Aihe: Artistit eivät nykyään osaa keskustella muusikoiden kanssa..
1 2 3 4
Irti Humpasta
26.05.2008 11:02:16

Tässä lähivuosien sisällä on käynyt mielestäni käsittämättömiä juttuja artistien suunnalta kohdistuen muusikoihin, että syvälliseen ajattelemiseen olisi aihetta..
Tässä ihan vaan muutama esimerkki..

1.Omakohtainen ensimmäinen ihmetys oli se, kun oli sovittu erään bändin jäsenen kanssa, että kun hän ei pääse keikalle, niin automaattisesti tuuraan häntä. Asiasta oli keskusteltu myös artistin kanssa ja se oli hänen mielestä OK. Oli tiedossa kolmen päivän laivaveto ja olin peruuttanut opetukset ja muut menemiseni.. Artisti käski yhden bändin vakkarijäsenen soittamaan päivää ennen mulle, että laivaveto tehdäänkin pienemmällä kokoonpanolla..
Hienoa.. Artisti ei siis pystynyt itse ilmoittamaan.. Minä sain sitten kolme päivää vapaata.. ja siihen loppu tuuraamispestini ihan omatoimisesti..En halua olla tekemisissä tällaisten oman navan ajattelijoiden kanssa..

2. Jokin aika sitten tein keikkoja kakkosmiehityksessä eräässä tangokuningattaren bändissä ja muutaman viikon jälkeen sain sähköpostia artistilta, että en soita samalla tavoin kuin se toinen kosketinsoittaja ja artistilla oli huoli, että jos hänen keikat loppuvat sen takia.. Keikoilla ei koskaan keskusteltu mistään tyyliseikoista, vaan asiat hoidettiin sähköpostitse :) Vuoden verran tuurailin tässä porukassa, kunnes artisti teki päätöksen erottaa koko vakkaribändin ja tämän vuoden alusta ottaa tyypit, jotka pystyvät tekemään kaikki sovitut keikat. Syynä erottamiseen oli, kun muusikot vaihtuivat keikoilla niin paljon.. "Erottaminen hoidettiin muuten tietenkin sähköpostilla!" No nyt tällä artistilla on bändi, jossa joka keikalla on kerätty kokoonpano.. Ei siis mitään loogisuutta..

3. Muutama viikko sitten hyvä ystäväni erään tunnetun laulajan bändistä sai tekstiviestillä ilmoituksen artistilta, että hänen palveluksiaan ei enää kesäkuun alun jälkeen tarvita.. Näillä jäljellä olevilla keikoilla artisti ei ole puhunut itse erottamispäätöksestä mitään.. Keskustelemaan artisti ei millään pysty näistä päätöksistään..Onneksi tekstiviestit on keksitty ;)

Kysymys kuuluu:" Eikö muusikolla ole enää mitään arvoa!". Saako artistit tehdä ihan mitä haluaa ja muusikot vain nieleskelevät kaiken? Onko muusikon homma näin aliarvostettua artistin silmin?

Ymmärrän toki, että monet tekevät iskelmäkeikkaa täysin ammatikseen ja näinä aikoina kun keikat ovat vähentyneet, niin se toimeentulo pitää turvata, mutta ei se toimeentulo tunnu näinkään kauhean turvalliselta, jos artistit voivat ilman mitään järkeviä syitä erottaa bändinsä jäseniä tekstiviesteillä ja sähköposteilla!!

Itse kerään suutuspäissäni listaa huonosti muusikkoja kohtelevista artisteista joiden keikalle itse en enää suostu menemään.
Onneksi näitä artisteja ei ole vielä paljon, mutta mitä jos tämä tekstailu ja sähköposti erottaminen lisääntyy? ..huh..huh..

