Aihe: lisenssifloikka..APUA!
1 2
pick 86
19.05.2008 20:38:45
tere..

Mulla parivuotta vanha Schecter jossa lisenssi floudi joka alussa piti melkeimpä kiitettävästi vireen..

Nyt se kuitenkin sitä pudottelee aika pienenkin soittamisen jälkeen.. Ihan tasaisesti joka kieliltä putoaa vire ja jos lähden niistä tallan viritysnamikoista virittää niin on jo pudonnut ala E-ltä vire kun ylimmän olen saanu kondikseen joten totesin helpommaksi kiristää jousipesästä jousia jolloin vire nousee taas tasaisesti ja huilareilla hienoviritän taas..
Ongelma on melko perseestä mielestäni ja sitä on kestänyt jo pian niin tuhottoman kauan että tremolon ankkuriin saisi uudet ruuvit vaihtaa kun on pian kannat pyöreinään ainaisesta ruuvaamisesta..

Tallassa muutenkin sellainen "hämy" että kun kampea alan painamaan hiljaa alaspäin, kuuluu sellain *narsknarsk*-ääni niistä kahdesta tallaa kannattavasta pultista..

Missä vika piilee?

Joo ja jos joku kertois muutakin kuin että kaiken ongelman saa tiivistää kategoriaan "Floyd Rose Licensed" niin olis kiva sillä sen tiedän ettei lisenssitallat nyt mitään parhaimmasta päästä ole ja voisihan sitä ellei mikään auta niin ostaa Schallerin uuden (hyviä?) tai jonku Originalin..

-Masa-
-Masa-
Troitek
19.05.2008 21:03:56

OFR musamaailmasta muistaakseni 240e + postit. Warmothilta Amerikoista noin 180e rahteineen ja veroineen päivineen.
I feel good.
warriorist
19.05.2008 21:38:38
Oletko tarkistanut että floikka on kanteen nähden linjassa?

Omassa Jacksonissa (KE3) oli ongelmana tässä vähän aikaa sitten se että ei tahtonut vire pysyä ja .10 -kielisetillä floikkaa "pommittaessa" saattoi ihan itsestään irrota ala-E tai G-kieli paikoiltaan... Ongelmavyyhtiä rupesin purkamaan siirtämällä kaikki intonaatiopalat eteen ja tasapainottamalla floikan kanteen nähden. Se auttoi heti, vire tasaantui ja nyt ei ole tarvinnut pariin kuukauteen virittää kitaraa sillä vire kestää vaikka atomipommin!

Kokeile sinä, jos se auttaisi. Oma Jaska on aika uusi, kohta tulee täyteen vuosi ostosta.
I like a women who's got some balls, some strength. As long as I can beat her at arm wrestling, that's fine. -James Hetfield
pick 86
19.05.2008 21:46:27 (muokattu 19.05.2008 21:50:22)
Oletko tarkistanut että floikka on kanteen nähden linjassa?

Joo kyllä mä oon pyrkiny pitää sen tasaisella linjassa.

Eli avasit ne pienet kuusiokolomutterit per pala ja siirsit etipäin niin paljon kuin sait?

http://www.igdb.co.uk/pages/guitar_setup/images/saddle_lock.jpg
When i go back to England, i wanna be able to go to the hearingdoctor and say: - Doctor! Long Beach fucked of my hearing! : Bruce Dickinson
InYourFace90
19.05.2008 21:57:54
Mikäs pointti intonaatioruuvien siirrossa mahdollisimman eteen on? Saa intonaatiot kunnolla ainakin sekaisin.
Muusikoiden.Net - Haista vi**u! Suomalaisten musiikinharrastajien kohtauspaikka.
pick 86
19.05.2008 22:21:58
no ku tota samaa mäkin jäin ihmettelee että intonaatiot siin menis sen sileen..o__O
When i go back to England, i wanna be able to go to the hearingdoctor and say: - Doctor! Long Beach fucked of my hearing! : Bruce Dickinson
Anal Revenger
19.05.2008 23:42:31
Mikäs pointti intonaatioruuvien siirrossa mahdollisimman eteen on? Saa intonaatiot kunnolla ainakin sekaisin.

