Aihe: Soundin kehittämistä eteenpäin
1 2 3
PappaSF
13.05.2008 16:46:26 (muokattu 13.05.2008 17:22:52)
tuosta switchbladesta voi pikkasen kuunnella vaikka youtubesta josta löytyy joitain videoita mm. Thomas Blug soittoa

http://www.youtube.com/watch?v=LYmZYHrqnjE

Ei tuo mun korviini kuullosta ihan hybridiltä, elottomalta jne.

Hyvilläkään vehkeillä ei tee pätkän vertaa jos ei osaa soittaa ja kyllähän se soundi ja dynamiikka lähtee myös sormista eikä pelkistä vehkeistä, toki vehkeissä on eroja.

Hyviä vermeitä löytyy niin putki- hybridi kuin trankuista (vähän makuasia mistä pitää ja mihinkä on varaa).
LaXu
13.05.2008 19:05:04
Fenderin ja Marshallin perustava ero on tietysti putket(ja se ja tämä ja tuo), Marshallin EL-34 ja Fenderin 6L6. EL-34 tuottaa agressiivisemman ja keskiäänivoittoisemman, napakamman soundin, 6L6:set taas voittavat yleensä aina puhtaissa ja omaavat suuremman botnen ja enemmän trebleä. 6L6 tuo sen Fendermäisen sparklen puhtaisiin. Itse valitsen aina EL-34:set ennen 6L6:sia, koska särösoundi on mulle puhtaita tärkeämpi.

Vaikka putkillakin on osansa noiden vahvarien soundissa, ei ole mitenkään mahdotonta rakentaa Marsumaista vahvaria 6L6 putkilla. Fendermäinen vahvari EL34-putkilla voisi olla ehkä hieman ongelmallisempi. Esim. minun Egnater Tourmasterissani on särösoundissa mielestäni enemmän Marsua kuin Fenderia 5881 (6L6) putkista huolimatta. Toisaalta sen puhtaat ja kevytrosot ovat taas mielestäni Fenderin suuntaan joskaan ei ihan.

Threadin aloittaja ei kyllä putkien vaihdolla pääse haluttuun lopputulokseen. Eri elementtienkin käytön hyötyjä hieman epäilen. Kannattanee kuitenkin kokeilla vaikka jotain 2x12 kaappia.

Jos päätät vahvaria vaihtaa, niin Fender Supersonic lienee kokeilun arvoinen. Tuossa hintaluokassa on tosin kyllä monia muitakin hyviä vahvareita, mutta tuo oli ensimmäinen joka mielestäni sopi hyvin kuvaukseen. Egnater Tourmasteriakin kannattaa testata ja ehkä myös ootella kaksikanavaista Egnater Rebel pikkunuppia. Tourmaster on tosin aivan julmetun painava (comboversio ilmeisesti aivan saatanallinen möhkäle) joten roudauksen puolesta se on kaapin kanssa melkein kuin kahta comboa ronttaisi.
cruel_destiny
13.05.2008 19:28:53
Hughes & Kettner Puretone Head:
http://www.hughes-and-kettner.com/products.php?mode=prod&id=4

Jotain "Fenkkua - hyvä clean" ja jotain "Marsua - EL:t päätteessä", mutta ei kuitenkaan kumpaakaan liikaa vaan on ihan oma juttunsa. Kovaääninen pikkunuppi, josta löytyy murinaa ja attackia tarvittaessa. Hinta jää alle 2000e.

Kyseessä on siis H&K:n kallein vahvistinsarja eli Custom Class ja varmasti laadukas (ja hiton nätti) vahvistin. Löytyy myös combona ja takapaneelista löytyy 3-asentoinen keinokuormakytkin. Suosittelen (putki)lämmöllä!

pitikö sanoa? nyt se GASin kohde sitten löytyi! Varmasti aika kova vehjes
Mike Hucbeen (yhdysvaltain presidenttiehdokas) suunnitelma yhdysvaltain rajojen suojelemiseksi on Chuck Norris surreal
Hotlicks
13.05.2008 19:57:53
Kokeilemisen arvoinen voisi olla myös Englin Classic Tube. Menee ihan eri linjoilla, jos vertaa muihin Engleihin. Puhtaat on hyvät ja "fendermäiset" (päätteessä 5881) ja säröt vähän marsuun päin kallellaan. Itse en omastani säröjä ole juurikaan käyttänyt, mutta toimivat.

