Aihe: Mistä pitkää midi-kaapelia >= 10 metriä
1
laroma
02.05.2008 10:03:07

Mistä kotimaiselta saapi ostettua pitkää midi-kaapelia räkkimultihärpäkkeen ohjausta varten? Minimi 10 metriä, mielellään 15 metriä. Thomannilla olisi kymppimetristä, mutta kestää viikko.a
v_m_kangas
02.05.2008 10:33:29

Mistä kotimaiselta saapi ostettua pitkää midi-kaapelia räkkimultihärpäkkeen ohjausta varten? Minimi 10 metriä, mielellään 15 metriä. Thomannilla olisi kymppimetristä, mutta kestää viikko.a

Tekemällä. Itse tekaisin siten, että ostin normikaapelin ja vaihdoin piuhan liittimiin. Irtoliittimiä ei löytynyt hätäisesti.
Humppaa tai soita humppaa
rintapek
02.05.2008 16:50:46

Jotkut vehkeet vaan alkavat tykätä matalaa, jos midi- kaapelien pituus on 15m tai siitä yli.
One kind of music only - the good kind
laroma
02.05.2008 17:19:22

Jotkut vehkeet vaan alkavat tykätä matalaa, jos midi- kaapelien pituus on 15m tai siitä yli.

Juu 10-15 metriä on pisin missä mennään. Ohjain ja ohjattava ei suosittele 15m pidempää.

Tekemällä. Itse tekaisin siten, että ostin normikaapelin ja vaihdoin piuhan liittimiin. Irtoliittimiä ei löytynyt hätäisesti.

Eli irtotavarana 2x5din liitintä ja mikkikaapeli riittänee...kö? Esim. noi liittimet http://tinyurl.com/69ddw7 ja jotain cordialia kaapaliksi.
rintapek
04.05.2008 02:02:08

Eli irtotavarana 2x5din liitintä ja mikkikaapeli riittänee...kö? .

En tiedä mistä/miten/mihin olet signaalia vetämässä, mutta viisinapainen liitin ja kolmijohtoinen kaapeli ei välttämäti käy 100% yhteen.
jurpontor
04.05.2008 07:44:10
En tiedä mistä/miten/mihin olet signaalia vetämässä, mutta viisinapainen liitin ja kolmijohtoinen kaapeli ei välttämäti käy 100% yhteen.

Pitäs käydä jos MIDIä puhutaan.
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
Murgo
04.05.2008 07:55:59 (muokattu 04.05.2008 07:57:19)

Kyllä toimii MIDI:n kanssa ellei ole jotain laitekohtaisia erikoisvirityksiä (joskus olen lukenut väitteen että joissain laitteissa käytettäisiin niitä "ylimääräisiä" pinnejä käyttöjännitteelle). Ihan normi Cordialin mikkikaapelista on itselläni piuha ja pelaa hyvin. Tässä linkki miten kytketään http://www.colomar.com/Shavano/midi_cable.html Eli vain kolme keskimmäistä nastaa tarvitaan
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
laroma
04.05.2008 09:55:39

Joo phantomia ei tarvitse vedellä. Kiitos näistä ja piuhaa väsäämään.
Janus
04.05.2008 20:49:30
Joo... 10-15 metriä, jep jep. Ihan ohimennen, 20-metrisellä midipiuhalla oon vedellyt jonkun vuoden kannettavan kiipparin kanssa synamoduleita ohjaten, eikä ongelmia ole ollut. Lisäksi Kimmo Ahola (FOH, Nightwish) on maininnut tehneensä XLR-MIDI -liitinadaptereita (MIDIhän käyttää 5-pinnisestä liittimestä huolimatta vain kolmea karvaa, kuten XLR:kin), ja vetänyt niiden avulla XLR-piuhaa käyttäen midisignaalia useita kymmeniä metrejä, oisko ollut monitoripään kovalevyraiturista etupään valotiskiin.
Murgo
04.05.2008 21:18:46

Olenkin joskus ihmetellyt miksi MIDI-standardiin on aikanaan valittu heppoinen DIN-liitin eikä esim. XLR. Olisi mekaanisesti lujempi ja varapiuhojakin tarvitsisi vähemmän kun mikkipiuhat kävisivät myös MIDI:in. Väärinkytkemisen riski tosin tietysti kasvaisi, mutta kun mikkipiuhoja kuitenkin yleensä kytketään eri vehkeisiin kuin MIDIjohtoja niin tuski siitä suurta sekaannusta tulisi.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
rintapek
04.05.2008 22:22:21

Joo... 10-15 metriä, jep jep. Ihan ohimennen, 20-metrisellä midipiuhalla oon vedellyt jonkun vuoden Lisäksi ... on maininnut tehneensä XLR-MIDI -liitinadaptereita , ja vetänyt niiden avulla XLR-piuhaa käyttäen midisignaalia useita kymmeniä metrejä,

Epäilemättä. Itte olen sen verta vähän midin kanssa touhunnut, että tietoni asiasta voisi kirjoittaa postimerkkiin. Mä olen sen joskus jostain lukenut, miksi tuohon aikanaan valittiin viisnastainen liitin, mutta en sitä tähän hätään muista, enkä lähde tonkimaan.

