Aihe: Säröpedaali joka korvaisi vahvistimen oman särön
1
matuska
13.05.2008 17:12:47
Haluaisin siis todella hyvän säröpedaalin, jonka pistäisin putkivahvistimen eteen. Miksikö? Koska usein hyvää puhdasta soundia ja hyvää säröä ei löydy samasta vahvistimesta. Onko siis järkeä ostaa hyvän puhtaan soundin omavaa yksikanavaista vahvistinta? Saanko irrallisesta pedaalista yhtähyvän särön kuin kunnon putkivahvistimesta. Tiedän vahvistimissa on eroja mutta, yleisesti saako 1000e vahvistimesta paremman särön kuin kalliista säröstä? Varmaan kunnon pedaalista saa paremman särön kotivolumeilla, mutta entäs bändin kanssa soitettuna? Olenko siis todella tyhmä jos pistän parisataa kunnon säröön?

No asiaan. Olen miettinyt erivaihtoehtoja kuten: Ibanez tube king (vanhempi malli) Visual soundin Jykyl & Hyde, Carl martin Plexitone, myös Radialin säröt ovat käyneet mielessä, jos niistä on järkeä maksaa paljon enemmän. Voit toki ehdottaa jotain muutakin.
Pluto
13.05.2008 17:16:50
Vaikeaa tai mahdotonta sanoa, saako erillisellä purkilla paremman särön kuin vahvistimesta. Se riippuu pedaalista, vahvistimesta ja siitä, miten "parempi" määritellään. Joidenkin mielestä ainoa oikea särö on se vahvistimen päätteen tuottama roso, toiset tykkäävät yhdistellä monia eri säröpurkkeja peräkkäin.

En kyllä täysin allekirjoita sitäkään, ettei samasta vahvistimesta VOI löytyä sekä hyvä puhdas- että särösoundi. Toisaalta omasta kokemuksestani voin sanoa, etteivät kaikki loistavan puhtaan soundin tuottavat vahvistimet pidä säröpedaaleista ollenkaan.
Dillon, you son of a bitch!
PuNkKi
13.05.2008 17:30:45
tähän täytyy taas kerran sanoa..

niinkuin joku viisas täällä kerran kommentoi:

mielummin hankkii semmoisen (1 kanavaisen) putkipelin jossa mahd. hyvät cleanit eli puhtaat.
ja sitten siihen kunnollinen säröpedaali eteen.. sittenpähän voi vaihdella soundia mielensä mukaan
eikä ole "sidoksissa" vahvistimen omaan säröön.. pedaaleita on niin paljon.. että niitä vaihtelemalla varmasti löytyy se omakin soundi.

itse olen tuon kanssa täysin samoilla linjoilla.
Se mikä ei tapa, sattuu aivan saatanasti.
Dirty Hero
13.05.2008 17:35:47 (muokattu 13.05.2008 17:38:45)
Mä oon löytäny omista kamoista parhaan särösoundin pistämällä vahvistimeen vain vähän gainia ja sitten boostannut säröpedaalilla. Taitaa olla aika yleinen tapa..

Mun tapauksessa kyseessä on halpisvehkeet (Bad Monkey ja Valveking) mutta toimii varmasti paremmissakin vehkeissä!

E: Tossa on tietysti se ongelma, että livetilanteessa voi olla vaikeampaa vaihtaa puhtaan ja särön välillä, jos säröä tulee myös vahvistimesta..
Jucciz
13.05.2008 17:38:47
En mä ainakaan Buddan kanssa tartte mitään säröpedaaleita välttämättä. Enkä kotona käytäkään. Ja silti siinä on myös hyvät cleanit.

Näkisin, että kun kiinnittää tarpeeksi rahaa vahvistimeen, kyllä sieltä löytyy samasta koneesta monenlaista käyttökelpoista soundia.
Wespa
13.05.2008 17:57:06 (muokattu 13.05.2008 18:30:02)
Tämä: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=236814

Edit. Hoho, se OCD ei kauaa vanhentunut Torilla vaikka ei edes mitenkään halpa suorastaan ollut.
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
LaXu
13.05.2008 18:28:09
En mä ainakaan Buddan kanssa tartte mitään säröpedaaleita välttämättä. Enkä kotona käytäkään. Ja silti siinä on myös hyvät cleanit.

Näkisin, että kun kiinnittää tarpeeksi rahaa vahvistimeen, kyllä sieltä löytyy samasta koneesta monenlaista käyttökelpoista soundia.

Samalla linjalla. Hyvät puhtaat ja säröt on löytyneet samasta vahvarista, itseasiassa kahdestakin.
Jucciz
13.05.2008 18:42:59
Tämä: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=236814

Edit. Hoho, se OCD ei kauaa vanhentunut Torilla vaikka ei edes mitenkään halpa suorastaan ollut.