Hehei mutta voipahan pommitella!
kilijut käy muuten noppeemmin vittu ku ajjaa maa palloa myötä päivään häätänääh, ku aika kuluu noppeemmin! -Pelsi
Kasu-_-
20.05.2008 03:37:49

Nyt se kuitenkin sitä pudottelee aika pienenkin soittamisen jälkeen.. Ihan tasaisesti joka kieliltä putoaa vire ja jos lähden niistä tallan viritysnamikoista virittää niin on jo pudonnut ala E-ltä vire kun ylimmän olen saanu kondikseen joten totesin helpommaksi kiristää jousipesästä jousia jolloin vire nousee taas tasaisesti ja huilareilla hienoviritän taas..

Voehanhyvänenaekasentään. Floikka on kelluva vehje, joka tasapainoilee koko ajan jokaisen kielen ja niiden kireyden aiheuttaman vastuksen kanssa. Kun yhtä kieltä kiristää, niin toiset pudottavat virettään. Siispä floikka täytyy virittää uudestaan ja uudestaan niin kauan että pikkuhiljaa kaikki kielet ovat vireessä. Jos vielä tämän jälkeen floikka on kitaran kannen kanssa epätasapainossa, täytyy jousia löysätä ja kiristää, jolloin koko palikka täytyy virittää uudestaan ja uudestaan useaan kertaan.

Älä huolehdi. Tähän tottuu kyllä ja muutaman kerran jälkeen viritys on jo melko nopeaa. Hyvä puolihan tässä on se, että kun kerran saa floikan vireeseen ja kannen kanssa suoraan, niin lukkovirittimien ansiosta vire pysyy jopa viikkoja.

Jos jousia joutuu säätämään niin yleensä kannattaa avata lukot, kun hienovirittimien säätövara ei kuitenkaan riitä. Kannattaa katsella sitä floikan systeemiä ihan kunnolla ja miettiä edes muutama minuutti elämässään miten se voisi toimia, niin sen kanssa on taas paljon helpompi elellä.
Drunk'n'roll
Sensonic
20.05.2008 06:30:44 (muokattu 20.05.2008 06:31:26)
Voehanhyvänenaekasentään. Floikka on kelluva vehje, joka tasapainoilee koko ajan jokaisen kielen ja niiden kireyden aiheuttaman vastuksen kanssa. Kun yhtä kieltä kiristää, niin toiset pudottavat virettään. Siispä floikka täytyy virittää uudestaan ja uudestaan niin kauan että pikkuhiljaa kaikki kielet ovat vireessä. Jos vielä tämän jälkeen floikka on kitaran kannen kanssa epätasapainossa, täytyy jousia löysätä ja kiristää, jolloin koko palikka täytyy virittää uudestaan ja uudestaan useaan kertaan.

Älä huolehdi. Tähän tottuu kyllä ja muutaman kerran jälkeen viritys on jo melko nopeaa. Hyvä puolihan tässä on se, että kun kerran saa floikan vireeseen ja kannen kanssa suoraan, niin lukkovirittimien ansiosta vire pysyy jopa viikkoja.

Jos jousia joutuu säätämään niin yleensä kannattaa avata lukot, kun hienovirittimien säätövara ei kuitenkaan riitä. Kannattaa katsella sitä floikan systeemiä ihan kunnolla ja miettiä edes muutama minuutti elämässään miten se voisi toimia, niin sen kanssa on taas paljon helpompi elellä.

