Aihe: Äänitysongelma Vistassa
1 2
UncleFester
22.05.2008 17:31:50 (muokattu 22.05.2008 17:43:18)
Tänään aloin ensimmäistä kertaa kokeilemaan äänitystä kotona ja tarkoitus oli tehdä sähköbassolla pieniä clippejä, jotta saisin sitten kuviot talteen ja kartutettua mnettiä saundinäytteillä omasta pedaalista ja bassosta.

Ohjelmana käytän Audacityä ja käyttiksenä on Vista. Masiina on Asuksen läppäri, jossa 1,8G DuoCore prossa ja 2G keskusmuistia. Äänikorttina on joku Realtekin integroitu kortti, jossa on päivitykset kunnossa.

En mikitä omaa vahvistinta vaan piuha menee bassosta putkietuseen (EBS ValveDrive) ja siitä tietokoneen mikkiliitäntään.

Ongelmana on se että kun nauhoitan niin ensimmäiset sekunnit tulevat normaalisti, mutta sitten mukaan tulee kumma flangermainen efekti ja ääni puuroutuu ja signaali menee tosi heikoksi. Samaa on ilmennyt myös kun kytken basson suoraan mikkiliitäntään ilman että laitan sitä putkietusen kautta. Ongelma ei voi myöskään olla Audacityssä, sillä Ääninauhurin kanssa ilmenee sama juttu.

Ääniasetuksista kun ottaa kohinanpoiston pois päältä niin tätä ongelmaa ei enää ilmene. Luonnollisesti kohinaa ilmenee silloin paljon ja se vaikuttaa äänenlaatuun häiritsevän paljon.

Rajasin siis ongelman Vistaan/äänikorttiin. Kenelläkään muulla vastaavanlaista ongelmaa tai muita ehdotuksia? Audacityssä saa kohinan poistettua, mutta se ainakin minun tapauksessa leikkaa myös saundia saaden sen kuulostamaan oudolta.

EDIT: Kokeilin myös nostaa äänenlaatua (48000 Hertsistä 96000 Hertsiin) mutta ei auttanut.
"Se mennee siittä pallojen kohalta."
Jaava
22.05.2008 21:01:35
Rajasin siis ongelman Vistaan/äänikorttiin. Kenelläkään muulla vastaavanlaista ongelmaa tai muita ehdotuksia? Audacityssä saa kohinan poistettua, mutta se ainakin minun tapauksessa leikkaa myös saundia saaden sen kuulostamaan oudolta.

Sanoisin, että äänikortti. On aika epätodennäköistä, että tuo johtuisi varsinaisesti käyttöjärjestelmästä.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
Krister
22.05.2008 21:33:33

Sanoisin, että äänikortti. On aika epätodennäköistä, että tuo johtuisi varsinaisesti käyttöjärjestelmästä.

Yhdyn edelliseen. Peruskompuutereiden äänipiirit kun eivät ole äänityskäyttöön suunniteltuja. Ongelman ratkaisu: Ulkoinen äänikortti.
Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin
UncleFester
22.05.2008 23:48:58
Kiitokset vastauksista. Te olette varmaan enemmän äänitelleet kun minä, joten tuohon voinen luottaa :-)

Tähän voisin heti perään kysyä että minkälainen olisi hyvä ulkoinen äänikortti tällaiseen tosi simppeliin kotinauhoitteluun? Missä hintaluokissa ne liikkuu?
masterhat
23.05.2008 03:38:01
Kiitokset vastauksista. Te olette varmaan enemmän äänitelleet kun minä, joten tuohon voinen luottaa :-)

Tähän voisin heti perään kysyä että minkälainen olisi hyvä ulkoinen äänikortti tällaiseen tosi simppeliin kotinauhoitteluun? Missä hintaluokissa ne liikkuu?

usb- tai FWinterface, huntilla saa varmaan ihan hyvän boksin himaprokkiksiin.
Snails against humanity
Fishfinger
23.05.2008 10:03:20
http://www.thomann.de/fi/line6_toneport_ux1.htm

Ite oon tuolla äänitelly ja hyvin on pelaillu. Yksinkertainen käyttääkin. Mukana tulee Gearbox-softa, jossa on vahvistin- ja kaappimallinnuksia. Tuolta thomannilta löydät monia muitakin huntin yli ja alle meneviä interfaceja, että eikun vaikka sieltä katteleen. :)
Everything always works out
UncleFester
23.05.2008 13:38:32
Kiitoksia vastauksista edelleen. Kyselin mutkan kautta ja mahdollista olisi saada kohtuu halvalla seuraavanlaiset:

TerraTec Aureon 7.1 Firewire, ulkoinen äänikortti, äänensäätö

Aureon 7.1 Firewire-liitännällä täydellisine sisään- ja ulostuloineen antaa todella laadukkaan äänen. 8 analoogista RCA-ulostuloa 7.1 äänelle, 24bit/192kHz, Analog Line sisään ja Phono-sisääntulot ( sisäänrakennettu RIAA). Kunnon mikrofoni- ja kuuloke-liitännät 6.3mm liitoksellla ja äänensäätörattailla sekä optiset sisään ja ulostulot S/P DIF. Ei kauko-ohjainta, säädöt laitteen etupuolella. Mukana Algorythmix Sound Rescue -TerraTec Edition 2.0, ajurit ja sovelma tietokoneen kaukosäätämiseen.
JäMyPakkaus.