P.S. Tapani Kansa osasi vaihtaa muusikoita ihan suoraan päin naamaan puhumalla :).. Tätä tapaa edelleen kunnioittaen..
Kuhan vähän pianolla soittelin...My foolish heart
KoskPaavo
26.05.2008 11:06:36
No, 90% noista untuvikkotähdistä on ollut ja tulee olemaan umpitolloja, itsekin noita n. 30 vuotta tarkkailin. Nykyään voi homma olla vielä kummempaa kuin ennen.
Tyhmien parissa ajan viettäminen tyhmentää.
v_m_kangas
26.05.2008 11:36:45

Kylläpä tuohon voi syyllistyä bändikaveritkin. Yhden kerran sain potkut bändistä tekstarilla viikkoa ennen keikkaa. Edeltävillä keikoilla ei ollut yhtään ainutta keskustelua aiheesta, ei edes vihjeitä.

No, jälkeenpäin ajatellen aivan hyvä että tuli potkut.
Humppaa tai soita humppaa
baron
26.05.2008 11:47:30

Mä oon saanut fudat ilman mitään ilmoitusta.
Yhtäkkiä vain kutsut treeneihin loppui ja sitten löysin bändin nettisivulta että bändissä on uusi kiipparisti.
Irti Humpasta
26.05.2008 11:49:59

Mä oon saanut fudat ilman mitään ilmoitusta.
Yhtäkkiä vain kutsut treeneihin loppui ja sitten löysin bändin nettisivulta että bändissä on uusi kiipparisti.

... on se kornia, ettei nykyään osata enää suoraan keskustella asioista....
Qsine
26.05.2008 12:17:39

Täältä amatöörien riveistä on tietysti helppo huudella, mutta jotenkin vaan toivoisi, että näiden perseilyjuttujen kohdalla myös nimet tulisivat esille/levitykseen, jottei muusikko toisensa jälkeen joutuisi tekemään omaa listaansa kantapään kautta. Tottakai ymmärrän, ettei tällaisella palstalla voi ruveta meuhkaamaan, muttei idiotismia voiteta vaikenemalla siitä.

Eli IH, täten pyydän listasi privana tai e-mailitse, ja päivitykset kanssa tulevaisuudessa. Edes maanalainen, tietenkin faktoihin perustuva puskaradio on mielestäni vain reilua. Jotta pystyisi edes hieman toteuttamaan artisteille "Sen edestään löytää" -metodia mahdollisuuksien mukaan.
"Aurinkovoide ja kengurupallo eivät sovi yhteen. Jos aiot voidella itsesi, älä tartu kengurupalloon!"
uruttaja
26.05.2008 12:31:26 (muokattu 26.05.2008 12:33:19)
Mua ihmetyttää, miten jäljelle jäävät bändikaverit luottavat ko. artistiin. Millä lailla ko.muusikon tilalle tuleva kokee asemansa.

Onko peleko persiissä, milloin itsellä kännykkä piippaa epämielyttävän tekstiviestin merkiksi. Tosi kenkkua toimintaa tuommonen.
puusormi
26.05.2008 12:42:52

Jotta pystyisi edes hieman toteuttamaan artisteille "Sen edestään löytää" -metodia mahdollisuuksien mukaan.

"Viva la resistance!" Voi ei, nyt alkoi tulla Maanalainen armeija iskee jälleen flashbackejä.

Hyvä huudella puuhastelijan kehän laidalta. Joskus aikaisemmin olen kirjoittanut, että jos näitä humppapuolen metodeja yrittäisi missään muualla työnantaja harrastaa, niin korpilakko, liiton agitaattori ja työtuomioistuin olisivat edessä hyvin pikaisesti.
Saapiko lähettää terveisiä?
isojussi
26.05.2008 12:47:02
Mitenkäs alan liitto on suhtautunut moiseen toimintaan?
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
Irti Humpasta
26.05.2008 12:56:52

Mua ihmetyttää, miten jäljelle jäävät bändikaverit luottavat ko. artistiin. Millä lailla ko.muusikon tilalle tuleva kokee asemansa.

Onko peleko persiissä, milloin itsellä kännykkä piippaa epämielyttävän tekstiviestin merkiksi. Tosi kenkkua toimintaa tuommonen.

