Aihe: Miten kehittää tekniikkaa?
1
Saukko Anu
22.05.2008 15:18:24
Heti alkuun sanon, että tekniikkatreenit tulevat vain pieneksi osaksi harjoituksiani. "Lukujärjestyksestä" löytyy myös paljon plokkailua, improvisointia, nelisointujen käännöksiä yms.. joten älkää tyrmätkö heti pikkulaihona

Haluaisin neucoja miten kehittää tekniikkaani mahdollisimman tehokkaasti. Tulee kuunneltua vähän liian vaikeaa musiikkia ilmeisesti kun taidot eivät lähellekkään riitä (Guthrie Govan, Marco Sfogli yms..). Eli siis mikä olisi oikotie onneen (tai ainakin mahdollisimman lyhyt tie)?

Ja jos joku ei kyseisiä herroja tunen niin tässä yksi hieno pätkä joka on ollutkin työn alla

http://www.youtube.com/watch?v=aqOomFjGfGg
Krice
22.05.2008 16:52:15

5 vuotta tiukkaa harjoittelua niin eiköhän se siitä ala sujumaan.
Saukko Anu
22.05.2008 17:38:50
5 vuotta tiukkaa harjoittelua niin eiköhän se siitä ala sujumaan.

Pohjalla on 9v tiukkaa treenausta joten ei sekään ajan kanssa tule kuin itsestään. Jotain vinkkejä miten tehostaa oppiminen?
Valdemart
22.05.2008 18:02:40

Pohjalla on 9v tiukkaa treenausta joten ei sekään ajan kanssa tule kuin itsestään. Jotain vinkkejä miten tehostaa oppiminen?

Kannattaisi mennä kitaratunneille.
You Can't Put Your Arms Around a Memory
Krice
22.05.2008 18:56:39

Pohjalla on 9v tiukkaa treenausta joten ei sekään ajan kanssa tule kuin itsestään.

No sitten se ei tule ollenkaan. Valitettava elämän tosiasia on, että joskus kovakaan harjoittelu ei auta jos lahjakkuutta ei ole tarpeeksi.
Jzci
22.05.2008 19:08:19

Valitettava elämän tosiasia on, että joskus kovakaan harjoittelu ei auta jos ei osaa treenata oikein.

Eli opettajan hankkimista suosittelisin minäkin.
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
Saukko Anu
22.05.2008 19:22:44
Kannattaisi mennä kitaratunneille.

Olen käynyt tunneilla kyllä tuon koko 9v mitä olen soittanut. Toki on vähän virheellistä sanoa, että olen soittanut 9v, koska alkuvaihe oli melko passiivista kun ei intoa vielä piisannut.

Krice:
Taisit ymmärtää vähän väärin. Perustekniikka on toki ihan hyvä ja nopeuttakin löytyy perustiluihin riittävästi. Etenkin tuo Guthrie osasto on kuitenkin niin teknistä (=nopeaa), että ei pysy millään mukana kun tavoitteena olisi vielä saada pidettyä soittohallinnassa nopeallakin temmolla

Tuosta opettajasta kun Jzci vielä mainitsi ja nyt olen jo kesätauolla musiikkiopinnoista. Olisiko täällä mnetissä heittää jotain vinkkejä miten sitä tekniikkaa saisi parannettua. Kesällä kun tekee taas paljon hommia niin on mukava mennä kitaratunneille taas syksyllä. Tarkoitus on saada hallittu tekniikka nopeassakin soitossa
Krice
22.05.2008 20:33:59

Etenkin tuo Guthrie osasto on kuitenkin niin teknistä (=nopeaa), että ei pysy millään mukana kun tavoitteena olisi vielä saada pidettyä soittohallinnassa nopeallakin temmolla

Ei tuossa mitään oikotietä eli harjoittelet niin kauan, että Guthrie-osastokin menee sujuvasti. Yllätys.
Kasu-_-
22.05.2008 22:16:08 (muokattu 22.05.2008 22:16:30)

Aluksi kannattaa varmaan tutkia tarkkaan, mikä G:n tai muiden biiseissä tai tekniikassa on niin vaikeata, ettei ne suju. Sen mukaan on helppoa ruveta räätälöimään itselleen kunnon treeniohjelmaa. Ei ole järkeä käyttää jonkun muun treeniohjelmaa, kun se ei ole kuitenkaan itselleen juuri sopiva.

