Aihe: Vahvistinjumppaa
1
Fiz
25.05.2008 13:03:03
Moi,

Nyt kun bändin musiikillinen linja alkaa pikkuhiljaa selvitä, menee vahvistinkalustokin uusiksi. Kaikkia kliseitä noudattaen haussa olisi nuppi, josta irtoaa hyvät puhtaat ja hyvät rankemmat säröt. Säröpuoli saisi olla ennemmin ei-jenkki kuin jenkki, mutta tämän kanssa ei ehkä ole lopulta niin justiinsa, jos muuten tuntuu hyvältä. Särön ei tarvitse kuitenkaan olla über scoopattu ja moderni - räyhäkkä, rankka ja iso sen silti pitää olla ;)

Kaapiksi olen tod näk hommaamassa Framuksen Dragon 412:sta. Kitarana toimii PRS Custom 24.

Suoritin tuossa lauantaina kevyttä testailua musaliikkeitä oman kitaran kanssa kiertäen. Testiin päätyivät Krank Revolution, ENGL Powerball, Laney VH100R, Peavey Triple xXx, EVH 5150 III ja Marshall JVM410.

Krankissä yllätti positiivisesti kliinit, ne eivät olleetkaan ankeat ja kolkot vaan suhteellisen lämpimät ja dynaamiset. Säröstä sen sijaan en tuntunut saavan mieleistäni irti niin millään. Ei se paska ollut, mutta jotenkin sitä haluttua soundia ei sweeppailemallakaan löytynyt. Vähän hämmentävää.

ENGLssä puhtaat puolestaan olivat jotenkin vähän semmoiset metallimiehen hyvät kliinit - heleät ja kirkkaat, mutta minusta niistä uupui läsnäolo lämpö. Vähän kylmät ja kolkot, lopulta. Säröt sen sijaan kyllä olivat hyvät, pääsin suht lähelle haluttua rankemman särön osastolla. Pikkurosot.. no, ei niistä sen enempää. Vähän epäilyttää tämän kuuluvuus bändin kanssa, sen verran paljon saanut lukea, kuinka ko. vahvarin kanssa jäädään bändin jalkoihin. (Ehkä V30-elementein varustettu kaappi auttaisi?)

Kolmas mainitsemisen arvoinen on tuo Marshallin JVM410. Clean-kanava yllätti olemalla hienosti Fender-/Vox-mainen. Todella kiva, tykkäsin. Särötkin toimivat aina mättöön asti. Mättösärö oli mukavan erilainen - selkeästi erilainen kuin mitä nykyään yleensä rankempien bändien levyillä kuulee. Kuitenkin siinä oli punchia kunnolla ja vaikka särö ei ehkä esim ENGLn raastavuutta tavoittanutkaan, oli se riittävän repivä omaan makuuni. Middle-potkua piisasi kyllä mielettömän hienosti. Liidisoundit olivat parhaat testatuista vahvareista. Kaiken kaikkiaan siis valinnanhan toki pitäisi olla selvä, mutta jostain syystä Marsussa on pieni klikki kanavia vaihtaessa. Vaikka tasot säätää samaan, kanavaa vaihtaessa kuuluu pieni klik ja sen mukana tulee sitten pieni tauko kanavien välille.

Onko kukaan käyttänyt ko. Marsua bändin kanssa? Huomaako tuon ongelman kanavienvaihdon kanssa pahasti (häiritsevästi) soittaessa?

Testaamatta jäi ainakin ENGLin Blackmore, joka kyllä houkuttelisi kovasti - se kun ei ole ihan niin scoopattu ja moderni kuin Powerball, ainakin puheiden mukaan. Nyt kaipaisin siis kuitenkin apua kommenttien ja ehdotusten muodossa. Hintahaarukka noista varmaan selvinneekin aika hyvin - olisi kiva, jos vahvistin irtoisi alle 1500e uutena tai käytettynä.

