Aihe: Mikä tekee hyvät rummut?
1 2
helma29
06.02.2004 21:20:11

Törö!

Olen huomannut, että täälläkin välillä menee keskustelu "ammattikoulutasolle", eli väitellään omaa rumpumerkkiään paremmaksi, kuin toisella.

Kertokaapa kaikille, mikä tekee rummuista niin hyvän, että voi sanoa esim. Tama on paras!

Tällä tavalla saisimme jotakin järkevää kerrottavaa vaikkapa uusille rumpalialuille tai uusia rumpuja ostavalle.

/Helma
helma29
06.02.2004 21:41:42

Ennenkuin pääsette vauhtiin, niin uusi kysymys perään:

kuinka moni Teistä olisivat valmiita ostamaan suomalaisesta koivusta käsin tehdyt rummut, kotiovelle tuotuna ulkomailta, n. 2000 euroon?

Olen nähkääs aikani kuluksi kiusannut "nimettömämpiä" valmistajia ja uskon, että jonkun firman kanssa pystyn juuri tuollaisen edellämainitun diilin järjestämään!
Speedy
06.02.2004 22:13:33

Yleisesti ottaen, omasta suosimastani merkistä en ala kinastelemaan, mutta yleisesti:

-hyvä saundi
-Helppo viritettävyys
-ulkonäkö
-toteuttaa tarpeet (ohut / paksu runko)
-useita eri malleja, kokoja, pintakäsittelyitä
-toimivat kiinnitys systeemit (muu hardware)
-varaosian saanti
-kestävyys
-hinta-/laatusuhde
-takuu
-"julkisuusarvo"

Nämä seikat ainakin mun mielestä vaikuttaa siihen, onko joku merkki hyvä..=I
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
pilsu
06.02.2004 23:05:02
Pearl Export.
Ne on parhaat koska: Ne on mun ainoot, ja myös ensimmäiset. Toisin sanoen PARHAAT!
Tähän ei voi olla kenelläkään sanomista.
"Tuli poliisi - Oven murskasi." Badding: Rokaten ja rollaten
MoonDog
07.02.2004 01:47:04
Speedy tuossa kiteyttikin jo kaiken tarpeellisen.
Shit just doesn't happen, it takes effort.
Jami
07.02.2004 02:24:03

"hyvät rummut"? Suhteellinen käsite. Jonkun mielestä hyvän näköiset ja katu-uskottavat esillepanot on merkki hyvistä rummuista. Jos joku stara soittaa joillain vermeillä niin ne on pääosan mielestä hyvät rummut. Riippuu tietysti siitä kenestä diggaa.

Perämoottorimerkkisten soittajat katsoo ketä firma on saanut ostettua ja kun idoli soittaa mainoskuvissa yamahoita niin ne on ehdottomasti parhaat pöntöt. jne.

Sama pätee kaikkiin muihinkin merkkeihin. Ettei nyt tartte hermostua.

Nykyään joka pulju värkkää hyviä rumpuja. Halvimmatkin toimii jos telineet pitää. On silti kriteerit myös hyvälle rummule mistä kyse alunperin vissiinkin oli.

Hyvä rumpu: Helppo virittää. Soi herkästi. Mieletön dynamiikka eli kova isku on kova ja pieni isku pieni mutta kuitenkin soiva. Hyvä rumpu reagoi soittajan tatsiin herkästi. Hyvä rumpu erottuakseen vaatii todella taitavan soittajan. Suurin totuus hyvästä rummusta on tuossa edellisessä lauseessa. Vain hyvä soittaja saa eron huonon ja hyvän rummun eroista.
Aharistaa. Tämä saatanan lakeus. Ei sen vertaa puuta jotta sais ittensä hirtettyä.
helma29
07.02.2004 11:34:50

... ette huomanneet ihan alussa meikäläisen toista "aloituskirjoitusta"....

Kommenttia!!!
Speedy
07.02.2004 12:18:12

... ette huomanneet ihan alussa meikäläisen toista "aloituskirjoitusta"....

Kommenttia!!!

