Aihe: Harjoitteleminen kotona
1 2
IrmaG
19.05.2008 20:37:16

Tietääkö kukaan, onko laulamisen kotiharjoittelusta tullut kenellekään vaikeuksia naapurin kanssa, ja/tai onko siitä minkäänlaista oikeuden tahi muuta päätöstä?

Harjoittelen kotonani noin 4-5 kertaa viikossa, alle kaksi tuntia per kerta, yleensä komppilevyjen ja/tai digipianon säestyksellä. Pyrin ajoittamaan harjoitteluni iltapäivä-alkuilta-akselille, mutta tästä huolimatta alkaa tuntua että erään naapurin kanssa saattaa tulla ongelmia. He eivät ole osoittaneet juurikaan halukkuutta neuvotella sopivimmista treeniajoista vaan heillä tuntuu olevan huolestuttavan paljon halukkuutta kieltää kotiharjoittelu kokonaan. Haluaisin tietää, onko tällainen mahdollista.
42
moraalienkeli
19.05.2008 22:47:04
En kyllä usko, että on mahdollista kieltää. Useimmissa kerrostaloissa hiljaisuus alkaa kello 22 tai 23 ja päättyy klo 7. Kunhan ajoitat treenisi päiväsaikaan, ei mitään ongelmia pitäisi tulla. Kannattaa tarkistaa hiljaisuusajat talon järjestyssäännöistä! Naapurit eivät kyllä voi mitenkään kieltää harjoittelua päiväsaikaan.
ap78
19.05.2008 22:57:42 (muokattu 19.05.2008 22:59:18)

Eivät sitä voi kieltää mitenkään jos olet äänessä muuna aikana kuin hiljaisuuden vallitessa mutta en minäkään jaksaisi(vaikka muusikko olenkin) kuunnella töistä tullessani jonkun musisointia oli soitin mikä tahansa..

Eli empatia-harjoituksia myös naapureita kohtaa,..

Muista:
15minuuttia tekniikka jodlauksia on varsin riittävästi kerrallaan,jopa päiväksi kerrallaan..
Ei ole kovin opettavaista laulaa keskittymättä ja ihminen kykenee maksimissaan 7minuuttia keskittymään täysipainoisesti.

Laulua voi opiskella myös kuuntelemalla muita artisteja,"plokkaamalla biisejä",funtsimalla teknisiä juttuja kirjan,dvd:n ym muiden apukeinojen avulla.

Ei,en kiellä sinua harjoittelemasta mutta:

Varioi treeniäsi,treeniaikataulujasi
Huomioi naapureita ja tee karkeimmat kuuloiset treenit ennen kun päivätyöläiset valloittavat talon
keskusteluyhteyden avataksesi tarjoa viinipullo tai vastaava tuliainen jonka kanssa menet hankalimman naarupin luokse kyselemään koska he EIVÄT yleensä ole kotona.

Ymmärrä myös heitä jotka EIVÄT ymmärrä musiikkia eivätkä halua sitä kuulla.

Vaikka toimit sääntöjen mukaisesti,taloyhtiössä jossa on tulehtuneet välit on TODELLA ikävää asua,siksipä kaikki voitelu ja kompromissien teko on kaikille osapuolille eduksi..ELLEI sitten tykkää tapella,niin kuin MINÄ :)

A
IrmaG
20.05.2008 19:41:23 (muokattu 20.05.2008 19:43:09)

Kiitos neuvoista, vaikka edelleen kaipaisin sitä kylmää faktaa noista mahdollisista kanteista ja miten niihin on suhtauduttu. Eikö kellään ole kokemusta tai edes toisen käden tietoa?

Mitä mun harjoittelemiseen tulee, en tee tekniikkaharjoituksia kotona käytännössä juuri lainkaan, ääntä avaan sen minkä avaan ja sen teen aika pienellä teholla - en mä nyt aivan tymä ole, tiedostan vallan hyvin että jodlaus tuskin kiinnostaa ketään vaikka olis kuinka hyvin tehty! Kotiolosuhteissa harjoittelen enimmäkseen standardeja jatskipaleita ja muita kevyitä biisejä komppilevyjen ja pianotaustojen kanssa. Ja ilmeisesti laulaminen ei olekaan se mikä naapuriin kuuluu vaan tietyt taajuudet komppilevystä ja/tai pianosta.

Olen yrittänyt kysyä että mitkä olisi ne kriittisimmät ajat, mutta heidän puheistaan olen ymmärtänyt että koko vuorokausi on kriittinen aika harjoitella kotona (toisen osapuolen sanoin: ei asuntoa saa treenikämppänä käyttää).

