Aihe: Dr parts kaula mitoitus
1
charvette
21.05.2008 09:10:37
Tein joskus telen vuosia sitten mutta nauhoitus ei onnistunut niinkuin piti, ei ollut kunnon työkaluja etc. Ajattelin tuon nauhoittaa uudelleen lomapuhteena mutta törmäsin dr parts halpakauloihin. Miten nuo lienee mitoitettu, pyrin aikoinaan rakentamaan teleni perinnemittojen mukaan (ahjolan sapluunat tampereella)?
Pelkkä kunnon nauhasahakin maksaa melkein yhtäpaljon kuin halpiskaula..
jukkasil
21.05.2008 09:23:50

Tein joskus telen vuosia sitten mutta nauhoitus ei onnistunut niinkuin piti, ei ollut kunnon työkaluja etc. Ajattelin tuon nauhoittaa uudelleen lomapuhteena mutta törmäsin dr parts halpakauloihin. Miten nuo lienee mitoitettu, pyrin aikoinaan rakentamaan teleni perinnemittojen mukaan (ahjolan sapluunat tampereella)?
Pelkkä kunnon nauhasahakin maksaa melkein yhtäpaljon kuin halpiskaula..

Telekaulaako ajattelit ostaa, ei stratoa? Mulla on yksi dr.partsin kaula soitinpuuvarastossa odottamassa thinline-teleen asentamista, voin tarvittaessa tuon mitata. Ilmeisesti kaulataskun mitat ovat sinulla tarkastelussa?
Kitaranrakennusyritelmää, uusin projekti: http://tuulikumpu.galleria.fi/kuvat/kitaraprojektit/
jukkasil
21.05.2008 10:27:52

Juu, nimenomaan kaulatasku on kyseessä eli minne 12. nauha sijoittuu tässä mittamaailmassa ettei tarvitse siirrellä tallaa ja telecaster on kyseessä. Eli mitta kaulan päästä (se mikä osuu kaulataskun pohjaan) 12:lle nauhalle. Onko muuten tuossa dr parts kaulassa yläsatulaan viilattu kielille kolot ja saako tuon satulan irti helposti jos haluaa vaikka toisen satulan tilalle?

OK. Satulassa on kolot kielille, muovia taitaa satula olla ja satula lähtee helposti irti.
Kitaranrakennusyritelmää, uusin projekti: http://tuulikumpu.galleria.fi/kuvat/kitaraprojektit/
Veepee
21.05.2008 12:53:51
Pyöriskelen Dr.Partsin telekaulan kanssa vähän samanmoisissa ongelmissa.

Kaavat ja mitat löytyy 20-nauhaselle telelle, mutta koska kaulaa en vielä uskalla itse lähteä tekemään, ostin Dr.Partsin 21-nauhaisen tarvikekaulan. Oon tässä nyt funtsinut kahden vaihtoehdon välillä...pidennänkö kaulataskua vai jätänkö sen ennalleen ja siirrän tallan paikka, että kitaran skaala pysyy samana?

Kaulataskun pidentäminen tuntuisi omasta mielestä järkevältä ja mulle (=harrastelijarakentelijalle) helpommalta ratkaisulta. Eikös käytännössä homma pysy hanskassa sillä lailla, että 21-nauhaisen 12. nauha mitoitetaan samalle etäisyydelle tallasta, kuin piirustuksissa olevan 20-nauhaisen?
K: Suden sukulaisia? V: Supikoira, konootti ja pingo. K: Kukan osat? V: Verhiö, teriö, hetiö, emiö, kukio ja sikiö.
varakeef
21.05.2008 13:14:13
Pyöriskelen Dr.Partsin telekaulan kanssa vähän samanmoisissa ongelmissa.

