Kävin taas foniatrilla jatkuvien kurkkuongelmieni takia ja hän sanoi, että refluksitaudin lisäksi samanlaisia ongelmia kuin äänihuulissani, saattaa aiheuttaa home. onko jollain kokemusta homeen vaikutuksesta? Entäs pöly? voiko epähygieeniset elämäntavat aiheuttaa kroonista, lievää kurkunpääntulehdusta? |
, saattaa aiheuttaa home. onko jollain kokemusta homeen vaikutuksesta? Entäs pöly? voiko epähygieeniset elämäntavat aiheuttaa kroonista, lievää kurkunpääntulehdusta? Mä ny puutteellisin tiedoin vastaan, että voi, voi ja voi. Ja voivoi. Homehysteria on asia erikseen, mutta milloin se on totta, niin se on mitä totisinta totta. Pölystä pääsee hyvällä imurilla. Epähygienisiin elämäntapoihin ei voi vaikuttaa kukaan muu kuin sinä itse. One kind of music only - the good kind |
Hometta kun tarpeeksi hengittää niin sen jälkeen siitä on vaikea päästä eroon, ts. kun kerran saa reaktion homeesta niin se reaktio tulee pienestäkin altistumisesta. En lähtis leikkimään. Multa tutkittiin vuosi sitten koko äänenkäyttökalusto kun ihmettelin miksi ylä-äänet vaan hävisivät. Kaikki mahdolliset kokeet ja allergiatestit (ei ole), astmatestit (ei ole), foniatri (äänihuulet on ja toimii niinkuin pitääkin), voicemassage (lihakset on ja toimii niin kuin pitääkin), kaksi laulumaikkaa ja äänenkäytön asiantuntija (tekniikka kunnossa)... Ja selvisi kaiken johtuvan siitä, että eräässä koulun toimipisteessä, jossa poikkeuksellisesti olin syksyn istunut useammalla luennolla viikossa, on hometta. Oireina oli väsymys (nukahtelin luennoille vaikka oli miten mielenkiintoista), jatkuva nuha ja nielutulehdus, hyperventilointi laulaessa ja jatkuva päänsärky. Tämän selvittyä olen välttänyt kyseistä rakennusta kuin ruttoa ja ääni palasi normaaliksi, samoin muukin terveydentila. Harmi vaan, että tuo homeelle altistuminen sitten pahensi kaikkia muita 'lieviä' allergioita (eläin/siite/huonepöly) joten siitepölyaikaan saa olla sairaan tarkka siitä mitä syö, ettei hanki mukavia pikku ristiallergiaoireita (nokkosrokko, kurkun turpoaminen ym). [i hear voices but at least they're on tune] |
Mulla on vähän samanlaisia kokemuksia homeesta. Opiskellessani kaksi vuotta amk:n toimipisteessä, jossa oli hometta, diagnoosi astma. Koko ensimmäisen syksyn oli nuhaa, nielutulehduksia, yskää, ääni käheä tai katosi kokonaan... Kunnes sitten rasituksessa tuli ihan hengitysvaikeuksia. Opettajat oireilivat, koulukaverit oireilivat...yhdellä luokkakavereistani todettiin "kyhmy" äänihuulissa ja hän jätti koulun kesken. Hänelle jäi pysyvästi "käheä" ääni, minä pääsin siitä eroon lopettamalla koulun. Kävin myös ennen tuota astman toteamista nenä/nielu/kurkkutohtorilla sekä foniatrilla. Eli kyllä se home saattaa vaikuttaa pysyvästi äänihuulten toimintaan, sanon minä. En toki myöskään ole mikään asiantuntija, omista kokemuksistani puhun. |