Se olennaisin on kuitenkin sanottu: tarvitset oikeasti Hiwattin. Tuo Studio Stage kuumottelis kovasti... http://www.hiwatt.com/SSH.htm
KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS.
VFK
13.05.2008 20:27:29
Vaikka putkillakin on osansa noiden vahvarien soundissa, ei ole mitenkään mahdotonta rakentaa Marsumaista vahvaria 6L6 putkilla. Fendermäinen vahvari EL34-putkilla voisi olla ehkä hieman ongelmallisempi. Esim. minun Egnater Tourmasterissani on särösoundissa mielestäni enemmän Marsua kuin Fenderia 5881 (6L6) putkista huolimatta. Toisaalta sen puhtaat ja kevytrosot ovat taas mielestäni Fenderin suuntaan joskaan ei ihan.

Tosta paras esimerkki vois olla Marshallin oma JCM 900 SLX, jota tehtiin 5881 putkilla ja Marshalliltahan se soundaa.

Luonnollisesti kytkennät, muuntajat, jne. vaikuttavat eniten siihen soundiin, mutta pääteasteen putkilla on omat luonteensa ja ne antavat oman mausteensa soundiin ja vaikuttavat suuresti vahvistimen käyttäytymiseen. En ole kuullut koskaan Fendermäistä cleaniä EL-34:lla. Toki sinne suuntaan haluttaessa päästään, mutta ei perille asti. Toisaalta 6L6 ei ole vakuuttanut mua yhdessäkään vahvistimessa säröpuolella. Esim. frendini Dual Rectifier parani huomattavasti vain vaihtamalla EL-34:t päätteeseen. Soundiin tuli keskiakueen punchia, se tiukkeni sopivasti ja botne muuttui käyttökelpoiseksi. Ensimmäinen versio oli vielä Mesan omilla etusilla ja Mesan omilla 6L6:lla, sekä EL-34:lla.
So many assholes... So few bullets.
VFK
13.05.2008 20:39:58
Olen kyllä vähän eri mieltä. Samaan kytkentään laitettuna mun kokemusten mukaan 6L6 on selvästi tummepi ja lisäksi myöhemmin säröytyvä. Erot marsnallien ja fenkkujen välille tulee kyllä suurelta osin myös kytkennästä, eikä elementtien merkitystä voi vähätellä. Twinin kajareilla soitettu marsu/hiwatt/orange kuulostaa vähintääkin mielenkiintoiselta, ellei jopa sopimattomalta.

6L6 on myöhemmin säröytyvä ja saattaa vaikuttaa tummemmalta ja tavallaan onkin, mutta treble ulottuu kuitenkin EL-34:sia korkeammalle. Itseäni 6L6:sissa häiritsee eniten keskialue ja löysähkö, isohko botne. 6L6 on hyvä putki, mutta se ei vaan sovi omaan soundimieltymykseeni ja se keskialueen punch on mulle yksi tärkeimmistä jutuista soundissa. Sieltä tulee sitä voimaa soundiin ja kovempaa soittaessa se isku rintalastaan.

