Mä oon nyt siinä pisteessä, että pakko turvautua vähän m-netin guruihin. Mä soitan (tällä hetkellä) Les Paulia Fenderin Twin Reverbin läpi ja välissä on wahi, lievä kompura, pari od:ta ja kaikua. Tää yhdistelmä toimii kivasti, ruuvailemalla, mikkivaihdolla sekä puolituksilla oon leikannu tunkkuuden aika hyvin pois, ja yläpäätäkin löytyy soundista (enemmänkin kyllä voisi ja saisi löytyä). Erottelevuutta myös. Soundinäytettä löytyy meidän uudelta demolta, jotta ymmärrätte paremmin (kitaralle ei oo tehty mitään äänitysvaiheen jälkeen): www.myspace.com/mindlessthoughtsfinland Ongelma on siinä, että kaipaan soundiin lisää semmosta napakkuutta ja tiukkuutta, mikä ei taida olla ihan fenkuille, ainakaan twinille, luettava ominaisuus. Semmonen, mitä nyt esim marsusta saa. Äänessä ja vimmassa esim pistin mun saman pedaalipinon vaan sen jonkun 50 wattisen mikäliemarsun eteen ja soundi oli kyllä tiukka kuin mikä, siitä löytyy vähän videoäänitystä sivuilta. Toisaalta tykkään tuon Fenderin äänenväristä/tonesta, marsu on vähän kulutettu ja tavanomainen, vaikka mun od:t tekeekin oman mausteensa siihen. Eli marsuihin en haluisi heti olla vaihtamatta, ja ziljoonaan vahvistimeen ei ole varaa :) Asiaa olisi mukava lähestyä fenkkupuolelta, esim onko twinistä olemassa nuppi-kaappi versiota? Elementtivalinnalla voisi varmaan vaikuttaa tiukkuuteen ja vähän yläpäätäkin lisätä? Entäs putkien vaihtaminen? Tai sitten jokin fenkkumainen, mutta tiukempi vahvistin? Mikä? Mainittakoon vielä, että yhtäkään nuppi-kaappi yhdistelmää en ole ikinä omistanut, seuraava valinta voisi hyvinkin olla sellainen joka tapauksessa. En oo tässä viikon enkä edes kuukauden sisällä laittamassa tikkua ristiin uuden vahvistimen kanssa, kunhan alan kartoittelemaan vaihtoehtoja. Ja niin kitarana tulee toimimaan mun sama Les Paul vielä pitkään, vaikka puiltaan se ei ole mikään kirkas peli, niin sitä on muuten modailtu, ja suht kirkas se on nyt Les Pauliksi. Joskus rikkaana ostan vielä paremman yksilön. |
Dr. Muff 13.05.2008 11:53:12 (muokattu 13.05.2008 11:53:25) | |
---|
Kuulostaa siltä, että tarvitset Hiwatt:in. Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas |
PappaSF 13.05.2008 12:02:32 | |
---|
Hughes and Kettneriltä löytyy Switchblade 50 W tai 100 w kombo ja tuossa 100 w löytyy vielä nuppikin. Jos merkkiä vaihdat niin käypä tuo testaamassa vaikka Musa Fazulla tai mistä muualta tuon nyt löytää. Itellä on menossa putkivehkeen hankkiminen ja kattelen Mesa Boogie Express 5:25 ja tuota Switchbladen 50W komboa + sitten keinokuormaa myös. VOX AD50VT meinaan laittaa myyntiin (takkiinsa tuosta kyllä taas tulee mutta ei voi mitään). |
baba o riley 13.05.2008 12:07:05 | |
---|
Kuulostaa siltä, että tarvitset Hiwatt:in. siitä se lähtee :) |
Numb 13.05.2008 12:14:30 | |
---|
Minulla Barber Barb E.Q. -spedaali tyrkkäsi Orange Rockerin aika paksua soundia mukavasti tuonne Marshallin suuntaan, ilman että siitä kuitenkaan tuli varsinaisesti Marshallin kuuloinen. Marshallille tyypillistä purevuutta tuli lisää. Toisaalta, joittenkin mielestä tuo Barb E.Q. on ns. "onks tää päällä?" -pedaaleja :) Ei se ero minustakaan mikään jättimäinen ole, mutta kun hyvää soundia parantaa, niin liikkeet ovat aika pieniä. Notta jos jostakin testiin saat ja toimii, niin tulee ratkaisu pikkaisen Hiwatt:ia edullisemmaksi. Vaikka toki tarvitset Hiwatt:in. Kaikki tarvitsevat. Ne, jotka väittävät etteivät tarvitse, eivät vain tiedä sitä vielä. Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen ---
Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis |
Sicktoid 13.05.2008 12:26:09 | |
---|
