Aihe: Artistit eivät nykyään osaa keskustella muusikoiden kanssa..
1 2 3 4
isojussi
26.05.2008 21:02:19
...en tiedä onko monikaan muusikko jaksanut viedä näitä asioita liittoon asti, mutta mielestäni syytä olisi....

Veitkö sinä?
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
Irti Humpasta
26.05.2008 22:01:53

Veitkö sinä?

En, mutta osaan olla todella vittumainen tarvittaessa.... ja kaikki saavat kostonsa eri muodoissa aikanaan :)
Kuhan vähän pianolla soittelin...My foolish heart
isojussi
26.05.2008 22:06:30
... ja kaikki saavat kostonsa eri muodoissa aikanaan :)

Tohon olis kyllä hymiön tilalle kuulunut mielipuolinen nauru.
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
Sandy
26.05.2008 22:36:52 (muokattu 26.05.2008 22:37:04)
Täytyy myöntää, että se potkujen antaminen ei oo helppoa. Mielestäni kuitenkin harrastelijatasolla sillä nyt ei niin kauheen suurta merkitystä ole, kun kenenkään asuntolainan lyhennykset ei kuitenkaan oo niistä keikoista kiinni. Totta kai sen silti voi hoitaa tyylikkäästi. Usein bändeissä muodostuu kuitenkin läheisiäkin ystävyyssuhteita, joka tekee tietty asiasta vielä vaikeemman..

Ammattitasolla sitä vaan jotenkin olettais, että asioita hoidettais vähän eri tavalla. Tuntuu, ettei muusikolla ole juuri mitään turvaa ja, että kelle tahansa voi antaa potkut millä tahansa verukkeella. Tuntuu, ettei kenenkään toimeentulon pitäis olla tollasten pösilöitten käsissä.. Ja kuitenkin aika monen on. Se B-suunnitelma tosiaan kannattaa olla valmiina!
Oi kunpa tietäisitkin, miten valtateitä pitkin, täällä juhlitaan ja täällä lauletaan. (M. Haavisto)
uruttaja
26.05.2008 22:47:47 (muokattu 26.05.2008 22:50:20)
Täytyy myöntää, että se potkujen antaminen ei oo helppoa. Mielestäni kuitenkin harrastelijatasolla sillä nyt ei niin kauheen suurta merkitystä ole, kun kenenkään asuntolainan lyhennykset ei kuitenkaan oo niistä keikoista kiinni. Totta kai sen silti voi hoitaa tyylikkäästi. Usein bändeissä muodostuu kuitenkin läheisiäkin ystävyyssuhteita, joka tekee tietty asiasta vielä vaikeemman..

Ammattitasolla sitä vaan jotenkin olettais, että asioita hoidettais vähän eri tavalla. Tuntuu, ettei muusikolla ole juuri mitään turvaa ja, että kelle tahansa voi antaa potkut millä tahansa verukkeella. Tuntuu, ettei kenenkään toimeentulon pitäis olla tollasten pösilöitten käsissä.. Ja kuitenkin aika monen on. Se B-suunnitelma tosiaan kannattaa olla valmiina!

Ne on hirveitä tilanteita. Jos on vaikka suunnitellut, että koko ajan tehdään 12 keikkaa kuukaudessa, ja sitten niitä ei yhtä äkkiä olekkaan. Sitä vitutuksen määrää ei voi oikein kuvailla, se on ihan sama onko sitä oikeassa väi väärässä, saako siitä mahdollisesti korvauksen väärin perustein irtisanotusta työsopimuksesta. Johonkin mihin on luottanut vetäseekin maton jalkojen alta. Vaikka olis työkkärissä 500 päivää tienattuna, niin siitä huolimattakin vituttaa.

Kengänsaanti syö miestä rotan lailla. Joten ne jotka ovat saaneet viime aikoina kenkää saavat täältä symppatiaa.
uruttaja
26.05.2008 22:47:51 (muokattu 26.05.2008 22:49:28)
Sorry, tuplat.
Eddy
26.05.2008 23:00:07 (muokattu 26.05.2008 23:04:04)
On tullut oltua bändeissä, missä solisti/liideri on antanut fudut TÄYSIN ilman pätevää syytä kollegoille. Aika vittumaiset fiilikset on ollut jatkaa kyseisissä komboissa itselläkin, vaikkei uhkaa fuduista olisikaan. Eipä vaan taida tälle alalle (humppamuusikko) koskaan tulla kirjallisia työsopimuksia, jotka takaisivat edes jonkunlaisen turvan.

Edit: Jos kyseessä olisi harrastus, eikä ammatti, niin olisin kyllä nostanut kytkintä itsekin kyseisissä tilanteissa.
Koskettelen soittimia...
uruttaja
26.05.2008 23:09:00
On tullut oltua bändeissä, missä solisti/liideri on antanut fudut TÄYSIN ilman pätevää syytä kollegoille. Aika vittumaiset fiilikset on ollut jatkaa kyseisissä komboissa itselläkin, vaikkei uhkaa fuduista olisikaan. Eipä vaan taida tälle alalle (humppamuusikko) koskaan tulla kirjallisia työsopimuksia, jotka takaisivat edes jonkunlaisen turvan.