Elementit(+kaappi tai combon kotelo) ovat yksi tärkeimmistä ja usein unohdetuista jutuista huippusoundia haettaessa. Toiset vahvistimet ovat ronkelimpia kun toiset näillekin jutuille. Myös samat elementit eri kaapeissa kuulostavat todella erilaisilta. Toisista kaapeista saa nopean attackin ja huiman erottelevuuden samoilla elementeillä ja toinen taas soundaa lämpöiseltä(lue tunkkaiselta)ja soundi syttyy selvästi hitaammin. Olen itse soittanut lukemattomia kaappeja ja vihdoin viimein löytänyt toimivan. Yleensä niissä on aina joku ongelma, joka ei korjaannu elementtien vaihdollakaan.
So many assholes... So few bullets.
McNulty
13.05.2008 21:24:06

Piti piti, kun itselleni olen moista jossain vaiheessa hankkimassa :)
opaa
13.05.2008 23:04:56
Taitaa olla selvääkin selvempää, että lämpimän fenkun läpi strato tai tele toisi tiukemman lopputuloksen, mutta Kingston Wallin kautta mä oon vakuuttunu siitä, että lespallakin voi päästä vähän stratomaiseen lopputulokseen, joskaan ei fenkun läpi. Sen takia vahvistin on pahin lenkki tässä hommassa, jos meinaan lespalla jatkaa. Esim Ä&V:ssä minkälie haukutun 50 wattisen marsukombon läpi ilman mitään eq säätämisiä lopputulos oli jo paljon tiukempi: http://www.freeyourmind.fi/mediaikk … a.php?media=video&video_id=4113
Mitään ylätaajuuksien riemujuhlaa tuokaan ei ole, mutta tosiaan eq:ta olisi ollut varaa avata vaikka kuinka. Tiukkuutta on enemmän kuin mun fenkussa.

Kitarasta vielä sen verran, että jostain syystä mulla on lespa pakkomielle, vaikka strato voisi olla easy-way-out. Haave on, että joskus jos/kun on rahaa, niin teetän vähän paremman lespayksilön kirkkaammin soivilla puilla yms.

Mun signaaliketjussa suurin osa on siis laitteita, jotka tulevat ennen pitkää väistymään ihannesoundin edestä. OD:na mulla toimii Digitechin Tonedriver, jonka äänenväristä tykkään mielettömästi, vaikka sekin vähän syö dynamiikkaa, mokoma mallintava. Silti en ole parempaa OD:ta (vielä) ikinä kokeillut.

Bossin eq-pedaalinkin hommasin, en ole vielä kokeillut, mutta sillä voisi myös kokeilla räätälöidä vähän yläpääosastoa esiin.

Mutta oli miten oli, niin vahvistin lienee seuraava asia, jolle tulen tekemään jotain radikaalia, sehän ehkä leijonaosan siitä soundista tekee. Käynen oikein ajan kanssa läpi teidän ehdotuksia. Barber barb eq vaikutti myös mielenkiintoiselta. Ja EL-34-putket kuulostaisivat olevan paljon enemmän omiaan mulle, vaikka eiköhän se Fender ole edelleen Fender vaikka olisi mitkä putket. 6L6-putket kuulostaa teidän kuvailujen mukaan lähinnä viimeisiltä putkilta mitkä vahvistimeen valitsisin, hyvä että fenkussa on semmoiset :) Noh nuori olen ja hitaasti opin.

Mun mielestä humpparien puolitukset ei useinkaan toimi kovinkaan hyvin, tulee vähän jotenkin ponneton soundi.
Sekin voi olla yksi rajoittava tekijä, mutta mikäs siinä on, että monet muut saavat upeita tiukkoja soundeja puolitetuilla humppareilla.. :p
WinterMad
14.05.2008 14:39:21
Kingston Wallin kautta mä oon vakuuttunu siitä, että lespallakin voi päästä vähän stratomaiseen lopputulokseen, joskaan ei fenkun läpi.

Petellä oli Les Paul Deluxessaan messinkiset tallapalat, jotka tuovat lespan sointiin juuri tuota "stratoklangia".
"luulette olevanne hienoja kun kuuntelette paljon eri tyylejä mutta oikeasti paljon kovempi saavutus on jos kuuntelee vaan kokoajan gorgorothia tai eisiidiisiitä" - sub zero OSTAKAA LTD MH-1000, kiitos :)
McNulty
14.05.2008 17:48:07
Petellä oli Les Paul Deluxessaan messinkiset tallapalat, jotka tuovat lespan sointiin juuri tuota "stratoklangia".

