![]() 08.02.2004 17:30:24 | |
---|---|
Et sääkän haluais että mää varastaisin kaupasta sen sun 10 biisin 20 euron arvoisen levyn, jolla ei ole mitään muuta kuin kuraa. Ja näin pidetään keskustelu asiallisena eikä takerruta henkilökohtaisuuksiin. mullon techi ja jakson ja fleeseruutupaita, ax1500g ja baikernahkatakki. mullon wahia ja spedua ja landola ja kaikki. mikä silti puuttuu ja mistähän sen saisi? | |
![]() 08.02.2004 17:38:55 | |
Hölmöä sen sijaan on olla ostamatta / ottamatta jotain halpaa tai ilmaista softaa varastetun sijaan. Tämä Anonyymihan selitti piraateista. Eli lisäisin vielä, että tapahtuu myös JOKO rahansiirtoa venäläiselle tms mafialle TAI "Kazaassa ystävä" -pohjalta toimittaessa lisää painetta tietoturvaan. Sekin on juttu, josta kärsii ja maksaa koko verkkoa käyttävä maailma. Kuka verkkopiratismista sitten voisi hyötyä? Ekana tulee mieleen ne, joiden etujen mukaista on murtaa tekijänoikeudet. Vaikkapa, no, Nokia, joka valmistaa laitteita, jotka tarvitsevat sisältöä. | |
![]() 08.02.2004 17:44:46 | |
Noniin, tossahan se tuli. Sulla ei ole tarvetta, joten miksi sitten imutat?! Eikö pitäisi käyttää systeemiä johon sulla on tarve, ja maksat siitä...simppeliä? monet imuttavat varmaan kokeillakseen tuotetta. ja ajattelevat että eikö ole sama ottaa se koko versio kuin demoversio, kun sen samalla vaivalla saa. Sitten kun oikeasti alkaa käyttöä olla, niin voi helposti tehdä oikean valinnan ohjelman suhteen. Taitaa alkaa samat argumentit pyörimään, joten täytynee hiljalleen vetäytyä tästä keskustelusta. olen näköjään mielestänne väärässä. mullon techi ja jakson ja fleeseruutupaita, ax1500g ja baikernahkatakki. mullon wahia ja spedua ja landola ja kaikki. mikä silti puuttuu ja mistähän sen saisi? | |
![]() 08.02.2004 17:50:52 | |
Taitaa alkaa samat argumentit pyörimään, joten täytynee hiljalleen vetäytyä tästä keskustelusta. olen näköjään mielestänne väärässä. Niin, ne on yllättävän harvoja ne argumentit, mitä oikeasti löytyy, kun asiasta kysytään. Toi "kokeilu" oli taas, no joo. Demo tai trial on sitä varten. Mitenkäs muuten se tietoturva? | |
![]() 08.02.2004 18:00:43 | |
Niin, ne on yllättävän harvoja ne argumentit, mitä oikeasti löytyy, kun asiasta kysytään. nii. en vaan ymmärää että miten se on pois jos testaan demon sijasta kokoversiolla. mutta minun imuttamiset on nyt mitä on. kun on isdn ja siitä yksi linja käytössä nii ei tee mieli mitään oikein imutellakaan. Tämä Anonyymihan selitti piraateista. joo, taisin minä sanoa ainakin näin: no perskeles tottakai yritysten sun muiden oikeasti systeemeitä käyttävän tulee maksaa järjestelmistään. en minä oo vastaan väittänytkään. kyllä minäkin mielimusiikkini ostan. ja pelit joita pelaan. on minulla tosin yksi, lahjaksi saati piraattipeli. NHL95. mutta ei oo silläkään enemmälti käyttöä ollu. mullon techi ja jakson ja fleeseruutupaita, ax1500g ja baikernahkatakki. mullon wahia ja spedua ja landola ja kaikki. mikä silti puuttuu ja mistähän sen saisi? | |
![]() 09.02.2004 16:39:05 | |
on minulla tosin yksi, lahjaksi saati piraattipeli. NHL95. mutta ei oo silläkään enemmälti käyttöä ollu. Jumalauta, tuo on jo pyhäinhäväistys. NHL95 on jumalten työtä ja sitä ei saa piratisoida. "Look behind you, a three-necked guitar!" | |
![]() 09.02.2004 17:03:21 (muokattu 09.02.2004 17:15:42) | |