Viinipullonkin olisin voinut ostaa tai neuvottelukahvit keittää jos huomautukset olisivat alkujaankaan tulleet sellaiseen äänensävyyn joka ilmaisee halukkuutta ratkaista ongelma. Mutta jos jo lähtökohta on se, että mulle kerrotaan että mun olisi hyvä olla kotonani sekä laulamatta, soittamatta digipianoa (yleensä soitan luureilla, mutta jos säestän itseäni se on käytännössä aika mahdotonta) että kuuntelematta musiikkia lainkaan, minään vuorokaudenaikana, niin aika hiljaista alkaa sen ymmärryksen ja empatian kanssa olla täälläkin päässä...
42
ap78
20.05.2008 20:07:52 (muokattu 20.05.2008 20:08:16)

ymmärrän..
Tääl ihmiset vaan kyselee hyvinkin ihmeellisen yksinkertaisia asioita välillä niin...

http://www.vuokralaistenkeskusliitto.fi/vkl_tanaan.htm

Tuolta vois yrittää löytää apuja.

Muistan kuulleeni yhden ennakkotapauksen jossa pianisti treenasi kotonaan tunteja päivässä.
Juttu riitaantui oikein kunnolla ja mentiin oikeuteen asti..valittaja hävisi ja maksoi pianistin oikeuskulut jne..

Hiljaisuuden aikana ei saa tehdä mitään mutta muuna aikana saa..

Vesipäitä riittää aina joka puolella,meillä sentään tapellaan vaan roskista :)

Voimia sinulle!
tanjuli
20.05.2008 20:56:34
Täällä yksi kerrostaloharjoittelija.

Se on just se mitä joku pitää normaalielämään kuuluvana äänenä ja mitä toinen ei pidä, mistä ne ongelmat lähtee. Eräässä toisessa taloyhtiössä asuessani alakerran täti valitti siitä että meillä kolistellaan niin kovaa ettei hän kuule telkkaria (kun tiskattiin). Pianonsoitosta tai laulutreenistä ei sanonut mitään. Nykyisessä taloyhtiössä kukaan ei ole tullut valittamaan, joskin toisinaan joku poraa tai käyttää jotain linkoa/pesukonetta sangen mielenosoituksellisesti aina kun treenaan. Samapa tuo, en yhtään tiedä minkä asunnon tapaus näin tekee, ja ilmeisesti mun ulinat ei kuulu sinne silloin kun tehdään 'jotain muuta'. Lisäksi oon pyrkinyt ulisemaan klo 11-17 välisenä aikana max tunnin kerrallaan, jolloin suurin osa ihmisistä on töissä ja vuorotyöläiset luultavasti jo hereillä. Bassonsoitostakaan ei koskaan tullut sanomisia, vaikka vahvistimen läpi vedin. Naapurin rumpalista ei kuulu tänne mitään muuta kuin korkeimmat kilinät (pellit ja tamburiinit), lapsista ja eläimistä kuuluu vaan korkeimmat ulvonnat joten ilmeisesti mustakin kuuluu lähinnä ne korkeimmat ulvonnat mitä tällä äänityypillä valitettavasti joskus tulee ulvottua. Kyllä täällä varmasti joku jossain vaiheessa keksii kuka meilläkin ulvoo mutta käsittääkseni mulla on oikeus tuottaa omassa asunnossani ääntä järkevyyden rajoissa - ihan yhtä lailla kun yläkerran naapurien vauvalla on oikeus rääkyä kilpaa yliväsyneen äidin kanssa läpi yön ja pitää mua hereillä.

Kerrostaloasuminen nyt vaan vaatii sopeutumista. Voihan sitä valittaa kotiteatterijärjestelmistäkin jos niikseen tulee. Kyllä mä joskus asuin paikassa (rivari), jossa seinänaapurin kanssa oli neuvoteltu kellonajat jolloin kämpästä sai kuulua pianon ääntä, ja hän käsitti sen niin että niihin kellonaikoihin hänen kämpästään saa kuulua moottorisahan ääntä. Näinhän se menee.

Ehkä fiksuinta mitä voi tehdä, on vastata nillittämiseen asiallisuudella. Tarjoaa kaikki mahdolliset neuvottelumahdollisuudet ja kompromissit ja rautalangasta vääntää miksi on PAKKO harjoitella kotona, ja todistajan läsnäollessa. Sit jos menee oikeuteen niin on ainakin näyttöä siitä että ollaan oltu valmiita myönnytyksiin ja kompromisseihin ja äänieristyksiin ja ties mihin.

