Aihe: Diivailun rajat?
1 2 3 4 5
rintapek
14.05.2008 00:35:20

Oikeille kunkuille ei tuu ramppikuumetta...

Höpölöpö. Hönössä olevia karaokeharrastajia tuo tauti ei vaivaa. Muuten saattaapi vaivata ja ihan ketä tahansa. Eikö ny melko moni ole sortunut ja kaatunut tuohon omaan lääkitykseen.
One kind of music only - the good kind
leprechaun
14.05.2008 01:56:51

Sertzo S:
Ihastuin aikoinaan laulajattareen nimeltään Tuulikki Eloranta.
Yksi keikka, säestys, katseet ja kahvillakäynti - siinä. Diivailusta ei merkkiäkään.

E: Isojen silmien katse...voi pojat!

Tuulikista tykkäsin kanssa. Siinä oli semmoinen avoin persoona. Hyviä lauluja. Tänä päivänä laulelee samankaltainen hyväntuulinen esiintyjä Erja Uitto jolla ei taida huonoja päiviä olla lainkaan.

Stadista sen verran että olen 7:nen polven stadilainen, joku isoisänisänisänisänjoku isä oli satulaseppänä Sipoossa Boxissa sitä ennen. Kylmyyttä ja välinpitämättömyyttä olen tavannut tänne muuttaneiden osalta mutten syntyperäisiltä stadilaisilta. Ehkä on ollut vain tuuria tuossa. Toisaalta on tullut reissattua pitkin Suomea varmaan kaikissa kaupungeissa ja joka puolella on ollut hyvä vastaanotto ja mahat kipeänä on saanut nauraa hyville jutuille. Jopa Turussa. Ihan oikeesti, Turussa.

Artisteista kunnioitan niitä joilla on jotain sanottavaa. Elviksellä ei ollut, Morrison ei pure alkuunkaan, Zeppelin oli hauska kun kuunteli nuorena siiderissä. Noilla vähän samaa vikaa että biisit esitetty samalla lailla, ei uskottavaa muuntautumiskykyä.
osaan kunnioittaa Tapani Perttua, esimerkkinä kappaleet Natalie ja Raiskaus tuosta hauskasta musikaalista, kera intiaanien vai ilman niin kun siinä sanotaan sattuvasti.
Vilperin Perikunnalla oivaltavia juttuja, Turkulainen Helsingis tuo hienon tarinan kuulijalle käsittämättömän hienona sovituksena, Tule länteen Andrej toisena oivaltavana sanoituksena. Niin ja tietenkin Tähdet yllä Smurffimaan.
Jaques Brelin tulkinta omasta kappaleestaan Amsterdam etenkin Amsterdamin esityksen äänitteellä paneekylmät väreet liikkumaan selkäpiissä. Se ei ole hieno esitys mutta raadollisuudessaan käsittämättömän uskottava.
isojussi
14.05.2008 02:09:03
Tuulikista tykkäsin kanssa.

Olikos tää muuten se mimmi, joka meinas kuolla, kun jäi norsun alle?

...Kylmyyttä ja välinpitämättömyyttä olen tavannut tänne muuttaneiden osalta mutten syntyperäisiltä stadilaisilta...

Mulla on samanlainen kokemus, vaikka en niin montaa paljasjalkasta stadilaista tunnekaan, kun sinä.

Artisteista kunnioitan niitä joilla on jotain sanottavaa. Elviksellä ei ollut,

Mihin toi väite perustuu - siihenkö, ettei se kirjoittanu ite biisejään?

..Jaques Brelin tulkinta omasta kappaleestaan Amsterdam etenkin Amsterdamin esityksen äänitteellä paneekylmät väreet liikkumaan selkäpiissä. Se ei ole hieno esitys mutta raadollisuudessaan käsittämättömän uskottava.

Brell ei todella ollut paskempi laulaja eikä Amsterdam oo edes sen paras biisi - vaikka hieno biisi onkin.

Tapio Heinonen teki hienoja Brell - tulkintoja.
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
Pylkkänen
14.05.2008 09:05:11
Se on muuten erikoinen ilmiö, että monet nuoret iskelmä"tähdet" kertoo haastatteluissaan nauttivansa aivan tavallisista asioista ja hirsimökin hiljaisuudesta. Sienestys ja marjastus ovat vastapainona hektiselle musiikkibisnekselle.. Aivan varmasti on, MUTTA erikoista että täntyyppisiä haastatteluja antaa iältään 20-30 vuotiaat artistit. Ehkäpä tavallisten turakaisten on helpompi samaistua iskelmätähteen jos sekin käy "mettällä" ja tykkää syödä maksalaatikkoo. Elikkäs tossa voi olla laskelmointiakin taustalla. Usein nuorista iskelmä-artisteista maalataan mediassa kuvaa, että he olisivat jotenkin erityisen "aitoja".