Hughes and Kettneriltä löytyy Switchblade 50 W tai 100 w kombo ja tuossa 100 w löytyy vielä nuppikin. Pakko mainostaa, että itselläni keikkuu Switchblade nuppi tuolla torilla. Kannattaa tosin käydä testaamassa ja kuulostelemassa sopiiko se käyttötarkoituksiin. Taipuu mielestäni kaiken muun ohella myös ketjun aloittajan musiikkityyliin, muttei minulla erikoisemmin ole korvaa tuon genren kanssa. Liikaa ei ole tarpeeksi. |
VFK 13.05.2008 12:41:50 (muokattu 13.05.2008 12:43:56) | |
---|
Switchblade ei valitettavasti ole ratkaisu. Fenderiin tai mihin tahansa vähän parempaan putkivahvistimeen tottuneella Switchblade kuulostaa todella hengettömältä, soundi on eloton ja todella keinotekoisen kuuloinen. Se soundaa enemmän hybridivahvistimelta, kuin oikealta putkivahvistimelta. Soundi on yksiulotteinen ja laatikkomainen. Dynamiikkakaan ei ole kyseisen vahvistimen parhaita puolia. Vertasin tietystä syystä Switchbladea toiseen omaan nuppiini(tai oikeastaan eräs kaveri halusi verrata sitä)ja mm.tuon kaltaisia mietteitä siitä vertailusta syntyi. Fenderin ja Marshallin perustava ero on tietysti putket(ja se ja tämä ja tuo), Marshallin EL-34 ja Fenderin 6L6. EL-34 tuottaa agressiivisemman ja keskiäänivoittoisemman, napakamman soundin, 6L6:set taas voittavat yleensä aina puhtaissa ja omaavat suuremman botnen ja enemmän trebleä. 6L6 tuo sen Fendermäisen sparklen puhtaisiin. Itse valitsen aina EL-34:set ennen 6L6:sia, koska särösoundi on mulle puhtaita tärkeämpi. Marshallilta yksi hyvä vaihtoehto voisi olla Vintage Modern. Siinä on KT-66:set päätteessä ja sen soundi voisi olla hyvä kompromissi Marshallin ja Fenderin Twinin väliltä. Edit. Anteeksi Sicktoid, en huomannut että kauppaat sitä. Se on ihan käypä vahvistin hintaisekseen ja tiettyihin hommiin, mutta ei aloittajan tarpeisiin. So many assholes... So few bullets. |
rainmaker 13.05.2008 12:43:18 | |
---|
Vaikka et kitaraa olekaan vaihtamassa, mutta kokeileppas joskus soittaa vaikka stratolla sen twinin läpi. Voisin luvata, että tulee omalla tavallaan napakampaa soundia. "Vegetaristi syö kasveja. Humanisti ihmisiä." -Roman Schatz |
VFK 13.05.2008 12:44:32 | |
---|
Vaikka et kitaraa olekaan vaihtamassa, mutta kokeileppas joskus soittaa vaikka stratolla sen twinin läpi. Voisin luvata, että tulee omalla tavallaan napakampaa soundia. Ja ohutta:) So many assholes... So few bullets. |
rainmaker 13.05.2008 12:46:38 | |
---|
Ja ohutta:) Höpö höpö :D "Vegetaristi syö kasveja. Humanisti ihmisiä." -Roman Schatz |
baba o riley 13.05.2008 12:59:45 | |
---|
Ymmärrän että et haluaisi marsuihin olla heti vaihtamassa, itse soitin tosiaan fenderillä kymmenisen vuotta, kokeilin siinä matkalla jos jonkinmoista. Hiwattiin kyllä sit lopulta voiton fenderistä ja oli pakko siihen vaihtaa. Kokeile ihmeessä. Tosta twinistä kun ei taida nuppiversiota olla. Tosin aikoinaan moni soitti twinillä lisäkaapin kera, ja se on aikamoinen pakkaus. Siihen 412 alle vaan ja sittenhän tiedät taas enemmän. |
Sicktoid 13.05.2008 13:01:16 (muokattu 13.05.2008 13:08:36) | |
---|
Se soundaa enemmän hybridivahvistimelta, kuin oikealta putkivahvistimelta. Soundi on yksiulotteinen ja laatikkomainen. Riippuu vähän mistä roikkuu. En tiedä mikä se sellainen OIKEA putkivahvistin on. Eikös se ole sellainen minkä etusesta ja päätteestä löytyy jotain lasihilistimiä? Itse en ainakaan ole mitään hybridimäisyyttä huomannut. Vertasin tietystä syystä Switchbladea toiseen omaan nuppiini(tai oikeastaan eräs kaveri halusi verrata sitä)ja mm.tuon kaltaisia mietteitä siitä vertailusta syntyi. Mihis nuppiin vertasit? Edit. Anteeksi Sicktoid, en huomannut että kauppaat sitä. