Aihe: "Musiikkitaistelut"
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
KoskPaavo
26.05.2008 21:38:39
Vaan miten lie sitten trigattujen akustisten laita?

Löytyy toki. Enenevässä määrin vaan löytyy niitäkin äänitteitä, missä se oikeasti soitettu ja mikitetty ääni on kumminkin loppupeleissä korvattu sämplellä. Voin toki olla väärässä.

Et ole väärässä, vaan onko aito digiraiturilla äänitetty ja toistettu rumpusoundi aito?
Tyhmien parissa ajan viettäminen tyhmentää.
Juupe
27.05.2008 12:04:09
Mikä ihme estäisi huippurumpalia soittamasta digirummuilla?

Ehkä huippurumpali haluaa, että kun lyö rumpua, niin se soundi lähtee siitä rummusta, eikä äänentoistolaitteista.
Ehkä huippurumpali haluaa virittää itse rumpuun täsmälleen oman persoonallisen soundinsa, eikä vain valita valmiista vaihtoehdoista.
Ehkä huippurumpali (esim. vaikka Steve Gadd) haluaa, että kun hän soittaa itse virittämillään rummuilla omalla tatsillaan ja timellään, ja se äänitetään tai toistetaan livenä todella hyvin, niin se kuullostaa täsmälleen hänen soitoltaan, eikä kenenkään muun, ja sen takia hänellä riittää töitä. Joskus voi tietysti tuottaja päättää, että Gaddin soundit korvataan sampleilla ja soittoa käsitellään Pro Toolsilla, mutta silloin tuottaja on maksanut Gaddille turhaan, koska joku muu olisi pystynyt samaan halvemmalla.

Tämä koski siis huippurumplia, mutta en näe mitään syytä, miksi sama ei koskisi suomalaisen tanssiorkesterin rumpalia (joka voi olla huippurumpali). Paitsi tietysti asenne.
KoskPaavo
27.05.2008 12:09:14
Jokainen voi mun puolestani soittaa millä haluaa ja minkä tuntee oikeaksi .
Mä ostan digihaitarin seuraavaksi.
Juupe
27.05.2008 12:11:21
Et ole väärässä, vaan onko aito digiraiturilla äänitetty ja toistettu rumpusoundi aito?

Se on tallenne aidosta soundista.
Onko digikameralla aidosta Mona Lisasta otettu valokuva aito?
baron
27.05.2008 12:45:52

Ei ole. Mun seinällä on filmikameralla kuvattu "Taistelevat metsot" ja se on aito!
EP
27.05.2008 12:57:55
Jokainen voi mun puolestani soittaa millä haluaa ja minkä tuntee oikeaksi .
Mä ostan digihaitarin seuraavaksi.

Juu ja mä ostan sähkörummut heti ku löytyy sopivat missä hinta/laatu kohtaa!
Sertzo S
27.05.2008 13:01:47
Juu ja mä ostan sähkörummut heti ku löytyy sopivat missä hinta/laatu kohtaa!

Ja mun pitäisi ostaa piakkoin tähän Mac:iin... Vittu, mähän olen TAAS perse auki!
Lennu
27.05.2008 14:06:34

Eikös niitä ole semmosia rumpukoneitakin? Ei tarvii maksaa rumpalille ollenkaan.
"Kauko Röyhkä, lol. Onko sillä oikeasti jotain biisejäkin vai koostuuko sen ura pelkistä Jyrkin ja Sessionsin haastatteluista jostain provinssin bäkkäriltä?" -MV
KoskPaavo
27.05.2008 16:34:11

