Aihe: AKG C414, eri mallit?
1
tommiot
19.05.2008 15:14:27
Moro!

Ylioppilasjuhlat lähestyy, kävi mielessä jos sitä sitten hankkisi jotain hyödyllisempää musakamaa kuin uuden kitaran. Noilla pienemmillä keikoilla joita käyn tekemässä on aina pulaa konkkamikeistä, koulun studiossakaan meillä ei oo mitenkään järjettömästi niitä. Eli tekis mieli hommata jotain tosi yleiskäyttöistä konkkaa stereopari.

Mitäs eroa noilla eri malleilla nyt onkaan? Mulla on kokemusta siitä ULS-mallista vai mikä onkaan, sitä ei kai nykyään oo tuotannossa? Oon käyttänyt sitä kitarassa (sähkö ja akustinen), laulussa, overheadeina (silloin kun on haluttu setin saundia, peltejä mikittäessä on ollut KM184 yleensä), ambiencena, puhaltimissa, mitähän vielä.. Mun kokemukset nyt ei hirveen laajat eri mikeistä ole, mutta erittäin monipuoliselta on tuntunut. Varsinkin akkarissa ja sähkiksessä (ihan lähimikitettynä) on tuntunut toimivan älyttömän hyvin.

Ei nyt muuten tulisi mieleenkään ostaa noin kalliita mikkejä, mutta kun yo-juhlista siunaantunee vähän rahaa niin olisi tilaisuus hommata jotain vähän kalliimpaa, mitä ei sitten tarvii päivittää parempaan. Mieluummin ehkä lahjaksi pari tollasia kuin miljoona Shurea ja Rödeä.

Liikkuuko noita nykyään käytettynä miten (en oo seurannut), ja mihin hintaan suunnilleen? Uutena on ehkä vähän turhan suolainen hinta kuitenkin. Entä noi XLS ja XLII mallit verrattuna ULS:ään?

Vaikka tää nyt on studiopalstalla, niin noi mikit tulis yhtälailla myös livekäyttöön.
mhelin
19.05.2008 17:55:05 (muokattu 19.05.2008 17:57:59)
Osta pari AKG C214- mikkejä (herttaversio C414:stä, uusi tuote).
http://www.akg.com/site/products/po … pid,1080,nodeid,2,_language,EN.html
djtremolo
19.05.2008 17:56:24 (muokattu 19.05.2008 17:59:39)

Saatan muistaa väärinkin, mutta yritetään: Uudessa mallissa ilmeisesti elementti on joillakin kummiripustimilla kiinni, eli runkoäänivaimennusta on parannettu.

Kyl mullekin kelpais pari tuollasta :)

edit: xls näyttää ainakin mun silmään uudelta. Suuntakuvio valitaan ilmeisesti naksuttelemalla painonappia kunnes ollaan oikeassa vaihtoehdossa?

Jos mä saisin valita, ottasin kyl varmaan tuon vaihdettavan suuntakuvion kuin kiinteän hertan.
If I seem super human, I have been misunderstood.
tommiot
19.05.2008 21:38:40
Saatan muistaa väärinkin, mutta yritetään: Uudessa mallissa ilmeisesti elementti on joillakin kummiripustimilla kiinni, eli runkoäänivaimennusta on parannettu.

Kyl mullekin kelpais pari tuollasta :)

edit: xls näyttää ainakin mun silmään uudelta. Suuntakuvio valitaan ilmeisesti naksuttelemalla painonappia kunnes ollaan oikeassa vaihtoehdossa?

Jos mä saisin valita, ottasin kyl varmaan tuon vaihdettavan suuntakuvion kuin kiinteän hertan.

Joo, kyllä mä ehdottomasti haluan kaikki suuntakuviot, monipuolista mikkiähän tässä nimenomaan haettiin.

Odotellaan vielä jos joku osais kertoa kokemuksiaan noista eri versioista :) Ja saa tarjota mulle stereoparia jos on myymässä.
Fonisoul_
19.05.2008 22:32:40
Ite tilasin just ton AKG 214:n... Saapa nähdä onko muuta eroa 414:ään kuin tuo kiinteä suuntakuvio.
Soul with a capital "S"...
ganesha
21.05.2008 22:27:29
hommasin itse tuon C414 LTD-juhlamallin, mutta siinä ei kai hirveästi ole eroa perusmalliin. Myyntilätinöissä ei paljoa eroa noiden eri mallien välillä ole, mutta tuota juhlamallia vissiin niin vähän jäljellä että loput menee halvalla, itse sain ainakin edukkaasti. stereopariin ei tosin pystynyt venymään :(
viina. hanuri. ja naiset.
tommiot
21.05.2008 22:56:37
hommasin itse tuon C414 LTD-juhlamallin, mutta siinä ei kai hirveästi ole eroa perusmalliin. Myyntilätinöissä ei paljoa eroa noiden eri mallien välillä ole, mutta tuota juhlamallia vissiin niin vähän jäljellä että loput menee halvalla, itse sain ainakin edukkaasti. stereopariin ei tosin pystynyt venymään :(

