kyse tuosta, mistä puhut. Alkaa mennä joutavanpäiväiseksi, mutta ehkäpä ketjun viihdearvo edes kasvaa.
Jucciz
28.05.2008 12:55:59
Tuli tässä mieleen, että voihan 6- ja 7-kielisen soittamiset ajatella vaikka kokonaan erillisinä harrastuksina. Samanlailla kun jotkut vaihtavat lavallakin kitaraa eri biiseihin. Ei niillä instrumenteilla ole mikään pakko koittaa soittaa yhtäkään keskenään samaa kappaletta. Silloin muuttuu epäoleelliseksi senkin pohtiminen, että onko jollakin vehkeellä hankala soittaa vai ei. Soittaa kulloisellakin instrumentilla sellaista materiaalia mitä sillä tuntuu luontevalta soittaa ja mihin sen tarjoama soundi toimii mehukkaasti (en siis tarkoita äänialaa, vaan äänenväriä kun se yhdistyy sopiviin säveliin).

Tässä on paljon järkeä. Ei yritetäkään tehdä soittimesta sitä, mitä se ei ole - eikä yritetä soittaa sillä jotain, mihin se ei kauhean hyvin sovi. Työkalut tarpeen mukaan. Saha on huono vasara.
arppah8
28.05.2008 13:02:29

Mulla oli muuten joskus kolmisen vuotta ainoana kitarana seiska. Sopi tuolloin ihan hyvin yleistyökaluksi, eikä se ala-B kuukauden totuttelun jälkeen enää ollut tiellä (ainakaan sen kummemmin kuin muutkaan kielet mun soittotyylillä;). Vieläkin välillä kuumottelee, mutta ihan hyvin pärjään toistaiseksi erillisillä normivire- ja baritonikepeillä.
God's away on business
Spiral
28.05.2008 13:21:04

Mitä on hyvä tietää 7-kielisistä?

Että vain kuusikielisellä voi soittaa normaalia kitaramusiikkia niinkuin sitä kuuluu soittaa.
Jubei
28.05.2008 13:40:14
7-kielisellä voi myös tehdä variaatioita vaikeista otteista, jolloin ne ovat helpompia soittaa :)

Itse en myöskään ymmärrä miksi osa porukasta on niin kauhuissaan tuosta ideasta että joku soittaisi 7-kitaralla, vaikken itse sellaisella soittelekkaan. Toki olisihan tuollainen hauska hankinta ja koittaa, mikäli se toisi uusia ideoita biiseihin..
There's nothing like a trail of blood to find your way back to home.
McNulty
28.05.2008 14:08:34
WTF is "normaali kitaramusiikki"? Tämähän onkin ihan oikeasti viihdettä, jee *myhiö*

Soittaahan Max Cavalerakin menestyksekkäästi neljällä kielellä (puuttuu kaksi ohuinta kieltä) komppikitaraa. Ihan normaalia kitaramusiikkia se on se hevikin. Samoin Bucky Pizzarelli on tehnyt 50-luvulta lähtien menestyksekkään jazzkitaristin uran 7-kielisellä (poikansa John seuraa perässä). Minun mielestäni 7-kielisellä soitettu musiikki on yhtä oikeaa ja normaalia kitaramusiikkia, kuin 6-kielisellä soitettu. Samoin 4-kielisellä soitettu kitaramusiikki on yhtä oikeaa ja normaalia kitaramusiikkia kuin 6-kielisellä soitettu. Ehkä olen vain väärässä...

Ymmärrän kyllä, että sie Kucciz ajat takaa sitä, että kitara on alunperin suunniteltu 6-kieliseksi ja E-vireeseen. Tässä suhteessa siis 4-kielinen, 5-kielinen ja 7-kielinen ovat "poikkeavia".
DZN
28.05.2008 14:14:21
Että vain kuusikielisellä voi soittaa normaalia kitaramusiikkia niinkuin sitä kuuluu soittaa.

Tämä on myös hyvin kyseenalainen kommentti. Otetaan esimerkiksi Narciso Yepes. Hän oli eräs suurimpia maestroja(minulle suurin) klassisen kitaran puolella. Yepesin erikoisuus oli 10 kielinen kitara, jonka hän ja Jose Ramirez yhdessä suunnittelivat.