Edit: Jos kyseessä olisi harrastus, eikä ammatti, niin olisin kyllä nostanut kytkintä itsekin kyseisissä tilanteissa.

Niin olen minäkin, ja ne ovat keljuja tilanteita. Ainut milloin ne ei ole keljuja, jos siinä soittajassa on irtisanomisen tai työsuhteen purkamisen syy. Se on usein helpotus muille bändikavereille ja solistille. Alkoholi lienee tyypillisin syy, toinen ettei taitu. Usein noissa asioissa on kaksi puolta ja kaksi näkemystä.

Itse olen saanut kahdesti samasta bändistä kenkää ja ne on molemmat olleet hyvin positiivisia tapauksia minulle. Molemmilla kerroilla syy oli, että ei taitu.

Suullinen työsopimus on ihan yhtä sitova ja turvaava, varsinkin alalla jossa ravintoloisssa tehdyllä työllä on yleissitova työehtosopimus.
mack the knife
26.05.2008 23:37:03
Alkoholi lienee tyypillisin syy, toinen ettei taitu. Usein noissa asioissa on kaksi puolta ja kaksi näkemystä.

En puolustele alkoholinkäyttöä, mutta sen edelle jopa menee se, että bändiin muodostuu leirejä ja kemiat menee perseeksi. Sen takiakin on ihan äskettäin yksi kaveri saanut kenkää. Soitto toimi jne., mutta kun solisti ei tykännyt suorasta puheesta.
COVS n:o 1.
Bronks
26.05.2008 23:54:20

Itse olen saanut kahdesti samasta bändistä kenkää

Oho, toi on sitkiätä.

Tee urku niin ku mä: valitse tarpeeks huonot bändit, ettei tuu kenkää.

Mutta joo, on noita kilkkistapauksia sattunu minunki kaveriporukoissa. Kerran lähti omastakin bändistä kitaristi just tuon Mäkin mainitseman kemiapuolen takia. Ei kestäny perustajajäsen, ku sille ehdotettiin suoraan lauluosuuksien vähennystä.
Don't take me serious, I'm just playing.
mack the knife
27.05.2008 00:02:21
Tämä mun kuulema viimeisin tapaus järjestyi sillä tavalla, että solistin mielestä sillä rumpalilla ei ollut jivessä "piks" -ääntä siellä jossain kompin seassa.
"Mikä ihmeen piks?"
"No se on semmonen piks, mikä pitää hyvässä jivekompissa olla."

Perustelu oli siinä ja ei kun kenkää. Hohhoi, saapi sannoa että hohhoi, sanoi Päätalon Hermanni...
COVS n:o 1.
rintapek
27.05.2008 00:46:54

Reilu kymmenen vuotta sitten bändissä tapahtui noita miehistönvaihdoksia, vai pitäiskö sanoa, että lopettaneen bändin raunioista kasattiin uutta bändiä. siinä sitten basisti ilmoitti liiderille, että hän ei tuon runpalin kanssa pysty soittamaan. Muuten mukava mies, mutta yhteensoitto vaan ei futaa. liideri tota hetken pohti ja joutui sit lopulta ilmoittamaan runpalikaverille, että näistä eväistä ei bändiä saada kasaan ja että se olisi sitten hei.
Tossa vaiheessa mäkin sitten palasin bändiin eikä siinä ny kauaa menny, ko mä löysin itteni enimmäkseen rumpujakkaralta. En mä niitä soittaa osaa, mutta ilmeisesti kolisteluni ei niin pahasti basistaa häiritte.

"Mikä ihmeen piks?"
"No se on semmonen piks, mikä pitää hyvässä jivekompissa olla."...

Mut älkää levittäkö eteenpäin tietoa tosta piksistä. Mulla ei ole ko kaks komppia, suora ja väärä, eikä piksistä tietoakaan. Jos tieto leviää, että tollastakin tarttee, niin mä olen seuraava, jolla on kengänkuva takalistossa.
One kind of music only - the good kind
Neljä Ruuvia
27.05.2008 01:32:07
Vaikka olis työkkärissä 500 päivää tienattuna, niin siitä huolimattakin vituttaa.