Yks mikä kannattaa on kattoa että musisointitilassa on kunnolla mattoa ja muuta äänieristettä. Mulla roikkuu vaatteita pitkin seiniä ja koko lattia peitetty matoilla. Eristää yllättävän hyvin.
[i hear voices but at least they're on tune]
Kukitus
22.05.2008 17:33:05
OHHOH! Kyllä nämä ikuiset kinastelut naapureiden kanssa musisoinnin "sallittavuudesta" on aina yhtä surkuhupaisia.
ei asuntoa saa treenikämppänä käyttää Häh!? Kyllähän omassa asunnossaan saa harrastaa! Oli se sitten postimerkkien keräilyä tahi aikuisviihdettä.
Itselläni tuli joskus ongelmia sähkörumpujen soitosta. Naapurit eivät edes viitsineet tulla keskustelemaan heitä häiritsevästä naputuksesta vaan soittivat samantein isännöitsijälle joka taas oli laittanut haastemiehen kautta tulemaan varoituksen. Kyllä ihmetytti kun postiluukusta tipahti kirje haastemieheltä. Hyvin hämmästyneenä päätin soittaa isännöitsijälle joka sanoi: "Älä ennää paukuta! sinä hävviit tämän jupakan. et ennää soita!" Ei auttanut vaikka kuinka jupisin vastaan. Olin selvästi altavastaajana tässä herkullisessa sopassa, koska tuosta kumipädien paukutuksesta oli häiriintynyt useampikin naapuri jotka olivat ilmiselvästi liittoutuneet. Lopulta irtisanoin vuokrasopimuksen ja lähdin lätkimään ja tyylillä lähdinkin, mutta ei siitä sen enempää.
Kylläpä heikottaa
Krister
22.05.2008 18:02:48 (muokattu 22.05.2008 18:05:02)

Tietääkö kukaan, onko laulamisen kotiharjoittelusta tullut kenellekään vaikeuksia naapurin kanssa, ja/tai onko siitä minkäänlaista oikeuden tahi muuta päätöstä?

Harjoittelen kotonani noin 4-5 kertaa viikossa, alle kaksi tuntia per kerta, yleensä komppilevyjen ja/tai digipianon säestyksellä. Pyrin ajoittamaan harjoitteluni iltapäivä-alkuilta-akselille, mutta tästä huolimatta alkaa tuntua että erään naapurin kanssa saattaa tulla ongelmia. He eivät ole osoittaneet juurikaan halukkuutta neuvotella sopivimmista treeniajoista vaan heillä tuntuu olevan huolestuttavan paljon halukkuutta kieltää kotiharjoittelu kokonaan. Haluaisin tietää, onko tällainen mahdollista.

Ei ole mahdollista ainakaan kieltää. Ja vaikka tekisivät virallisen valituksen, niin touhu lukeutuu ns. "normaaleihin elämän ääniin" joita kerrostaloasujien on hyväksyttävä. Tämä tosin koskee asiallisesti suoritettu reeniä. Tarkoitukseton karjuminen on sitten jo häiriköintiä.
Tuli entisessä asunnossa otettua noista asioista selvää ongelmanaapurin varalta...
Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin
Apricot
22.05.2008 23:23:47
60- ja 70-luvun halvat elementtikerrostalot lienevät pahimpia, kun niissä ei äänieristykseen kiinnitetty mitään huomiota. Aiheesta taisi olla juttu jossain mediassakin vähän aikaa sitten.

Yksi sähkörumpukaverini teki mielestäni virheen siinä, että meni etukäteen kysymään naapureilta, että kuuluuko se rummunsoitto teille. Tottakai ne sanoivat, että kuuluu joo ja haittaa myös. Kaveri oli kuitenkin laittanut kumimaton telineitten alle, ja akustoinut huonetta kohtuullisesti. Ei siis kannata kysellä itse heti ensimmäisenä, vaan kannattaa odottaa että tuleeko valituksia vai ei, ja ottaa sitten seuraava askel.

Nuoruudessain tuli itse ajattelemattomuuttaan hieman rankaistua naapureita, kun opiskelija-asuntolassa viereisestä kämpästä kuului vuoroin klasarilaulua ja käyrätorvea. Trumpetisti-kämppikseni kanssa vastattiin aina samalla mitalla, vaikka hauskaa se meistä oli, kun käyrätorvi ei oikein trumpetille pärjää volumessa eikä rekisterissä, ja kitarastyrkkarin voimakkuutta voi kätevästi säätää. Hieman ilkeitä oltiin.