Sitten vastapainoksi on näitä peräkylän-elviksiä.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200805087623293_uu.shtml
Viikset miehen tekee!
Jami
14.05.2008 20:39:20

Kyllä pystön pitää osata esiintyä starana. Stagella pitää näkyä illan tähti.
Mutta esitys on esitys eikä siviilissä tarvitse esiintyä. Jos rooli jää päälle niin on ylitetty diivailun rajat. Jos oikeasti on erikoinen/taiteellinen/jajotainvielämuuta niin sitten on eikä raja ylity. Aitous on valttia siviilissä.

Mä oon opettanu bändikoulun nuorille että lavalla pitää olla sillä mielellä että "tämä on mun homma, tämä on hienoa". Anteeksi ei pyydellä eikä mitään selitellä. Pitää arvostaa yleisöään että on kunnossa ja hyvin valmistautunut. Itsevarmuus pitää näkyä ja kuulua.

Bändikisoissa valitsimme ja palkitsimme parhaan rokkikukon. Kyllä solistin tehtävä laulun lisäksi on vetää hyvä show. Se on näytelmä joka vaatii uskottavuutta. Lavalla on tehty kaikkea mahdollista joten on hyvin vaikea vetää överiksi.
Äläkää poikerooset ryöttäkö römpsää.
paice60
14.05.2008 21:34:14
Kyllä kun Jätkän Humpan vetää kukko meiningillä niin johan mummoilla pöksyt kostuu.Kertosäkeessä vedetään varmuuden vuoksi oktaania korkeemalta.
Vittu näitä hommia.
Tankero
14.05.2008 21:48:55
Vietin juuri 3,5 vuotta Rovaniemellä ja palasin vuoden alusta Helsinkiin. Vaikka olenkin lähtöisin muualta, on Helsinki ollut itselleni monipuolinen ja avoin ympäristö muusikon työhön.

Pohjoisessa ollaan muka niin leppoisia ja avarakatseisia, mutta Rovaniemeä pahempaa musiikillista sisäsiittolaa en ole vielä tavannut. Vei tovin aikaa, että porukkaan pääsi sisään ja silloinkin oli junantuoman leima otsassa. Pohjoisessa pitää elää lappi-hypetystä ja pyytää anteeksi etelä-suomalaisuuttaan... Kai se on heidän tapansa selvitä. Piirit on hemmetin pienet, eikä vertailukohtaa löydy Oulua lähempää. Sellaisessa ympäristössä on turvallista tuntea olevansa jotenkin spesiaali.

Aiheeseen... Diivailu menee yli siinä vaiheessa, kun eristyneeseen pitäjään alkaa syntyä "taiteilijoita", joita kukaan ei ole pudottamassa maan pinnalle:) Ja jälleen - Rovaniemi tarjoaa tähän oivan esimerkin.

Rovaniemelle on jämähtänyt muutama oman kylän wannaberokkari, jokunen "melkein tangofinalisti", ja sitten "vanhan liiton" äijiä, jotka elävät 60-70 -lukujen rockblues -taiteilijaelämää kämpät täynnä fenderin vintagekitaroita. Näiden tyyppien pääasiallinen tekeminen koostuu vähänkään menestyneempien pohjoisen kollegoiden myrkyttämisestä ja omilla mitättömillä saavutuksillaan leveilemisistä. Voisi todella sanoa, että tyhjät tynnyrit kolisee eniten. Ja sitä itseluottamuksen määrää, jolla "taidetta" tehdään... siinä olisi melkeen popin kuninkaallakin oppimista.

Mitä tulee diivailuun yleensä, niin tanssimusagenressä palaute on varsin rehellistä. Jos ei ole rahkeita "taiteiluun", niin onnistuu aika nopeasti saamaan pellen leiman. Tämä pätee yhtä sopivasti "bilebändi" -genreenkin.