Olen siitä täysin varma, että useampikielisellä kitarallakin voi soittaa ihan yhtä normaalia musiikkia, ihan yhtä normaalilla tavalla. Onhan flyygelissäkin säveliä, joita ei tule käytettyä kaikissa kappaleissa. Soitin silti lasketaan flyygeliksi.

Laitetaan vielä linkkinä Recuerdos de la Alhambra ja Aranjuezin toinen osa.
http://www.youtube.com/watch?v=RxwceLlaODM
http://www.youtube.com/watch?v=RLHR8zaEsA8
Kuunnelkaa ja fiilistelkää.
Aka. Dino and 6077dino
Terry Pantheras
28.05.2008 14:37:03
Tuo on kitaraa muistuttava riffityökalu.

Kyllä se on ihan 4-kielinen kitara.
Aikainen lintu madon nappaa, mutta hiiri numero kaksi saa juuston.
JarnoH
28.05.2008 15:21:20

Muutos on pahasta! Pitäkää vanhat ja hyväksi todetut kuusikieliset kitarat! Älköön kukaan myöskään virittäkö kitaraa liian alas, ettei mene basson reviirille! Kuusi on normaali kielten lukumäärä! Muut ovat epänormaaleja! Ei niillä voi soittaa kitaramusiikkia!

Miten tästä saa väännettyä aina tällaisen sodan? Jos tarvitsee kitaraan seitsemännen kielen niin sitten sen tarvitsee ja jos sitä on hankalampi soittaa, niin sen kanssa on elettävä.
Röytäen eteenpäin.
McNulty
28.05.2008 15:26:22
Muutos on pahasta! Pitäkää vanhat ja hyväksi todetut kuusikieliset kitarat! Älköön kukaan myöskään virittäkö kitaraa liian alas, ettei mene basson reviirille! Kuusi on normaali kielten lukumäärä! Muut ovat epänormaaleja! Ei niillä voi soittaa kitaramusiikkia!

Heh, tuli väkisinkin mieleen Monty Python:
"And the Lord spake, saying, "First shalt thou take out the Holy Pin. Then shalt thou count to three, no more, no less. Three shall be the number thou shalt count, and the number of the counting shall be three. Four shalt thou not count, neither count thou two, excepting that thou then proceed to three. Five is right out. Once the number three, being the third number, be reached, then lobbest thou thy Holy Hand Grenade of Antioch towards thy foe, who, being naughty in my sight, shall snuff it."
Mrezzye
28.05.2008 15:39:35 (muokattu 28.05.2008 15:40:26)

Ymmärrän kyllä, että sie Kucciz ajat takaa sitä, että kitara on alunperin suunniteltu 6-kieliseksi ja E-vireeseen. Tässä suhteessa siis 4-kielinen, 5-kielinen ja 7-kielinen ovat "poikkeavia".

Ja voidaan myös huomioida se, että esim. klassisessa kitaramusiikissa on paljon sävellyksiä, jotka on sävelletty esim.
luutulle, mutta niitä esitetään nykyisin enimmäkseen kitaralla. Maailma muuttuu ja soittimet siinä mukana. Uutta tulee
mutta vanhojen säilyessä siinä rinnalla ja biisit voidaan halutessa sovittaa uudelleen lähes mille tahansa instrumentille.
Jos eläimiä ei ole tarkoitettu syötäväksi, niin miksi ihmeessä ne sitten on tehty ruoasta???

Fuu
28.05.2008 16:19:00
Jos ei käytä otelautakädellä sitä peukkutekniikkaa nii mielestäni seiskakielisellä voi soittaa ihan täysin samat jutut mitä kuusikieliselläkin.

OT: Olipa yllätys kuka täällä on taas kapinoimassa.
arppah8
28.05.2008 16:35:24

OT: Olipa yllätys kuka täällä on taas kapinoimassa.

Musta Jucciz on tällä kertaa alkua lukuunottamatta pysynyt ihan asialinjalla ja perustellut argumenttinsa. En mäkään niitä välttämättä allekirjoita, mutta näkemystään kunnioitan. Muut ovat nyt heittäytyneet vähän riidanhaastolinjalle.
God's away on business
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)