Aihe: Epiphone Les Paul
1 2 3
spidertrap
20.05.2008 01:37:54
Kyllä mä tuollaisen kelpuuttaisin http://www.thomann.de/fi/epiphone_lp_tak_matsumoto_lp_stdqm_am.htm tai minkä tahansa muun herra Matsumoton tekemän lespan. Lapakin ihan nätti.

Mutta tolla rahallahan saa jo Gibson LP studion :).
kissakissala
20.05.2008 01:54:04
Mutta tolla rahallahan saa jo Gibson LP studion :).

Uups sekoitin ton Tak Matsumoton erääseen japanilaiseen kitararakentajaan, muusikkohan hän onkin, jonka signature keppi tuo siis on. En ottaisikaan, hyi pois :)
"I've got a beat up Silvertone amp.. I plug it in and it sounds like a champ" - Jack White
fox
20.05.2008 02:17:08

En nyt ihan tota ajanut takaa.Eihän Epistä tietenkään saa Gibsonia edes rukoilemalla.Tarkoitin että Gibsonin johtoportaassa lienee aikoinaan ajateltu että ensin ostetaan Epi ja siitä siirrytään sitten oikeisiin Gibsoneihin.Epit siis olisi jonkinlainen Gibsonin "esikartano".Meinaan kun noi Epin LP-kopiot kuitenkin on varmaan aika tarkkaan kopioitu Gibsonilta niin minun mielestä vähän tyhmästi jätetty tälläinen "kauneusvirhe".Varsinkin jos kuuleman mukaan Gibson omistaa tuon lavan muodon mitä käyttää omissa kitaroissaan.

Tuost Epiphonen lavasta on melko lailla pitkään ja hartaasti keskusteltu täällä.. ;) Se lapahan on juurikin _Epiphonen_ perinteinen lapa, tuolta ajalta ennen kyseisen firman myyntiä Gibsonille, joten miksi ei ne sitä tuolla Epin nimellä myytävissä kitaroissa käyttäisi.. Onhan Epiphonella "se toinenkin lapamalli" eli leveämpi ja enemmän tuon Gibsonin open book-lavan tyylinen, mutta sitä ei oo LP-mallisissa kuin japaninmalleissa ja Elitist-malleissa, luulen.
Alkuaan, vuonna 1958 kun Gibson osti Epiphone.Inc yhtiön nimen, ja ryhtyi valmistamaan Parson Streetilla Epiphoneja, ne oli tarkoitettu myytäväksi sellasten musiikkiliikkeitten kautta joilla ei ollut Gibsonin edustusta, eli laajentamaan myyntipohjaa, vasta myöhemmin, 1969, kun tuotanto siirrettiin Japaniin (ja myöhemmin Koreaan, nykyisin Kiinaan) tuli noita "halvemman hintaluokan" malleja markkinoille, mutta "kunnon" Les Paul-malleja kuitenkin vasta 1980-luvun loppupuolella. Eli ei tuo "halvemman vaihtoehdon" strategia niin kovin vanha ole.. jos suhteuttaa emoyhtiön historiaan.
Syy, miksi ei noissa ole tuota emoyhtiön lapamallia, lienee lähinnä se, että ne on Epiphonen Les Pauleja, eivät kopioita emoyhtiön mallista.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
palomaeki
20.05.2008 09:12:28
Ja kolmas, bat wing: http://muusikoiden.net/dyn/tori/238084.jpg . Tosin tämä ilmestyi vasta G:n omistuskaudella.

Ja myykää mulle joku halvalla tuollainen ;)

offtopiccia, mutta mulla on wilshirestä se reissue joka tuossa vähän aikaa sitten pukattiin markkinoille.

Alle 200€ sain kitaran, löin phat catit rupuhumppareitten tilalle ja nyt onkin sitten niin hyvä kitara ettei tuohon rahaan mitään saa lähellekään!

Paitsi no ehkä joku partcasteri voi ehkä mennä ohikin...

Mutta ihmeen jämäkkä keppi on reissue se!

Kannattaa pistää korvan taaksen, itsekin koitin alkuperäisiä löytää muttei niitä niin halvalla enää saa. Vuosi sitten mnetin torilla kyllä myytiin 2 x Crestwood 300€ kappalehinnoin. ...
kitara on kiva.
spidertrap
20.05.2008 09:17:31
Tuost Epiphonen lavasta on melko lailla pitkään ja hartaasti keskusteltu täällä.. ;)

Tuli lähinnä ajateltua ääneen kun joku nosti tän ketjun pari päivää takaperin.Mutta hyvä historiikki noista Epeistä.Tartteekohan muitten valmistajien mm. Tokain maksaa Gibsonille jotain royalteja tosta koko mallista vai omistaako Gibson niin pitkälle ton kitaran muodon?
p130
20.05.2008 09:24:16

offtopiccia, mutta mulla on wilshirestä se reissue joka tuossa vähän aikaa sitten pukattiin markkinoille.