Ja joo, kyllä ne haut on tullu käytyä aika hyvin läpi ;)
Antti1
25.05.2008 13:08:58 (muokattu 25.05.2008 13:11:57)
Mä oon varmasti tylsä monen mielestäni tätä sanoessa, mutta testaappa Diezel Einstein, jos tilaisuus siunaantuu. Siinä on kilokaupalla omaperäistä soundia ihan joka lähtöön. Kaikki irtoavat mölyt ovat myös huippuluokkaa, joskaan niitä ei ihan samoilla säädöillä lennosta ulos saakaan. Sitä varten on tehty ne kalliimmat mallit, jotka menevät kyllä 2800€ hintalapullaan aika hienosti ohi budjetista. :)

EDIT 1: Niinno, eipä tämäkään uutena budjettiin kyllä mahdu mitenkään päin. Käytettynä voi jostain ulkomailta varmaan löytää, ehkä.

Ylipäätäänkin tämä on näistä Diezelin nupeista perinnehenkisin soundiltaan ja vähiten kompressoitunut, mutta samalla myös ihan hitusen löysempi. Irtoaa kyllä moderniakin sävyä ja gainia piisaa, ei se siitä oo kiinni.

EDIT 2: Ja jos kiinnostaa, niin lue toi mun artikkeli. Se on taas vähän päivittämättä, mutta kyllä siinä suurin osa on mun mielestäni edelleen ihan paikkansapitävää tietoa.
"If life seems jolly rotten there's something you've forgotten and that's to laugh and smile and dance and sing."
Evilson
25.05.2008 14:02:17
Moi,

Nyt kun bändin musiikillinen linja alkaa pikkuhiljaa selvitä, menee vahvistinkalustokin uusiksi. Kaikkia kliseitä noudattaen haussa olisi nuppi, josta irtoaa hyvät puhtaat ja hyvät rankemmat säröt. Säröpuoli saisi olla ennemmin ei-jenkki kuin jenkki, mutta tämän kanssa ei ehkä ole lopulta niin justiinsa, jos muuten tuntuu hyvältä. Särön ei tarvitse kuitenkaan olla über scoopattu ja moderni - räyhäkkä, rankka ja iso sen silti pitää olla ;)

Kaapiksi olen tod näk hommaamassa Framuksen Dragon 412:sta. Kitarana toimii PRS Custom 24.

Suoritin tuossa lauantaina kevyttä testailua musaliikkeitä oman kitaran kanssa kiertäen. Testiin päätyivät Krank Revolution, ENGL Powerball, Laney VH100R, Peavey Triple xXx, EVH 5150 III ja Marshall JVM410.

Melkeinpä samanlainen tilanne kun minulla pari kuukautta sitten. Testattua tuli VHT Deliverance, Peavey 6505, Laboga Mr.Hector, Marshall JVM (en muista nyt mikä malli mahtoi olla), Mesan Single Rectifier, Laney VH100R, Engl Powerball. Eli aika paljon samoja mitä sinullakin tuossa on.

Itse tykkäsin ylivoimaisesti eniten Englin Powerballista johon lopulta päädyinkin. Toiseksi minulle sijoittui Single Recto ja VH100R. Rectosta lähti vähän modernimpaa jenkkipörinää, kun VH100R:stä vähän tiukempaa britimpää säröä. VH100R:ssä ehkä vähän kivemmat cleanit. Tuo Laboga on myös testaamisen arvoinen laitos.

ENGLssä puhtaat puolestaan olivat jotenkin vähän semmoiset metallimiehen hyvät kliinit - heleät ja kirkkaat, mutta minusta niistä uupui läsnäolo lämpö. Vähän kylmät ja kolkot, lopulta. Säröt sen sijaan kyllä olivat hyvät, pääsin suht lähelle haluttua rankemman särön osastolla. Pikkurosot.. no, ei niistä sen enempää. Vähän epäilyttää tämän kuuluvuus bändin kanssa, sen verran paljon saanut lukea, kuinka ko. vahvarin kanssa jäädään bändin jalkoihin. (Ehkä V30-elementein varustettu kaappi auttaisi?)

