Aihe: Sanoituskurssit?
1
Koivulahti
20.05.2008 21:09:53

Kuka muu kuin Heikki Salo pitää sanoituskursseja? Ja missä muualla niitä on kuin ikaalisissa?

Olisin kiitollinen jos joku vaivautuisi auttamaan opin ahjojen ja mentoreiden etsiskelyssä aimo annoksellisella linkkejä.

Myös kommentit ja keskustelu opetuksen/kurssien (ja opettajien) laadusta ovat suotavia.

Sekä lyhytkursseja, että pidempiä (ja laajempia) opintokokonaisuuksia saa laittaa.
http://www.lyyrica.org/sanoittaja/
Himpi
20.05.2008 21:26:02
Oriveden opistolla on viikon mittainen sanoituskurssi muistaakseni 4-9.8. Vetäjänä Kauko Röyhkä eli varmaan mielenkiintoinen viikko olis luvassa.
Lehmä on turvallinen valinta.
oo-p
20.05.2008 22:04:39

Martikaisen Jarkko on muistaakseni jotain kursseja tms. pitänyt.

..Itselläni ei kyllä kiinnosta kirjoittaa kenekään muun oppien mukaan.
Terve, ja kiitos kaloista! ..Delay, missä viivyt?!
Sertzo S
21.05.2008 05:45:07 (muokattu 21.05.2008 07:21:32)
Martikaisen Jarkko on muistaakseni jotain kursseja tms. pitänyt.

..Itselläni ei kyllä kiinnosta kirjoittaa kenekään muun oppien mukaan.

Homman oppii itsekin edellyttäen, että on peruslahjakkuutta sanoittamiseen, musikaalisuutta, rytmitajua ja verbaallista taitoa tarinankerrontaan.
Loppu on vain sitten pelkkää ahkeraa, ahkeraa harjoittelua, joko riimein tai vapaassa mitassa tekstejä sorvaten. Ensimäisiä tekstejään voi opin ja taidon lisääntyessä vielä ns. hienosäätää myöhemmin.
Kyllä kokeneimpia kannattaa myös kuunnella ja siksipä noista kursseista ei varmaan mitään haittaakaan ole.

Ei muuta kuin töihin! :)
soihtu55
21.05.2008 07:23:15
Ihminen on usein itsepäinen Näin kävi minullekin ja askeleissani sekosin (lainaus Pauli Hanhiniemen Tangotaistelusta). Siis tarkoitan tällä, että halusin oppia kirjoittamaan runoja itsekseni. Niin teinkin parin vuoden verran. Mutta sitten minua viisaampi, ja ehkä nöyrempikin ihminen. Suositteli luovan kirjoittamisen kurssia. Tein lopulta päätöksen ja menin Sana-ateljee kurssille, opettajana toimi Mikko Itävaara, se oli osittain etäopiskelua verkon välityksellä. Siitä poiki ajatus lyriikkakurssista H.Salon. Siitä poiki ajatus luovan kirjoittamisen kurssista, opettajana toimii kirjailija Taija Tuominen. Menin kurssille koska proosa oli minulle täysin vieras kenttä. Nyt olen käynyt puolisen vuotta noin, ja joka toinen viikko on ollut kokoontuminen.

Kirjoittaakseen laulunsanoja ei ole pahitteeksi, vaikka opetella runoutta ja proosaa. Vaikka ne ovatkin taas oma lajinsa. Mutta vaikutteita voi siirtää taiteen alueesta toiseen.

Mutta olen Serztson kanssa samaa mieltä. Kirjoittaminen, mitä hyvänsä kirjoittaakin on työtä ja työtä. Yritystä ja erehdystä.