On niitäkin jotka lähtee heti ku 500 päivää on täys...
kuunsirppi
27.05.2008 06:58:33
Tässä sain tiedon juuri perjantaina, että firma, jolle poika teki kakkosduunia ja joka oli hänelle tärkeä ja hyvä lisätulonlähde velkojenmaksuun, on mennyt konkurssiin.
Pojalle ei vielä ollut ilmoitettu mitään. Minä siitä häneltä eilen kysyin ja hän ei ollut kuullut asiasta. Soitti sitten firmaan ja sai vahvistuksen. Kai näinkin sitten varmaan voi tehdä...Ei tullut ees sitä tekstaria, tai sähköpostia :o/
Mä teen, mitä teen ja meen, minne meen(ainakin joskus!)
puusormi
27.05.2008 12:26:02

...on mennyt konkurssiin...Ei tullut ees sitä tekstaria, tai sähköpostia :o/

Itse olen ollut yrittäjänä kymmenisen vuotta aikoinaan. Konkurssia en ole kokenut mutta paria vierestä seurannut. Saattaa olla tilanne niin, että yrittäjä on niin paskana että yksinkertaisesti pysty ilmoittamaan. jSiis jos on kyseessä pienempi yritys jossa yrittäjä on hoitanut hommat + palkatmaksun ja kaiken muun. Ei sinällään ole mikään puolustus ja niin ei pitäisi toimia. Mutta oikeasti monelle pienyrittäjälle on konkurssi aika tiukka paikka olipa vaikka sitten osakeyhtiö, jossa kodit ja autot eivät ole vaarassa, jollei ole taannut firman lainoja. Jopa pahempi kuin potkut bändistä (ilman vittuilun häivääkään sanottuna).
Saapiko lähettää terveisiä?
kuunsirppi
27.05.2008 16:26:21
Itse olen ollut yrittäjänä kymmenisen vuotta aikoinaan. Konkurssia en ole kokenut mutta paria vierestä seurannut. Saattaa olla tilanne niin, että yrittäjä on niin paskana että yksinkertaisesti pysty ilmoittamaan. jSiis jos on kyseessä pienempi yritys jossa yrittäjä on hoitanut hommat + palkatmaksun ja kaiken muun. Ei sinällään ole mikään puolustus ja niin ei pitäisi toimia. Mutta oikeasti monelle pienyrittäjälle on konkurssi aika tiukka paikka olipa vaikka sitten osakeyhtiö, jossa kodit ja autot eivät ole vaarassa, jollei ole taannut firman lainoja. Jopa pahempi kuin potkut bändistä (ilman vittuilun häivääkään sanottuna).

Nyt on kyseessä kuitenkin firma, jossa omistajan lisäksi on jonkun verran ihan konttoriväkeäkin sitten tämän "suorittavan portaan" lisäksi. Tälle "suorittaja"-porukalle on sitä infoa näkynyt tulevan kovasti nihkeästi.
Mä teen, mitä teen ja meen, minne meen(ainakin joskus!)
tope2
27.05.2008 17:50:28
Mä en suosittelis suurien investointien tekemistä jos tulopuoli on pelkästään keikkaliksojen varassa. Keikat voi bändiltä vähentyä tai jopa loppua ilman mitään selkeää syytä. Kyse voi olla näis tapauksis ihan jopa siitä,ettei joku vaan tykkää toisen/toisten naamoista ja "boikottikierre" on valmis... ;) Sekin on ikävää,että alalla harvoin tehdään sitovia sopimuksia esim. keikkojen määrän suhteen. Yhtenä kuukautena voi olla 12 keikkaa ja toisena 2. Pitäskö tehdä keikkamyyjien kanssa "vakuussopimus", että jos ei myyjä pystykään järkkään tiettyä minikeikkamäärää/toimeentuloa ni sais jonku korvauksen, eikä jäis soittajat ihan tyhjän päälle!!??? Kiinteä kuukausiliksa/pohjapalkka siis kehiin? Ei välttämättä huono asia..
tope2
28.05.2008 12:06:53
Se tällä alalla on kummaa, että boikotin syntymiseen ei voi välttämättä oikein itse vaikuttaa,syntyy tai on syntymättä.

Joo, on erikoinen ilmiö. Jos on taiteilijat herkkiä ja haavoittuvia, niin kyllä sitä on aivan varmasti ohjelmamyyjät ja tilaajatkin.. heh. Ollaan siis ikäänkuin herkällä alalla!?? Olis se by the way huvittava juttu, jos joku miljardiluokan laivanrakennusprojekti yhtäkkiä kusis sen takia ku joku työntekijöistä käyttäytyi huonosti tai oli väärän väriset kengät jalassa..

Tai jos erehdyt tekemään kahden keikan kuukautena jonkun verivihollistoimiston keikan leivänpuutteessa. Onneksi nämä on aika harvinaisia tapauksia. Yhteistyökumppanien valinta on älyttömän tärkeää.

Juu ja oon ymmärtäny että jos alat mielisteleen, niin sulle nauretaan ja jos kovisteleen, niin voit parhaimmillaan saada häirikön leiman??

Keikkamäärien vaihtelu on ikuisuuskysymys. Pääsääntöisesti ravintoloissa työllistyvät bändit ovat kesällä vähän harvemmin keikoilla ja taas kesäsesonkina lavamarkkinoilla vääntävät ovat tammikuussa telakalla.

Pitää paikkansa..
stagestar
29.05.2008 22:23:22
Hohhoi, saapi sannoa että hohhoi, sanoi Päätalon Hermanni...

Niin, ja "mikähän kumman merkitys tälläkin on" siis Piks äänellä ! kenelle sillä merkkejä näytetään ? : )
rok rok !!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)