Aihe: Gibson vai Tokai
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
LaXu
14.05.2008 18:46:09
mutta hardwaressa on eroja, paikoitellen jopa merkittäviäkin. Toisaalta, Tokai on saanut tuotantonsa suhteellisen tasalaatuiseksi. Gibsonissa parempaa on ehdottomasti brändi, myyntiarvo (etenkin jos ostat käytetyn), hardware

Gotohin rautaahan Tokaissa on, Gibsonissa käsittääkseni Schalleria ja Klusonia. Tallan ja peräkappaleen osalta asettaisin molemmat samalle viivalle, mutta virittimissä kyllä olen Gotohin kannalla. Mielestäni ne Klusonit on vähän rimpulat.

Mikit sen sijaan eivät ole Tokaissa mitään priimaa, joskin ihan toimivia. Toisaalta en Gibsonin halvempien mallien 490 ja 498 mikeistäkään niin hirveästi välitä.

Jälleenmyyntiarvoakin kyseenalaistaisin uusien kitaroiden kohdalla. Väittäisin, että aikalailla sama prosentti tippuu hinnasta pois kummassakin. Vanhat kitarat ovat sitten erikseen ja niissäkin 80-luvun Tokait alkavat pikku hiljaa olla jo ihan arvossaan.

Paras ratkaisu on kokeilla ennakkoluulottomasti molempia, ja kaikkia muitakin LP-henkisiä kitaroita, mieluiten useampaa yksilöä. Valitsee sitten sen, joka kuulostaa ja tuntuu parhaalta välittämättä siitä, mitä lavassa lukee.
fox
14.05.2008 19:05:39

Mielestäni ne Klusonit on vähän rimpulat.

Vähän riippuu, tuollaset http://koti.kapsi.fi/~tway/JAK_Gibson/slides/IMG_7452.html ei ole minusta lainkaan "rimpulat", mutta taisit tarkoittaa niitä perus-tulip button virikoneita. Nekin on monesti Schallerin tekemiä, itse asiassa. Toki yleistämällä voidaan monia juttuja esittää. Eli, jos tosiaan tarkoitit niitä "perus-Klusoneita", niin voisi tuon mukaan todeta, että Schalleritkin on rimpuloita. =)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Sik
14.05.2008 19:07:18
Mikit sen sijaan eivät ole Tokaissa mitään priimaa, joskin ihan toimivia. Toisaalta en Gibsonin halvempien mallien 490 ja 498 mikeistäkään niin hirveästi välitä.

Tähän kohtaan pitänee muistuttaa, että Musamaailmalla on jo pidempään ollut tarjouspaketteja, joissa Love Rockeja myydään SD:n mikeillä. Esim. LS-75 JB/Jazz-setillä 799 €. Tämä kyseinen kitara oli minun päätökseni reilun kaksi kk sitten, eikä ole kaduttanut.

http://www.musamaailma.fi/epages/mu … Shops/musa/Products/wsr_sdtokaitarj
"Järvinen omien sanojensa mukaan matkalla Tampereelle joi tavanomaisen yhden viinapullon sijasta kaksi, eikä ollut perille päästyään varsinaisesti soittokunnossa."
Kivijalka
14.05.2008 20:32:35
Nekin on monesti Schallerin tekemiä, itse asiassa.

Hmm, minä luulin että ne ovat _aina_ Schallereita... Mitäs muita vaihtoehtoja valmistajissa löytyy?
I regret to tell you that my mental wounds are not healing. In fact, they are driving me quite insane. I shudder to think that I might be going off the rails on a train, which is quintessentially, crazy.
mvirta
14.05.2008 21:12:51
Ellen ihan väärin nähnyt niin ostamassani LP Studio Litessä virikoneissa oli Gibsonin lisäksi selkeä Gotohin logo. Jäsen JAK voinee tämän vahvistaa, myin roippeet hänelle.

Koneet tosin olivat tyyliltään lähempänä Grovereita, vähän kooltaan pienemmät vain.
Shut Up 'n Play Yer Guitar
koponen
14.05.2008 21:15:00 (muokattu 14.05.2008 21:15:31)
Juu eipä mittäää
If it says Marshall on the front, you're good to go
Les Fender
14.05.2008 21:20:14
Ellen ihan väärin nähnyt niin ostamassani LP Studio Litessä virikoneissa oli Gibsonin lisäksi selkeä Gotohin logo. Jäsen JAK voinee tämän vahvistaa, myin roippeet hänelle.

Koneet tosin olivat tyyliltään lähempänä Grovereita, vähän kooltaan pienemmät vain.

Eli rimpuloita ovat Klusonit, Gotohit ja Schallerit jos ne ovat vaan Gibsonissa kiinni;)
"Living is easy with eyes closed!"
mvirta
14.05.2008 21:31:50
Jeps, samaa kerrotaan Harmony Centralissa joten silloinhan asia on implisiittisesti tosi.

Ymmärrän kyllä jäsen LaXun näkökannan Vintage Klusonien suhteen, se paketti on kasassa enemmänkin tahdonvoimalla kun millään kunnon lukituksella, ja saattaa vanhemmiten tai pienen laakin saatuaan ruveta vähän sohlaamaan.