Kaavat ja mitat löytyy 20-nauhaselle telelle, mutta koska kaulaa en vielä uskalla itse lähteä tekemään, ostin Dr.Partsin 21-nauhaisen tarvikekaulan. Oon tässä nyt funtsinut kahden vaihtoehdon välillä...pidennänkö kaulataskua vai jätänkö sen ennalleen ja siirrän tallan paikka, että kitaran skaala pysyy samana?

20-nauhainen? Eikö 21-nauhainen ole normaali ja 22-nauhainen moderni pidennetty?

Yleensä nuo telen 21-nauhaiset ja 22-nauhaiset ovat skaalaltaan ja kaulataskultaan ihan samanlaiset. Siinä 22-nauhaisessa otelauta muodostaa sellaisen läpän, joka menee bodyn päälle.

Tästä stratokuvasta nähnet idean:
http://www.axesrus.com/acoustics/cbshoney.jpg
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Veepee
21.05.2008 15:26:57
20-nauhainen? Eikö 21-nauhainen ole normaali ja 22-nauhainen moderni pidennetty?

Yleensä nuo telen 21-nauhaiset ja 22-nauhaiset ovat skaalaltaan ja kaulataskultaan ihan samanlaiset. Siinä 22-nauhaisessa otelauta muodostaa sellaisen läpän, joka menee bodyn päälle.

Tästä stratokuvasta nähnet idean:
http://www.axesrus.com/acoustics/cbshoney.jpg

Saattoipa olla, että ne olivat 21- ja 22-nauhaiset?:)

Enivei, Dr.Partsin kaulassa otelaudassa ei ole tuota ylitystä.
K: Suden sukulaisia? V: Supikoira, konootti ja pingo. K: Kukan osat? V: Verhiö, teriö, hetiö, emiö, kukio ja sikiö.
varakeef
22.05.2008 15:07:10
Saattoipa olla, että ne olivat 21- ja 22-nauhaiset?:)

Enivei, Dr.Partsin kaulassa otelaudassa ei ole tuota ylitystä.

No sitten se lienee normaali 21-nauhainen ja ruuvaat sen vain paikoilleen. Telessä on sitä paitsi varsin paljon säätövaraa tallapaloissa (varsinkin perinteisessä tallassa). Nou hätä sanoisin.

Yksi hyvä vinkki on toki mitata, mahtuuko 12. nauhan molemmille puolille - siis yläsatulasta 12. nauhaan vs. tallapalan ja kielen kosketuskohdasta 12. nauhaan - yhtä paljon tilaa tallan ollessa aiotulla paikallaan ja kaulan ollessa taskussaan..
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
charvette
22.05.2008 15:43:50
Näitä mittoja itsekin ihmettelen - tietäen toki telen tallan säätövaran. Täytynee poiketa Beatmanilla mittailemassa.
Tai sitten nauhoittaa originaali uudestaan...
jansu
24.05.2008 10:55:27
Mulla on joku 22-nauhainen Telen DR.Parts -kaula. Se on tyvestään muistaakseni jotain millin leveämpi kuin yhdessä kitarassani oleva Fenderin valmistetta oleva tarvikekaula sekä '50s Classic Telen kaula (molemmat leveimmillään ~54mm).

Tuon millin heitin nyt ulkomuistista, mutta tosiaan kyllä se hitusen leveämpi on.
Tässä ei lue mitään.
kimmot
10.07.2008 15:02:32
Minä otin siitä DR Parts kaulasta matskua pois otelaudan alta. Ne peittyy sitten viimeistään plekrasuojan alle, mutta samoin peittyy jos ottaa pois bodysta matskua. Aattelin vaan että jos halpiskaula menee joskus uusiin puihin, niin paremmin saa runkoon kiinni jonkun muun kaulan.
Hyvin on toiminut ..... toistaiseksi ;-)
laroma
18.07.2008 13:22:45

Saako noita Dr. Partsin kauloja muunlaisia, kuin Strato, Tele ja "Vuole itte" -lavalla ? Onko Dr. Partsilla jotain kotisivua...?
Ûllatüs, üllatüs...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)