Heh, täähän menee oikein kunnon musiikkitaisteluksi.ei kovin veriseksi kuitenkaan, vain filosofiseksi. Esim. digitallentimessa ääni ja soundi kyllä pilkotaan niin pieniksi osasiksi että sitä kyllä voi verrata Mona Lisasta otettuun digikuvaan. Mielestäni mikään tallennettu ei ole aitoa musiikkia, ainoastaan livesoitto on aitoa. Entäpä rumpujen mikitys, onko äänen vahvistaminen hyväksyttävää, noin rumpalien mielestä? Siinäkin soundit muuttuvat kovastikin, vaikka niin ei haluttaisikaan.
jape2
27.05.2008 17:13:35
Mitähän toi Tony le Rhodes sitten meinaa, kun sillä
tuntuis olevan valmiudet soittaa aidoilla lefimoillakin,
ja se vetelee v-drumseilla tuolla you tubessa?
Juupe
27.05.2008 17:47:14
Heh, täähän menee oikein kunnon musiikkitaisteluksi.ei kovin veriseksi kuitenkaan, vain filosofiseksi. Esim. digitallentimessa ääni ja soundi kyllä pilkotaan niin pieniksi osasiksi että sitä kyllä voi verrata Mona Lisasta otettuun digikuvaan. Mielestäni mikään tallennettu ei ole aitoa musiikkia, ainoastaan livesoitto on aitoa. Entäpä rumpujen mikitys, onko äänen vahvistaminen hyväksyttävää, noin rumpalien mielestä? Siinäkin soundit muuttuvat kovastikin, vaikka niin ei haluttaisikaan.

Niin, aitoahan on tietysti vain livenä soittimesta kuultava ääni. Tallennekin kyllä saadaan uskomattoman aidon kuuloiseksi, jos niin halutaan (monesti ei haluta), mutta se vaatii laitteilta ja tekijöiltä paljon. Analogisilla laitteilla se onnistuu paremmin, kuin nykyisillä digitaalisilla. Digitallennukseen pitäisi saada vielä lisää bittejä ja suurempi näytteenottotaajuus, niin ehkä sitten.

Kyllähän rumpujakin joutuu mikittämään, mutta olen siinäkin pyrkinyt aina siihen, että soundi muuttuu mahdollisimman vähän. Eli soundi on soittimessa, ja se vain laitteilla vahvistetaan. Mielestäni ideaalitapauksessa PA on täysin "näkymätön", eli ääni ei tunnu tulevan PA:sta, vaan soittimista.

Aika harva tuntuu olevan samaa mieltä kanssani. Soundit kuulemma tehdään studion laitteilla ja livenä PA:lla, ja metrin korkuisella räkillä kaikenlaisia härpäkkeitä. Nykyisessä bändissäkin olen joutunut periaatteistani tinkimään, kun muut bändin jäsenet haluaa massiivista PA-soundia. Kansa kuulemma vaati sellaista, kun ne on sellaiseen tottuneet. Mitä tapahtuukaan tulevaisuudessa, kun kansa tottuu MP3-ääneen? Hyvää äänentoistoa ja aidon kuuloista ääntä ei varmaan enää tarvita missään.
Ukko
27.05.2008 19:38:08

Ehkä huippurumpali haluaa, että kun lyö rumpua, niin se soundi lähtee siitä rummusta, eikä äänentoistolaitteista..

Ehkä varteenotettavia digirumpuja on ollut niin vähän aikaa verrattuna muihin sähkösoittimiin että tietty konservatiivisuus itää runpalien mielessä. Esim Rolandin v-drumsit lienevät olleet kehissä vähän reilut kymmenen vuotta. Otti se sähkökitarallakin aikansa ennenkuin suosio oli mitä oli ja siinä täytyy ottaa se huomioon että musiikkimaku suuntautui nopeasti sähkökitaraa suosivaksi. Digirummuille ei mainitunlaista genre aaltoa ole olemassa.
Otetaas taas.
Juupe
27.05.2008 22:08:16
Mitähän toi Tony le Rhodes sitten meinaa, kun sillä
tuntuis olevan valmiudet soittaa aidoilla lefimoillakin,
ja se vetelee v-drumseilla tuolla you tubessa?

No löytyihän sieltä joku, ihan outo mies kyllä mulle. Varmaan löytyy muutama muukin. Noiden videoiden aloituskuvan perusteella voisi kyllä veikata miehellä olevan rahakas diili Rolandin kanssa. Jostain syystä näyttää kuitenkin keikoilla käyttävän oikeitakin rumpuja tai ainakin oikeita peltejä.

