Ei mulla ole kuin yksi kitara jossa on tuollaiset virittimet, mutta siinäkin on lukkosatula. Käytän kuitenkin tuota linkissä olevaa tapaa. Jos pitää toisella kädellä koko ajan kielen kireällä kun tekee tuota "alta vetoa", niin sen jälkeen viritintä ei tarvi ruuvata kuin puoli kierrosta ja pysyy jo. Siinä vaiheessa alkaa olla virekin melkein kohdallaan. Eli: http://www.victorgann.com/GuitarTools/ChangeStrings/step-4.jpg |
Les Fender 26.05.2008 09:43:41 | |
---|
http://www.youtube.com/watch?v=qgVAhI8PqPU Tota tulee ite käytettyä. Eikös tuo ole hankala tehdä noin kun menee puheineen yli 6min/per kieli........................................................................................... No juu, muuten noin, mut ei niitä kieppejä noin paljon tarvi punomattomiinkaan kieliin. Paitsi, jos stratosta jättää pois D ja G kieltenohjaimen ja tarvii saada isompaa kulmaa satulalta virittimelle niin kieppejä lisäämällä sitä saa. "Living is easy with eyes closed!" |
Frankster 26.05.2008 10:01:33 (muokattu 26.05.2008 10:02:30) | |
---|
Itse käytän kuvattua solmua, enkä viimeksikään jättänyt tarkoituksella ylimääräistä. Virittimen reikä vaan osoittamaan kohti satulan uraa, kieli läpi, kietaisin solmun ja kiristin. Venytin kielet ja soittelin jonnin aikaa, vire pysyy. Straton Kluson -tyyppisissä (yhden reiän sijasta hahlo ja virittimen pystysuuntainen reikä) virittimässä käytän Kinmanin sivuilta löytyvää ohjetta. Jätän niin vähän löysää viritintapilla kuin pystyn, siten että mitään lipsumista ei tapahdu. Kiinteällä tallalla ylimääräisillä kierroksilla ei ole sen kummempaa negatiivista vaikutusta mutta vibrakammella ja normaalilla (ei lukittuvalla) satulalla varustetulla kitaralla mun filosofian mukaan virittimen ympärillä pitäisi olla mahdollisimman vähän kieltä -> vähemmän mahdollisuuksia muutoksiin kielen asennossa virittimellä. Lukkovirittimillä en jätä tippaakaan ylimääräistä. Toki jos on pakko esim. satulan ja virittimen kulman takia, niin sitten. Mutta siinä mun mielestä lähtee koko lukkovirittimen vireeseen tuoma hyöty. -Frankster |
StJerky 26.05.2008 11:02:02 | |
---|
nyt olen kehitellyt aivan uuden (itselleni) tavan. Kierrän kieltä kaksi kerrosta tapin ympärille, sitten laitan kielen pään noiden kahden kerroksen välistä tapin reikään ja kiristän ensin kädellä ja sitten virittimellä. Kieli ikäänkuin puristuu tuohon väliin. Tuo minullakin lopputulos, joskin tekniikka vähän eri. |
Sicktoid 26.05.2008 19:28:22 | |
---|
Liikaa ei ole tarpeeksi. |
VFK 26.05.2008 19:31:16 | |
---|
Mä oon kokeillut noita kaikkia kolmea ja tullut siihen tulokseen, että kaikki toimivat, mutta se solmujuttu on ehkä epäilyttävin. Kunhan ei laita liikaa kierroksia(niinkuin tossa youtube-pätkässä toi kaveri tekee)ja laittaa sen kielen tiukalle, niin homma toimii. Laittelin pitkään ensin yli ja sitten alta-tyyliin, mutta eipä sillä mitään vaikutusta tunnu olevan. Kun se kieli on laitettu tiukasti ja nätisti, niin tärkeämpää tuntuu olevan se sopiva kielten venyttäminen ja hyvien kielien käyttäminen. So many assholes... So few bullets. |
Retard1 26.05.2008 19:32:15 | |
---|
Mulla on suunnilleen nimimerkkini tasoinen tapa, muutama kierros tapin ympärille ja kerran rööriin. Kestää vähän ennenkuin alkaa pysyä vireessä. Tämähän kuulostaa aivan ekalta kerralta tytön kanssa. Luoti pähkinä on jumala |
Moimies 26.05.2008 22:20:20 | |
---|
Mulla on suunnilleen nimimerkkini tasoinen tapa, muutama kierros tapin ympärille ja kerran rööriin. Kestää vähän ennenkuin alkaa pysyä vireessä. Näin myös täälläpäin Suomea. Nyt kunno rähinät pystyy. |
magister 26.05.2008 22:37:08 | |
---|
tuohon floikkaan kun laitetaan se kielen paljas pää, niin olen vetänyt kielen ensin virittimen läpi, sitten floikkaan kiinni, ja sitten vähän kädellä kiristän ja alan ruuvaamaan kiinni. Joskus menee 2 kierrosta, joskus 4. Mutta ennen kaikkea: jättäkää tällä lailla laitetut kielet ihan pitkiksi. älkää leikatko. Niissähän on ne pallerot siinä päässä, eli eivät riko silmää kuitenkaan, ja ovat niin tavattoman mainon näköisiä kun roikkuvat sieltä pitkin poikin. Helisevät mukavasti kun kitaraa heiluttaa. Itse olen täysijärkinen, mutta mielikuvitusystäväni ovat sekopäitä. |
Sicktoid 27.05.2008 09:57:08 | |
---|
Mutta ennen kaikkea: jättäkää tällä lailla laitetut kielet ihan pitkiksi. älkää leikatko. Niissähän on ne pallerot siinä päässä, eli eivät riko silmää kuitenkaan, ja ovat niin tavattoman mainon näköisiä kun roikkuvat sieltä pitkin poikin. Helisevät mukavasti kun kitaraa heiluttaa. Se on sitten mukavaa, kun ne tarttuvat keikalla kiinni toisen kitaristin takkuiseen tukkaan. Kokemusta on. Liikaa ei ole tarpeeksi. |
magister 28.05.2008 21:31:50 | |
---|
Se on sitten mukavaa, kun ne tarttuvat keikalla kiinni toisen kitaristin takkuiseen tukkaan. Kokemusta on. Ahh - en tullut ajatelleeksi, en ole keikkaillut (vielä). Itse olen täysijärkinen, mutta mielikuvitusystäväni ovat sekopäitä. |