Palautteen vastaanottaminen oli minulle ensin tosi vaikeaa. Lopetin kirjoittamisen mielessäni monia kertoja. Toissakesänä kun sain runoystävältäni tiukkaa palautetta, kun hän sanoi: mitä sinulle on tapahtunut, kirjoita täysin skeidaa?. Suutuin mielettömästi ja sanoin, etten koskaan enää kirjoita runoja. Hän taas sanoi, että älä syytä minua jos lopetat runoilun. Ei se siihen loppunut. Sinä kesänä en juuri kirjoittanut, ja se tauko oli tarpeen. Tärkeää on joskus ottaa etäisyyttä kirjoittamiseen. Kuunnella mitä muilla on sanottavaa, ja vetää siitä sitten omat johtopäätökset, missä kulkee kirjoittamisessa.

Mutta olen myös sitä mieltä, että kursseillakin on aikansa. Ja jossain vaiheessa haluan irrottautua niistä. Tehdä täysin itsekseni juttuja. Sitäkään ei pidä vähätellä. Että kurssit tuovat samanhenkisiä ystäviä, jotka voivat toimivat hyvinä ateljeekriitikoina.

Että tämmöisiä
Koivulahti
21.05.2008 09:31:46

Homman oppii itsekin edellyttäen, että on peruslahjakkuutta sanoittamiseen, musikaalisuutta, rytmitajua ja verbaallista taitoa tarinankerrontaan.

..jep. Oma tekeminen sujuu kyllä.

Ajattelin että joku tuollainen kurssi voisi kuitenkin laajentaa perspektiiviä. Muutenkin on hyvä tuntea muutkin kuin omat lähestymistapansa. Tällaisena tilaussanoittaja pitää myös kyetä kirjoittamaan monen tyyppistä matskua, eikä se perspektiivi voi oikein olla liian laaja.
http://www.lyyrica.org/sanoittaja/
soihtu55
21.05.2008 09:47:55
Uutta mullistavaa kai tulee harvoin sanoittamisen tai säveltämisen rintamalla.
Ehkä kaikki on kiinni pienistä nyansseista, joita osaa käyttää sopivasta.
Sertzo S
21.05.2008 21:06:52
Säveltäjä Markus Fagerlund ja rock -muusikko ja -säveltäjä Kauko Röyhkä opettavat, kuinka tullaan biisintekijöiksi kesäyliopiston kurssilla heinäkuussa Savonlinnassa.

Biisintekijän kesäkursi 14-18.7.
Ilmoittautuminen toukokuun aikana.
Lisätietoja: www.savonlinnankesayliopisto.net

Tässäpä teille kiinnostuneille ja vielä ehtii ilmoittautua.
Deeku
25.05.2008 11:54:09
Säveltäjä Markus Fagerlund ja rock -muusikko ja -säveltäjä Kauko Röyhkä opettavat, kuinka tullaan biisintekijöiksi kesäyliopiston kurssilla heinäkuussa Savonlinnassa.

Biisintekijän kesäkursi 14-18.7.
Ilmoittautuminen toukokuun aikana.
Lisätietoja: www.savonlinnankesayliopisto.net

Tässäpä teille kiinnostuneille ja vielä ehtii ilmoittautua.

Pääseekö tuonne kursille kuka tahansa? Eli voinko tulla biisintekijäksi tuolla viikolla?
Bartender, more beer! Make it fast or I´m outta here!
Sertzo S
26.05.2008 13:14:47
Pääseekö tuonne kursille kuka tahansa? Eli voinko tulla biisintekijäksi tuolla viikolla?

Miksi ei pääsisi? Ilmoittadu nyt heti, ennen kuin aika menee umpeen!
Koivulahti
08.08.2008 10:37:49

Tietääkö joku jotain veksi salmen kursseista?