Se, että joku onnistuneesti vetää vaikka kilometrin mittaisella piuhalla ei poista sitä faktaa, että melko monessa manuskassa raja on vedetty viiteentoista metriin. Jos valmistaja meinaa tuotteensa toimivuuden taata, niin johonkin se raja pitää vetää. Epäilemättä toimii hiukka pitempikin. Yleistä mielipidettä vastaan mä olen sitä mieltä, että noi manuskat on tehty luettavaksi. Jos kysytään pitkää midi-kaapelia, niin tommoisen "rajoitteen" kertominen on minust erittäinkin paikallaan. Ko ei voi tietää onko se kysyjällä tiedossa.
J-Drums
16.05.2008 20:20:14
Lisäksi Kimmo Ahola (FOH, Nightwish) on maininnut tehneensä XLR-MIDI -liitinadaptereita (MIDIhän käyttää 5-pinnisestä liittimestä huolimatta vain kolmea karvaa, kuten XLR:kin), ja vetänyt niiden avulla XLR-piuhaa käyttäen midisignaalia useita kymmeniä metrejä, oisko ollut monitoripään kovalevyraiturista etupään valotiskiin.

Tässä on mun mielestä pieni väärinkäsitys tai puutteellista tietoa. Eli Kimmo sanoi Riffin haastattelussa muistaakseni tilanneesta hommaa varten "MIDI buusterit", jotka ovat tarkoitettu juurikin MIDI:n pitkän matkan sinkoamiseen mikkipiuhaa pitkin. Edelleen, jos muisti ei petä, Kimmo sanoi vetäneensä sillä "100m MIDIä heittämällä, ja homma on toiminut ilman yhtään drop-outtia".

Ko. konvertteriboksit siis tulevat mikkikaapelin molempiin päihin. En löytänyt linkkiä tähän hätään, mutta näppärä Googlettaja varmaan tonkii ton nopeasti esiin.

Väittäisin, että normi-MIDI-piuhalla ei montaa kymmentä metriä kulje. Tosin enpä olisi arvannut, että vielä 20 metriäkin toimii luotettavasti, kuten tässä threadissa kirjoitettiin. Eli mistäpä siis mitään tietäisin.
koopop
19.05.2008 11:19:21

Mulla toimii n. 20 -metrinen mikkikaapeli XLR-MIDI -adaptereilla täydellisesti. Ei pätki.
J-Drums
29.05.2008 22:51:33
minäkin oon testannu kaukokaapelin läpi, hyvin kulki info reilun 60m. Käytössä Miditemp Multistation ja digitiski, ilman boostausta..

Nyt pitää siis sanoa, että unohtakaa toi mitä ylhäällä kirjoitin. :-) Tässä on useampikin kaveri sanonut käyttäneensä roimasti yli 10m kaapelia ja hyvin futaa, eli todistushan on ihan kiistaton.

No oli omassa pätkässäni sentään yksi fakta oikein, eli "mistäpä mitään tietäisin"...

Itseasissa tosi hyvä tieto toi 60m toimivuus. Saattaisi olla nimittäin tarvetta joskus moiselle viritykselle. Eli kiitos ja gumarrus tiedosta!!
duane
03.06.2008 01:29:03
Itseasissa tosi hyvä tieto toi 60m toimivuus. Saattaisi olla nimittäin tarvetta joskus moiselle viritykselle. Eli kiitos ja gumarrus tiedosta!!

En kyllä väitä, että standardinmukainen midi juoksee noin pitkälti, voi olla että tuo käytössä oleva Miditemp (joka on periaatteessa siis midijakelija) antaa tehokkaampaa signaalia kuin mitä standardi vaatii. Meillä menee siis omat itsenäiset midimaailmansa: 1. Rumpalille klikkiin ja sampleriin 2. Valopöytään 3. Kiipparistin räkkiin 4. tarvittaessa mikserille. Lisäksi on keskusteltu kitarakamojen ohjauksesta midillä.

Eli kun rumpali lataa uuden biisin koneeseen, kaikki vastaanottavat vermeet tietää mistä on kyse.
katellaan...
tarauma
03.06.2008 15:17:15
Alunperin ei MMA:n standardissa taidettu puhua kaapelin pituudesta mitään, mutta myöhemmissä versioissa on mainittu tuo 50 jalkaa eli 15 metriä.
Yhteyshän on optoerottimilla tehty virtasilmukka, ei niinkauan kuin kaapelin resistanssi ei kasva liian suureksi, pitäisi yhteyden toimia. Kunnollisella kaapelilla resistanssiraja ei taida ihan heti vastaan tulla (useampia satoja metrejä).
Kehnommalla kaapelilla ja huonoilla liittimillä häiriöt ja piuhan kapasitanssi haittaavat kyllä toimintaa jo alle tuon 15 metrinkin.

TRauma
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)