Varmasti ne jotka uhraavat rahaa ja aikaansa näiden tuotteiden kehittämiseksi. Samoin ne jotka ostavat omat versionsa ja maksavat (korkeampina hintoina) niidenkin puolesta, jotka varastavat. Juu, vaan enpä usko että softatalot juurikaan hintojaan laskisivat vaikka myynnit tuplaantuisivat. Terv. nimim. koodaan omalle firmalle opiskelujen ohessa. Ei oikein sovi bisneslogiikkaan. Itse olen noudattanut sellaista kultaista keskitietä, että ne softat joita TODELLA käytän (ja joihin on varaa), ostan heti kun vaan kynnelle kykenee, vaikka olenkin opiskelija. Kaupallista toimintaa pyörittäviltä en näe mitään syytä olla hankkimatta softia alkuperäisenä heti kun vaan mahdollista, pelkästään huonon karman takia :-) Eli alkuperäiset Cubaset, Fruityt ja Kontaktit löytyvät kyllä hyllystä. Btw, esim. SX2:sta löytyy todella halpa opiskelijalisenssi, 285 euroa, slsx:stä. Stabiilius kräkkeihin verrattuna on pelkästään jo tarpeeksi iso syy ostaa tuo. Lisäksi olen hankkiutunut eroon kaikista mahdollisista "gimmick"-plugareista joilla ei oikeasti tee yhtään mitään ja opetellut mielummin käyttämään softaa jota mulla jo on. Ihmeellistä kyllä, heittämällä 80% "ihan kivasta" piraattisoftasta helvetin kuuseen on biisien laatu vaan parantunut kun ei kaikkea yritä tunkea täyteen huonoja efektejä vaan joutuu kunnolla keskittymään soundin hiomiseen. Ja ilmaista / kohtuuhintaista, oikeasti laadukasta(kin) kamaa on netti täynnä, esim. Kjaerhusin plugarit, guitarsuitet yms. Jotkut muille-kuin-kaupallista-ökypoppistudiota omistaville ihmisille täysin ylihinnoitellut ns. "välttämättömät" plugarit (lue: Wavesit) ovat vielä hankintalistalla, ja niistäkin hankkiutuisin mielelläni eroon jos vastaava *HYVÄLAATUINEN* siedettävänhintainen plugarisetti jostain löytyisi. Vaan kun ei löydy, ainakaan VST-ympäristöön (Sonyn Oxford-bundlen kun sais...) Wavesin pojat ovat aina osanneet optimoida prosessorinkäytön ja käyttöliittymän jostain syystä viimeisen päälle hyväksi muihin verrattuna. Ilmankos maksavat 3000 eur per setti :-( ... | |
![]() 09.02.2004 17:53:06 | |
Juu, vaan enpä usko että softatalot juurikaan hintojaan laskisivat vaikka myynnit tuplaantuisivat. Terv. nimim. koodaan omalle firmalle opiskelujen ohessa. Ei oikein sovi bisneslogiikkaan. Sympatiat siitä sulle. Mutta, tämähän riippuu ihan softasta. Jos koodaat räätälöityä ohjelmistotuotetta jollekin, se on ihan eri juttu kuin B-2-C. Yleensä myös myyt (firmasi myy) tällöin immateriaalioikeudet jotka orjakooderina menetät joka tapauksessa 99,9%:ssa tapauksia - ja sekin kertaluontoisuus kasvattaa hintaa ja vaikuttaa hintapolitiikkaan aika merkittävästi. Jos esim pelejä tai musalevyjä myytäisiin paljon (siis plussattaan waret mukaan) niin kyllä niitä sais halvemmalla. Jos jokainen Photoshopin käyttäjä myös ostaisi sen, kyllä senkin sais jo alle 500 euron. Mä olen sen verran kieroutunut luonne, että en voi hyväksyä piratismia koskaan ainakaan sillä periaatteella, että ostaisin kyllä jos ois varaa, mut kun ei oo niin waretan ja ostan sit jos tarvii etc. Ohjelmisto on kuin mikä tahansa muukin tuote. Kyllä muakin köyhän perheen lapsena vitutti, kun muilla oli levikset ja mulla lii kuupperit, mutta enpä mennyt silti k-kenkään niitä pöllimään. Ja myönnän itse rehellisesti myös sen, että se kyllä taatusti vaikuttaa