Onks tota olemassa sovitettuna stereoparina?
Danko
22.05.2008 09:14:26

Odotellaan vielä jos joku osais kertoa kokemuksiaan noista eri versioista

no siis ULS ja siitä tämä uudempi malli XLS on taajuusvasteeltaan flatimpi, kun TL II ja XL II -malleissa on pientä korostusta ylämiddle/diskanttialueella: "A classic microphone with a distinctive timbre especially designed for recording of solo vocals and solo instruments."
uudemmissa tosiaan suuntakuvio, padit ja leikkurit valkataan elektronisesti ja lisänä on viides suuntakuvio (leveä hertta/puolipallo). täältä mestasta oon itse noita katsellut http://www.playback-europe.com/rech … ageID=1&ordre=ASC&pageNB=20 , jännä vaan et erikseen ostettuna tulee halvemmaks kuin stereopari (2*695e vs. 2378e).
Mystisesti hintahtavat romantikot #3
studiotyöskentelyssä on tärkeää että pohjat on hyvät ja pysytään aika tauluissa. -MJP
anapena
22.05.2008 11:30:05
jännä vaan et erikseen ostettuna tulee halvemmaks kuin stereopari (2*695e vs. 2378e).

Jospa ne oikeesti yrittäis hakea/sovitella kahta mikkiä stereopariks...? Luulis siinä vähän aikaa menevän, kun yksilöitä mittaillaan ja haetaan mikille samanlaista kaveria. Tai sitten ne vaan kerää ylimääräiset hillot pois kuleksimasta.
ejhfi
22.05.2008 12:03:11

Jospa ne oikeesti yrittäis hakea/sovitella kahta mikkiä stereopariks...? Luulis siinä vähän aikaa menevän, kun yksilöitä mittaillaan ja haetaan mikille samanlaista kaveria. Tai sitten ne vaan kerää ylimääräiset hillot pois kuleksimasta.

Tuntuupa joskus silti siltä, että nuo sovitetut stereoparit ovat juurikin sitä "rahastusta". Hyvänä esimerkkinä oma AKG C451B parini, jonka ostin kahtena erillisenä mikkinä ja vieläpä eri aikaan yhteishinnaltaan huomattavasti huokeammalla kuin mitä sovitettu pari olisi maksanut. Sen mitä käppyröitä olen vastaavista pareista nähnyt, niin oman parini diagrammit osuvat harvinaisen tarkkaan yksiin keskenään. Eikä mikään ihme, koska kyse on täysin periaatteessa identtisistä teolliselta linjalta tulevista komponenteista. Toinen seikka on, jos jossain 18 kilon kohdilla on jonkun desibelin heitto, niin monenko korva sen oikeasti kuulee? Ei minun ainakaan. Toinen juttu on tietysti kuka mistäkin haluaa maksaa.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
tommiot
22.05.2008 13:39:51 (muokattu 22.05.2008 14:27:22)
Niin onko se sitten tosiaan tota luokkaa 1db heitto 18 kilohertsin kohdalla, jos ei oo sovitettu pari? Sikäli kiinnostais hommata 2kpl tota C414 LTD sarjaa, että niitä saa kolme samaan hintaan kuin parin XLII. Kokemuksii tosta LTD-sarjasta? Ilmeisesti erona lähinnä ulkonäkö?

EDIT: Löysinkin tällaista Sound On Soundista: http://www.soundonsound.com/sos/nov04/articles/akgmics.htm

Matching between microphones has been tightened as well, so there's no need to buy matched pairs for stereo work.
uduwudu
22.05.2008 15:46:21
Tuntuupa joskus silti siltä, että nuo sovitetut stereoparit ovat juurikin sitä "rahastusta".

Niinpä. Ja kuitenkin se informaatio on erilainen kun mikki on eri kohdassa, joten onko sovitetuista pareista sitten niin paljoa hyötyä? Enpä tiedä, jotkut sanovat että juu ja jotkut ei. Pitää kai kuunnella ite. Molemmat on kyllä toimineet tähän saakka. :)
axelsson
22.05.2008 16:42:47
Niinpä. Ja kuitenkin se informaatio on erilainen kun mikki on eri kohdassa, joten onko sovitetuista pareista sitten niin paljoa hyötyä? Enpä tiedä, jotkut sanovat että juu ja jotkut ei. Pitää kai kuunnella ite. Molemmat on kyllä toimineet tähän saakka. :)

Ehkä se on vähän siitäkin kiinni, että mitä äänittää. Vaikka että joku kuoromikitys XY:nä on semmoinen mistä voi kuulla, että jotain on vinossa jos ovat kovin erilaiset mikit, kun taas vaikkapa lähimiketty akustinen kitara toimii ihan miten vaan, esim. dynaaminen+isokalvoinen.
axelsson
23.05.2008 20:36:11
Niin, luulenpa että jos sarjanumerot on melkeinpä perättäiset niin tuskin on ratkaisevaa eroa taajuusvasteessa.

Mun sovitetussa C451B -parissa on sarjanumeroiden välillä muutama sata numeroa, joten kai niitä voi sitten olla pitemmälläkin välillä samanlaisia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)