Ahokkis 21.05.2008 00:05:52 (muokattu 21.05.2008 00:06:52) | |
---|
Rupesi mietityttään tuo kitarakaappien hintahaitari. Ja mikä tekee lähemmäs 1000e kitarakaapista 1000e kitarakaapin? Ei oikein omaan tajuntaan voi upota että lähemmäs 1000e kitarakaapin hinnan tekee merkki, elementit ja puu mistä se on tehty. Onko kitarakaapeissa sitten jokin ihannepuu mistä se tehdään? Ja miten paljon käytännössä eroa on halvemmalla kaapilla johon on vaihdettu paremmat elementit kuin kalliimmalla kaapilla jota ei ole modattu ollenkaan? "Siis Se ei ole pakollista mutta nopeutta ennen tulee puhtaus... muuten soitosta tulee täysin huonoa... Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." -Ushimir |
Miikathebest 21.05.2008 00:40:10 (muokattu 21.05.2008 00:43:38) | |
---|
Materiaalit, käytetyt elementit ym osat, työ, logistiikka, merkki. Yleensä kitarakaapeissa on parempi mitä tukevampi rakenne saadaan aikaiseksi. Paksu (koivu)vaneri on hyvää. Ohuemmalla roskapuuvanerilla säästetään. Massiivipuukaapit taas ovat hyvin kalliita. Valmistaja voi hinnoitella tuotteet täysin mielivaltaisesti. Kaikki yrittäjät eivät edes tykkää kilpailusta ja hintojen polkemisesta. Liikaa säröä! |
Antti1 21.05.2008 07:30:56 | |
---|
Yleensä kitarakaapeissa on parempi mitä tukevampi rakenne saadaan aikaiseksi. Paitsi, jos haetaan eläväistä soundia. Silloin voidaan ihan tarkoituksella tehdä vähän hötkyilevä etulevyrakenne yms. jännää. "If life seems jolly rotten there's something you've forgotten and that's to laugh and smile and dance and sing." |
teukka 21.05.2008 07:54:16 | |
---|
Itse päätin pistää oman kaapin rakenteille.Ihan vaan siksi että kun se ei kaapin kohdalla ole mitään rakettitiedettä enkä suostu maksamaan tästä syystä merkkilisää. Niin ja kun olen myös P.A. Eli nyt on mennyt rahaa seuraavasti: Puut(15mm koivu vaneri levy ja n.10m 33x33 höylätty rima) 53€ Ruuvit 10€ Hardware (kahvat,kulmatuet,renkaat) 50€ Nahat 65€(en itse maksanu) Elementit tulee olemaan V30(hinta Englannista rahteineen) 240€ Sitten päälle vielä liimat/tiivistemassat yms. oman harkinnan mukaan. Tukeva tuosta tulee,lopputulosta odotellaan. Toimiessaan varmasti ihan harkinnan arvoinen vaihtoehto jollekin kalliille merkkikaapille. Lisää tatskoja s*^tana!