mielipiteisiin, että kun itse laittaa rahaa palamaan eikä muut sitä tee niin.. Kyllä suakin ihan varmasti vituttais jos naapurisi tois pihaan samanlaisen mersun jonka itsekin viime viikolla ostit ja sanois, että "vein autokaupan pihalta, joltakin oli sinne jäänyt." Tässä tapauksessa sä vaan oisit niin vihainen, että ilmiantaisit tän kaverin poliisille. Mutta et sä poliisille soita jos joku warettaa kazaasta kamaa. Toisaalta laki on paska tässä kohtaa. Sä voit imuttaa musiikkia omaan käyttöön ilman pelkoa poliisista (siis Suomessa). Ohjelmistoissa on sentään lisenssisopimukset, mutta nekin voi kiertää - yllättävän helposti ja säestämällä. Odotan innolla tuota vesileimatekniikan kehittämistä yhdistettynä hologrammitekniikkaan sellaiselle tasolle, että se on tuotannollisesti kannattavaa. Sillä sais Cubaset sun muut suojattua siten, että waretus loppuis siihen ja kräkkerit rupeis tekemään oikeaa työtä (niin kuin itse asiassa valtaosa heistä tekee). Ja ilmaista / kohtuuhintaista, oikeasti laadukasta(kin) kamaa on netti täynnä, esim. Kjaerhusin plugarit, guitarsuitet yms. Niinpä. Mutta kun kazaasta saa paremmat! Kuviteltu keskustelu: Kitaristi1: "Aattelin perustaa kotistudion. Mikä ois hyvä softa" Kitaristi2: "Cubase" Kitaristi1: "Joo, pitää kattoa löytyiskö DC:llä" Kitaristi2: "Logic on kans jees" Kitaristi1: "Eiks sen tuki peeseelle loppunut?" Kitaristi2: "Joo, mut sais halvalla varmaan jostain" Kitaristi1: "En mä sillä vanhalla versiolla mitään tee, otan ton cubasen" Mitä noi kitaristit edes prosoftalla tekee? Eikö niiden pitäis tehdä riffejä tai jotain??? Älä mene sieltä missä aita on matalin - Mene sieltä missä aitaa ei ole | |
![]() 09.02.2004 19:50:46 | |
Jos koodaat räätälöityä ohjelmistotuotetta jollekin, se on ihan eri juttu kuin B-2-C. Yleensä myös myyt (firmasi myy) tällöin immateriaalioikeudet jotka orjakooderina menetät joka tapauksessa 99,9%:ssa tapauksia - ja sekin kertaluontoisuus kasvattaa hintaa ja vaikuttaa hintapolitiikkaan aika merkittävästi. Joo, no mun tapauksessa kyse on volyymilla myytavästä tuotteesta (eli kännykkäpeleistä), jonka kappalehinnat liikkuvat muutamassa eurossa. En missään nimessä kannata piratismia - sehän on kuin sahaisi omaa oksaansa. Firman lakimies on joutunut useasti ottamaan yhteyttä (lähinnä aasialaisiin) websiteihin joista pelejä voi warettaa. Mitä noi kitaristit edes prosoftalla tekee? Eikö niiden pitäis tehdä riffejä tai jotain??? Niinpä.. Itse opiskelen musiikintuotantoa (pääasiassa juuri tuota softapuolta) ja en oikein osaa kuvitella mitään järkevää tapaa jolla 375 euron opintotuella saisin hankittua järkevässä ajassa opinnoissa KÄYTÄNNÖSSÄ tarvittavaa ~4000 euron softaa ja hardista. Pari koululla olevaa konetta eivät paljoa auta asiaa. Jostain on pakko tinkiä jos aikoo isona tehdä "pro"-jälkeä ja ostaa kamat kun siihen on varaa. Ja kuten sanoin, waresoftan käyttö on kyllä meikäläisellä tasan niin minimissä kuin mahdollista. No, valehdella voi itselleen monella tavalla, ja piraattisoftan käyttö on kai yksi niistä. ... | |
![]() 09.02.2004 20:03:06 | |
Itse opiskelen musiikintuotantoa (pääasiassa juuri tuota softapuolta) ja en oikein osaa kuvitella mitään järkevää tapaa jolla 375 euron opintotuella saisin hankittua järkevässä ajassa opinnoissa KÄYTÄNNÖSSÄ tarvittavaa ~4000 euron softaa ja hardista. Kesätyöt jossain muulla alalla, paperitehtaiden vuoromestareiden numeroita esiin ja soittamaan, yksi kesä ja studion laatu kasvaa huimasti :) "Look behind you, a three-necked guitar!" | |
