Aihe: Monipuolista vahvistinta
1 2 3
Jucciz
18.05.2008 22:30:24
Powerball on älyttömän hyvä siinä yhdessä tyylissä johon se on tarkoitettukin, mutta mun mielestä aika kaukana monipuolisesta vahvistimesta.

Todellakin. Hevisirkkeliä löytyy ja siinä toimii hienosti, mutta että monipuolinen ...?
LaXu
18.05.2008 22:41:17
Powerball on älyttömän hyvä siinä yhdessä tyylissä johon se on tarkoitettukin, mutta mun mielestä aika kaukana monipuolisesta vahvistimesta.

Samaa mieltä. Aika latteaa on mielestäni puhtaat ja kevyemmät säröt.
HeavyMachinery
18.05.2008 22:41:20 (muokattu 18.05.2008 22:46:59)

Voimapallosta saa ihan ok Kruntsit ja hi-gain osasto on kunnossa mutta se on aika äärimetalli kone....

Todellakin. Hevisirkkeliä löytyy ja siinä toimii hienosti, mutta että monipuolinen ...?

Monipuolinen vahvistin on tietysti monitahoinen asia. Etsi nään monipuolisuuden niin että se taipuu moneen asiaan ilman että EQtä tarvitsee vääntää tai inputtia vaihdella, eli moni puolisuus tarkoittaa minulle sitä että vahvistimessa on useita toimintoja/ monia kanavia.
Esimerkiksi Budda on moneen taipuva muttei monipuolinen, eli ei sillä 1 kanaalilla kauas mennä. ELi kyllä pitäisin Powerballia aina buddaa monipuolisempana.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Jucciz
18.05.2008 23:01:18
Monipuolinen vahvistin on tietysti monitahoinen asia. Etsi nään monipuolisuuden niin että se taipuu moneen asiaan ilman että EQtä tarvitsee vääntää tai inputtia vaihdella, eli moni puolisuus tarkoittaa minulle sitä että vahvistimessa on useita toimintoja/ monia kanavia.
Esimerkiksi Budda on moneen taipuva muttei monipuolinen, eli ei sillä 1 kanaalilla kauas mennä. ELi kyllä pitäisin Powerballia aina buddaa monipuolisempana.

Mutta kun Budda on kyllä kaksikanavainen kone. Siinä on rhythm-kanava, joka on puhdas tai "bluessärö" tai jotain siltä väliltä, ihan miten sovitaan. Särökanava puolestaan on kaikkea pikku rock-ruvesta paksuun ja kompressoituun lead-soundiin. Toki vain kaksi erilaista perussoundia on tarjolla kerralla, mutta kokemuksieni mukaan tämä kone käyttäytyy paljon ilmaisuvoimaisemmin tositilanteessa kuin muutamat testaamani 3- tai 4-kanavaiset koneet. Vähempikanavaisten vahvistimien kanssa vaan pelataan yleensä vähän eri säännöillä, ja pelaajatkit ovat .. ööö .. toisenlaisia.

Mulle monipuolisuus tarkoittaa paljon myös sitä, että kun soittaja käsittelee kitaraa monipuolisesti, vahvistin reagoi siihen ja tarjoilee eri sävyjä sitä kautta. "Hevivahvistimien" kolme selkeintä tunnusmerkkiä (ei siis välttämättä ongelmaa) ovat nähdäkseni 1) se, että särösoundi pysyy about samana, soitti hiljaa tai kovaa ja 2) se, että clean-soundi on kylmä ja munaton, ilmeisesti siksi, koska "eihän kukaan mitään cleania kuitenkaan käytä", jos hevikoneen ostaa ja 3) se, että välimallin säröt ovat lähinnä vitsi. Mikään näistä ei siis välttämättä ole ongelma, jos oikeasti meinaa soittaa (lähes) yksinomaan heviä, mutta minusta nuo jutut ovat paljon monipuolisuudesta pois - jos siis sitä on vailla.

Lisäksi monien "monikanavaisten" vahvistimien kanavat eivät lopultakaan ole kauhean erilaisia: niissä voi olla hieman eri määrä säröä tarjolla tai jopa erilliset EQ:t kullekin kanavalle, mutta pohjimmiltaan perussoundi pysyy yleensä kaikissa kanavissa aika samana lukuunottamatta tietty niitä koneita, joissa on fyysisesti ihan eri signaalitiet ja eri putket joka kanavalle ja vaikkapa useampi pääteputkipari - tällöinhän tilanne on toisaalta käytännössä sama kuin useampi erillinen vahvistin.