Ihan ok virittimet ne kumminkn on, kyllä niillä pärjää ihan loistavasti. Ja Groverin Rotomaticit onkin sitten jo tosi jämäkät, mun mielestä.
Shut Up 'n Play Yer Guitar
Les Fender
14.05.2008 21:43:45
Niin tuota yleisen emppiirisen oman tutkimuksen mukaan Gibsonin org. tunerit kaiken kaikkiaan on kyllä toimivia. Yhdessä yli kymmenestä omistuksessa olevasta/olleesta on orkkikset vaihdettu. (syytä en tiiä, vaihto oli jo tapahtunut)
"Living is easy with eyes closed!"
koponen
14.05.2008 21:59:50
Niin tuota yleisen emppiirisen oman tutkimuksen mukaan Gibsonin org. tunerit kaiken kaikkiaan on kyllä toimivia.

Komppoti komppoti. Suurin syy Les Paulien(kin) mahdolliseen huonoon vireessä pysymiseen on satula, eikä virityskoneisto.
sepisti
14.05.2008 22:10:54
Kunhan nillitän:) Ärsyttää vaan nää "vs."-topicit, koska ne aina menevät tällaiseksi riitelyksi... Tärkeintä luulisi olevan löytää sellainen soitin, jolla on hyvä soittaa.

Pakko kompata omaa kirjoitusta eräästä toisesta ketjusta:)
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Lego
14.05.2008 22:19:26
Kyllä vain, Gibsoneissa myös Gotohia käyttävät. Jäsen mvirralta ostamani LP Studio Liten virittimet olivat Gotohia kuten myös LP Customin vanhat kullatut joiden tilalle nuo törkkäsin olivat Gotohia. Se lukeekin vain sellaisessa paikassa että sen näkee vasta kun virittimen ottaa irti. Eipä siinä, Gotoh on aina ollut tuttu ja turvallinen viritinmerkki, niin monessa Ibanezissa se tullut huomattua.
Lime Cat
14.05.2008 22:19:47
Kunhan nillitän:) Ärsyttää vaan nää "vs."-topicit, koska ne aina menevät tällaiseksi riitelyksi... Tärkeintä luulisi olevan löytää sellainen soitin, jolla on hyvä soittaa.

Eikä ole! Älä viitsi, et usko itsekään tuota. Tärkeintä on päästä pätemään.
"Fast 'n' bulbous" "Ilman kaula- ja keskimikkiä tuo olisi ihan samanlainen kuin GTA Vice City Storiesin Phil Collins -konsertissa.", nimim. Swan Carvin DC:stä
Lime Cat
14.05.2008 22:30:21 (muokattu 14.05.2008 22:33:09)
Sori, en osannut... muokata. Jestas sentään.

Piti vain lisätä muuten niin täydelliseen viestiini vähän asiasisältöä (Jumpe, mikä sana Batman!) eli miten olisi Grassroots? Joutuis syömään lyhyemmän aikaa puuroo.
"Fast 'n' bulbous" "Ilman kaula- ja keskimikkiä tuo olisi ihan samanlainen kuin GTA Vice City Storiesin Phil Collins -konsertissa.", nimim. Swan Carvin DC:stä
-Cale
14.05.2008 22:42:10
Mutta et muilta? Mene sinä ränkyttämään niitä fake label- ritsojasi, kun ei ole kykyä ratsastaa oikeilla brändeillä.

En. Mutta tämähän on vain oma mielenilmaukseni, ei siitä kannata herneitä nekkuun vetää. Tuo kommentti olikin tarkoitettu lähinnä kaltaisillesi merkillä brassailijoille. Kykyä on, mutta halua ei, niin kauan kun parempaakin on tarjolla.
koponen
14.05.2008 22:44:52 (muokattu 14.05.2008 22:46:27)
Sori, en osannut... muokata. Jestas sentään.

Piti vain lisätä muuten niin täydelliseen viestiini vähän asiasisältöä (Jumpe, mikä sana Batman!) eli miten olisi Grassroots? Joutuis syömään lyhyemmän aikaa puuroo.

Juu.. kaikkia kiinnostaa leppärunkoinen Les Paul.

IMO Only a Gibson is good enough. Tässä herne, vetäkää nenään.
Lime Cat
14.05.2008 22:46:17 (muokattu 14.05.2008 22:49:48)
Juu.. kaikkia kiinnostaa leppärunkoinen Les Paul.

Niin, ei välttämättä.

IMO Only a Gibson is good enough.

Ääh, jätkä on lukenut ton jostain.
Lancelot
14.05.2008 22:53:08
Alle tonnin luokassa valitsisin mielummin Tokain Kuin Gibsonin. Jos itse joskus ostan Gibsonin, on sen oltava custom tai vähintään standard. Mä en vaan pidä tota studio mallia minään. Mutta minä olen vain minä.
Kivijalka
14.05.2008 22:58:37
Komppoti komppoti. Suurin syy Les Paulien(kin) mahdolliseen huonoon vireessä pysymiseen on satula, eikä virityskoneisto.

Näinhän se näkkäri murenee. Vielä ei ole tullut vastaan kitaraa jossa olisi niin paskat virikoneet ettei satulahuollolla kauniisti soisi blues.
I regret to tell you that my mental wounds are not healing. In fact, they are driving me quite insane. I shudder to think that I might be going off the rails on a train, which is quintessentially, crazy.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)