![]() 09.02.2004 20:41:09 | |
Kesätyöt jossain muulla alalla, paperitehtaiden vuoromestareiden numeroita esiin ja soittamaan, yksi kesä ja studion laatu kasvaa huimasti :) Mietipä uudestaan. Esim. mun parin viimevuoden hankinnat näyttää about tältä: - uusi kone - genelecit - cubase SX - kontakt - fl-studio + plugareita siihen - pari kelvollista softasynaa - läjä efektiplugareita - sample-cd:itä - uusi pro-tason äänikortti + laadukas preamp + mikki - huoneen akustointi Ei enää ihan kesäduuni paperitehtaalla riitä. Kuten sanoin, teen nytkin jatkuvasti koodausduunia ja kaikki irtoraha + opintolainat menee jo nyt elämisen ohella suurimmaksi osaksi musasoftaan & hardwareen. Anyway, toisena pointtina, miettikääpä asiaa vaikkapa näin: Esim. firmani työllistää tällä hetkellä n. 25 henkilöä. Koko putiikkia tuskin olisi enää olemassakaan jos toimintaa ei olisi '99 aloitettu piraattisoftalla. Alkuperäiset softat hankittiin vasta parin viime vuoden aikana pikkuhiljaa joka äijälle kun duuni vihdoinkin alkoi kannattaa. Sama tilanne on monella muullakin suomalaisella pikkufirmalla. Tiedän myös pari *todella* hyvin menestynyttä suomalaista hittibiisiä/"major" artistia ja muutakin kotimaisen viihdeteollisuuden hyvin myynyttä tuotetta jotka on duunattu melkein nollabudjetilla piraattikamalla ja softat on ostettu heti kun rahaa on alkanut tulla. Kumpi siis on parempi, se että duuneja ei tehdä ollenkaan, jolloin kymmeniä ihmisiä on joko työttömänä tai yrittää räpeltää hommaa kasaan jollain amatööriohjelmistolla, vai se, että aloitetaan duunit piraatilla, opetellaan tekemään homma pro-meiningillä heti alkuun ja hankitaan alkuperäiset ohjelmat heti kun se on mahdollista? Olen-superwarekeisari-imppaan-kaiken-minkä-voin-toiminta jota tälläkin palstalla jotkut kovasti mainostavat on mielestäni erittäin p*rseestä enkä mitenkään voi sympatisoida ko. toimintaa. Toisaalta, kyseiset hemmot eivät varmasti ikinä softaa ostaisi vaikka saisivat ne neljäsosan hinnalla. ... | |
![]() 09.02.2004 21:04:36 | |
Vitun pässi! Tietokonesofta ei eroa mistään vitun mersusta tai vessapaperista millään vitun tapaa. Siistiä :) Monista mulle pari mersua 70 centillä? ... | |
![]() 09.02.2004 21:09:52 | |
Mietipä uudestaan. Esim. mun parin viimevuoden hankinnat näyttää about tältä: - uusi kone - genelecit - cubase SX - kontakt - fl-studio + plugareita siihen - pari kelvollista softasynaa - läjä efektiplugareita - sample-cd:itä - uusi pro-tason äänikortti + laadukas preamp + mikki - huoneen akustointi Hyvät hankinnat! Esim. firmani työllistää tällä hetkellä n. 25 henkilöä. Koko putiikkia tuskin olisi enää olemassakaan jos toimintaa ei olisi '99 aloitettu piraattisoftalla. Alkuperäiset softat hankittiin vasta parin viime vuoden aikana pikkuhiljaa joka äijälle kun duuni vihdoinkin alkoi kannattaa. Sama tilanne on monella muullakin suomalaisella pikkufirmalla. Tiedän myös pari *todella* hyvin menestynyttä suomalaista hittibiisiä/"major" artistia ja muutakin kotimaisen viihdeteollisuuden hyvin myynyttä tuotetta jotka on duunattu melkein nollabudjetilla piraattikamalla ja softat on ostettu