Aihe: "Musiikkitaistelut"
1 2 3 4 5 68 9 10 11 12
Juupe
22.05.2008 22:07:43
Siis sun sähkörunpuja. Eix sun pitänyt vastustaa niitä ?

Ei siis tullu vielä selväksi? Väännänkö rautalangasta, vai pitääkö piirtää?
Katoppakö... no, sopikaa keskenään.

En mä vastusta sähkörumpuja, ne on mukavat lelut, aina musiikkiliikkeessä käydessä tulee niillä vähän leikittyä. Mutta kun soitetaan musiikkia, tarvitaan soittimet. Ni.
rintapek
22.05.2008 22:10:07

Sähörummut sopii korkeintaan johonkin electro-osastoon. Triggereiden käyttäminen on lähinnä hyvä tehokeino johonkin tiettyyn kohtaan, mutta, jos soundit tulee suoraan c-luokan sähkörumpumodulista, ei homma paljoa casiokompista poikkea...

Noit c- luokan casiomoduleja oli 80- luvulla. Saundiensa puolesta sähköällit on tänäpänä ihan toista luokkaa. Vaativat kyllä sen, et bändillä on äänentoisto kunnossa.
One kind of music only - the good kind
EP
22.05.2008 22:16:13
..Mut miten minust tuntuu, että ei täällä kovin moni ole sähkörumpuja tyrkyttämässäkään semmoiselle rumpalille, joka tarvittaessa osaa.
Mut monelle "monenlaiselle" runpalille vois kyllä tyrkyttääkin.

Täh?

Ymmärtää hyvin, et kaikki ei pidä. Rokimmille bändeille se on vähän ulkonäköjuttukin..

Kyllähän akustiset rummut on aina komeemmat!
..mun mielestä.

Vaan sit jos niist ulkomuodollisesti oikeammista rummuista ei saada sitä oikeaa ääntä pihalle, niin lyödään triggerit ja otetaan sähköälli käyttöön. Mut edelleen näyttää mageemmalta..

..ja lisää roinaa roudattavaksi ja säädettäväksi (tää on kyllä koettu). :/
rintapek
22.05.2008 22:25:36

Miksei voida keskustella vaikka siitä, missä sävellajeissa mitäkin biisiä voi soittaa, ts. mitkä sävellajit kuulostavat mihinkin biiseihin oikeilta...? Mikä ei kuulu joukkoon: F, Bb, E? Pohtikaa sitä, mä käyn kellumassa, katotaan myöhemmin mitä ootte saanut aikaan....:)

Sähkörunpali voisi sanoa vaikka, että mikä ihmeen sävellaji?
Digikiipparisteillakin taitaapi vaihto onnistua nappia painamalla.
Kitaristit ja basistit sitten voinevat luetella tukun biisejä/riffejä jotka toimii oikein vain yhdestä kohtaa otelautaa.
Enssijaisesti yleensä kumminkin valittisin tuon sävellajin laulajien äänivarojen mukaan.
One kind of music only - the good kind
Ukko
23.05.2008 17:02:11

Sähkörunpali voisi sanoa vaikka, että mikä ihmeen sävellaji?
Digikiipparisteillakin taitaapi vaihto onnistua nappia painamalla.
Kitaristit ja basistit sitten voinevat luetella tukun biisejä/riffejä jotka toimii oikein vain yhdestä kohtaa otelautaa.
Enssijaisesti yleensä kumminkin valittisin tuon sävellajin laulajien äänivarojen mukaan.

Ei mitään sellaista. Kaikki biisit vaan c-duurista tai a-mollista :/
Otetaas taas.
Ukko
23.05.2008 17:03:34

Ei siis tullu vielä selväksi? Väännänkö rautalangasta, vai pitääkö piirtää?
Katoppakö... no, sopikaa keskenään.

En mä vastusta sähkörumpuja, ne on mukavat lelut, aina musiikkiliikkeessä käydessä tulee niillä vähän leikittyä. Mutta kun soitetaan musiikkia, tarvitaan soittimet. Ni.

Sähkökitara ja basso ovat myös mukavia leluja puhumattakaan kaikenmaaiman sähkökiippareista mutta ei niillä oikeesti tee mitään.
Otetaas taas.
baron
23.05.2008 17:05:03

Ei mitään sellaista. Kaikki biisit vaan c-duurista tai a-mollista :/

Miksi kiipparistia aina sorretaan? Niissä on vaikeimmat sormitukset. Mitä enemmän mustia sitä helpommat sormitukset. Mun suosikkisävellajit on Ab-molli ja Cb-duuri.
Ukko
23.05.2008 17:08:38

Miksi kiipparistia aina sorretaan? Niissä on vaikeimmat sormitukset. Mitä enemmän mustia sitä helpommat sormitukset. Mun suosikkisävellajit on Ab-molli ja Cb-duuri.