..... Ehkäpä talolainat ym. taloudellinen tilanne muilla bändikavereilla pakottaa olemaan hiljaa ja tyytymään tilanteeseen....
Irti Humpasta
26.05.2008 12:57:52

Mitenkäs alan liitto on suhtautunut moiseen toimintaan?

...en tiedä onko monikaan muusikko jaksanut viedä näitä asioita liittoon asti, mutta mielestäni syytä olisi....
IJarro
26.05.2008 13:00:28
Kylläpä tuohon voi syyllistyä bändikaveritkin. Yhden kerran sain potkut bändistä tekstarilla viikkoa ennen keikkaa. Edeltävillä keikoilla ei ollut yhtään ainutta keskustelua aiheesta, ei edes vihjeitä.

No, jälkeenpäin ajatellen aivan hyvä että tuli potkut.

Mulla kävi muuten samallalailla, mut se oli kiipparisti joka lähti bändistä. Mä lähin sit ihan oma-alotteisesti.

Ei edes vihjeitä...
Let's do some living after we die...
Tankero
26.05.2008 13:03:47
Tässä lähivuosien sisällä on käynyt mielestäni käsittämättömiä juttuja artistien suunnalta kohdistuen muusikoihin, että syvälliseen ajattelemiseen olisi aihetta..
Tässä ihan vaan muutama esimerkki..

1.Omakohtainen ensimmäinen ihmetys oli se, kun oli sovittu erään bändin jäsenen kanssa, että kun hän ei pääse keikalle, niin automaattisesti tuuraan häntä. Asiasta oli keskusteltu myös artistin kanssa ja se oli hänen mielestä OK. Oli tiedossa kolmen päivän laivaveto ja olin peruuttanut opetukset ja muut menemiseni.. Artisti käski yhden bändin vakkarijäsenen soittamaan päivää ennen mulle, että laivaveto tehdäänkin pienemmällä kokoonpanolla..
Hienoa.. Artisti ei siis pystynyt itse ilmoittamaan.. Minä sain sitten kolme päivää vapaata.. ja siihen loppu tuuraamispestini ihan omatoimisesti..En halua olla tekemisissä tällaisten oman navan ajattelijoiden kanssa..

2. Jokin aika sitten tein keikkoja kakkosmiehityksessä eräässä tangokuningattaren bändissä ja muutaman viikon jälkeen sain sähköpostia artistilta, että en soita samalla tavoin kuin se toinen kosketinsoittaja ja artistilla oli huoli, että jos hänen keikat loppuvat sen takia.. Keikoilla ei koskaan keskusteltu mistään tyyliseikoista, vaan asiat hoidettiin sähköpostitse :) Vuoden verran tuurailin tässä porukassa, kunnes artisti teki päätöksen erottaa koko vakkaribändin ja tämän vuoden alusta ottaa tyypit, jotka pystyvät tekemään kaikki sovitut keikat. Syynä erottamiseen oli, kun muusikot vaihtuivat keikoilla niin paljon.. "Erottaminen hoidettiin muuten tietenkin sähköpostilla!" No nyt tällä artistilla on bändi, jossa joka keikalla on kerätty kokoonpano.. Ei siis mitään loogisuutta..

3. Muutama viikko sitten hyvä ystäväni erään tunnetun laulajan bändistä sai tekstiviestillä ilmoituksen artistilta, että hänen palveluksiaan ei enää kesäkuun alun jälkeen tarvita.. Näillä jäljellä olevilla keikoilla artisti ei ole puhunut itse erottamispäätöksestä mitään.. Keskustelemaan artisti ei millään pysty näistä päätöksistään..Onneksi tekstiviestit on keksitty ;)

Kysymys kuuluu:" Eikö muusikolla ole enää mitään arvoa!". Saako artistit tehdä ihan mitä haluaa ja muusikot vain nieleskelevät kaiken? Onko muusikon homma näin aliarvostettua artistin silmin?