Kliineistä olen samaa mieltä, hyvät, mutta ehkä hieman kylmät. Tokihan tuota Cleania pystyy ruuvailemaan paljon suuntaan tai toiseen. Särö on minusta todella maukas, Moderni särö, josta kuuluu se Engl-soundi. Paljon säätövaraa löytyy, ja erityisen hyvä ominaisuus minusta tuossa on Pedaalilla vaihdettavat Middle Open (tiukka särö komppia varten) ja Middle Focused (pieni volumebuusti, kirkas ja harvempi middlekkäämpi särö leadeille). Pikkurosot onkin sitten minusta tämän nupin heikkous, aika laimeat ja munattomat rokkisäröt. Omateko Distortion+:lla (ihan kauhea soundi, mutta joskus toimii) huomaa kyllä miten pedaalilla voisi päästä mukaviin pikkusäröihinkin tarvittaessa.

Ja ainakin Powerballin tapauksessa soundiin pystyy todella paljon vaikuttamaan erilaisilla kaapeilla ja elementeillä. Minulla toimii Bentonin 2x12 kaappi parhaillaan The Wizardilla ja V30:llä. Tuo on vähän kirkas yhdistelmä, joten tuota voisi korjailla vaikka JJ:n putkilla tai tummemmalla tallamikillä sitten kun ehtii/jaksaa.
Sieni-mänty symbioosi harmoniaa edustaa. Mies ei ole mänty vaikka nainen sientä muistuttaa.
Fiz
26.05.2008 12:33:58
Pitänee sitten käydä vielä kokeilemassa tuota Powerballia, jos sieltä saisi ruuvailtua sopivat kliinit. Olen kyllä ihan vähän skeptinen, ne kun yleensä tuntuvat löytyvän suurin piirtein suoraan, jos ovat löytyäkseen. Kitarassani on varsin lämmin ja tummahko soundi, joten ehkä sopivasti säätämällä nuo kliinit löytyisivät. Ekalla yrityksellä kuitenkaan näin ei ihan käynyt :)

Diezel olisi hieno testata, mutta eipä taida Suomesta ihan hevillä löytyä (hyvä artikkeli, muuten). Vähän sama ongelma tuon Labogan kanssa - tosin musicintegral.fi:n kautta varmaan jonkinlainen testimahdollisuus löytyisi. Eikö tuo ole kuitenkin aika metallihirmu - minkälaiset nuo kliinit ovat? http://acapella.harmony-central.com/archive/index.php/t-1494066.html ei vahvistinta hirveästi ylistä.

Kuulisin mielelläni myös, jos jollain on tuosta Marsusta kokemusta, sen soundit kun olivat kuitenkin kovin mukavat.
Jesmies
26.05.2008 12:43:59
Ehdottomasti kannattaa tutustua myös Randallin vehkeisiin, ovat hinta-laatu-suhteeltaan loistovaffeja.
Se mikä ei tapa - sattuu vitusti.
laroma
26.05.2008 13:56:19

Kun oma lehmä on ojassa, niin täytyypi mainita, että yksi tsekkaamisen arvoinen peli on Labogan Mr. Hector
Fiz
26.05.2008 14:02:18
Vähän sama ongelma tuon Labogan kanssa - tosin musicintegral.fi:n kautta varmaan jonkinlainen testimahdollisuus löytyisi. Eikö tuo ole kuitenkin aika metallihirmu - minkälaiset nuo kliinit ovat? http://acapella.harmony-central.com/archive/index.php/t-1494066.html ei vahvistinta hirveästi ylistä.