Yläkerran naapurissa ääntelystä päätellen harjoiteltiin lapsentekoa melkein joka ilta kympin uutisten jälkeen. Myöhemmin yhtenä yönä siellä hakattiin vasaralla kello yksi yöllä, ja kun menin paikalle huomauttamaan asiasta, ilmeni että kaveri kasasi kehtoa lapselle. Kuittasin, että antaa mennä vaan, kun olen kuullut heidän tekevän sitä muksuakin.

Eli, voi ne osat olla toisinkin päin. Toisessa kämpässäni oli alakerran naapurityttö, joka soitti pianoa ja lauloi. Alkoi ottaa hermoille, kun se ei osannut pianolla muita sointukäännöksiä kuin perusmuodon. Teki monesti mieli mennä sanomaan, että kun hän nyt joka tapauksessa soittaa, ja se kuuluu kaikkialle, niin treenaisi välillä erilaisia käännöksiä, ettei se soinnun ylä-ääni hypi koko ajan minne sattuu.

Kerrostalossa pitää siis jokaisen sietää ääntelyä normaaleina valveillaoloaikoina, mutta rajansa kaikella.
Murgo
24.05.2008 11:55:22 (muokattu 24.05.2008 11:56:12)

Pari kertaa olen saanut naapurin hakkaamaan seinää (en laula,mutta soitan), mutta isännöitsijälle asti ei kukaan ole valittanut. Ilmeisesti korkeat äänet ärsyttävät enemmän, vaikka teoriassa matalien pitäisi kuulua rakenteiden läpi helpommin. Seinään hakkamista nimittäin ovat muutaman vuoden jänteellä aiheuttaneet viulu (naapurin mielestä ilmeisesti klo. 10 sunnuntaiaamuna oli liian aikaista), theremin ja saksofonon suukappale (ok. se ääni on oikeasti kamala, fonia en muutenkaan juuri kotona puhalla kun on niin äänekäs). Sellon ja sähkökitaran (kohtuuvolumeilla) soitto taas ei ole aiheuttanut primitiivireaktioita.

Itse olen sen sijaan muutaman yön valvonut eri naapureiden kotibileiden takia, kerran suunnittelin "basistin kostoa", eli kaverin 600 watin bassokamojen raahaamista kotiin ja Paranoidia kaappi seinää vasten aamuyöstä, mutta siinä olisivat joutuneet kärsimään muutkin kuin se edellisöinen bilettäjä.

Mutta valitettavasti kerrostaloissa asuu paljon ihmisiä joille ei ko. asumismuoto sovi kun pienikin ääni naapurista häiritsee. Ei itseäni ainakaan kiusaa naapureista kuuluvat äänet päiväsaikaan lukuunottamatta esim. iskuporakonetta, joka taas on ymmärrettävää ja yleensä lyhytaikaista. Yläkerrasta toisinaan kuuluva pianonsoitto on jopa miellyttävää.

Yksi mahdollisuus kotiharjoitteluun digipianon kanssa voisi olla hankkia mikrofoni ja joku kuulokeliitännällä varustettu pikkumikseri jolla voi kuulokkeisiin säätää sopivan määrän laulua ja pianoa/taustanauhaa ja ulospäin kuuluu pelkkä laulu. Tämä siis mikäli se häiritsevä tekijä on nimenomaan se piano. Mikrofonin taakse voisi ehkä myös yrittää virittää jostain pehmeästä materiaalista seinän tai "laatikon" ääntä imemään.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
_Pearl_
29.05.2008 10:15:55
Hah!! Asun omakotitalossa niin metsän keskellä että ei häirihe ketään jos laulan tai soitan.. eli voin tehdä sitä niin paljon, kuin lystää, eikä ketään häiritse. Tämä on yksi niistä harvoista hyvistä puolista korvessa asumisesta. :D
Kirjoitus virhe
29.05.2008 14:43:17
Ainoastaan edellisessä kämpässä tuli vähän noottia naapureilta. Tosin ihan aiheesta kun äänitys-sessio lipsahti puolivahingossa puolenyön paikkeille. Muuten saanut treenailla kitaraa ja laulua suht rauhassa. Laitan toki kaikki väliovet ym kiinni jottei häiritsisi niin paljon. Suurin haitta on ehkäpä itselle kun ei viitsi kuitenkaan laulella täysillä. Ehkei niitä naapureita pitäisi ihan liikaa ajatella.