heti kun rahaa on alkanut tulla. Musapuolelta en tiedä itse moista, mutta tää mut työllistävä lafka ei ainakaan nyt piraattia käytä. Mutta meidänkin firman softaa on löytynyt ihan suomifirmoistakin laittomana. Nää on sellaisia asioita tosin, mitkä hoidetaan yleensä kaikessa hiljaisuudessa kulissien takana, eikä alan lehtien sivuilla niin kuin jutut tyyliin "BSA bustasi 100 korealaista massatuotantolaitosta!!!!" Toisaalta, kyseiset hemmot eivät varmasti ikinä softaa ostaisi vaikka saisivat ne neljäsosan hinnalla... Eipä kyllä. Mutta entä jos tuomiot ois samat kuin varkaudessa? Tai vielä kovemmat? Ja jos vaikka käräyttäjille ruvettais maksamaan pientä palkkiota (edellyttäen että väärästä ilmiannosta sais itse sitten kunnolla rapiskaa)? Luulen että ainakin melko monella jäis waretus sikseen, kun ei riski enää kannata. Itse en uskaltaisi millään liiketoimintaajattelulla ruveta aloittaan hommaa waresoftalla. Siis firmojahan jos käräyttää niin niistähän BSA maksaa, oikeasti. Se on riski joka voi viedä suohon loppuiäksi. Älä mene sieltä missä aita on matalin - Mene sieltä missä aitaa ei ole | |
![]() 09.02.2004 21:26:56 (muokattu 09.02.2004 21:28:28) | |
Hyvät hankinnat! Niinpä :) Noiden lisäksi koneella on ollut asennettuna esim. piraatti-logic ja sonar jotka ovat molemmat testailun jälkeen lentäneet roskikseen alkuperäisen Cubasen rinnalta. Less is more, valitettavasti sitä ei moni tajua kun ilmainen ware kiiluu silmissä. Itse en uskaltaisi millään liiketoimintaajattelulla ruveta aloittaan hommaa waresoftalla. Siis firmojahan jos käräyttää niin niistähän BSA maksaa, oikeasti. Se on riski joka voi viedä suohon loppuiäksi. Se on totta. Aika moni suomalaisfirma aloittaa kuitenkin amatöörien nyrkkipajana jossa rustataan 18 neliön yksiössä softaa tai biisejä ja juodaan 666 litraa kokista vuodessa. En sitten tiedä kenen etu tuollaisten bustaaminen on (paitsi sen onnettoman joka siitä saa muutaman sataa euroa). Ja noita kun ei taatusti syntyisi jollei 3ds maxia, photoshoppia, cubasea tai visual studiota saisi netistä ilmaiseksi. Ja aika harvasta noista hepuista tulisi ammattilaisia jolleivät olisi alussa päässeet jotenkin noita softia käyttämään. En usko että esim. Adobea tai Discreetiä nykyään hirveästi harmittaa se, että meillä oli muutaman vuoden käytössä pari piraatti-photoshoppia ja 3dsmax kun alkuperäisiä lisenssejä taitaa tällä hetkellä olla talossa kymmenisen kappaletta. Meneepä off-topiciksi... ... | |
![]() 09.02.2004 22:19:08 | |
Aika moni suomalaisfirma aloittaa kuitenkin amatöörien nyrkkipajana jossa rustataan 18 neliön yksiössä softaa tai biisejä ja juodaan 666 litraa kokista vuodessa. En sitten tiedä kenen etu tuollaisten bustaaminen on (paitsi sen onnettoman joka siitä saa muutaman sataa euroa). Ja noita kun ei taatusti syntyisi jollei 3ds maxia, photoshoppia, cubasea tai visual studiota saisi netistä ilmaiseksi. Ja aika harvasta noista hepuista tulisi ammattilaisia jolleivät olisi alussa päässeet jotenkin noita softia käyttämään. En usko että esim. Adobea tai Discreetiä nykyään hirveästi harmittaa se, että meillä oli muutaman vuoden käytössä pari piraatti-photoshoppia ja 3dsmax kun alkuperäisiä lisenssejä taitaa tällä hetkellä olla talossa kymmenisen kappaletta. Meneepä off-topiciksi... No sitä se on ollut jo aika kauan :) Pointtisi on sinänsä ihan hyvä. Vähän sama asia kun rupeis kiisteleen siitä, onko abortti oikein vai väärin. Tai eutanasia. Tai Loreal-tuotteiden käyttö. Ehkä TÄSSÄ mielessä joku pirasofta on jollain hämärällä eettisellä periaatteella oikein, mutta.. Sitä en missään nimessä hyväksy että naapurin Jape vetää rokkia piraatti SX:n kanssa :) BTW, en tolla bustaamisella tarkoittanut sitä, että se ois hyvä asia/kenekään etu. Mutta niin kuin kyttäävät kukkahattutädit, varmasti on niitä jotka sen muutaman saturaisen ottais ja naurais partaansa kun lähimmäinen kärsii. Älä mene sieltä missä aita on matalin - Mene sieltä missä aitaa ei ole | |
![]() 09.02.2004 22:21:51 | |
- genelecit Toinen btw, mitkä genet laitoit/oliko jees? Oon ittekki katellut, lähinnä miettinyt että riittääkö 1029A:t vai pitäiskö suoraan pamauttaa isommat - ei ois niin iso hintaero ajatellen käyttöikää ja jälleenmyyntiarvoa jos tarvii muuta. Älä mene sieltä missä aita on matalin - Mene sieltä missä aitaa ei ole | |
![]() 09.02.2004 23:07:23 (muokattu 09.02.2004 23:13:00) | |
Oon ittekki katellut, lähinnä miettinyt että riittääkö 1029A:t vai pitäiskö suoraan pamauttaa isommat - ei ois niin iso hintaero ajatellen käyttöikää ja jälleenmyyntiarvoa jos tarvii muuta. Kokeile venyttää 1030:een, ihan hyvin noitakin irtoaa ebaystä toisinaan. Itselläni kyllä on Mackiet, mutta kelpaisi G:n pöntötkin. :) Wavesin pojat ovat aina osanneet optimoida prosessorinkäytön ja käyttöliittymän jostain syystä viimeisen päälle hyväksi muihin verrattuna. Ilmankos maksavat 3000 eur per setti :-( Diamond Bundle 7000e. :) Myytävänä superb-hevikitara ja superb-twängistrato. Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :) | |
![]() 09.02.2004 23:18:22 | |
Kokeile venyttää 1030:een, ihan hyvin noitakin irtoaa ebaystä toisinaan. Itselläni kyllä on Mackiet, mutta kelpaisi G:n pöntötkin. :) En taida eebeehen luottaa.. Pitää mennä vielä lempikauppiaan jutuille ja kuunnella livenä. Olikos sulla plugareista puheenollen askomikko tota UAD-1 korttia? Kävin siitä lukeen ja rupesin miettiin, että tossahan sais jo melkein kaiken tarpeellisen raudan ohella jos sijoittais. Älä mene sieltä missä aita on matalin - Mene sieltä missä aitaa ei ole | |
![]() 09.02.2004 23:31:50 | |
Eioo Uadia, siinähän mää eilen threadin pistin jotta onkse kova. Taisiis, kyllähän se kova on. Muttanii. Ostan sen sit joskus kunhan lotto kolahtaa. Serkulla vaan on se, ja eipä kyllä paljoa muuta tarttee. Paitsi ehkä toisen samanlaisen. Myytävänä superb-hevikitara ja superb-twängistrato. Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :) | |
![]() 10.02.2004 00:23:16 | |
- uusi kone - genelecit - cubase SX - kontakt - fl-studio + plugareita siihen - pari kelvollista softasynaa - läjä efektiplugareita - sample-cd:itä - uusi pro-tason äänikortti + laadukas preamp + mikki - huoneen akustointi Ei enää ihan kesäduuni paperitehtaalla riitä. Sori nyt ihan saatanasti kun tää on aivan turhaa ja karmeaa off-topicia hyvästä aiheesta... Mutta ookko muuten ollu paperitehtaalla kesähommissa? Lopetetaan nää helpdeski-, koodaaja-, ym. hommat ja mennään paperitehtaaseen töihin. Voidaan harrastaa. nimim. paperitehtaassa useana kesänä n.3500€/kk tienannut ja sittemmin kituva akavalainen;-) They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)