Aihe: Sormisoitto ja kynnet
1
vpera
27.05.2008 12:42:48 (muokattu 27.05.2008 12:44:01)
Moi

Ostin eilen basson, ajatuksena soitella kotiäänityksissä bassot oikealla soittimella eikä koskettimilla. Oikeastaan olen kitaraharrastelija ja soitan sähkökitaran lisäksi myös nailonkielistä. Tuon klassisen seurauksena oikeassa kädessä on yleensä pitkät kynnet.

1) Mitähän kannattaisi tehdä niiden suhteen, pystyykö sormisoittoa harrastamaan kunnialla kitarakynsillä? Vai pitääkö siirtyä pelkästään plekuun?

2) Toinen kysymys liittyy tuohon myös. Eilen leikkasin (hampailla ;-) oikean etusormen kynnen mahdollisimman lyhyeksi. Silti soittaessani kynsi hipaisee kieleen ja yrityksistä huolimatta silloin tällöin tulee sellainen "ting" lisä-ääni. Olen sellaista tyyppiä jolla kynnet on kiinni sormen päähän asti (joillain taas lyhyen kynnen ja sormen pään välillä on useampikin millimetri).

Onkohan minun mahdollista saada soitettua pelkkiä "thumppeja" ollenkaan? Millä tekniikalla? Onko jollain muulla vastaavaa "ongelmaa"?

Ehdotuksia kuinka jatkaa tekniikan hiomista?
Soittamani musa on lähinnä ns. kevytrock/pop-linjaa, ei siis heviä eikä jatsia.
MikkiHiiri
27.05.2008 12:49:03
Oon itse soittanut myös klassista kitaraa, ja sanoisin, että tollainen kombinaatio ei oikein onnistu. Jos sulla on klassiseen tarvittavat kynnet, ne napsuu kieliin bassoa soitettaessa. Suosittelisin bassoon plekua, jos haluat säilyttää kynnet.
vpera
27.05.2008 13:14:59
Jos sulla on klassiseen tarvittavat kynnet, ne napsuu kieliin bassoa soitettaessa. Suosittelisin bassoon plekua, jos haluat säilyttää kynnet.

Voisin aina tarvittaessa (äänitystilanteeseen tms.) lyhentää kynnet, mutta kun tuntuu ettei sekään kunnolla auta...

Olen lähinnä kokeillut apoyando-tyylisellä basso-tekniikalla, jossa suht suora sormi pysähtyy näppäilyn jälkeen paksumpaan kieleen, koska käsittääkseni silloin parhaiten vältän kynnen osumista kieleen. Onkohan näin?

Sormet eivät ole paksut, joten näppäilyn lopussa kynnen pää on väistämättä lähellä kieltä.
MikkiHiiri
27.05.2008 13:35:33
Voisin aina tarvittaessa (äänitystilanteeseen tms.) lyhentää kynnet, mutta kun tuntuu ettei sekään kunnolla auta...

Olen lähinnä kokeillut apoyando-tyylisellä basso-tekniikalla, jossa suht suora sormi pysähtyy näppäilyn jälkeen paksumpaan kieleen, koska käsittääkseni silloin parhaiten vältän kynnen osumista kieleen. Onkohan näin?

Sormet eivät ole paksut, joten näppäilyn lopussa kynnen pää on väistämättä lähellä kieltä.

Noi kaksi asiaa tossa on nähdäkseni tehtävissä, mitä olet jo koettanutkin, eli kynnet mahdollisimman lyhyeksi ja sormen asennon muuttaminen niin, että kynsi ei osu kieleen. Voi olla, että sulla on sellaiset kynnet, että puhdasta saundia on vaikea saada aikaan. Oletko koettanut soittaa peukalolla, onko siinä kynsionglemaa. Peukku ei ole välttämättä kovin nopea mutta oma pehmeä saundinsa siinä on.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)