No siis, jos se "julkisuus arvo" ei vaikuta, eli merkillä ei ole mitään väliä, niin miksikäs ei voisi hankkia jotain vastaavaa, mitä mainitsit.. Mutta toisaalta, Premierit on käsin tehtyjä (ei kokonaan) ja suomalaisesta koivusta, ja saa hyvänkin setin 2000€:lla.. Ja takuu toimii enemmänkun sitä on luvattu, ja varaosia varmasti saa jatkossakin.. Noista "merkittömistä" ei voi aina mennä sanomaan samaa..=I
jussiohman
07.02.2004 14:45:30
Yleisesti ottaen, omasta suosimastani merkistä en ala kinastelemaan, mutta yleisesti:

-hyvä saundi...

Olen kai tyhmä, mutta tuota asiaa en ole vaan koskaan tajunnut. Että mikä on hyvä saundi. En tajua miten jotkut rummut on ihan sikakalliit koska "niissä on upea, syvä ja täyteläinen saundi". Se on kuitenkin aika mielipideasia mikä kuulostaa hyvälle. Enkä minä vaikka levyä kuunnellessa tosiaankaan pysty kuuntelemalla päättelemään, onko kysessä 30e lelusetti vaiko Taman Starclassic. Ehkä kärjistys mutta kuitenkin.
Jos et pidä St.Angeristä, olet väärässä.
Alpha
07.02.2004 15:00:36
Olen kai tyhmä, mutta tuota asiaa en ole vaan koskaan tajunnut. Että mikä on hyvä saundi. En tajua miten jotkut rummut on ihan sikakalliit koska "niissä on upea, syvä ja täyteläinen saundi". Se on kuitenkin aika mielipideasia mikä kuulostaa hyvälle. Enkä minä vaikka levyä kuunnellessa tosiaankaan pysty kuuntelemalla päättelemään, onko kysessä 30e lelusetti vaiko Taman Starclassic. Ehkä kärjistys mutta kuitenkin.

Ei kai niitä levyjä kuuntelemalla huomaa, ku ne on miksattu ynnä muuten rävelletty, mutta alappas käymään vaikkapa perinteisillä tanssipaikoilla, joissa kaverit vetää oikeesti livenä ilman mitään eksoottisia härpättimiä.

Siellä hyvät rumpusaundit kyllä erottuu huonommista...
Speedy
07.02.2004 19:54:51

Niin, hyvä saundi on tosiaankin aivan hen.koht. mielipide.. Ja hyvän saundin alkaa tuntemaan sitten, kun soitetaan akustisesti.. ja onhan se hyvä saundi oltava siihen rumpalille, itse soittajallekkin.. Itte ainakin tykkään soittaa semmosilla rummuilla, mitkä kuullostaa hyvälle myös siihen setin taakke rumpupallille..=I
Paas
07.02.2004 20:01:49 (muokattu 07.02.2004 20:05:37)

-hyvä saundi
-Helppo viritettävyys
-ulkonäkö
-useita eri malleja, kokoja, pintakäsittelyitä
-varaosian saanti
-kestävyys
-hinta-/laatusuhde
-takuu
-"julkisuusarvo"

Nämä seikat ainakin mun mielestä vaikuttaa siihen, onko joku merkki hyvä..=I

Tässähän nämä on aika hyvin lueteltu. Listan tärkeimmät kohdat ovat kohadallani:

-hyvä saundi
-Helppo viritettävyys
-varaosian saanti (TÄRKEÄÄ!)

Nuo kaikki muutkin kohdat otan tietenkin huomioon mutta nuo ovat ne tärkeimmät.

Edit: Tuli hieman söhellettyä
Takatukat kunniaan!
helma29
07.02.2004 20:35:28

Tässähän nämä on aika hyvin lueteltu. Listan tärkeimmät kohdat ovat kohadallani:

-hyvä saundi
-Helppo viritettävyys
-varaosian saanti (TÄRKEÄÄ!)

Uskon 100%:sesti, että ulkomailla, käsin tehdyt rummut ylittävät EHDOTTOMASTI koneellisesti tehdyt "valtamerkkirummut" laadullisesti, että soinnillisesti!