Tulossa....hyvin pian.... |
Janne19691 21.05.2008 07:57:50 | |
---|
Paitsi, jos haetaan eläväistä soundia. Silloin voidaan ihan tarkoituksella tehdä vähän hötkyilevä etulevyrakenne yms. jännää. Kyllä ja tästä on suht tunnettu esimerkki Fenderin (ainakin tweed aikakauden kaapit). Materiaali ei nyt niin paksua ole mutta toisaalta taas se on lähinnä kokopuuta eikä vaneria. Tulos on se että koko kaappi resonoi/soi voimakkaammin. Rule #1: There are no rules. |
baba o riley 21.05.2008 09:02:46 (muokattu 21.05.2008 09:04:12) | |
---|
mutta a/b:atkaa hiwattin 4122 (painaa varmaan kahden marsun verran) ja joku marsun kaappi esim, niin on siinä aikamoinen soundiero, jopa niin suuri että se on lisäroudauksen arvosta. :) kyllä oikeesti todella hyvästä kaapista voi hyvinkin sen tonnin maksaa |
JuSu 21.05.2008 09:21:10 | |
---|
kyllä oikeesti todella hyvästä kaapista voi hyvinkin sen tonnin maksaa Jep. Mä en tiedä tuosta teknisestä puolesta paljoakaan, eli faktatietoa ei oo heittää kehiin. Kokemuksesta voin sanoa, että kaappien soundeissa on huomattavia eroja, riippuen koosta, materiaaleista, rakenteesta ja tietty elementeistä. Mulla on esim. Framuksen takaa-avoin 1x12" -kaappi (n. 200 euroa), sekä Bognerin 1x12" refleksikaappi (n. 500 euroa), ja Bogner on kyllä selkeästi laadukkaampi. Soundi on iso, tasapainoinen ja resonoimaton sekä 1x12" kaapiksi myös varsin tukeva. Eli kyllä ainakin jossain määrin kalliissa kaapissa saa rahalleen myös vastinetta. JuSu Äitimme kutsuu taas vieraantuneita poikiaan. |
Umas 21.05.2008 09:30:41 | |
---|
Oma tekemä kaappi paras kaappi =) "En mä ole sika... olen rakastunut!" -rumpali |
4-T 21.05.2008 09:52:35 | |
---|
kaappien soundeissa on huomattavia eroja, riippuen koosta, materiaaleista, rakenteesta ja tietty elementeistä. Samaa mieltä. Mulla Marsun 1936 ja Mesa. Eli mesahan on n. puolet kalliimpi ja kyllä saundaa paremmalta tai erilaiselta, riippuu vähän mitä haetaan. Marsu on jotain "lastu"levyä ja huomattavasti kevyempi kuin puusta tehty mesa. Mutta joskus tulee kyllä mietittyä onko saundi ero hintansa arvoista. |
JuSu 21.05.2008 12:46:08 (muokattu 21.05.2008 12:46:30) | |
---|
Marsu on jotain "lastu"levyä ja huomattavasti kevyempi kuin puusta tehty mesa. Tätä jäin vähä ihmettelemään, ja netistä kaivelin 'faktaa'... =) Ilmeisesti tosiaan vuoden 2000 jälkeen tehdyt 1936:t on kokonaan MDF:ää. Takalevy on Marshallin kaapeissa yleisesti ollut MDF:ää jo jostain 70-luvulta. Mesan kaapit ovat pääosin koivuvaneria. JuSu Äitimme kutsuu taas vieraantuneita poikiaan. |
Miikathebest 21.05.2008 12:55:22 | |
---|
Tätä jäin vähä ihmettelemään, ja netistä kaivelin 'faktaa'... =) Ilmeisesti tosiaan vuoden 2000 jälkeen tehdyt 1936:t on kokonaan MDF:ää. Takalevy on Marshallin kaapeissa yleisesti ollut MDF:ää jo jostain 70-luvulta. Mesan kaapit ovat pääosin koivuvaneria. JuSu Oma 2000-luvun 1960 Marsuni on ainakin tehty vanerista. Liikaa säröä! |
JuSu 21.05.2008 13:10:56 (muokattu 21.05.2008 13:12:55) | |
---|
Oma 2000-luvun 1960 Marsuni on ainakin tehty vanerista. Takalevykin? Lisäksi ylempänä viittasin nimenomaan 1936 -malliin, 1960 lienee vaneria vaikka olisi uudempikin. Paitsi siis niissäkin takalevyn materiaalia netissä kyseenalaistettiin. Kyllä mullakin se käsitys oli, että vaneria noi Marshallin ei-halpis -komerot olisi, mutta totuus lienee toinen. Ja nythän siis tämäkin 'tieto' on peräisin erehtymättömästä intter webistä... =) JuSu Äitimme kutsuu taas vieraantuneita poikiaan. |
