Punisher 13.05.2008 20:52:04 | |
---|
Hei! Olen päässyt ensimmäisessä kitaranrakennusprojektissani jo siihen asteeseen, että pitäisi alkaa elektroniikkapuolta kiinnittelemään ja kolvailemaan, mutta perhana vieköön, kun ei nuo sähköopinnot lukeudu minun CV:hen, niin olen hiukan pulassa tässä asiassa. Eli siis, työn alla on uusintarysäys Stratosta, johon olen aikeissa sujauttaa 3 kpl singlecoileja. GuitarElectronics.com -sivuston kaaviota tutkaillessani havaitsin tarvitsevani yhden kappaleen pystyelko-mallisia (mallilla ei kuitenkaan taida olla suurta merkitystä..?) kondensaattoreja, mutta ongelma on se, että en tiedä millä arvolla varustettuna tämän tulisi olla? .047 vai .02? Potikoiden ohmimäärä on 500 kOhm. Kiitos avusta etukäteen! "Without music, life would be a mistake." - Friedrich Wilhelm Nietzsche |
mikkojen 14.05.2008 12:35:09 | |
---|
Hei! Olen päässyt ensimmäisessä kitaranrakennusprojektissani jo siihen asteeseen, että pitäisi alkaa elektroniikkapuolta kiinnittelemään ja kolvailemaan, mutta perhana vieköön, kun ei nuo sähköopinnot lukeudu minun CV:hen, niin olen hiukan pulassa tässä asiassa. Eli siis, työn alla on uusintarysäys Stratosta, johon olen aikeissa sujauttaa 3 kpl singlecoileja. GuitarElectronics.com -sivuston kaaviota tutkaillessani havaitsin tarvitsevani yhden kappaleen pystyelko-mallisia (mallilla ei kuitenkaan taida olla suurta merkitystä..?) kondensaattoreja, mutta ongelma on se, että en tiedä millä arvolla varustettuna tämän tulisi olla? .047 vai .02? Potikoiden ohmimäärä on 500 kOhm. Kiitos avusta etukäteen! Itselläni on viimeisimmässä stratoprojektissa 500 kOhm potikat ja .047 konkka ja hyvin pelittää. Konkkia löytyy esim. tuolta: http://www.beatman.fi/product_catalog.php?c=11&page=3tai sitten vaikkapa Oulun pojilta http://www.spelektroniikka.fi/ carpe diem - memento mori |
fox 14.05.2008 12:47:14 | |
---|
Elko, bipolaari- eikä myöskään tantaalikonkka ei tule kyseeseen. Siis kitaran tonekonkkana. Sillä arvolla pystyy tonen leikkausta säätämään siten, että mitä suurempi konkka, sen bassovoittoisempi soundi. Fenkun singlecoilit varmaan tykkää tuost 47 nF eli .047 konkasta, tai 33 nF. Halpoja ne, niin osta useempia arvoja ja kokeile. |
WinterMad 14.05.2008 15:22:54 | |
---|
Elko, bipolaari- eikä myöskään tantaalikonkka ei tule kyseeseen. Siis kitaran tonekonkkana. Sillä arvolla pystyy tonen leikkausta säätämään siten, että mitä suurempi konkka, sen bassovoittoisempi soundi. Fenkun singlecoilit varmaan tykkää tuost 47 nF eli .047 konkasta, tai 33 nF. Halpoja ne, niin osta useempia arvoja ja kokeile. Ja jos ei konkkaa ollenkaan, niin silloin on kaikista kirkkain soundi? "luulette olevanne hienoja kun kuuntelette paljon eri tyylejä mutta oikeasti paljon kovempi saavutus on jos kuuntelee vaan kokoajan gorgorothia tai eisiidiisiitä" - sub zero OSTAKAA LTD MH-1000, kiitos :) |
Wradlin 14.05.2008 15:31:20 | |
---|