Olen katsonut tässä ryhmässä varaosien, ts. esim. irtorumpujen tilaamista maahantuojalta (1-6 kuukautta)

Meikäläiselle tuli rummut Englannista kotiovella 2 viikossa...

Näissä käsintehdyissä rummuissa EI käytetä mitään rummun soundia rikkovaa putki (tai mitä-lie) kiinnitystä, vaan ne ovat ns. kelluvaa sorttia.

Edelleen porukalla on ihan kumma asenne merkkien suhteen....

---- nyt tais hieman innostua liikaa ----

Mutta ihan oikeasti, hemmot, miettikää edelleen, miksi ostaa valtamerkkejä, kun ulkomaalta löytyy rakkaudella ja omistautuen rumpuja .... ja ihan edulliseen hintaan!!!

/Helma
Niskamies
07.02.2004 21:14:19
Mitkäs rummut sulle tuli englannista?

Noista bassorummun sisälle menevistä putksita ihmettel, että miksi esimerkiksi Taman Starclassicin tomit ovat täysin kelluvia ja bassarissa ei ole reikää, kun Yamahan Maple Customeissa on reikä basarissa? Onko niissä sitten muka niin paljon parempi sointi?
Hanki Presari ja ole tosimies!
hgr
07.02.2004 21:48:08
Se on mun mielestä totaalisen samantekevää meneekö tomin kiinnike rungosta läpi vai ei. Kyllä ainakin mun Pearlit soi ihan riittävän pitkään. Tai vähän liiankin pitkään kun ei meinaa saada resonointia kuriin virittämällä tai edes teippaamalla :D
http://personal.inet.fi/koti/hrdkor/musat
Acryl
08.02.2004 10:44:16
Minua kiinnostaisi kanssa nähdä mikä setti on kyseessä kun noin ylistät sitä.

en yhtään epäile ettei olisi hyväkin. mutta kuvia, ja löytyykö netistä kenties se firma mistä ostit kyseiset pöntöt?
palikka
Roberto
08.02.2004 11:56:37

Hyvät rummut tekee hyvä rumpali. Luonnollisesti.
lethus1
08.02.2004 12:50:39
Hyvät rummut tekee hyvä rumpali. Luonnollisesti.

Ei tee paskana olevia traxeja kovin kummoisiksi vaikka miten upeasti soittaisi. Turha kärjistys joka taas menee tälle eliittipuolelle (vrt. setissä ei saa olla kuin sitä ja tätä, muu on turhaa pröystäilyä jolla vain kompensoidaan soittotaidottomuutta. Odotas, käyn kaivamassa pellosta jazzpeltini..)
PolkaTulk
08.02.2004 13:11:56
Ei kai niitä levyjä kuuntelemalla huomaa, ku ne on miksattu ynnä muuten rävelletty, mutta alappas käymään vaikkapa perinteisillä tanssipaikoilla, joissa kaverit vetää oikeesti livenä ilman mitään eksoottisia härpättimiä.

Siellä hyvät rumpusaundit kyllä erottuu huonommista...

Niin tai sitten zeppeliiniä tai black sabbathia,itse ainakin huomaan milloin soittaa bonham tai että milloin soittaa ward.
Molemmat ovat menneet niin ääripäihin seteissään tehdäkseen jotain omaa,esim bonhamin soundi on sellainen ettei sitä yksinkertaisesti pysty jäljittelemään.

Ja sitten itse asiaan.Huomasin tuossa pari kuukautta sitten lukiessani MD:tä,taman mainoksen,jossa esiintyi lehden kannessakin pelottanut morgan rose sevendustista joka endorssasi uusia tamojaan.Mutta kuitenkin kun hänen ei NIIN suuri settinsä oli kuvattu ylhäältäpäin,Oli koko paska trigattu.Mitäs väliä rumpujen soundilla mitä siinä todennäköisesti myytiin on?Ai niin,etukalvossa lukee tama!
Now baby taste some King´s Row... Kato kuvauksesta jäsenilmotuksia...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)