Olen kuullut että hänkin on tavannut joskus koulutella, mutta kun ukolla ei ole edes omia nettsivuja joiden kautta voisi kysellä.
* sanoittaminen.blogspot.com * ennenkuulumatonta.blogspot.com * www.lyyrica.org/sanoittaja *
soihtu55
08.08.2008 23:03:10
Moi olen ollut kahdella Heikki Salon lyheällä lyriikkakurssilla, ja suurin osa mukana olleista oli ollut myös Vexin opeissa, oli joukossa Röyhkän opeissakin olleita.
Heidän suhteensa lyriikan tekoon poikkeaa paljon kuten varmaan voi päätellä.

En itse ole ollut Salmen kursseilla, mutta on kuulemma tarkka riimeistä, ja eikä se huono asia ole oppia kunnon riimitystä. Röykä taas ei perusta riimeistä. Joku kurssilainen kertoi, että riimejä ei saanut olla lainkaan sanoitusksissa??

Heikki Salo opettaa minusta hyvin, ja toimii opettajana varmaan näiden kahden muun open välimaastossa.

Mikään sanotuksen tekniikan oppi ei ole kennelläkään pahitteeksi pohjana. Mutta
oma näkemykseni on ettei pidä jäädä minkään oppien vangeiksi, vaan lähteä etsimään sitten rohkeasti omaa tietään.

Runojen lukeminen kannattaa sillä keinoin oppii myös rytmiä. Ja tekemään sisältörikkaampia sanoituksia.

Olen yrittänyt tankata päähäni Pasi Laukkasen tekemää kirjaa/tutkimusta Juha Mannerkorvan runoudesta. Pasi Laukkasen kirjan nimi on: Ajatus kuluttaa kiveä, Mitan erroosi Mannerkorven lyriikassa. (Hakapaino Oy, Helsinki 2001)
Kyseinen tutkimus/kirja ei ole helppoa luettavaa, mutta mielenkiitoista. Olen päättänyt lukea sen läpi, vaikka teksti ei helposti aukea meikäläiselle . Tässä suora lainaus kirjan takakannesta: " Juha Mannerkorpi (1915-1980) vertaa runomittaa kiveen, johon runoilija joutuu säkeensä hakkaamaan: metriikka on tutkimusalue, joka on kiinnostunut Mannerkorven mainitsemasta kielen kaiverrustyöstä."

Haen tällä sitä, että ei runouden opeista ole suinkaan haittaa laulyriikan teossa,
ja rytmin hakemisessa sanoitukseen, vaan päinvastoin.
Koivulahti
06.09.2008 23:29:55

oma näkemykseni on ettei pidä jäädä minkään oppien vangeiksi, vaan lähteä etsimään sitten rohkeasti omaa tietään..... .....ei runouden opeista ole suinkaan haittaa laulyriikan teossa,
ja rytmin hakemisessa sanoitukseen, vaan päinvastoin.

Molemmat ihan totta. Katselepa joskus Edu Kettusen sanoituksia. Niissä riimit ovat aika harvinaista herkkua ja teksteissä on hyvin usein oma sisäänrakennettu rytminsä kuten hyvässä mitallisessa runoudessa. Niissä on toki tavoitettu myös tietty poljennollinen säännönmukaisuus, mutta mutta muuten ne ovat teknisesti erilaisia vaikkapa Veksi Salmen teksteihin verrattuna. En silti laittaisi kumpaakaan toisen edelle.

Yhtä hyvään (vaikkakin erilaiseen) lopputulokseen voi päästä monella eri tavalla.
Koivulahti
08.12.2008 16:01:12

Kuka muu kuin Heikki Salo pitää sanoituskursseja? Ja missä muualla niitä on kuin ikaalisissa?

Olisin kiitollinen jos joku vaivautuisi auttamaan opin ahjojen ja mentoreiden etsiskelyssä aimo annoksellisella linkkejä.

Myös kommentit ja keskustelu opetuksen/kurssien (ja opettajien) laadusta ovat suotavia.

Sekä lyhytkursseja, että pidempiä (ja laajempia) opintokokonaisuuksia saa laittaa.

---Eli kohtapa on taas vuosi uusi, joten mitä, missä ja milloin?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)