Alle 200€ sain kitaran, löin phat catit rupuhumppareitten tilalle ja nyt onkin sitten niin hyvä kitara ettei tuohon rahaan mitään saa lähellekään!

Niin mullakin, ei auttanut, GAS alkuperäistä kohtaan vain paheni. Loistava laite, ei tule mieleen mihin olisin käyttänyt paremmin 198 euroa...

Kannattaa pistää korvan taaksen, itsekin koitin alkuperäisiä löytää muttei niitä niin halvalla enää saa. Vuosi sitten mnetin torilla kyllä myytiin 2 x Crestwood 300€ kappalehinnoin. ...

Kai nuo kuitenkin olivat japanilaisia... Alkuperäiseen kun saa (ainakin hyväkuntoiseen) pistää nollan perään.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
koponen
20.05.2008 09:31:25
Tartteekohan muitten valmistajien mm. Tokain maksaa Gibsonille jotain royalteja tosta koko mallista vai omistaako Gibson niin pitkälle ton kitaran muodon?

Kyllä pitäisi, mutta eivät luonnollisestikaan maksa. Tekevät eri maihin eri malleja miten kunkin maan mallisuojat antaa myöden. Näädät.
If it says Marshall on the front, you're good to go
palomaeki
20.05.2008 12:12:19 (muokattu 20.05.2008 12:15:56)
Niin mullakin, ei auttanut, GAS alkuperäistä kohtaan vain paheni. Loistava laite, ei tule mieleen mihin olisin käyttänyt paremmin 198 euroa...

Jep. Mulla tuo on nyt luottokeppinä, potikat vaan tahtoo hajoilla kun keikoilla sen verta kova meno mukates!
Enää pelkkä mastervola + 3 wayswitch tuossa...
Suunnitelin että jos tekisin uuden pleksin joka peittäis tuon kaulamikin routtauksen ja heittäisin vaan kaulaphatcatin tallamikiksi.
Tiedä sitten.

Kai nuo kuitenkin olivat japanilaisia... Alkuperäiseen kun saa (ainakin hyväkuntoiseen) pistää nollan perään.

En muista noista muuta kuin sen että halvalla lähtivät ja _vanhoja_ olivat, soitettuja ainakin jos ei muuta!
Olisin ostanut molemmat jos olis ollut rahaa.

edit.
Ja ettei ihan offtopiciksi mene niin ite ainakin tykkäilen noista epin Les Pauleista kans.
Tänään tulee musta Standardi testiin ja keikalle viikonloppuna, jos niin hyvä kuin muistan (pyöri ennen meidän kaveripiirissä tuo) niin ostan toiseksi kepiksi ja lyön P90 ainakin tallaan.

Minkäkokoisia nuo dogear p90:set on? Pystyykö ruuvailemaan humpparirouttaukseen tuommoisen ja millaisella menesyksellä?
Vai pitääkö soapbarit röytää, helpoin tietysti tuo phatcatlinja...
kitara on kiva.
fox
20.05.2008 12:17:01

Ja kolmas, bat wing: ;)

Toki, ja muutama muukin viel, mutta vähän "rajasin ja oioin" 8) Anyhoo, tuo moitittu lapa periytyy jo ajalta ennen myyntiä Gibsonille.. Ja istuu Epiphoneen mun mielestä oivallisesti, toki vaan minun mielipide tämä.. :)
fox
20.05.2008 12:18:34

Minkäkokoisia nuo dogear p90:set on? Pystyykö ruuvailemaan humpparirouttaukseen tuommoisen ja millaisella menesyksellä?
Vai pitääkö soapbarit röytää, helpoin tietysti tuo phatcatlinja...

Soapbarin kokosia, plus se "kolmio" päissä, joten ei mee routtaukseen...kapeampikin on.
palomaeki
20.05.2008 12:26:41
Soapbarin kokosia, plus se "kolmio" päissä, joten ei mee routtaukseen...kapeampikin on.

Joo.

Tuota lähinnä mietin että mahtanee kapeampi olla, harmi sinänsä.
Kölnin kaupassa oli kolmeensataan kyllä Epi LP Standard 2 x soapbareilla. ...

Ehkäpä se on tuo PhatCat ja muut humpparikokoset se meikän juttu nii.

Miten näissä Epiphonen kauloissa on muuten eroja?
Noissa Custom-malleissa (G400 Custom ymym...) tuntuu olevan se tukevampi kaula,
onko muissa automaattisesti sama profiili vai onko näissä mitään "virallisia" vaihteluita?
kitara on kiva.
fox
20.05.2008 12:54:18

Ehkäpä se on tuo PhatCat ja muut humpparikokoset se meikän juttu nii.

