Aihe: Oikeaoppinen kielien asennus
1
kloppis
16.05.2008 18:03:21
Tästä oli juttua vähän aikaa sitten, mutta en millään löydä sitä topikkia haulla. Siinä keskustelussa oli joku sivu, missä oli oikein hyvät ohjeet, miten kielet tulee asentaa. Nyt on menossa 2. kieltenvaihto, joten jos nyt laittaisin kunnolla kiinni.
Snapo
16.05.2008 18:09:36 (muokattu 16.05.2008 18:11:22)
Kannattaa vaihtaa yks kieli kerrallaan, että kaulassa pysyy suunnilleen sama jännitys koko ajan. Kieli virittimestä läpi, sopiva mitta löysää kielestä jonka sitten kierrät virittimen reiän alapuolelle. Suunnilleen noin, ei siinä kait muuta.
rattledad
16.05.2008 18:33:16

kissakissala
16.05.2008 18:39:25 (muokattu 16.05.2008 18:40:21)
Kannattaa vaihtaa yks kieli kerrallaan, että kaulassa pysyy suunnilleen sama jännitys koko ajan. Kieli virittimestä läpi, sopiva mitta löysää kielestä jonka sitten kierrät virittimen reiän alapuolelle. Suunnilleen noin, ei siinä kait muuta.

Itse irrotan aina kaikki kielet ja sitten vasta uudet tilalle, en ole mitään haittaa tuosta huomannut. Samalla voi vähän sihtailla kaulan suoruutta ja nauhojen tasaisuutta, ilman että kielet ovat häiritsevästi tiellä. Sopivan mitan löysää saa, kun mittaa kielen parin viritintapin etäisyydelle ja kannattaa tosiaan tuo lenkki tehdä, ainakin punomattomille kielille.
"I've got a beat up Silvertone amp.. I plug it in and it sounds like a champ" - Jack White
Krice
16.05.2008 18:42:17

http://www.fretnotguitarrepair.com/stringing.htm

En mie ainakaan kierrä kieltä tuolleen, vaan normaalisti vaan kiertää sen tapin ympärille niin kyllähän se siinä pysyy. Kieli kannattanee vetää suoraksi tapin yli ja mitata siitä pari tuumaa (paksummille kielille vähemmän kuin ohuille) kierroksille ja leikata kieli jo siinä vaiheessa (paitsi jos se on tiukkapunoskieli, joka voi rullaantua auki). Saa arvioitua paremmin kuinka paljon kieltä pitää jättää.
hapan
16.05.2008 18:43:42
Eihän tosta kaikkien kielten kerralla irroittamisessa ole mitään muuta kuin se, että kaulalla kestää vain hieman pidempään oieta oikeaan asentoon. Esim. otelaudan pudistus vaatii kaikkien kielten poiston, ellei halua topsipuikolla ja magialla sitä puhdistaa. Eli loppupeleissä se on yks hailee, irroittaako kaikki kerralla, vai vaihtaako kielen kerrallaan.
sweethomechicago
16.05.2008 22:15:11
itse otan kaikki kerralla pois, kun yksi katkeaa taikka kielet ei soi (no tietenkin keikalla vaihdan vaan katkenneet
). Samalla teen perus huollon otelaudalle, kuten tarkistan nauhat, poistan liat jne...
itse en usko mitään oikeaoppista kielten laitto -tyyliä, koska niitä on niin useita toimivia ratkaisuja. yleensä vaan kieli virittimen läpi ja siihen sitten tarpeeksi kierrettä paksuuden mukaan.
You laugh, because i'm different...I laugh, because you're all the same
kloppis
17.05.2008 00:35:21
Löysin muuten YouTubesta paljon hyviä videoita.
bfoc
17.05.2008 00:40:22 (muokattu 17.05.2008 10:52:04)
Eihän tosta kaikkien kielten kerralla irroittamisessa ole mitään muuta kuin se, että kaulalla kestää vain hieman pidempään oieta oikeaan asentoon. Esim. otelaudan pudistus vaatii kaikkien kielten poiston, ellei halua topsipuikolla ja magialla sitä puhdistaa. Eli loppupeleissä se on yks hailee, irroittaako kaikki kerralla, vai vaihtaako kielen kerrallaan.

Itse putsaan otelaudan ennen kieltenvaihtoa sitruunaöljyllä ja (vanhalla) hammasharjalla. Toimii jos ei halua irroittaa kaikkia kieliä kerralla. Olen tosin oelvinani ymmästänyt että se kaula ei ota itseensä (niin paljoa että pitäisi rautaa säätää) jos ei ole päiväkausia ilman kieliä.

Itse kielet kääntelen niin että tapista läpi ja yksi kierros tappiin kielen päälle ja 3-6 kielen paksuudesta riippuen alle.

Edit -> Niitä kierroksia ei saa laittaa liikaa, koska silloin ei vire pysy. noin 6 kierrosta punomattomille ja punotuille vähemmän kuten tuossa seuraavassa kirjoituksessa mainittiinkin.
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
Marzi
17.05.2008 07:34:02 (muokattu 17.05.2008 07:34:11)

Itse kielet kääntelen niin että tapista läpi ja yksi kierros tappiin kielen päälle ja 3-6 kielen paksuudesta riippuen alle.