Ymmärrän toki, että monet tekevät iskelmäkeikkaa täysin ammatikseen ja näinä aikoina kun keikat ovat vähentyneet, niin se toimeentulo pitää turvata, mutta ei se toimeentulo tunnu näinkään kauhean turvalliselta, jos artistit voivat ilman mitään järkeviä syitä erottaa bändinsä jäseniä tekstiviesteillä ja sähköposteilla!!

Itse kerään suutuspäissäni listaa huonosti muusikkoja kohtelevista artisteista joiden keikalle itse en enää suostu menemään.
Onneksi näitä artisteja ei ole vielä paljon, mutta mitä jos tämä tekstailu ja sähköposti erottaminen lisääntyy? ..huh..huh..

P.S. Tapani Kansa osasi vaihtaa muusikoita ihan suoraan päin naamaan puhumalla :).. Tätä tapaa edelleen kunnioittaen..

Normaalia nykyajan meininkiä. Asioita hoidellaan mailitse ja tekstareilla. Kihlausten purut, avoliittojen purut, läheisten kuolemat ym. jotkut hoitelee nykyään tuolla tapaa.
Varmasti, vissiin.
uruttaja
26.05.2008 13:40:27
...en tiedä onko monikaan muusikko jaksanut viedä näitä asioita liittoon asti, mutta mielestäni syytä olisi....

Nimenomaa, omissa käsissä on onni.
Sertzo S
26.05.2008 13:51:53 (muokattu 26.05.2008 13:52:35)

Sama kokemus mulla, joka joskus vieläkin vaivaa minua määrätyssä tunnetilassa.
Tosin sain sen aivan yllättän ja päin naamaa sanottiin. Osasi vituttaa niin vaan perkeleesti.
Pätevää syytä ei eroittamiseeni ollut, vaan tekaistu.
No, erottaja soittelee harppua tuolla yläkerrassa nykyisin, jos soittelee.
Anonymous-jazz
26.05.2008 15:16:54

Amatööreillä on usein tapana hoitaa nämä erottamiset ilmoittamatta ollenkaan. Usein vieläpä niin että pääset seuraamaan aitiopaikalta bändin keikkaa ja saat huomata että et ole enää sen jäsen.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Pula-Aho
26.05.2008 15:59:50
Tavallaan ymmärrän, että porukka sortuu noihin sähköposteihin ja tekstareihin, vaikka ämmämäistä se onkin. Muutamia potkuja (siviilihommissa) antaneena voin sanoa, että se on vittumaista puuhaa. Äkkiseltään en keksi, mikä olisi vittumaisempaa. Kokeilkaa, jos ette usko.

Kasvotusten ne kyllä itse tein. Paitsi kerran. Tyyppi oli pidätettynä Malmin poliisiasemalla, niin oli pakko jättää irtisanomisilmoitus päivystävälle konstaapelille.

-G-
Perskele, kun humppa alkaa soida, niin johan tulee hyvä mieli.
baron
26.05.2008 17:06:05

Kasvotusten ne kyllä itse tein. Paitsi kerran. Tyyppi oli pidätettynä Malmin poliisiasemalla, niin oli pakko jättää irtisanomisilmoitus päivystävälle konstaapelille.

Mä oon joutunut joskus antamaan fudat jollekin bändini soittajalle. Vaikka se oli koko muun bändin yhteinen päätös, mä liiderinä jouduin sen tekemään ja kieltämättä vittumainen tilanne, sanoin sen päin naamaa, tietysti mahdollisimman pehmeästi ja sain vihat niskaani.
jape2
26.05.2008 19:04:49
Tällä palstalla tulikin loistava vastaus siihen, miten muusikon
"työ" eroaa "normaalista". 28 vuotta sitten sain kenkää
bändistä oltuani sitä ennen toista vuotta joka keikalla, ja melkein
joka päivä (silloin soitettiin lähes joka päivä) juovuksissa.
Muuten oon lähteny itte, ja nykyään ihan sama!!!
Älkää vaan nuoret humppailijat mitään rakentako jonkun
solistin tai toimiston varaan.Varatie koko ajan auki jonnekin!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)