Tästä jäis maksettavaksi noin 100 euroa.
------------------------------------------------------------
_
TerraTec DMX 6Fire USB äänikortti, 96 bits/192 kHz

Digitaalinen mixeri ja äänikortti muusikoille, DJ:lle ja hyvää äänenlaatua arvostaville pelaajille. Se toimii bändin mixerinä, kytkee soittimet tietokoneeseen tai tavalliseen stereovahvistimeen ja digitalisoi vinyylit. Kuusi kanavaa, joita voi käyttää joko 5.1 järjestelmänä tai kuutena erillisenä kanavana. Ohjelmiston avulla voit vapaasti valita, mitkä laitteen kaikista sisääntuloista ja ulostuloista kytketään mihinkin.
High-Fidelity ääni ja signaalin/kohinasuhde reippasti yli 100dB. XLR/6.3mm mikrofoniliitos, 6.3mm suorakytkentä kitaralle, RIAAvahvistettu Phono-syöttö ja MIDI-liitokset (5-pin DIN). Mukana DJ-ohjelmisto MixVibes Home, äänenkäsittelyohjelma Audacity sekä Algorithmix Sound Rescue. Ohjelmistot ovat Windows XP ja Vista yhteensopivat.
JäMyPakkaus.

Tästä tais maksettavaa jäädä n. 160 euroa
--------------------------

Sori, linkkiä ei ollut heittää tähän hätään. Onko teillä kokemuksia noista kahdesta tai vastaavanlaisista ominaisuuksista? Molemmat varmasti soveltuu mainiosti pieneen kotinauhoitteluun. Mutta mistäs sitä tietää jos innostuu enemmänin nauhoittelemaan :-)

Tuo eka vaikuttais hyvältä (ja halvemmaltakin). Noista kaikista ominaisuuksista en tiedä mitä virkaa milläkin, joten voi olla että niissä on paljon turhaa minun makuun. Firewire on varmaankin havaittu paremmaksi kun tuo USB?
UncleFester
23.05.2008 13:40:32
http://www.thomann.de/fi/line6_toneport_ux1.htm

Ite oon tuolla äänitelly ja hyvin on pelaillu. Yksinkertainen käyttääkin. Mukana tulee Gearbox-softa, jossa on vahvistin- ja kaappimallinnuksia. Tuolta thomannilta löydät monia muitakin huntin yli ja alle meneviä interfaceja, että eikun vaikka sieltä katteleen. :)

Onko ne kaappimallinukset kuinka "oikean kuuloisia"? :)

Pitääpä tuolta Thomanniltakin tosiaan selailla.
CryptoFib
23.05.2008 15:04:55 (muokattu 23.05.2008 15:11:22)
Onko ne kaappimallinukset kuinka "oikean kuuloisia"? :)
Eipä järin.

E: Tai no... ihan jees. Ei parasta mallinnusta, vaan ei kyllä huonointakaan. Kyllä sillä alkuun pääsee. Varmasti.
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
Kalmo
23.05.2008 19:18:29
Onko niihin toimivat Vista-ajurit olemassa?
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
lindo
24.05.2008 00:19:26

Ääniasetuksista kun ottaa kohinanpoiston pois päältä niin tätä ongelmaa ei enää ilmene. Luonnollisesti kohinaa ilmenee silloin paljon ja se vaikuttaa äänenlaatuun häiritsevän paljon.

Mikä tuo kohina siis on? Ja mistä "Ääniasetuksista"?
Hauskaa että integroitua äänikorttia ekaksi aletaan syyttämään vaikka jossain on selkeesti joku vika jos noin paljon kohisee ... tietenkin se voi olla äänikorttikin, mutta kokeile nyt muita äänilähteitä.

Itse olen äänitelly vuodesta 1999 integroidulla äänikortilla koedemoja eikä koskaan ollut mitään vikaa.
Rok rok
Jaava
25.05.2008 03:10:08
Tarkistat ensin, mitä ominaisuuksia tarvitset ulkoiselta kortilta. Sitten tarkistat, että sille on varmasti toimivat vista-ajurit.

Kannattaa myös selata nettifoorumeilta keskusteluja. Niissä pajastuu usein asioita, joita valmistaja ei sivuillaan mainitse.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
UncleFester
28.05.2008 10:53:36
Mikä tuo kohina siis on? Ja mistä "Ääniasetuksista"?
Hauskaa että integroitua äänikorttia ekaksi aletaan syyttämään vaikka jossain on selkeesti joku vika jos noin paljon kohisee ... tietenkin se voi olla äänikorttikin, mutta kokeile nyt muita äänilähteitä.

Itse olen äänitelly vuodesta 1999 integroidulla äänikortilla koedemoja eikä koskaan ollut mitään vikaa.