Helpompi tapa ainakin, ja onhan noissakin sitten valinnanvaraa, mulla on DiMarzion Bluesbucker Epissä kaulamikkinä..

Miten näissä Epiphonen kauloissa on muuten eroja?
Noissa Custom-malleissa (G400 Custom ymym...) tuntuu olevan se tukevampi kaula,
onko muissa automaattisesti sama profiili vai onko näissä mitään "virallisia" vaihteluita?

Jaa'a..nyt pistit pahan. Omakohtaiset kokemukset on, että meidän ekstra-kitaristin Epi Dot on paksulla kaulalla, kummitytön vasuri-G400 vintage ja oma LP Standard Limited Edition on mielestäni likellä 30/60 profiilia, eli ohuempi huomattavasti. Jos joku, joka näit uudempia on enemmän käpistellyt, tietää?? Laajemman kokemuksen puuttuessa en rupee arpomaan, ja HiRa-menetelmää käyttämään.. (HiRa = Hihasta Ravistamalla)
p130
20.05.2008 14:24:06

Toki, ja muutama muukin viel, mutta vähän "rajasin ja oioin" 8) Anyhoo, tuo moitittu lapa periytyy jo ajalta ennen myyntiä Gibsonille.. Ja istuu Epiphoneen mun mielestä oivallisesti, toki vaan minun mielipide tämä.. :)

Olenpa sitten ollut väärässä, tiedätkö milloin ja missä bat wing teki ensiesiintymisen?
koponen
20.05.2008 15:26:04
Olenpa sitten ollut väärässä, tiedätkö milloin ja missä bat wing teki ensiesiintymisen?

Veikkaisin että Epiphonen Crestwoodissa ollut 60-luvun alussa. Tosin Burnsin kitaroissa oli samoihin samankaltainen headstock, että tiedä sitten tarkalleen miten homma meni.
If it says Marshall on the front, you're good to go
fox
20.05.2008 16:20:22

Veikkaisin että Epiphonen Crestwoodissa ollut 60-luvun alussa. Tosin Burnsin kitaroissa oli samoihin samankaltainen headstock, että tiedä sitten tarkalleen miten homma meni.

Olympic, Coronet ja Crestwood sai batwing-headstockin 1965, kyseisen vuoden malleja tiämmä on molemmilla.. Tuo 2-puolinen lapa on vanhempi, ja on ollu sekä kapeaa että leveää eri malleissa, tosin taitaa olla niin, että vanhoissa Riviera-malleissa on tuota kapeaa ollu ainoastaan.
Burnsilla oli tuota batwing-tyylistä lapaa jo 1960.
p130
20.05.2008 16:23:25 (muokattu 20.05.2008 16:26:50)

Olympic, Coronet ja Crestwood sai batwing-headstockin 1965, kyseisen vuoden malleja tiämmä on molemmilla.. Tuo 2-puolinen lapa on vanhempi, ja on ollu sekä kapeaa että leveää eri malleissa, tosin taitaa olla niin, että vanhoissa Riviera-malleissa on tuota kapeaa ollu ainoastaan.
Burnsilla oli tuota batwing-tyylistä lapaa jo 1960.

Jaa, luin näköjään väärin. Kirjoitit moitittu, minä luin mainittu. Luulin että tarkoitit bat wingia. Eli olin sittenkin oikeassa uskossa. En vain osaa lukea...

edit: Siis tämän luin väärin: tuo moitittu lapa periytyy jo ajalta ennen myyntiä Gibsonille
Dropped C
20.05.2008 16:28:02
Topikin aloittelijalle sopinee suositella Epiphone Les Paul Prophecy EX:ää tai GX:ää. Heviä sitä kumminkin ilmeisesti soitellaan? Taitavat vaan olla ainakin Tompalta loppu...
fox
20.05.2008 16:29:15

Jaa, luin näköjään väärin. Kirjoitit moitittu, minä luin mainittu. Luulin että tarkoitit bat wingia. Eli olin sittenkin oikeassa uskossa. En vain osaa lukea...

edit: Siis tämän luin väärin: moitittu

Näin ite päättelin myöskin tapahtuneen.. ;) Mutta tulihan tsekattua tuo batwing-juttu, ehämmä sitä muistanu koska. Batwingin tapasia muistan kyllä olleen noissa 60-luvun alun muissakin kitaroissa...
Drummer?
22.06.2008 20:31:35
Itellä ois mahollisesti tommonen Epin Custom chrome EB ostossa elikkäs tämmönen

http://www.thomann.de/fi/epiphone_lp_custom_chrome_eb_ltd.htm

kertokaas mielipiteitä ja eritoteen jos kokemuksia niin ois vitun jees.

Kiitos.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)