Tämän hetkisessä asunnossa on samassa kerroksessa joku muukin muusikko. Välillä kuuluu rappuun kitaran soittoa. Eli kaipa täällä on totuttu/ymmärrystä tämmöseen hassutteluun.
Kalmo
31.05.2008 19:46:45
Tietääkö kukaan, onko laulamisen kotiharjoittelusta tullut kenellekään vaikeuksia naapurin kanssa

Eiköhän jokainen tiedä, että on tullut. Eikä tuo asian oikeutus varmaan ihan niinkään yksinkertainen ole, että hiljaisuusajan ulkopuolella saa pitää ääntä, pääsääntöisesti ehkä. Kovaääninen ammatinharjoittaminen asunnossa ei välttämättä asetu "normaaleja elämän ääniä" kategoriaan.

Kuinka arvotetaan yötyöläisen mahdollisuus nukkua ja päivätyöläisen mahdollisuus harrastaa? Jos laulajalla/soittajalla on mahdollisuus valita meteliaika, niin mahdollisuudet sopuun ovat varmaan aika hyvät. Mutta mitä jos musikanttikin tulee töistä vasta kuuden maissa ja haluaisi alkaa jodlaamaan, kun naapurit haluaisivat katsoa TV:tä?

Uskoisin, että tiukassa paikassa musiikinharrastaja häviää, ja ammattimuusikkoa kehoitetaan hankkimaan treenikämppä. Ja kyllähän taloyhtiöillä on konsteja ei-toivottujen hiillostamiseksi vaikka kyseessä olisi omistusasunto.

Laulajat lienevät (lähes?) ainoita, joille nykytekniikka ei ole tuonut tässä asiassa mitään apukeinoja.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
d-iivil
01.06.2008 12:16:21
Laulajat lienevät (lähes?) ainoita, joille nykytekniikka ei ole tuonut tässä asiassa mitään apukeinoja.

Nojaa... ei se laulukopin pykääminen oikeastaan enää niin tyyristä ja vaikeaa ole, etteikö moista voisi läjään lyödä kämpän nurkkaan :)
Apricot
01.06.2008 14:54:25 (muokattu 01.06.2008 14:55:06)
Nojaa... ei se laulukopin pykääminen oikeastaan enää niin tyyristä ja vaikeaa ole, etteikö moista voisi läjään lyödä kämpän nurkkaan :)

Mutta jos on a) miespuolinen, ja b) asuisi mahtollisesti naisen kanssa joka vaalii esteettisiä arvoja, niin sisustusarkkitehtonisista syistä johtuen tuollaiselle kopille rakennusluvan saaminen voi olla uuvuttavien neuvottelujen ja taitavan diplomatian käytön takana - jos mahdollista ensinkään.
d-iivil
04.06.2008 23:08:08
Mutta jos on a) miespuolinen, ja b) asuisi mahtollisesti naisen kanssa joka vaalii esteettisiä arvoja, niin sisustusarkkitehtonisista syistä johtuen tuollaiselle kopille rakennusluvan saaminen voi olla uuvuttavien neuvottelujen ja taitavan diplomatian käytön takana - jos mahdollista ensinkään.

Tyhjentää oman vaatekaappinsa vaikka muovipusseihin ja pykää sen kopin sinne? :D
IrmaG
15.06.2008 04:33:28

Heh... harjoittelukopin tekeminen on käynyt mielessä toisenkin kerran. Asunnon varsin vaatimaton koko ja edes minun kokoiseni hukkapätkän mentävän komeron puute ovat olleet suurimpina esteinä.
42
jussimus
18.06.2008 00:50:48

Ai että...tollasen kun sais oikeesti järjestettyä. Not in this life...
Mare552
12.08.2008 18:29:47
Muista:
15minuuttia tekniikka jodlauksia on varsin riittävästi kerrallaan,jopa päiväksi kerrallaan..
Ei ole kovin opettavaista laulaa keskittymättä ja ihminen kykenee maksimissaan 7minuuttia keskittymään täysipainoisesti.

Laulua voi opiskella myös kuuntelemalla muita artisteja,"plokkaamalla biisejä",funtsimalla teknisiä juttuja kirjan,dvd:n ym muiden apukeinojen avulla.

Itse olen kovin laiska kotona harjoittelemaan.

Autossa laulamisessa, jota tulee harrastettua, ei se laatu varmaan ole parasta mahdollista, joskin siinä tulee enemmän keskityttyä äänialan kasvattamiseen ja äänen avaukseen.

Mutta jos tuo täysipainoisen "jodlauksen" aika on noinkin lyhyt, niin kuinka kauan on tarpeen aina avata ääntään ennen harjoitusta (se on tylsää) , sekä miten tärkeää oikea venyttely ja muut alkuvalmistelut on hyvän lopputuloksen kannalta?

Myös varmaan liian vähän tulee kuunneltua muita artisteja, apinoinnin pelossa.
Ai tähänks riville?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)