Aihe: Etnisiä soittimia myyvät musiikkikaupat Suomessa?
1
Läpistö
11.05.2008 12:45:06

Onko niitä? Soittimista kiinnostaisi ainakin sitarit, buzukit ja muut kielisoittimet. Myös arabimusiikissa käytetyt puhaltimet kiinnostavat.
Klezberg
11.05.2008 13:53:20 (muokattu 11.05.2008 13:55:19)

Onko niitä? Soittimista kiinnostaisi ainakin sitarit, buzukit ja muut kielisoittimet. Myös arabimusiikissa käytetyt puhaltimet kiinnostavat.

Rytmisoittimia lukuunottamatta ei ole tiedossa että Suomessa olisi missään myynnissä. Keski-Euroopassa on sitten useita hyviä liikkeitä. Tukholmassa on yhdessä aivan pienessä tupakkakaupassa myös kohtuullinen valikoima, painottuen Turkkiin kyllä. Varttitunnin kävelymatka Vikingin terminaalista.

Oudot soittimet -huoneessa on ollut näistä paikoista juttua.

EDIT: Sitareita ja buzukeja taitaa nykyään löytyä myös näistä isoimmista nettikaupoista. Tosin GEWA:n buzukia en varauksetta suosittele, aika raskas soitettava, tosin en ole parempaa päässyt kokeilemaan.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
duane
13.05.2008 14:44:54
Menee hiukan ohi otsikon, mutta lauantaina eksyin sattumalta Tallinnassa käydessäni kysymyksen kaltaiseen kauppaan. Nettisivut löytyy

http://www.eksootika.ee/files/files/suomi/pillidalumine.htm

En ostanut muuta kuin ruokopillin, maksoi 45 kroonia eli muutaman euron.
"Rommilla sydämen synneistä raskaan saan hetkeksi vaikenemaan" Pienet Miehet
Klezberg
13.05.2008 16:06:24

Menee hiukan ohi otsikon, mutta lauantaina eksyin sattumalta Tallinnassa käydessäni kysymyksen kaltaiseen kauppaan. Nettisivut löytyy

Ihan kiinnostavaa, mutta jos tuolla sivulla oli kaikki, niin paria poikkeusta lukuunottamatta olivat niitä rytmisoittimia mitä löytyy kyllä täältäkin, mm. f-musicista.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
mll
13.05.2008 20:11:22
Ihan kiinnostavaa, mutta jos tuolla sivulla oli kaikki, niin paria poikkeusta lukuunottamatta olivat niitä rytmisoittimia mitä löytyy kyllä täältäkin, mm. f-musicista.

Jos tuo on sama puoti, jossa ole käynyt muutaman kerran, niin soittimet eivät vaikuttaneet kauhean korkealaatuisilta. Eivät ne mitään turistikamaa olleet, mutteivat mitään kovinkaan pro-kamaa myöskään. Siellä kaupassa jossa olin, oli aivan helvetin iso djembe. Sitä kuolasin monta kertaa, mutta eipä tarttunut logistiikkasyistä mukaani.

Siellä oli myös itämaisia kielisoittimia jonkin verran. Tarjonta monipuolistui jokaisen käyntikerran jälkeen. Ostin sieltä ainoastaan nilkkakulkuset.
rkellu
16.05.2008 10:55:27

kaikki soittimet on etnisiä.
Klezberg
16.05.2008 12:28:01

kaikki soittimet on etnisiä.

Onko? Useat länsimaiset soittimet ovat enemmänkin kehittyneet länsimaisen kulttuurin piirissä kuin tietyssä etnisessä piirissä. Toki, jos länsimainen kulttuuri katsotaan yhtenäiseksi etniseksi kokonaisuudeksi niin sitten. Tosin miten sitten käsitellään länsimaiden sisällä vaikuttavat etniset kulttuurit?
rkellu
16.05.2008 12:50:35 (muokattu 16.05.2008 12:51:14)

Onko? Useat länsimaiset soittimet ovat enemmänkin kehittyneet länsimaisen kulttuurin piirissä kuin tietyssä etnisessä piirissä. Toki, jos länsimainen kulttuuri katsotaan yhtenäiseksi etniseksi kokonaisuudeksi niin sitten. Tosin miten sitten käsitellään länsimaiden sisällä vaikuttavat etniset kulttuurit?

etnisyys tarkoittaa kulttuuriryhmää tai kansaa ja länsimaalaisuus on kulttuuri siinä missä mikä tahansa muukin. länsimaiset soittimet ovat siis etnisiä soittimia, koska ne ovat tietyn kulttuuriryhmän piirissä muovautuneita. vai eikö me muka olla kulttuuri?

...sitä paitsi miltei kaikki länsimaisen klassisen musiikin soittimet ovat joko omaksuttu tai saaneet runsaasti vaikutteita esim. lähi-idän soittimista. esimerkkeinä vaikkapa oboe, patarumpu, kitara, luuttu ja todennäköisesti myös viulu.

minua ärsyttää suunnattomasti se ylimielisyys, että kaikki muu kuin länsimaalainen - ja siis siinäkin lähinnä poppi, jazz ja tietynlainen klasari - on "etnoa". paskat, muillakin kulttuureilla on aivan samalla lailla hyvin monimuotoiset ja erilaiset musiikkitraditiot ja -perinteet.

tai mä en ylipäätään tajua yhtään tota termiä. ikään kuin länsimaalaisuus ei olisi kulttuuri ja muut on tai jotain...täh?
Klezberg
16.05.2008 13:13:07 (muokattu 16.05.2008 13:20:17)

etnisyys tarkoittaa kulttuuriryhmää tai kansaa ja länsimaalaisuus on kulttuuri siinä missä mikä tahansa muukin. länsimaiset soittimet ovat siis etnisiä soittimia, koska ne ovat tietyn kulttuuriryhmän piirissä muovautuneita. vai eikö me muka olla kulttuuri?