Paljonko oli pyynti? En kerenny huomata. :)
Wespa
13.05.2008 18:45:24

180 muistaakseni. Tosin oli kuulemma vasta pakasta vedetty ja kokeiltu 5 minuuttia, että kai sen voi itselleen perustella. Joku ainakin niin näköjään teki. :D
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Jaqqi1991
13.05.2008 18:45:37 (muokattu 13.05.2008 18:45:52)

180€ taisi olla

E: Hidas
We may be humans, but we're still animals
duc
13.05.2008 20:19:07
180€ taisi olla

Höh, ja jenkeissä tuo on uutena alle satasen.
BaldieFarman
13.05.2008 23:08:31
Kyllä kannattaa kokeilla. Itse olen juuri keskellä vaihtoa yksikanavaiseen, hyvän cleanin omaavaan, nuppiin. Covereita kun soittelen, on erilaisia särö-soundeja oltava muutama. Ja pedaalien kanssa on aina helppo vaihtaa se yksi soundi pois joka ei miellytä:)

Yksi mitä voin tällaiseen tarkoitukseen suositella on ehdottomasti Bossin BD-2 (BluesDriver). Siinä on todella mahtava soundi. Ja se soi kivasti juuri sellaisenaan suoraan vahvarin cleaniin kanavaan puskettuna. Se ei edes ole kovin kallis... Taitaapi olla uutena n. 100€. Kokeileppa!
Om du vill ha köttbullar... Say YEAH!
Bookkeeper
13.05.2008 23:36:37
Mulla on käytössä tuommoinen systeemi, hyvin toimii. Mielestäni putkarista (tai putkari + od/preamp) irtoaa se "paras" särö, mutta käytännöllisyys on prioriteetti nunero yksi. Bossin SD-1 ja OD-3 säröttäjinä, Electro-Harmonix LPB-1 antamassa lisäboostia tarvittaessa.
"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp
StrongMan
13.05.2008 23:58:51
Jos ei säröllä oleva vahvari + boost ole sitä mitä on haussa, niin kokeile ihan Boss DS-1 Distortion-purkkia. Jos semmonen on mieleen että täysin puhtaan saat vahvarista, ja siihen rokkisärö purkista päälle, niin tuo toimii aivan mainiosti siinä tarkotuksessa. Itellä Mesa Mark III puhtaalla + Boss DS-1 tuottaa ihan kelvollisen rokki/hevisärön, kuten myös Mark III särökanava. Samainen purkki kulkee myös keikalla varalla.
Olen Suomen nopein, myös hitain kitaristi.
Bentley
14.05.2008 09:15:35

Säröosasto on laaja mutta mielenkiintonen aihe.

Itse olen käynyt laajan skaalan läpi säröpedaaleita ja pitänytkin ne koska niissä on niin paljon eroavaisuuksia. Mulle ollaan sanottu ja kehuttu että osta se ja tämä ja tuo ja olen toki niitä kokeillut ja huomannut miksi niitä on kehuttu. Mutta itseni tapauksessa en ole vielä löytänyt sopivaa säröä hevipuolelle vaikka MXR:n Dimebag särötinkin löytyy. Seuraavaksi menee testiin Seymour Duncanin Mayhem jolla hintaa tosin on yli 200 egee.

Mutta mitä sitten vahvistinpuolella.. riippuu tietenki paljon minkätyylistä musaa soittelet. Itse kun soittelen kaikenlaista popista über-tiluheviin niin skaala on aika laaja ja toistaiseksi olen pärjännyt Peaveyn Valvekingillä jossa clean puoli on tosi hyvä. Porukat kehuu myös sen säröosastoa joka vielä bad monkeylla boostattuna on vielä parempi. Itselleni tulee tosin oksettava olo jos sen kanssa pitäisi pelleillä.

Mutta musatyylistä riippuen, uskoisin että alle 1000 egellä pystyt soitteleen ihan mitä musiikkia tahansa ja minkälaisella säröosastolla, kiitos valvekingin. Sopiva purkki vain eteen käytön mukaan. Valvekingis on aika hyvät säädöt vielä vaikka sen oma eq onki aika käyttökelvoton.

Tsekkaa mun kamalista ni tiedät ettei se sopivan säröpedaalin etsiminen kovin helppoa ole kun en vielä ole sitä omaani löytänyt (hevipuolelle) :) Visual sound on taas omiaan pop/rock -puolelle vaikka jokku sitä kuulemma heviinki käyttäis..
For those who can't be without the music!
N33m0
14.05.2008 09:32:47

"Distortion always starts with the amp. Pedals just sit on top of the sound. They don't feel like a full part of it, just some fuzz on top."
- James Hetfield
jupu
14.05.2008 14:05:08
Minä olen päätynyt viritykseen jossa on peräkkäin Ibanezit TS-10 (särö lahes nollilla ja level samalle tasolle säädettynä kuin puhdas soundi), MS-10 (äänensävyt kokonaan auki, särö klo 12) ja vielä Session Man 10 (chorusta vain pikkasen). Näitä sitten poljeskelen mieleni mukaan.

Tämän voi lämäistä minkä tahansa trankku- tai putkivahvarin eteen. Joskus toimii paremmin ja joskus huonommin, mutta useimmiten tulos on hyvä. Elikkä suosittelen ibanezin 10-sarjaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)