Punisher 27.05.2008 01:25:44 | |
---|
Tervehdys. Tässäpä olen jo parisen kuukautta aktiivisesti tarkistellut vahvistinmarkkinoita noiden nuppien osalta kun sellainen on ollut kiikarissa jo tovin ja tarve ko. hankinnalle alkaa olemaan jo melkoisen suuri. Olen suunnannut katseeni putkikäyttöisiin vermeisiin - nimenomaan niihin, joissa on monipuolisuutta, vähintään kaksi kanavaa (mieluummin kohtuuhyvä säröosasto+kohtuuhyvä clean kuin loistava särö+sysipaska clean tai vice versa). Minulle on tähän suositeltu kolmea eri vahvistinta: Engl Powerball, Laney VH100R sekä Marshallin JVM410H. Näistä olen päätynyt Laneyn vaihtoehtoon, sillä korvani ovat kovasti mieltyneet mm. Opethin "Deliverance"-levyn tarjoamaan säröpolitiikkaan (jostain luin että myös Mesa/Boogien jollain mallilla on osuutta sillä levyllä). Muutoinkin kovasti plussaa minun korvani antavat rock-henkisyys ja saundin ilmavuus. Valintani on siis Laneyn VH100R. Tälle 100-wattiselle brittiläiselle ukkosmyrskylle sitten pitäisi sitä komeroa hommailla, ja vaikka kuinka olen erinäisillä hakuviritelmillä koettanut etsiskellä tietoa, on luu jäänyt aina käteen. Konsultoisinkin tässä kokeneempia kitarakamaharrastajia, että kuinkahan tämä Lanikka pärjää näiden V60 ja V30-elementtien kanssa, kun mitään älytöntä sirkkeliä en juurikaan toivoisi. Mitä Mnettiläiset VH100R:n omistajat ylipäätään suosittelisivat 2x12:n elementeiksi, jos musiikkityyli on kaikkein lähimpänä ehkäpä juurikin sitä Opethia? Aikeissahan siis on ollut ostaa ainakin kotiin 2x12 (esim. Engl 212V/S -pystyversio) ja mikäli mökä ei reenikämpillä yllä (!) niin tarpeen vaatiessa myöhemmin 4x12-laatikko. Hintaa tuolle komerolle ei tarvitse tuhottomia kertyä, haun alla on alle 600 € maksavissa 2x12-kaapeissa hinta/laatu-suhteeltaan paras. Vai olenko nyt ihan turhaan avannut uuden aiheen ja joku suosittelee mitä kaappia tahansa kaveriksi kunhan vain muistan Bad Monkeyllä buustailla säröjä kun nupin omat boostit ei tuota tarpeeksi gainia? :) Myöskin kommentteja ja omia kokemuksia saa heitellä VH100R:stä. "Without music, life would be a mistake." - Friedrich Wilhelm Nietzsche |
Dropped C 27.05.2008 08:41:30 | |
---|
2x12 riittää kyllä 100% varmuudella. Tuollaisesta lähtee ihan pimeästi ääntä. "El Coyote cut a deep hole into giants heart and lava flowed" |
duc 27.05.2008 08:48:51 | |
---|
Mikään ei ole 100% varmaa, paitsi ehkä epävarmuus... Kyllähän 2x12" on äänekäs, mutta ei se ihan samalla tavalla potki kuin 4x12". Kannattaa testata molempia. Ja joku laadukas, esim. Mesan, 1x12"-kaappi voi myös riittää hyvin, sehän vasta kätevä roudattava onkin. |
Dropped C 27.05.2008 09:18:11 | |
---|
Jos pelkästä volyymitasosta puhutaan, niin 2x12" riittää satavarmasti tuon lanikan kanssa.... Sitten jos halutaan jotain todella isompaa bassotoistoa, yms, niin toki half-stäk on silloin omiaan. "El Coyote cut a deep hole into giants heart and lava flowed" |