Ja jos ei konkkaa ollenkaan, niin silloin on kaikista kirkkain soundi? Eikai tonea ole silloin ollenkaan? Jännää muuten, jokaisessa nettikaupassa konkat maksaa siinä 0,80-2 euron paikkeilla, kun taas Sp-Elektroniikassa kappalehinta on 10 senttiä. "Hey fuckers, suck on Guns and fucking Roses!" |
SirElwood 14.05.2008 15:41:24 (muokattu 14.05.2008 15:42:31) | |
---|
Eikai tonea ole silloin ollenkaan? Juu ei. Se konkka ikäänkuin erottaa volume ja tone potikat toisistaan. Tai siis tekee eron niiden välille. Tai siis... No on tää nyt vaikeaa. Mutta jos otat konkan pois, saat toisen volumepotikan. Jännää muuten, jokaisessa nettikaupassa konkat maksaa siinä 0,80-2 euron paikkeilla, kun taas Sp-Elektroniikassa kappalehinta on 10 senttiä. "Jokaisessa nettikaupassa"? Aijaa... En minä muista yli 10cent./kpl. maksaneeni "hyllytavara" konkasta pitkään aikaan. Ellei kyse ole ollut jostain erityisemmästä, esim. isolla jännitteenkestolla varustetusta osasta tai erikoisemmasta arvosta tai jostain muusta... |
Wradlin 14.05.2008 16:42:22 | |
---|
"Jokaisessa nettikaupassa"? Aijaa... En minä muista yli 10cent./kpl. maksaneeni "hyllytavara" konkasta pitkään aikaan. Ellei kyse ole ollut jostain erityisemmästä, esim. isolla jännitteenkestolla varustetusta osasta tai erikoisemmasta arvosta tai jostain muusta... No lasketaanko orange dropsit jne. hyllytavaroiksi? (: Kun siellä yhdessä nettikaupassa missä myydään orange dropseja sekä joitain muita, niin hinnat on 1 e ->. Sama kai beatmanilla? "Hey fuckers, suck on Guns and fucking Roses!" |
SirElwood 14.05.2008 16:58:08 (muokattu 14.05.2008 17:00:28) | |
---|
No lasketaanko orange dropsit jne. hyllytavaroiksi? (: Kun siellä yhdessä nettikaupassa missä myydään orange dropseja sekä joitain muita, niin hinnat on 1 e ->. Orange droppeja harvakseltaan menee kitaroihin tai efekteihin. Niillä on juuri tuo jännitteenkesto muistaakseni 250V ylöspäin, ja ovat siten verrattain suurikokoisia. Aa... Ja ei, orange drop ei ole hyllytavaraa. Wimat ja muut muoviset konkat on. Samoin mylar konkat joita todella paljon tuntuu olevan kitaroissa (ja efekteissäkin) on todella edullisia. 0.07USD/kpl on hintaa niillä. Eivätkä ole ollenkaan huonoja. Ja mitä orange droppeihin tulee, niitäkin saa erittäin halvalla jos viitsii nähdä vähän vaivaa. Kurkkaa jelppikerhosta. =) Sama kai beatmanilla? Beatman on sekatavarakauppa. Kannattaa ostaa ne osat elektroniikkaliikkeestä, jos ei nimenomaan esim. niitä orange droppeja halua. Kai joku kultakorva on tästäkin erimieltä, mutta tavallinen muovi- tai mylarkonkka toimii tonepotikassa siinä missä yli euron maksava orange droppi tai mallory. Jotenkin tulee mieleen esim. gibsonin (tai fenderin) potikat, joissa on hintaa se 20+€. Kovasti minä ihmettelen mikä niistä tekee niiiiin hyviä? Etenkin kun ovat alphan tai cts:n valmistamia (nyt en muista varmaksi tuota valmistajaa). Mutta haloo nyt kuitenkin. |
SirElwood: Joo, selvisi mullekkin nuo asiat. Itse olen kuitenkin ostanut konkat projekteihini Sp-Elektroniikasta. Siellä ne on 10 snt kappale, ja ihan hyvälaatusia ovat. Arvoja löytyy monenlaisia. SP:n nettisivuilla niitä muuten ei tietääkseni lue missään, mutta kyllä niitä sieltä löytyy. Ja paljon. "Hey fuckers, suck on Guns and fucking Roses!" |