Mulle yhden tai parin etuasteputken lisäämis- tai poisjättömahdollisuus signaalitieltä ei vielä täytä uuden kanavan määritelmää, mutta mä en olekaan markkinamies, vaan loppukäyttäjä.
baba o riley
18.05.2008 23:08:17
Yksi kanava voi olla maailman monipuolisin: Jos se yksi kanava antaa puitteet mahdollisimman monelle eri tyylille, jos se yksi kanava on muuntautumiskykyinen riippuen siitä mitä pedaaleja käyttää, miten se pedaaleja syö ja antaa niiden kuulostaa omalta itseltään, miten dynaamisesti se välittää soittajan käden (aika harva vahvistin tekee esim. tämän hyvin) tai miten se vastaa omaan eqhun tai miten pääteaste ja etuaste kommunikoi, buddaa pidän erittäin monipuolisena. 4 kanavaa ei yksistään tee vahvistimesta monipuolista.
Wespa
18.05.2008 23:17:54
4 kanavaa ei yksistään tee vahvistimesta monipuolista.

Näinpä. Minen oo jaksanu edes hommata kanavanvaihtopoljinta Kettuseen kun niissä biiseissä joissa tarttee ihan putipuhdasta soitellaan puhtaalla kanavalla ja taas sitten niissä säröä vaativissa piiseissä soundia voi muokata niin paljon boosterilla, mikkiswitchilla, kitaran volaa ruuvaamalla ja kahden kepin kanssa vielä mikkejä puolittelemalla. Ehkä jos tulis veivattua jotain semmosta jossa olis ihan välttämätöntä saada samaan biisiin sekä aivan putipuhtaat että oikein äärisäröt ja vielä nopsaan vaihtamalla niin vois sen kanavanvaihtospedun ostaa. Vielä ei ole ollut tarvetta.

Eli siis kannattaa miettiä mitä sillä vahvarin monipuolisuudella tarkoittaa, paljon erilaisia soundeja yhdestä tai kahdesta kanavasta vaiko isompi määrä kanavia jotka eivät itsessään välttämättä ole sitten kovinkaan muuntautumiskykyisiä.
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Antti1
18.05.2008 23:18:31
4 kanavaa ei yksistään tee vahvistimesta monipuolista.

Ei tee ei. Ehkä ennemminkin monitoimintoisen. Monisoundinen, monipuolinen ja monitoimintoinen. Niin lähellä toisiaan, mutta mä ainakin näen kaikki kolme aivan eri asioina.
Tsekkaa studion etenemistarinaa osoitteesta: http://kellar.vuodatus.net/
ReBeat
18.05.2008 23:29:42 (muokattu 18.05.2008 23:34:34)

Yksi ehdokki lisää voisi olla uusi Brunetti 059. Siinä on valittavissa 3 erillistä kanavaa, kaksi pääteosastoa (EL84 class A 20W tai EL34 class AB 100W) ja kakkos- ja kolmoskanavalla voi käyttää toisen kanavan sävynsäätöjä. Sitten on vielä "plexi-mode", jonka voi iskeä mille tahansa kanavalle. Kaikki vaihtoehdot pystyy tallentamaan ja hakemaan midillä. Yhteensä 20 "soundia" tai yhdistelmää, what ever. Lisäksi vahvistimessa on sisäinen suojakuorma, jonka avulla nuppia voi käyttää ilman kaappia DI-boksina. En oo testannut tätä vahvistinta.

http://www.brunetti.it/br_products.php?prodID=4&lang=EN
Tomi_R
19.05.2008 10:53:43

Itse kanssa suosittelen lämpimästi ENGL:in Invader 100:sta.

Soundit löytyy ilman kompromisseja niin heleistä puhtaista, ja alleviivaan sanaa puhdas, paksuihin jazz komppeihin, middlerikkaisiin blues-soolosoundeihin ja sitä kautta mahtaviin, siis parhaimpiin mihin itse olen törmännyt, metalli rytmi soundeihin.

Itsekkin soitan useimmiten 7-kielisellä, ja tämä vahvistin pysyy kyllä hyvin mukana pitäen äänen erittäin selkeänä alimmillakin sävelillä. Kanava 3 päälle, high gain mode ja säröä suht vähän, se on siinä!

Usein tulee kaivettua Les Paul esille ja vingutettua Camelia ja vastaavaa, ja tästä laitoksesta löytyy saundit myös siihen. Eli sitä kauniisti laulavaa, pienellä säröllä aikaansaatua soolo saundia.

Invaderin hyvä puol on tosiaankin se, että kaikki kanavat kuulostavat tosiaankin erilaiselta, ja kaiken lisäksi hyviltä! Ja se, että jokaisella kanavalla on omat EQ säädöt jne, auttavat myöskin paljon asiaa. Eli en kyllä Invaderia menisi pistämään kategoriaan "vain metallivahvistin", sillä se on itselläkin vain pieni osa siitä mitä soitan.

Joten oma mielipiteeni on, että Invader on todellakin yllättävän hyvä vahvistin, jonka kanssa ei tarvitse tehdä kompromisseja saundien suhteen.

Tämä on kuitenkin vain oma mielipiteeni, ja kaikkihan on vain subjektiivista.
HeavyMachinery
19.05.2008 11:06:00

Itse kanssa suosittelen lämpimästi ENGL:in Invader 100:sta.