Komppaan tätä. Kun tekee noin, kieli tavallaan puristuu 1. ja 2. kierroksen väliin. Ja mulla myös enemmän kierroksia mitä ohuempi kieli. Ohuemmat kielet on liukkaampia kuin punotut, joten siks kai tulee laitettu useempi kieros niitä. Niin ja muutaman kierroksen voi kiertää käsin tapin ympäri ennen kuin alkaa veivaamaan virittimestä.
No yhyy.
kloppis
18.05.2008 14:46:56
Olin huumassa ja olin virittänyt C:hen kielet, sitten vimmastuksissa viritin 1E-kieltä takaisin perusvireeseen, ja sehän tietenkin napsahti poikki :(.
LaXu
18.05.2008 14:51:49
oiva tumpeloinen
18.05.2008 14:54:37
Itseolen kyllä huomannut, että ohuet kielet vaatii vähemmän sitä ylimenoa, paksummat kielet kun menee aika nopeasti tapin ympärille johtuen (ylläri) suuremmasta kielen halkaisijasta. Eli itse neuvoisin nimen omaan enemmän överiä punotuille, kuin punomattomille.

Jos on itseisarvona tarkoitus täyttää tappi, niin silloin tuo pitää paikkansa. Muuten sitä menee ihan yhtä monta kierrosta tappiin, jos leikkaa kielet saman verran yli tapin. Ei kielen paksuus siihen vaikuta.

Kaikkien kielien irroittamisen mystifioiminen on myös kohtuullisen hymyä herättävä ajatus. Jos kielet irroittaa putsauksen ajaksi ja laittaa uudet kiinni, ei kaula elä mihinkään. Myös mielenkiintoisia legendoja kaularautojen pomppimisista on kuultu tälläkin palstalla. Kumma juttu kuitenkin, että kaikki ammattisedät ottaa kaikki kielet kerrallaan irti, jos kitaraa aiotaan putsailla. Ne eivät selvästikään tiedä jotain, mikä täällä on itsestäänselvyys.
Les Fender
18.05.2008 15:01:59
Kumma juttu kuitenkin, että kaikki ammattisedät ottaa kaikki kielet kerrallaan irti, jos kitaraa aiotaan putsailla.

Johtuu mm. siitä että ammattisedät on jokseenkin kaikki tehneet jossain vaiheessa kitaran ihan alusta asti. Miten ihmeessä sitä sais kitaran rakennettua jos siinä tarvis olla koko ajan veto päällä ja pajassa pitäis pitää kaularaudat lukitussa kaapissa ettei ne lähde yksistään pomppimaan ympäriinsä...
"Living is easy with eyes closed!"
hapan
18.05.2008 15:14:37
Jos on itseisarvona tarkoitus täyttää tappi, niin silloin tuo pitää paikkansa.

Miten tosta saa sen käsityksen, että tappiin vedetään täydet vaijerit?

Muuten sitä menee ihan yhtä monta kierrosta tappiin, jos leikkaa kielet saman verran yli tapin. Ei kielen paksuus siihen vaikuta.

Jos jätät vaikka 3 cm yli paksuimmalle ja ohuimmalle kielelle, niin ei taatusti tule yhtä monta kierrosta. Toi ylitys riittää paksuimmalle (esim. mulla .46 kielelle) n. kahteen kierrokseen, kun taas ohutta saa rullata ainakin sen 3-4 kierrosta. Ehkä mä oon vaan niin aloittelija vielä.
zepeteus
18.05.2008 18:07:16
Kumma juttu kuitenkin, että kaikki ammattisedät ottaa kaikki kielet kerrallaan irti, jos kitaraa aiotaan putsailla.

Mutta ei muulloin?

Yksi kerrallaan vaihto helpottaa floikkien kanssa pelatessa, ainakin jos ei käytä mitään blokkia vaihdon aikana. Kieli kerrallaan suoraan vireeseen ilman lukuisia uudelleenvirityksiä kun kaikki hakevat vielä paikkaansa, kampisysteemikin. Itse käytin joskus blokkia apuna, nykyään vaihdan ilman mitään tukikappaleita. Ja välillä vaikka seisten, kitara kaulassa, jotta pysyy tatsi siihenkin.

Kämmensyrjä pystyssä kaulan päässä, uuden kielen ja otelaudan välissä, auttaa saamaan automaattisesti oikean kierrosmäärän tapin ympärille. Kielen voi vetää suoraan tapista läpi ja tiukalle kulmalle, sitten vain kierroksia virittimestä. Välissä oleva, pikkuhiljaa kallistuva kämmensyrjä pitää kielen koko ajan sopivassa jännityksessä samalla kun toinen käsi veivaa. Kun tulee ahdasta, käsi pois välistä, slap, bojoing, vireessä...seuraava. :p
ravensoul
18.05.2008 21:43:41
Jos jätät vaikka 3 cm yli paksuimmalle ja ohuimmalle kielelle, niin ei taatusti tule yhtä monta kierrosta. Toi ylitys riittää paksuimmalle (esim. mulla .46 kielelle) n. kahteen kierrokseen, kun taas ohutta saa rullata ainakin sen 3-4 kierrosta. Ehkä mä oon vaan niin aloittelija vielä.

Juu, kyllähän se noin menee. Hiukan vähemmän tulee jätettyä ylimenoa ohuille kielille, muuten ylä-E:llä tulee herkästi jo turhan monta kiekkaa. Lukkosatulalle puolestaan ei kyllä tule kovin tarkkaan kierroksia optimoitua, kun en siinä näe paljoa hyötyä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)