Siis se kohina on sellaista kun laitat esim. kotona kajarit päälle ja vedät volat täysille niin kuuluu sellaista tasaista kohinaa.. tai jos säätäisit radiokanavaa.

Ääniasetuksilla tarkoitin oikeastaan sitä kun Vistassa menee tuonne alapaneelin oikealle puolelle ja klikkaa sitä kaiuttimen kuvaa, josta pääsee sitten säätämään kaiuttimia, digital outputtia ja mikkiä. Siellä mikin asetuksissa on semmonen nappula kun kohinan poisto.

Koetin eri piuhoja, joten niissä ei voi olla vikaa.. en keksi mitään muuta syytä enää kun äänikortti. Taitaa olla melko vanha äänikorttikin kyseessä kun ajureita on ilmestyny viimeksi vuonna 2001.

Hommasin kuitenkin jälkimmäisen noista ulkoisista jotka listasin ja saan sen varmaan loppuviikosta, joten ensi viikolla olen varmasti viisaampi ja tiedän että johtuiko tämä äänikortista vai jostain muusta.
MrQuin
28.05.2008 15:40:07

Itsellä myös samankaltaisia ongelmia. Vaihdoin juuri tietokoneen, jossa tuli Vista ja sama Relatekin äänikortti. Edellisellä koneella (about 5 vuotta vanha perus-pc) sain tehtyä yllättävän hyvälaatuisia kotidemoja perus pöytämikrofonia (tietokoneen mikkiliitännän kautta) käyttäen. Nyt tämä uusi tapaus ei äänitä laulua ollenkaan yhtä kirkkaasti (ohjelmisto ja mikki samat). Signaali tuntuu olevan heikko ja jos sitä voimistaa Vistan äänitysasetuksista, kohinat voimistuu samassa suhteessa. Millään äänenkäsittelykikoilla äänestä ei saa edes kohtuu hyvää. En tod. ole mikään tekniikan ihmelapsi, mutta itse myös olen arvellut, että vika liittyy nyt jotenkin Vistaan tai äänikorttiin. Vaihdanko vanhasta koneesta äänikortin vai tuleeko sitten ongelmia Vistan ja ajureiden kanssa? Kun ei helvetti osaa =D
Tässä olen koittanut kaikki mahdolliset säädöt tehdä niin ohjelmiston kuin Vistankin suhteen, mutta mikään ei auta. Jos mikkiliitännän kautta vie kiipparin sisään, äänenlaatu on suht hyvä, mutta tallentuu mono-raitana. Näin ei ollut vanhan tietsikan kanssa.
Ehkä se ulkoinen äänikortti on sitten ainoa vaihtoehto...
UncleFester
28.05.2008 16:23:04
Ehkä se ulkoinen äänikortti on sitten ainoa vaihtoehto...

Kannattaa vartoa ensi viikon alkuun niin saat tietää oliko mulla kaikki kiinni äänikortista :-) Kuitenkin molemmilla on Vista ja Realtekin äänikortti.
Kalmo
28.05.2008 21:50:00
MrQuin, se Realtek ei ole oikeastaan edes äänikortti vaan muutaman kymmenen sentin hintainen sirunlärpykkä emolevyllä. Sitä et voi siirtää vanhasta koneesta mihinkään.

Kun asiat sopivasti matsaavat, niin kyllä integroidulla äänikortillakin voi harrastaa.
Niiden reititys-, litäntä ym. mahdollisuudet, sekä AD konvertterit ovat vain sen verran puutteelliset, että kaikki pitää tavallaan tehdä sen mukaan, mikä kortilla onnistuu, eikä sen mukaan kuin mieli tekisi. Kyllähän se ääni neliraiturit hakkaa ainakin 10-0.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
UncleFester
28.05.2008 21:58:54
MrQuin, se Realtek ei ole oikeastaan edes äänikortti vaan muutaman kymmenen sentin hintainen sirunlärpykkä emolevyllä. Sitä et voi siirtää vanhasta koneesta mihinkään.

No perhana, eipäs ihmekään sitten :D
MrQuin
29.05.2008 09:07:30

Kannattaa vartoa ensi viikon alkuun niin saat tietää oliko mulla kaikki kiinni äänikortista :-) Kuitenkin molemmilla on Vista ja Realtekin äänikortti.

Hieno homma! Minäpä odottelen kokemuksiasi ennen kuin sijoitan rahojani uusiin laitteisiin.
MrQuin
29.05.2008 09:47:10 (muokattu 29.05.2008 10:17:31)

Teiltä viisaammilta kysysin vielä, että onkohan tämmöisestä mitään virkaa, vai onkohan täys lelu?

http://www.terratec.net/en/products/Aureon_Dual_USB_9842.html

tai ehkäpä hieman tasokkaammalta vaikuttava vaihtoehto:

http://www.terratec.net/en/products/Aureon_5.1_USB_MK_II_2120.html

Tarvisin ainoastaan kirkasta sisäänvientiä mikille/kiippareille...
Ja tunnistaakohan esim Audition/CoolEdit sitten noi USB-äänikortit, että pystyy vaan ohjelmiston asetuksista valitseen wave-in devicen...? Tod.näk. tappeluhan siitäkin syntyy.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)