...sitä paitsi miltei kaikki länsimaisen klassisen musiikin soittimet ovat joko omaksuttu tai saaneet runsaasti vaikutteita esim. lähi-idän soittimista. esimerkkeinä vaikkapa oboe, patarumpu, kitara, luuttu ja todennäköisesti myös viulu.

minua ärsyttää suunnattomasti se ylimielisyys, että kaikki muu kuin länsimaalainen - ja siis siinäkin lähinnä poppi, jazz ja tietynlainen klasari - on "etnoa". paskat, muillakin kulttuureilla on aivan samalla lailla hyvin monimuotoiset ja erilaiset musiikkitraditiot ja -perinteet.

tai mä en ylipäätään tajua yhtään tota termiä. ikään kuin länsimaalaisuus ei olisi kulttuuri ja muut on tai jotain...täh?

Joo, ymmärrän pointtisi. Mun harrastama etninen musiikki on paljolti joko länsimaisen alueen sisältä tai sitä varsin läheltä, mutta spesifisemmän kulttuuripiirin musiikkia. Ja mulle tarogato, cimbalom, kaval yms. ovat enemmän etnisiä soittimia kuin viulu ja klarinetti joita käytetään laajalti eri kulttuureissa. Mutta toki jokin ney kattaa sekin useamman musiikkikulttuurin: arabialaisen, turkkilaisen ja persialaisen.

En mä itse asiassa päässäni käytä käsitettä etninen ollenkaan.

EDIT: Joskus silti tarvitaan termiä jolla katetaan tuo musiikin alue joka jää tietyn länsimaisen valtakulttuurin ulkopuolelle. Esimerkiksi kun lähdet Googlella etsimään liikkeitä jotka myyvät näitä harvinaisempia soittimia. Siinä on pakko heittää peliin niin "ethnic" kuin "world music" kuin niiden alueiden ja soitinten nimet joista olet kiinnostunut.
rkellu
16.05.2008 13:33:55 (muokattu 16.05.2008 13:36:45)

EDIT: Joskus silti tarvitaan termiä jolla katetaan tuo musiikin alue joka jää tietyn länsimaisen valtakulttuurin ulkopuolelle. Esimerkiksi kun lähdet Googlella etsimään liikkeitä jotka myyvät näitä harvinaisempia soittimia. Siinä on pakko heittää peliin niin "ethnic" kuin "world music" kuin niiden alueiden ja soitinten nimet joista olet kiinnostunut.

joo, tiedän toki ja se aiheuttaa hämmennystä usein kun en oikein tiedä mistä puhutaan.

veikkaan kyllä, että "etno" on pääasiallisesti markkinointitermi, jolla myydään jokin tuote "eksoottisena, alkukantaisena sekä aitona ja alkuperäisenä" tai jotain sinne päin.

EDIT: itse asiassa nyt tuli mieleen, että mistähän päin kannattaisi kysellä kampiliiran perään? kai niitä suomessa joku valmistaa?
Klezberg
16.05.2008 19:49:50

EDIT: itse asiassa nyt tuli mieleen, että mistähän päin kannattaisi kysellä kampiliiran perään? kai niitä suomessa joku valmistaa?

Enpäs olisi uskonut että valmistaa, mutta google löysi heti tämmöisen http://personal.inet.fi/musiikki/bh/pdf/esitefin.pdf .

Itse katselin äskettäin että Ruotsista saisi nyckelharpan (kai sillä on suomenkielinenkin nimi), mutta toisaalta enhän näitä nykyisiä soittimianikaan oikeasti osaa soittaa.
Zarmo
17.05.2008 13:00:04

Enpäs olisi uskonut että valmistaa, mutta google löysi heti tämmöisen http://personal.inet.fi/musiikki/bh/pdf/esitefin.pdf .

Itse katselin äskettäin että Ruotsista saisi nyckelharpan (kai sillä on suomenkielinenkin nimi), mutta toisaalta enhän näitä nykyisiä soittimianikaan oikeasti osaa soittaa.

Käsittääkseni myös ainakin Jukka Mäkelä on tehnyt on tehnyt kampiliirojakin.

Nyckelharpa on suomeksi avainviulu. Kyllä sellaisenkin soitinrakentajalta saa, kuten melkein mitä tahansa.
Klezberg
08.12.2008 21:43:00

Tänään kävin tsekkaamassa paikan, oli yllättäen monipuolisempi valikoima kuin mitä nettisivujen perusteella odotin. Eli kyllä kannattaa poiketa jos tuolla liikkuu. Esim. turkkilaisia oudeja, sazeja, ney-huiluja, duduk/mey-puhaltimia oli muunmuassa, kaikenlaisten aasialaisten juttujen lisäksi. Ney-huilun ostin.
Murgo
09.12.2008 20:53:37 (muokattu 09.12.2008 20:54:12)

Ainakin jäsen Tekerolant on kampiliirojen harrastaja. http://muusikoiden.net/jasenet/17675
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)