Klezberg 14.05.2008 18:10:03 (muokattu 14.05.2008 18:13:30) | |
---|
Juu ei. Se konkka ikäänkuin erottaa volume ja tone potikat toisistaan. Tai siis tekee eron niiden välille. Tai siis... No on tää nyt vaikeaa. Mutta jos otat konkan pois, saat toisen volumepotikan. Eiks noissa konkka ja tonepotikka ole sarjassa signaalin ja maan välillä? Ja jos ottaa konkan _pois_, niin potikka ei vaikuta mitään ja soundi on kirkkaimmillaan. EDIT: Vähän eri juttu sitten jos konkan korvaa oikosululla. Mutta miksi? kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan |
zepeteus 14.05.2008 19:17:44 | |
---|
Eiks noissa konkka ja tonepotikka ole sarjassa signaalin ja maan välillä? Ja jos ottaa konkan _pois_, niin potikka ei vaikuta mitään ja soundi on kirkkaimmillaan. Soundin puolesta tarkempi sana olisi ehkä täydellisimmillään, eli mitään vähentämättä (passiiveista kun puhutaan). Tuonhan voisi kytkeä sitenkin, että potikka leikkaa alapäästä alkaen jolloin saavutettaisiin puolestaan kirkkain mahdollinen, eikös? Tämähän ei toki ole normaali kytkentä, mutta kun polemikoidaan niin...niin? |
Klezberg 14.05.2008 19:43:05 | |
---|
Soundin puolesta tarkempi sana olisi ehkä täydellisimmillään, eli mitään vähentämättä (passiiveista kun puhutaan). Tuonhan voisi kytkeä sitenkin, että potikka leikkaa alapäästä alkaen jolloin saavutettaisiin puolestaan kirkkain mahdollinen, eikös? Tämähän ei toki ole normaali kytkentä, mutta kun polemikoidaan niin...niin? Joo, mutta noin kysyjä oli tuskin kytkemässä. Kommenttini koski sitäpaitsi väitettä että konkan poistaminen tekee tonesäädöstä volumesäädön. Vai oltiinko rakentamassa jotain tämmöistä http://www.schmarder.com/radios/tech/tone.htm . Siinä toki syntyy volyyminsäädin. kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan |
fox 15.05.2008 01:55:08 | |
---|
Soundin puolesta tarkempi sana olisi ehkä täydellisimmillään, eli mitään vähentämättä (passiiveista kun puhutaan). Kannattaa sitten jättää se potikkakin pois kytkennästä..koska se on silloin ns. "toimeton", näin vallankin silloin, kun sitä tonekonkkaa ei ole kytketty siihen signaalin ja tonepotikan väliseks "hyppylangaksi" Tuonhan voisi kytkeä sitenkin, että potikka leikkaa alapäästä alkaen jolloin saavutettaisiin puolestaan kirkkain mahdollinen, eikös? Tämähän ei toki ole normaali kytkentä, mutta kun polemikoidaan niin...niin? Toinen mahdollinen passiivinen tone-säädin on ns. treble pass tone, jonka idea on seuraava: kierrätetään potikan kautta ne bassotaajuudet laittamalla pieniarvoinen konkka potikan keski- ja reunanapojen välille, ja tuomalla se ulosmenevä signaali keskimmäiseen napaan eli "jalkaan", siitä toisesta jalasta suoraa ulos jakille. Sillä potikalla saa sitten "annosteltua" niitä bassotaajuuksia. Eli tässä ei "vuodeta" ylätaajuuksia maihin, kuten siinä tavallisemmassa tonesäätimessä. |