Eikä pelkästään tallapalat, vaan koko talla oli messinkiä, ihan runkoon tulevia holkkeja myöten. Samoin tuohon soundiin varmasti vaikutti Deluxen sandwich-runko sekä tietysti kaulamikin puolitus.

Itse olen päässyt hyvinkin lähelle tuota KW-soundia omalla LP Standardilla johon ostin vuosi pari takaperin Double Eaglen messinkitallan... siis samaisen joka Petelläkin oli. On todella harmi, ettei messinkisiä tune-o-maticeja ja juuri muitakaan talloja sekä satuloita enää näy. Minne onkaan kadonnut late 70s ja 80s :)
Janne19691
14.05.2008 21:37:37

Vielä enemmän stratomaista soundia Les pauliin saa vaihtamalla mikit semmoisiin joissa on mikin käämit vähän eriparia, vaikka Gibson Burstbucker #1 ja #2. Les Paulin hieman kapeahko soundimaailma laajenee kivasti heleämpään suuntaan.
Rule #1: There are no rules.
Jucciz
15.05.2008 19:07:29
Ei alkuperäinen '59 Les Paulikaan mikään tummasoundinen kitara ollut, vaikka siinä ei mitään puolituksia, pannukakku-bodyjä tai messinkitalloja ollutkaan - umpimahonkia ja yleensä kevyttä sellaista. Alkuperäiset PAF-mikit nimittäin eivät ole todellakaan erityisen kuumia tai tummasoundisia, joten käytännössä speksit riittävän hyvin täyttävästä perinnehenkisestä Les Paulista pitäisi hyvin irrota kirkas soundi. Eri juttu, toki, jos esim. käytetään jotain 15-kiloisia tai kuumempia mikkejä.
nikovirtala
15.05.2008 20:02:47

On. Fasulla oli käytetty Protone kombo ainakin joku viikko sitten. ;) Hintaa en tosin viitsinyt kysyä.
What is life? - A bad trip.
ReBeat
15.05.2008 20:09:22 (muokattu 15.05.2008 20:11:00)

On. Fasulla oli käytetty Protone kombo ainakin joku viikko sitten. ;) Hintaa en tosin viitsinyt kysyä.

Protone... vs. Puretone ;) Niin siis fenkkuko siellä oli vai ketneri.
Janne19691
15.05.2008 20:33:17 (muokattu 15.05.2008 20:34:21)

Vaikuttaneeko tuo nyt puolitetun humpparin kirkkauteen mitenkään?

Ei puolitetun mutta ajattelin että jos humbuckerimikin kitaraan laittaa niin sitä myös humbuckerimikkinä käytetään edes joskus (tarkoittaen että molemmat kelat on päällä) ;)
Rule #1: There are no rules.
nikovirtala
15.05.2008 22:00:09

Protone... vs. Puretone ;) Niin siis fenkkuko siellä oli vai ketneri.

Puretone.

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
What is life? - A bad trip.
opaa
17.05.2008 18:05:10
Toi kuulostaa nyt aika nasaalilta, kuin Les Paulista olisi yritetty vääntää straton soundia, kuitenkaan sitä heleyttä saavuttamatta.

Täytyy vielä mainita, että tarkoitus ei ole stratoa apinoida. Pikkasen nasaali ääni ei mua mitenkään häiritse, lähinnä just se yläpään kristalli uupuu ja samoin napakkuus. Onhan Brian Mayllakin nasaali soundi kitarassa :)
baba o riley
17.05.2008 21:10:36
Mulla gibsonin "paffit", versio joka tuli väärällä patentiinumerolla heti paffejen jälkeen, jostain 60' luvun loppupuolelta muistaakseni, ja ei nekään mitkään tummat ole, eikä kuumatkaan sen puolen. Ne on tosin sg'ssä, mutta anyway.
kondensaattori
17.05.2008 22:24:21
Olen lukenut jostain, että se legendaarinen Marsu olisi kopio Bassmanista, mutta kt66-putkilla. Onko totta?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)