Se, että on jyrkkiä ja toisinaan ei-niin hyviä mielipiteitä, ei tee kenestäkään vielä "diivaa". Jokainen etenee omalla tyylillään, eikä omien rajojen etsiminen ole väärin - ei edes silloin, kun etsii omaa "taiteiljauskottavuuttaan", kunhan vain vähitellen oppii huomaamaan, koska se vaikenemisen raja tulee vastaan. Mulle voi näissä mun hommissa kyllä tulla diivailemaan, mutta ei pidä odottamaan, että jaksaisin ottaa kovin vakavasti.

Voi olla Roihin jämähtäneitäkin, mutta kyllähän sieltä löytyy osaamistakin, kuten esim ne Talentissa olleet basisti ja rumparisti. Huimia veikkoja.
Ylejään Roistahan on lähtöisin iso liuta tosi kovia vetäjiä.

Offtopicci loppuun.
Vähän kummallinen tuo sun nickis. Kannattais ehkä vaihtaa.
Varmasti, vissiin.
paice60
14.05.2008 21:55:15
Voi olla Roihin jämähtäneitäkin, mutta kyllähän sieltä löytyy osaamistakin, kuten esim ne Talentissa olleet basisti ja rumparisti. Huimia veikkoja.
Ylejään Roistahan on lähtöisin iso liuta tosi kovia vetäjiä.

Offtopicci loppuun.
Vähän kummallinen tuo sun nickis. Kannattais ehkä vaihtaa.

Joo olen samaa mieltä. Todella erikoinen ja antaa outoja mielikuvia. Todellakin kannattaa vaihtaa ja ihan mihin tahansa muuhun.
Vittu näitä hommia.
isojussi
14.05.2008 22:43:19
Jamille plussaa - juuri noin se homma menee.
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
rintapek
15.05.2008 02:15:45

Mä oon opettanu bändikoulun nuorille että lavalla pitää olla sillä mielellä että "tämä on mun homma, tämä on hienoa". Anteeksi ei pyydellä eikä mitään selitellä. Pitää arvostaa yleisöään ...

Olet erittäin hyvin opettanut. Ota plussa, ole hyvä.
One kind of music only - the good kind
Lennu
15.05.2008 09:45:55

Joo olen samaa mieltä. Todella erikoinen ja antaa outoja mielikuvia. Todellakin kannattaa vaihtaa ja ihan mihin tahansa muuhun.

Mikä se oli? Ei jaksa kelaa niin paljo taakeppäi.
"Kauko Röyhkä, lol. Onko sillä oikeasti jotain biisejäkin vai koostuuko sen ura pelkistä Jyrkin ja Sessionsin haastatteluista jostain provinssin bäkkäriltä?" -MV
tarmo
15.05.2008 10:38:12 (muokattu 19.05.2008 19:26:39)
Liian lyhyt päivitys. Hä. Ja näin on osa avautumisen historiaa pyyhkäisty bittiavaruuteen.
tarmo
15.05.2008 10:41:36

Mistä teidät jätkät on revitty. Apua saa, kun sitä osaa hakea.
Tankero
15.05.2008 11:17:37
Mistä teidät jätkät on revitty. Apua saa, kun sitä osaa hakea.

HOHO Hyvä meininki.
Varmasti, vissiin.
tarmo
15.05.2008 11:31:46
Tais ampua vähän yli ja ohi. Eipä silti, mitäpä näitä editoimaan, jätetään tänne osaksi TM -palstan historiaa. Ehkä joku ulkopuolinen päättää antaa tälle palstalle laatupalkinnon tai EU-rahoitusta...
Ihan sama.
Sertzo S
15.05.2008 11:44:31
Olikos tää muuten se mimmi, joka meinas kuolla, kun jäi norsun alle?

Kyllä oli eli juuri Tuulikki Eloranta. Missähän nykyisin on hän?
Ukko
15.05.2008 17:08:16

Artisteista kunnioitan niitä joilla on jotain sanottavaa. Elviksellä ei ollut, Morrison ei pure alkuunkaan, Zeppelin oli hauska kun kuunteli nuorena siiderissä. Noilla vähän samaa vikaa että biisit esitetty samalla lailla, ei uskottavaa muuntautumiskykyä.
.

Vitsimiehiä näemmä.
Otetaas taas.
Tankero
15.05.2008 17:35:12
Vitsimiehiä näemmä.

Parraasta päästä. Huomioin tuon jo aiemmin.
Varmasti, vissiin.
Ukko
15.05.2008 19:39:33

Parraasta päästä. Huomioin tuon jo aiemmin.

Joo. Vaikka oletkin runpali, on sinulla joskus ajatuksen tynkää (ei silloin kun omaat eri mielipiteen kuin omani).
Otetaas taas.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)