Onko tässä todellakin jonkun mielestä viimeisen päälle laadukkaat ja musikaaliset rumpu- ja peltisoundit?

http://www.youtube.com/watch?v=-6Y1691IPjA

Kuten sanottua, mua ei kiinnosta millä muut soittaa, soittakoot millä parhaaksi näkevät. Mua kiinnostaa ne, joilla itse soitan, ja ne ei ole sähkörummut. Ja mulle on turha tulla selittämään, että sähkörummut olis paremmat soittimet kuin akustiset. Kun ei ole. Kamalat on ne. Piste.
baron
27.05.2008 22:15:35

Kuten sanottua, mua ei kiinnosta millä muut soittaa, soittakoot millä parhaaksi näkevät. Mua kiinnostaa ne, joilla itse soitan, ja ne ei ole sähkörummut. Ja mulle on turha tulla selittämään, että sähkörummut olis paremmat soittimet kuin akustiset. Kun ei ole. Kamalat on ne. Piste.

Mä ymmärrän sua. Sähkökiipparitkin on ihan hirveitä. Flyygelin voittanutta ei ole!
Eddy
27.05.2008 22:19:23
Onko tässä todellakin jonkun mielestä viimeisen päälle laadukkaat ja musikaaliset rumpu- ja peltisoundit?

http://www.youtube.com/watch?v=-6Y1691IPjA

No ei kyllä hirveästi korvia hivellyt.
Koskettelen soittimia...
isojussi
27.05.2008 22:42:29
No ei kyllä hirveästi korvia hivellyt.

No eihän ton perusteella pysty sanomaan mitään saundeista, kun padien kopinat on pääosissa.
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
rintapek
27.05.2008 22:53:48

No eihän ton perusteella pysty sanomaan mitään saundeista, kun padien kopinat on pääosissa.

Meinasin just kirjoittaa saman, mutta ehdit ensin. Sit ko ei tiedä minkälaisten purkkien läpi tuo ääni on vedetty, jonkun kajarin kautta kuitenkin, ko pellinkihinää hieman kuuluukin. Äänitetty videokameran sisäänrakennetulla mikilla ja sit pakattuna juutuubiin ja siitä kuuntelu tietokonekajareilla.
Saa muuten tosi hyvän kuvan ton setin saundeista.
One kind of music only - the good kind
Welldrum
27.05.2008 23:03:19
http://www.mikseri.net/artists/?id=59545
Joskus aikoinaan tein omia "biisejä" ja joihinkin soitin sähkäreillä komppia.
Vanhemmat Yamaha merkkisillä ja sitten vaihdoin Ronaldeihin.
Parissa biisissä laitoin vaan koneen komppaamaan.
Noista on jo aikaa, taimitkin heittelee mutta tulipa tehtyä. Kaiki muut soittimet soitin tuollaisella Technicsin sähköpianolla.
On mulla ollut Ludareita, Slingerlandeja, Tamaa, Premieriä sun muuta, nyt oon muutaman vuoden keikkaillut Roland sähkösetillä. PA ja monitorointi pitää olla kunnossa.
Se että olen paikalla ei tarkoita että olisin läsnä.
jape2
28.05.2008 00:57:37
Ei sähkörummut oo paremmat kuin akustiset, eikä sähkökitara oo parempi
kuin akustinen, eikä sähköbasso oo parempi kuin akustinen, eikä sähköpiano
ole parempi kuin akustinen, eikä sähkösyntikka oo parempi kuin öljysyna,
eikä digikurttu oo parempi kuin firotti, eikä sähköbraun oo parempi kuin
gillette (parranajoon) eikä sähköauto oo parempi kuin 2 ovinen Taunus
eikä sähkötuoli ole suinkaan parempi kuin vanha keinutuoli, eikä hammond
L 100 ole parempi (totta) kuin kuin nord c1, eikä näitä kannata aina verrata.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)