Oliskohan tämä se yksi syy, miksi noita lisenssifloikkia kartetaan kuin ruttoa? Eli ei välttämättä osata säätää floikkaa ollenkaan. Ja mitenkään dissaamatta alkuperäistä kirjoittajaa ja puuttumatta hänen ongelmaansa, niin ne tyypit, jotka eivät osaa säätää floikkia, soittavat yleensä halvemmalla kitaramallilla, jossa on lisenssifloikka ja sen takia nuo lisenssipelit ovat saaneet täällä kyseenalaista mainetta, vaikka tuskin em. tyypit osaisivat säätää edes orkkisfloikkaa. Sitten ollaan ostamassa kiinteätallaista kitaraa ja ei missään nimessä lisenssifloikkaa, koska on kuultu kauhutarinoita niistä. Kannattaisi ennemmin ottaa tuo floikka haasteena kuin riippakivenä. Ja floikanhan voi aina vaihtaa siihen orkkismalliin, jos epäilee, että se auttaisi. Muistaakseni noin 180 euron panostuksella saa kitaraansa orkkisfloikan jenkeistä tilattuna. Jos muuten pitää kitarasta, eikä haluaisi luopua siitä, niin miksi ei sitten panostaisi siihen vähän?

Jos kuitenkin tarvitsisi kitaraa, joka on nopea vaihtaa vireestä toiseen, niin sitten kannattaa hankkia se kiinteätallainen. Itse aikanaan vähän ahkerammin keikkaillessa mulla oli pääkitarana floikkakitara, joka oli normaalivireessä ja kiinteätallainen varakitara, joka oli drop-D -vireessä, mutta helposti muutettavissa normaalivireeseen, jos floikkakitarasta sattuisi katkeamaan kieli. Onneksi ei koskaan katkennut.

Noita lisenssifloikan valmistajia on maailmassa muistaakseni 12 kpl (näin olen jostain aikanaan lukenut), ja osa niistä on ihan OK, osa kuraa riippuen paljon lisenssifloikkaan käytetyistä materiaaleista.

Edit: typoja.
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Wolf KS-70, Wolf KS-70LX, Wolf KP3C, Wolf-SS, Landola F6/Cut
Sensonic
20.05.2008 10:18:09
Hömm nyt vajaan vuoden verran lisenssifloikkaa aktiivisesti käyttäneenä henkilönä ihmettelen, että mitkä osat niistä ensimmäisinä oikein kuluvat, että mihin kohtiin pitäisi kiinnittää huomiota seuraavan kieltenvaihdon yhteydessä?

No siihen kannattaisi ainakin kiinnittää huomiota, että ei kiristä kieliä floikkatallan kielilukoilla liian kireälle. Riippuen tallaan käytetystä materiaalista joko kiristysruuvi, kiristyspala tai "pesä", johon kieli kiristetään voivat porsia. Ne on kyllä helppo vaihtaa ja hyvin varustetuista musiikkikaupoista löytyy niihin varaosia.

Jos nuo "veitset" kuluvat, niin sitten ei ole paljoa tehtävissä. "Paalutkin" voi vielä vaihtaa, mutta samalla kannattaisi melkein vaihtaa koko talla.

Kaikista eniten olen kuullut kehuttavan tietty orkkisfloikkaa, Gotohin lisenssifloikkaa ja Ibanezin lisenssifloikkaa.

Itselläni on kokemusta ainoastaan Ibanezin ja Kahlerin lisenssifloikista, ja ne ovat molemmat olleet ihan OK. Niin, ja onhan mulla muutama etelä-korealaisen Sung-Ilin valmistamalla lisenssifloikalla varustettu skeba. Kyseinen pulju tekee lisenssillä mm. Wilkinsonin virittimiä.
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Wolf KS-70, Wolf KS-70LX, Wolf KP3C, Wolf-SS, Landola F6/Cut
darrell
20.05.2008 20:27:34 (muokattu 20.05.2008 20:34:32)

Ainakin näillä ohjeilla sitä floikkaa tulisi välttää kuin ruttoa. Voehanhyvänenaekasentään.
_

Siispä floikka täytyy virittää uudestaan ja uudestaan niin kauan että pikkuhiljaa kaikki kielet ovat vireessä.

Ei tosiaankaan täydy!
Ensin kielet sopivaan jännitykseen suhteessa jousien vetoon (=talla kannen kanssa suorassa). Sitten yhtä kieltä kerrallaan vireeseen paksummasta ohueen, ja lukko kerrallaan kiinni. sitten seuraavaa kahta kieltä virittelemään. Näin välttyy juuri tältä asymptoottiselta vireen lähestymiseltä ja loputtomalta uudestaan ja uudestaa virittämiseltä. Lopuksi hienovire ruuveilla.