Suosituksia tulenneen Ben Granfeltilta ja costellolta jos alkaa kyselemään :D

Kyllä InVader on jotenkin lyömätön hintaansa nähden. Se ei paljoa voimapalloa kalliinpi ole mutta TODELLA erillainen.

Oma suosikkini on 2-kanava ja sen molemmat moodit , vahvistin tottelee myös hyvin vola potikkaa ja soitto tatsia.

Ainut miinus on se että etusputkien vaihtelulla saundin muokkaus on haastavampaa kun ne vaikuttaa useampaa paikkaan kerralla koska niissä on esiö ja toisio puoli käytössä yhtä aikaa...
E-tu
19.05.2008 11:10:51

peaveyn valveking olis varmaan aika tiukka. helevetin hyvät kliinit irtoo ( periaatteessa kaks kliinikanavaa ku on se bright-kytkin) ja säröille tavallaan kaks kanavaa, gain boost päällä tai ilman.
HeavyMachinery
19.05.2008 11:13:00

peaveyn valveking olis varmaan aika tiukka. helevetin hyvät kliinit irtoo ( periaatteessa kaks kliinikanavaa ku on se bright-kytkin) ja säröille tavallaan kaks kanavaa, gain boost päällä tai ilman.

Tässä on just se että "tavallaan" kun ne ei ole kuin moodeja siinnä yhdessä kanavassa. Monesti esim ENGL Screamer mielletään 4 kanavaiseksi kun siinnä on 2 kanavaa joissa hi/lo moodit.
tommiot
19.05.2008 11:25:38

Aloittaja ei vissiin kuitenkaan mitään halpista ollut ettimässä.
McNulty
19.05.2008 11:43:40 (muokattu 19.05.2008 11:44:51)
peaveyn valveking olis varmaan aika tiukka.

Saanen olla erimieltä kanssasi. Itse en ole havainnut mitään "tiukkaa" ValveKingissä. Korkeintaan tiukasti ruuvattu kasaan, mitä tässä on niitä huoltopöydällä ollut.

helevetin hyvät kliinit irtoo ( periaatteessa kaks kliinikanavaa ku on se bright-kytkin)

No joo... onhan ne kliinit varmaan hyvät jollei tiedä paremmasta. Valitettavasti vain ValveKingin puhtaat ovat näkkäriä verrattuna ihan oikeasti laadukkaan putkikoneen puhtaisiin soundeihin.

ja säröille tavallaan kaks kanavaa, gain boost päällä tai ilman.

Periaatteessa ja tavallaan... ei kuitenkaan todellisuudessa. Bright ja boost ovat näiden kahden kanavan ominaisuuksia/moodeja, eivät tavallaan eikä periaatteessakaan kanavia itse. ValveKing on varmasti pätevä vaihtoehto ekaksi putkikoneeksi 500e budjetilla liikkuville, mutta kyllä jos oikeasti haetaan HYVÄÄ ja monipuolista vahvistinta, niin ValveKing on valitettavasti väärä vastaus.

Suosituksia tulenneen Ben Granfeltilta ja costellolta jos alkaa kyselemään :D

Ehkä maahantuonnin muodossa suosituksia, mutta Beni taitaa itse käyttää Nayloria. Veikeetä sinänsä *myhiö*
tommiot
19.05.2008 11:51:52
Ehkä maahantuonnin muodossa suosituksia, mutta Beni taitaa itse käyttää Nayloria. Veikeetä sinänsä *myhiö*

Olin miksaamassa yhtä Benin keikkaa viime vuoden puolella, silloin sillä ainakin oli messissä Englin Classic Tube ja olisko ollut sitten tollanen Naylor kaverina vielä.
McNulty
19.05.2008 12:04:51
Olin miksaamassa yhtä Benin keikkaa viime vuoden puolella, silloin sillä ainakin oli messissä Englin Classic Tube ja olisko ollut sitten tollanen Naylor kaverina vielä.

No juu, tuskinpa Beniltä heti kitarakamat loppuu. Taitaapi käyttää eri vermeitä keikkapaikasta ja bändistä riippuen.
washburn
19.05.2008 12:08:13

lahjattomat harjoittelee
koponen
19.05.2008 12:43:08 (muokattu 19.05.2008 12:45:59)
Monipuolista putkinuppia jos olisin itse ostattelemassa juuri nyt, niin todennäköisesti hankkisin Peavey JSX:n tai Carvin Legacyn. Jälkimmäinen ei ole ihan niin monipuolinen, mutta vastapainona todella musikaalinen. Hienoja vermeitä molemmat.
If it says Marshall on the front, you're good to go
HeavyMachinery
19.05.2008 12:50:47

No juu, tuskinpa Beniltä heti kitarakamat loppuu. Taitaapi käyttää eri vermeitä keikkapaikasta ja bändistä riippuen.

GTR tourilla Benillä on 2xnaylor....

Mutta siis miehellä on varastossa InVaderikin eikä vaan myynti mielessä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)