Miikathebest 21.05.2008 13:17:43 (muokattu 21.05.2008 13:18:03) | |
---|
Takalevykin? Lisäksi ylempänä viittasin nimenomaan 1936 -malliin, 1960 lienee vaneria vaikka olisi uudempikin. Paitsi siis niissäkin takalevyn materiaalia netissä kyseenalaistettiin. Kyllä mullakin se käsitys oli, että vaneria noi Marshallin ei-halpis -komerot olisi, mutta totuus lienee toinen. Ja nythän siis tämäkin 'tieto' on peräisin erehtymättömästä intter webistä... =) JuSu No nyt vahvistan takalevyn materiaalin lastulevyksi. Tukirimat, sivut ja etulevy ovat vaneria. Tarkistin juuri omilla silmilläni. Liikaa säröä! |
4-T 21.05.2008 15:11:56 | |
---|
Pitkään on ollut suunnitteilla että tekisin itse kaapin puusta, samoilla mitoilla (esim.1936) mutta ei vaan ole saanut aikaiseksi. Moni on varmaan tehnytkin, kiva ois kuulla kannattiko. Oikein jos hifistellään niin puullakin on varmaan merkitystä.(mänty/koivu) |
Sitten varmaan englin kaapit soivat älyttömän hyvin. Niillähän on 50 kiloo painoo melkein jokasella.. Kun marshallit painavat useasti sen ~25 kiloa.. "Vittu me soitetaan kolmen neljän setti" |
Antti1 22.05.2008 22:22:22 | |
---|
Kun marshallit painavat useasti sen ~25 kiloa.. Jaa mikä Marshall? Tommonen perus 1960 painaa abouttiarallaa 37kg. "If life seems jolly rotten there's something you've forgotten and that's to laugh and smile and dance and sing." |
Hammer Of The Gods 23.05.2008 00:30:46 | |
---|
En tiedä minkään kaapin ilmoitetuista painoista mitään. Mutta... Kerran meillä oli studiossa mukana mun Marshalin 4x12" ja lainattu Englin vintage 2x12" kaappi. Yllättäen Engl paino enemmän. |
Silppuri 23.05.2008 08:10:59 | |
---|
Kun marshallit painavat useasti sen ~25 kiloa.. Mulla oli joskus joku jcm800-kaappi, ja se paino matkahuollon mukaan melkein nelkyt kiloa. Sitte myöhemmin oon omistanu myös VS412-kaapin (varmasti maailman huonoin kitarakaappi) ja sitä pysty kantaa yhdellä kädellä. Tosin siinä oli jotku aivan spede-elementit, joissa oli sellaset jääkiekon kokoiset magneetit. Kyllä noista elementeistäkin tulee nimittäin jonkin verran painoa. Esim. V30 painaa 4,7kg. Kerrot sen neljällä niin siitä tulee jo puolet kaapin painosta. "I havent slept since I woke up." |
JuSu 23.05.2008 08:35:26 | |
---|
Esim. V30 painaa 4,7kg. Kerrot sen neljällä niin siitä tulee jo puolet kaapin painosta. Näin. Ois mielenkiintoista joskus nostella 4x12" -komeroa, jossa on neodymium -elementit, ne kun painaa jotain 1,5 kg/kpl... =) Tuolla kun puhuttiin tukevuudesta... Materiaaleina MDF on jäykempää kuin vaneri, ja mm. taivutusominaisuudet ovat erilaiset, vaneri taipuu reippaasti ennenkuin murtuu, MDF taipuu vähän ja murtuu sitten nopeasti. Vertauksena vaikka tuore puunoksa ja jääpuikko, noin karkeistaen. Tää varmasti vaikuttaa sointiin. Jäykkyytensä vuoksi MDF on hyvä juuri takalevyksi, jäykistämään kaapin rakennetta. Lisäksi MDF:stä käytetään kaapeissa usein 1,5-2 kertaista levypaksuutta vaneriin verrattuna, ja kun se vielä vähän laadusta riippuen painaa 1-1,4 kertaisesti, niin helposti tulee kaapille painoa vaneriseen verrattuna. JuSu Äitimme kutsuu taas vieraantuneita poikiaan. |
muuttolintu 23.05.2008 22:01:41 | |
---|
Kuinkahan kaapin koko/tilavuus vaikuttaa? Esimerkiksi marsun ac 4*12 verrattuna tv 4*12 kaappiin. Samat elementit , jälkimmäisen kotelo on vähän suurempi. sama sama eri kokoisena? |