Treenaa niitä vaikeita juttuja sitten perustekniikan ohella ja mieti koko ajan vaikeissa kohdissa niitä ongelmia, joiden takia tipahdat jossain kohtaa kärryiltä tai räpellät liikaa. Välillä kannattaa painostaa itseään ihan täysillä joku viikon verran ja sitten taas pitää viikon tai muutaman päivän vähän kevyempi sessio, jolloin keskittyy hitaasti pieniin asioihin eikä niinkään täysiä tatin hakkaukseen.

Ei tekniikkatreenaus eroa kuitenkaan kovin paljoa esim punttisalitreenistä. Välillä vedetään täysiä ja välillä palaudutaan. Sitten taas huomaa että on helpompi vetää täysiä seuraavilla viikoilla. Joskus mennään nopeampaa joskus hitaampaa, mutta kuitenkin kehitytään pikkupyrähdyksissä.

Kahvi auttaa myös, jos dopingia kaipaa :)
Drunk'n'roll
Apricot
22.05.2008 22:56:56
Tuosta opettajasta kun Jzci vielä mainitsi ja nyt olen jo kesätauolla musiikkiopinnoista. Olisiko täällä mnetissä heittää jotain vinkkejä miten sitä tekniikkaa saisi parannettua.

Alkaa pikkuisen turhauttaa jo tämä "oon käyny tunneilla, mut vinkkejä hyvään tekniikkaan ja soittotaitoon" -osasto.

1. Treenaa kunnolla
2. Vaihda opettajaa, jos nykyisen kanssa ei homma toimi
3. Jos ei mikään auta, niin sitten ei auta
4. Vaihda nyt jo se nimimerkki, terveisin Vako Pers.
jackdaniels
24.05.2008 10:22:00
Välillä tuntuu että että kitaristit on vaan
treenattuja kappaleita ja näppäriä sormia..
Tender
24.05.2008 10:46:10
Ei ole järkeä käyttää jonkun muun treeniohjelmaa, kun se ei ole kuitenkaan itselleen juuri sopiva.

Voihan sitä treeniohjelmaa soveltaa joka toiselle sopii. Tai ottaa jotain juttuja niistä.
On se jännä...
Jzci
24.05.2008 14:11:02

Voihan sitä treeniohjelmaa soveltaa joka toiselle sopii. Tai ottaa jotain juttuja niistä.

Pointti lienee siinä että se pitää itse löytää ne ongelmakohdat siitä omasta soitosta ja sen mukaan rakentaa se oma treeniohjelma.

Vielä palatakseni tuohon opettajan hankkimiseen, muutamakin tunti joltain sellaiselta kitaristilta joka on perehtynyt nimenomaan tuohon tekniseen puoleen auttaa varmasti enemmän kuin yksikään täällä netissä kerrottu ohje. Jos etelässä asut niin näin äkkiseltään tulee mieleen ainakin Jari Mäenpää (ex-ensiferum, wintersun) ja Matias Kupiainen (mnet nimim. ambitus) jotka antavat kitaratunteja, ja jotka ihan varmasti tietävät mistä puhuvat mitä tulee tuohon kitaran soiton tekniseen puoleen.

Sen lisäksi suosittelen haulla hakemaan john titorin tekstejä ihan täältä mnetistä. Helvetin pätevää tekstiä siitä miten kannattaa treenata ja mihin siinä treenaatessa kannattaa kiinnittää huomiota.

+ olen vieläkin kännissä.
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)