Tämän kun on tehnyt pari kertaa kielten vaihdon yhteydessä, niin uusien kielten venyttelyn jälkeen ei tarvi edes lukkoja avata, kun oppii arvioimaan kireydet kohdilleen. eniten venyvät 1. ja 2. kielet voi joutua avaamaan, kun ovat venyneet vähän lisää ja ruuveista loppuu säätövara.

En ole huomannut mitään eroa lisenssifloikan ja orkkiksen välillä (molempia ollut joskus, nyt yksi lisenssifloikka m.net II kimppatilauksesta). Jos kuluvia osia menee, niin sille ei paljon mitään virittelemällä voi, vaikka virittelisi viikkoja.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
pekurides
20.05.2008 21:44:52

_

Ei tosiaankaan täydy!
Ensin kielet sopivaan jännitykseen suhteessa jousien vetoon (=talla kannen kanssa suorassa). Sitten yhtä kieltä kerrallaan vireeseen paksummasta ohueen, ja lukko kerrallaan kiinni. sitten seuraavaa kahta kieltä virittelemään. Näin välttyy juuri tältä asymptoottiselta vireen lähestymiseltä ja loputtomalta uudestaan ja uudestaa virittämiseltä. Lopuksi hienovire ruuveilla.

Tämän kun on tehnyt pari kertaa kielten vaihdon yhteydessä, niin uusien kielten venyttelyn jälkeen ei tarvi edes lukkoja avata, kun oppii arvioimaan kireydet kohdilleen. eniten venyvät 1. ja 2. kielet voi joutua avaamaan, kun ovat venyneet vähän lisää ja ruuveista loppuu säätövara.

En ole huomannut mitään eroa lisenssifloikan ja orkkiksen välillä (molempia ollut joskus, nyt yksi lisenssifloikka m.net II kimppatilauksesta). Jos kuluvia osia menee, niin sille ei paljon mitään virittelemällä voi, vaikka virittelisi viikkoja.

Nyt meni tääkin vemputtaja lopullisesti pihalle :=)

Ei ymmärrä miten lukon kiristäminen voi estää tallan kellumisen?

ei niinku millään .... ja kuitenkin ruuveista jossain vaiheessa loppuu vielä säätövara ja kuulemma ei tarvinnut enää säätää lukkojen kiristämisen jälkeen niin välttyy siltä loputtomalta uudestaan virittämiseltä? tän on pakko olla trolli!

No joo, sellanen niksi kyllä jeesaa kun virittää ne ekay kielet hiukan ylävireeseen niin ei tarvi toisella kerralla niin paljoa enää kirrata.

Tai sitten käyttää aina samanpaksusta settiä ja vaihtaa kielet aina yksi kerrallaan niin ei tarvi kikkailla pätkääkään.

Itse taas kiristän kaikki lukot samalla kertaa kun vrittimillä on jo saatu täydelliseen vireeseen ja kielet venytelty KUNNOLLA REPIMÄLLÄ eikä mitään neiti bendailuja vaan koko kouralla kiinni ja vetoa,vetoa ja vielä lisää vetoa ! :=)

... noo, ei kai kaikkea olekaan pakko ymmärtää......
Tunteella päin vittua.
brn2sk8
20.05.2008 22:15:11
OFR musamaailmasta muistaakseni 240e + postit. Warmothilta Amerikoista noin 180e rahteineen ja veroineen päivineen.

Joka ei aina ole oikea ratkaisu ongelmiin...