Siitähän lisäkyssäreitä esitinkin ;)
WinterMad
26.05.2008 14:26:10
Oma lehmä ojassa, mutta suosittelen katselemaan käytettynä Hughes & Kettnerin Triamp MK I/II -malleja.
Alle tonnilla saattaa löytyä tuo ensimmäinen versio ja toinen on sen jotain 1200-1300€ käytettynä.
"luulette olevanne hienoja kun kuuntelette paljon eri tyylejä mutta oikeasti paljon kovempi saavutus on jos kuuntelee vaan kokoajan gorgorothia tai eisiidiisiitä" - sub zero
DZN
26.05.2008 14:36:16
Oma lehmä ojassa, mutta suosittelen katselemaan käytettynä Hughes & Kettnerin Triamp MK I/II -malleja.
Alle tonnilla saattaa löytyä tuo ensimmäinen versio ja toinen on sen jotain 1200-1300€ käytettynä.

Triamp MKII:sta mäkin olisin ehdottanu mutta mistä pirusta sä meinaat löytää MKII mallin noin halvalla? Toi maksaa kuitenkin kuutena 2800€.
Aka. Dino and 6077dino
Evilson
26.05.2008 15:23:35
Pitänee sitten käydä vielä kokeilemassa tuota Powerballia, jos sieltä saisi ruuvailtua sopivat kliinit. Olen kyllä ihan vähän skeptinen, ne kun yleensä tuntuvat löytyvän suurin piirtein suoraan, jos ovat löytyäkseen. Kitarassani on varsin lämmin ja tummahko soundi, joten ehkä sopivasti säätämällä nuo kliinit löytyisivät. Ekalla yrityksellä kuitenkaan näin ei ihan käynyt :)

Joo, tuossa nupissa on aika reilusti säätövaraa, itse on tosin pääasiassa säröt käytössä, joten Cleaneista en kauheasti osaa sanoa.

Vähän sama ongelma tuon Labogan kanssa - tosin musicintegral.fi:n kautta varmaan jonkinlainen testimahdollisuus löytyisi. Eikö tuo ole kuitenkin aika metallihirmu - minkälaiset nuo kliinit ovat? http://acapella.harmony-central.com/archive/index.php/t-1494066.html ei vahvistinta hirveästi ylistä.

Kuulisin mielelläni myös, jos jollain on tuosta Marsusta kokemusta, sen soundit kun olivat kuitenkin kovin mukavat.

Minä testasin Labogaa Helsingin DLX-musiikissa, samaten marsua.

En kauheasti nyt muista noista, testattavia oli kuitenkin useampia, ja aika pikaseen kokeilin noita nuppeja, ja siitä on vielä yli 2 kuukautta aikaa :D. Mutta siis, minusta Labogasta lähti ihan mukavat säröt, aika moderni scoopatumpi särö. Cleanit oli muistaakseni todella hyvät, tykkäsin todella. JVM:n säröistä tai cleanista en pitänyt.
Sieni-mänty symbioosi harmoniaa edustaa. Mies ei ole mänty vaikka nainen sientä muistuttaa.
WinterMad
26.05.2008 15:24:38
Triamp MKII:sta mäkin olisin ehdottanu mutta mistä pirusta sä meinaat löytää MKII mallin noin halvalla? Toi maksaa kuitenkin kuutena 2800€.

Joskus muistan jonkun myyneen omaansa tuolla torilla tuohon hintaan, voi tosin muisti tehdä tepposet.
Mutta kyllä tuohon 1500€ budjettiin pitäis käytettynä irrota MKII.
"luulette olevanne hienoja kun kuuntelette paljon eri tyylejä mutta oikeasti paljon kovempi saavutus on jos kuuntelee vaan kokoajan gorgorothia tai eisiidiisiitä" - sub zero
BaldieFarman
26.05.2008 20:38:11
Ehdottomasti kannattaa tutustua myös Randallin vehkeisiin, ovat hinta-laatu-suhteeltaan loistovaffeja.

Vink vink... Torilla myynnissä Randall RH150 G3 :) Se hybridi (putki/mosfet) mutta on lämpösen soundinen ja säröä löytyy sekä sirkkeliä, että klassisempaa rockia. Jos siis ei tarvitse olla putkivehje niin tolla pääset erittäin lähelle sitä soundia, mutta paljon edullisemmin.
Om du vill ha köttbullar... Say YEAH!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)