2x12 riittää kyllä 100% varmuudella. Tuollaisesta lähtee ihan pimeästi ääntä. Kyllä ääntä lähtee mutta tuntuuko se ? Varma ratkaisu on se v30 mutta kannattaa myös katsella noita eminencen ämyreillä olevia komeroita. Parhaimman saundi 2x12 mihin olen törmännyt on riveran "oversized" kaappi joorikin v30 ämyrein. Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" |
duc 27.05.2008 09:29:42 (muokattu 27.05.2008 09:31:29) | |
---|
Nuo oversized-komerot tuntuvat tekevän v30-elementistäkin tasapainoisempia. 1x12"-kaapissa saman tekee sitten refleksiputki. 4x12-kaapeista voi Peaveyn 6505 olla kokeilemisen arvoinen... siinähän on Sheffieldin elmentit.. |
Alphie 27.05.2008 12:39:48 | |
---|
Kyllähän 2x12" on äänekäs, mutta ei se ihan samalla tavalla potki kuin 4x12". Ja oi sitä ihanuutta, kun pääsee kerran kokeilemaan sitä kuuluisaa 8x12" setuppia. :) |
kimurantti1 27.05.2008 12:51:41 (muokattu 27.05.2008 12:53:34) | |
---|
V30 on tosi jees VH100R:n kanssa, kunhan vahvarista pakittaa yläpäätä jonkin verran. VH100R tuuppaa keskiääniä aikalailla ja V30:ssä on se pieni piikki ylämiddleissä. Mulla itselläni on ihan käytännön syistä Mesan 2x12 ja se yhdistelmä kyllä toimii älyttömän hyvin. |
drlecter 27.05.2008 17:39:03 | |
---|
|
Chaanim 27.05.2008 18:20:02 | |
---|
Minulla oli aiemmin VH100R:n kanssa Framuksen FR212, jossa on V30:t. Tuo oli varsin mainio kaappi hintaisekseen. Kun sain kuitenkin halvalla Framuksen Cobra-sarjan 412-kaapin, oli pakko pistää vanha kiertoon. Varsin onnistuneet kaupat tein, sillä Cobra miellyttää omaa korvaani vielä enemmän. Saundi on jotenkin elävämpi ja reagoi luonnollisemmin soittoon. Siitä en sitten tiedä, vaikuttaako eroon eniten Cobran Greenbackit, elementtien määrä, kaapin koko vaiko se, mitä on korvien välissä. Jotenkin myös jäänyt tuosta FR212:sta sellainen kuva, että saundi olisi ollut jopa bassovoittoisempi ja tukevampi kuin Cobrassa. Toki myös hieman modernimpi/riipivämpi yläpää, joka ei ilman korvatulppia kuulosta hirveän nautinnolliselta. Tuollaiset perinteiset kuusitulpat kuitenkin syövät yläpäätä sen verran, että bändisoitossa V30:sten kirkkaus saattaa olla hyödyksi. Muistaakseni mökää myös lähti enemmän FR212:lla (lienee herkempien elementtien ansiota), mutta tuskin VH100R:llä jää muiden jalkoihin minkään kaapin kanssa. Minulla on volumepotikka jossakin kakkosen hujakoilla (asteikolla 0-10) ja tuntuu, että nytkin tulee jyrättyä muut soittajat. |
HeavyMachinery 28.05.2008 09:05:27 | |
---|
Ja oi sitä ihanuutta, kun pääsee kerran kokeilemaan sitä kuuluisaa 8x12" setuppia. :) Voi kaipaan sitä aikaa kun mulla oli marsun dual monoblock päättäri ja 4kpl 4x12marsun kaappeja :D Voi sitä ilman virtaa.... Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" |
puusormi 28.05.2008 13:07:06 | |
---|
Voi kaipaan sitä aikaa kun mulla oli marsun dual monoblock päättäri ja 4kpl 4x12marsun kaappeja 80-luku? Virhe! Tyhjä tai liian retro kirjoitus! Saapiko lähettää terveisiä? |
HeavyMachinery 28.05.2008 14:28:26 | |
---|
80-luku? Virhe! Tyhjä tai liian retro kirjoitus! kyllä se oli ihan tuossa 2000 luvun taitteessa :D Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" |