Ongelma voi piillä myös yksinkertasesti niissä tallan pidinruuveissa jotka on siinä floikan koloissa, joista kuului kuulemma se ääni... Parin vuoden jälkeen ne voi olla kulunut sen verran, tai sitten itse floikan aluslevy jossa on ne sellaset upotukset niissä lovissa jotka menee niihin tappeihin.. Niistä on kummasta tahansa voinut mennä pinta rikki ja se voi saada aikaan ihan pientä eloo, ja se taas saa aikaan vireenmenon... Mun suositukseni on että tarkistat tän asian yksinkertasesti ruuvaamalla niitä ruuveja (jolloin sen tallan korkeuskin muuttuu, mutta vain väliaikaisesti nyt) puoli kierrosta, tai ihan minkä verran vaan, kunhan pystyt tarkistaan sen ruuvin pinnanlaadun siitä kohdasta.. Jos se on ihan välttävä pinnanlaatu niin siinä on luultavasti ongelman ydin..

Toisaalta, mulla oli halpa floikka kans yhdessä kepissä mutta ei ollu rahaa kunnostaa sitä sillä hetkellä joten ajattelin piruuttani koittaa vaan paria kikkaa, joten viilasin just vaan puhtaaks ne molemmat pinnat niin että se talla istu mukavasti siihen koloihinsa, sit otin sieltä kopan takaa yhden jousenkin pois jotta ne jäljelle jääneet jouset ois vähän tiukemmalla... Homma hoitu, ja uskokaa tai älkää se on nykysin mahtava keppi enkä oo tähän päivään mennessä vaihtanu floikkaa, se on jacksonin oma lisenssifloikka ja pitää vireen kuin mikä...

Kallis ei aina merkitse hyvää, eikä halpa merkitse TODELLAKAAN huonoa... ugh
Cry Baby and ask me WHY WHY
magister
20.05.2008 22:19:01

Minullakin ollut tuo -93 paikkeilla hankittu Schaller lisenssifloikka, ja eihan siinä mitään ongelmaa ole koskaan ollut, jos pitää säädöt samoina.

Mutta jos vaihtaa kielien paksuuksia vaikkapa, niin sitten sitä saa jonkin aikaa säätää:
- jousia säädetään, että pysyy sopivassa kulmassa tuo talla.
- viritetään (ehkä pari-kolme kertaa, kun se talla aina nousee kun kiristää

ja tuon koko rumban saa tehdä ehkä uudestaan vielä, kun kieliä kiristettiin ja nyt niitä jousia taas pitää säätää :)

Sitten

- intonaatiota säädetään, että on vireessä koko otelaudalla.

mutta jos vain vaihtaa samanlaisen kielisetin, niin sitten pelkkä viritys riittää (noin 2 kertaa lukot auki, sitten voi ehkä pistää lukot kiinni ja pikasäätöruuveilla loput).

Miten helppoa sen sitten oikein pitäisi olla? Tärkeintä on kai, että toimii sitten kun ollaan valmiita.
Itse olen täysijärkinen, mutta mielikuvitusystäväni ovat sekopäitä.
darrell
20.05.2008 23:17:40
Ei ymmärrä miten lukon kiristäminen voi estää tallan kellumisen?

Ei se estäkään tallan kellumista, eli ymmärsit ilmeisen sekavan sepustukseni väärin.

Kertauksen vuoksi:

0) Tallan sormiruuvit oman maun mukaan, itse laitan niin että on säätövaraa on hieman enemmän vireen nostamisen suuntaan (venymävara).
1) Säädetään kielten kireys suhteessa jousiin niin, että talla on suorassa ja kielet lähellä tavoiteltua virettä.
2) 6. ja 5. kielet vireeseen ja niiden kielilukot kiinni satulasta.
3) 4. ja 3. kielet vireeseen ja niiden kielilukot kiinni satulasta.
4) 2. ja 1. kielet vireeseen ja niiden kielilukot kiinni satulasta.
5) Hienovire tallan ruuveista.

Jos ja kun ohuemmat kielet vielä asennuksen jälkeen venyy, niin ko. lukot täytyy avata ja kielet virittää uusiksi ... mikäli tallan sormiruuvien säätövara on käytetty loppuun.

Ainakin itse saan näin floikkakitaran vireeseen vaivattomasti vaikka kaikki kielet kerralla vaihtaen, ja ilman 'uudelleen ja uudelleen' virittämällä iterointia. Eli tämä muistuttaa mainitsemaasi kieli kerrallaan virittämistä, jossa vain viritettävän kielen satulalukko on auki.