Soita kiinalaista musaa. Siinä pärjää pelkillä mustilla koskettimilla :)
Otetaas taas.
EP
23.05.2008 17:14:07
Soita kiinalaista musaa. Siinä pärjää pelkillä mustilla koskettimilla :)

Jes! Pentatoninen asteikko, sill voi soittaa vaikk "Perhe on pahin" -sarjan tunnus melodian ja sit vaikka.. hmm.. vaikka mitä :D
Fuzzy Boner
23.05.2008 17:14:19
Jep. Oriental-taustainen pianisti 'Richard Green Tea' on tajunnut mustan musiikin vähän hassusti kun soittelee pelkkiä mustia koskettimia illasta toiseen..
levesinet
23.05.2008 19:18:12

Ne on kivoja. Mutta C#-duurikin on mukava, kun saa soitettua pedaali pohjassa valtavan glissandon mustilla koskettimilla niin, että muodostuu kadenssiin soveltuva sointu G#11. Toisaalta mustat koskettimet on kapeita, täytyy tähdätä tarkkaan. :-/
baron
23.05.2008 19:23:21

Ne on kivoja. Mutta C#-duurikin on mukava, kun saa soitettua pedaali pohjassa valtavan glissandon mustilla koskettimilla niin, että muodostuu kadenssiin soveltuva sointu G#11. Toisaalta mustat koskettimet on kapeita, täytyy tähdätä tarkkaan. :-/

Täh? Vedät kämmenselällä niin osut vain mustiin koskettimiin!
levesinet
23.05.2008 19:31:40
Täh? Vedät kämmenselällä niin osut vain mustiin koskettimiin!

Kokeilen oitis... Toimii, mutta pidemmän päälle sattuu perhanasti. Taidankin tyytyä vain pitämään sormia vinossa.
baron
23.05.2008 19:33:09 (muokattu 23.05.2008 19:40:01)

Kokeilen oitis... Toimii, mutta pidemmän päälle sattuu perhanasti. Taidankin tyytyä vain pitämään sormia vinossa.

Tota varten mulla on aina rukkanen mukana keikalla!

Monkin "Well You Needn't" joka on modaalinen piisi, jossa joka toisen tahdin sointu on F6 ja joka toisen Gb6, voi vetää glissandoja välillä valkoisilla ja välillä mustilla ja vääriä ääniä ( siis oikeesti "kromaattisia hajasäveliä") tulee hyvin niukasti.
levesinet
23.05.2008 19:41:47
Tota varten mulla on aina rukkanen mukana keikalla!

No niin, nyt on hanskat kädessä eikä kovempikaan dynamiikka tunnu missään. Nyt on kaikki kunnossa. Näin se on varmasti alunperin tarkoitettu. Mutta miksei hanskojen käyttöä opeteta kaikille pianisteille?
baron
23.05.2008 19:43:57

No niin, nyt on hanskat kädessä eikä kovempikaan dynamiikka tunnu missään. Nyt on kaikki kunnossa. Näin se on varmasti alunperin tarkoitettu. Mutta miksei hanskojen käyttöä opeteta kaikille pianisteille?

Mä olin viime kesänä Savonlinnassa pianon mestarikursseilla. Ei noita alkeisopetuksessa vielä opeteta!
levesinet
23.05.2008 19:44:32 (muokattu 23.05.2008 19:49:05)
Monkin "Well You Needn't" joka on modaalinen piisi, jossa joka toisen tahdin sointu on F6 ja joka toisen Gb6, voi vetää glissandoja välillä valkoisilla ja välillä mustilla ja vääriä ääniä ( siis oikeesti "kromaattisia hajasäveliä") tulee hyvin niukasti.

Äh, enhän mä glissandosta enää puhunutkaan, kun sanoin mustia koskettimia kapeiksi. Nyt hanskojen kanssa tulee melodiaan vähän ylimääräisiä klustereita, mutta vaihtelu virkistää. Jaahas, se on perjantai. :D

Mä olin viime kesänä Savonlinnassa pianon mestarikursseilla. Ei noita alkeisopetuksessa vielä opeteta!
Tätä ilosanomaa täytyy heti alkaa viedä maailmalle. Ja voisihan sitä kehittää sävellyksiäkin näistä lähtökohdista. Jos on sävellyksiä pelkästään vasemmalle kädelle tai neljälle kädelle tai kahdelle kädelle ja nenälle, ja sävellyksiä, joissa pianon vasaroihin laitetaan metallia tai pahvin paloja äänen muuntamiseksi, niin miksei voisi säveltää teosta vaikkapa kahdelle kintaalle...
EP
24.05.2008 14:58:37 (muokattu 24.05.2008 15:01:53)
EP
24.05.2008 15:43:49
Itse asiassa mä olen tuota miettinyt. Erittäinkin näppärän näköinen räkki. Älli sit on vaatimaton ja sen "päivittäminen" on tehty turhan hankalaksi, ko systeemi on liiankin integroitu. Onnistuu vissiin helpoiten clämppäämällä runkoon kiinni toisen ällin , jota ohjais tuosta midikaapelilla.

Kattoo ny, jos vaikka joskus innostun.

Samalta sivulta löytyy video missä kaveri soittaa tuollaisia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)