Aihe: Tremolon jousien paikat?
1
pick 86
23.05.2008 09:07:39
Tere taas..

Suonette tietämättömälle anteeksi jälleen kun kysyn.

Osaako joku sanoa että onko niin normaalin tremolon kuin floyd roussin jousipesän jousien asennolla miten ne siellä on niin kuinka suurta merkitystä kammen käyttöa ajatellen?( en tarkoita kuinka kireällä vaan kuinka sijoitettuna)

Itsellä on stratoja joissa normaali vibra sekä yksi floikkaripeli joista jälkimmäiseen olen alkanut perehtyä paremmin.

Minulla on kolme jousta ollut aina per kitara ja jouset ovat stratoissa yksi keskellä sekä kummallakin reunoilla ankkurin ja blokin välissä.. floikassa oli Ankkurin päässä kolmessa keskimmäisessä ja siitä menevät "haarautuen" blokkiin keskelle sekä sivuille.
Toivottavasti joku ymmärsi. lähinnä vinkkiä floikkaa ajatellen kun siinä tuota kampea on alettu käyttämään.

Huomiota herätti kun netissä äsken näin tuollaisen jousi variaation:

http://www.guitarsatbmusic.com.au/e … laiho/hires/alexi-pink_sawtooth.jpg
When i go back to England, i wanna be able to go to the hearingdoctor and say: - Doctor! Long Beach fucked of my hearing! : Bruce Dickinson
j4kk1
23.05.2008 13:51:15
Huomiota herätti kun netissä äsken näin tuollaisen jousi variaation:

http://www.guitarsatbmusic.com.au/e … laiho/hires/alexi-pink_sawtooth.jpg

Tämähän on niin sanottu Roope Latvala -viritys.

Teoriassa erilainen jännitys jousissa aiheuttaa sen että ne resonoivat eri taajuuksilla ja lopputuloksena sattaisi syntyä vähemmän ylimääräistä räminää soittaessa, voiskohan olla?
zepeteus
23.05.2008 15:10:22
Ja käytännössä jousien erilainen jäykkyys vaikuttaa siihen miltä kampi tuntuu ja miten se vastaa käytettäessä.

Jousilla on erilaisia jäykkyyksiä jo itsessään, ja niiden joustava pituus voi olla erilainen. Toisinaan jousten paikkojen vaihto ei vaikuta juuri mitään, toisinaan tatsi muuttuu, kokeilua. Minulla esim. yhden kitaran kampitatsi oli kahdella laidoille sijoitetulla jousella suunnilleen sama kuin toisessa kolmella suoraan laitetulla jousella.

Resonoivathan jouset toki kitaraa soitettaessa, äänekkäästikin, joko haluttu ilmiö tai sitten ei. En ole kuitenkaan kuullut että jousten sointia olisi koskaan näin "viritetty", siitä eroon pääsemiseksi on kaikenlaisia vaimennuksia kuitenkin värkätty.
pekurides
25.05.2008 00:58:50

hmm. mä olen kokeillut vähän kaikkia virityksiä ja paha mennä sanomaan mikä olis loppujen lopuksi paras...
tuota latvala viritystä pariinkin kerran testin enkä huomannut mitään erikoista, ja 4 sekä viisikin jousta ollut eikä sinäkään mitään merkittävää ollut muutakuin paksumpien narujen kanssa sopii hyvin niin ei tarvi ruuveja tappiin vääntää.

Jotenkin olen vaan päätynyt saman kiilajärjestykseen kolmella kuin aloittajakin.

Luulisin että silloin paine jakautuu tappien kesken tasaisemmin ja tuohon resonointiin hyvä kikka on hiukan superloonia tai muuta fylliä hiukan laittaa sinne taakse, mutta vain niin vähän ettei ala jumittamaan jousten toimintaa ettei rupea viree hyytymään.
Tunteella päin vittua.
Janne19691
25.05.2008 08:58:36 (muokattu 25.05.2008 09:00:49)

Ei tuossa jousien asettelussa ole mitään uutta. Ihmiset on laittaneet jousiaan erilailla jo stratocasterin syntymäajoista lähtien. Ideahan on siis siinä että jousien jäykkyyttä voi säätää myös tuolla tavoin.
Rule #1: There are no rules.
JHL
25.05.2008 10:07:44

Charvel tuli tehtaalta tuommoisella "Latvala/Alexi"-jousituksella vuonna 1989, eli lienee (ollut) aika yleinen tehdasasennuskuvio? oon kokeillut muitakin jousituksia aikain kuluessa, mutta päätynyt tuohon takaisin, toimii hyvin ja tuntuma on mukava.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)