Minä kun luulin, että tämä on normi tapa virittää floikka. Ilmeisesti olin väärässä. Minun puolesta kukin saa virittää yhä 'uudelleen ja uudelleen' floikkaansa niin paljon kun intoa ja harrastuneisuutta riittää.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Sensonic
20.05.2008 23:42:30
Minullakin ollut tuo -93 paikkeilla hankittu Schaller lisenssifloikka, ja eihan siinä mitään ongelmaa ole koskaan ollut, jos pitää säädöt samoina.

Kannattaa myös ottaa huomioon, että vaikka eri valmistajat valmistavat 0.09 jne. kieliä, niin niiden paksuus vaihtelee kuitenkin toisiinsa nähden. Sen näkee viimeistään silloin, kun laittaa floikkakitaraan jonkun muun kielivalmistajan kieliä, joiden pitäisi olla saman paksuiset.

Eli lisätäkseni tuohon lainaukseen:

välttääksesi säätämisen tarvetta ja mahdollisia ongelmia käytä aina saman valmistajan saman paksuisia kieliä. Muussa tapauksessa joudut säätämään floikkaa ja jos ei tiedä mitä pitäisi tehdä, niin kannattaa viedä skeba jollekin sellaiselle joka tietää. Asian itseopiskelukaan ei tietenkään olisi pahitteeksi, mutta siinä voi joutua jonkinlaiset oppirahat maksamaan... Loppupelissä se kuitenkin kannattaa.
Louhimo
20.05.2008 23:49:02

Ei se estäkään tallan kellumista, eli ymmärsit ilmeisen sekavan sepustukseni väärin.
...
Minä kun luulin, että tämä on normi tapa virittää floikka. Ilmeisesti olin väärässä. Minun puolesta kukin saa virittää yhä 'uudelleen ja uudelleen' floikkaansa niin paljon kun intoa ja harrastuneisuutta riittää.

En mä olisi tuollaista mahdollisuutta miettinytkään kyllä :)
Mä olen esmes virettä vaihdettaessa jo suht. lähelle päästyäni vielä sen 3-4 kertaa viritellyt sinnepäin kaikki kielet alhaalta ylös putkeen ja sen neljännen kerran jälkeen kun kaikki kielet tuntuvat olevan vireessä lukinnut satulan ja hoitanut hienovirittimillä vireen loppuun. Olenko sitten vain perfektionisti, mutta ainakin on toiminut ja vire pitää loistavasti :)
Vauhti korjaa virheet!
pick 86
21.05.2008 11:26:42
Noniin..

Kiitos kullanarvoisista vinkeistä!!

Mutta arvatkaapa. purin tuon tallan eilen kun katsoin missä kunnossa nuo kulutus osat ja ei hääviltä näyttänyt..:/ tallan pultit oli löysällä siinä jousiblokissa ja kyllä oli ihan lopussa nuo kannattelevat pultitkin sekä nuo lovet missä kekenään sitten Rassaavat.. ilmeisesti talla on valmistettu jostain melkosen huonosta ja pehmeästä metallista..
sitten se kielten ylälukko tuolla lavassa olikin sellainen että niissä kolmessa lukitus palassa kielten kohdilta oli kaameat painaumat kielistä ja luulempa että koristeen virkaa ajavat enää.. en usko että ne pitävät kielistä lujaa kiinni..
Snapo
21.05.2008 11:47:18 (muokattu 21.05.2008 11:47:27)
Täällä kun on sanottu että kielet täytyy virittää useammin kieltenvaihdon jälkeen niin täytyy ottaa kantaa. TOM-tallaiseen kitaraan kun vaihdan kielet niin niissä kestää päivä tai kaks että vire rupee pysymään. Floikkaskebaan taas kun vaihdan kielet niin se on kerralla paketissa, ei tarvitse virittää sen jälkeen viikkoihin kun on säätänyt intonaation, virittänyt ja iskenyt kielilukot kiinni. Tallana toimii Jackson jt580 LP, vajaan vuoden vanha. Näin täälläpäin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)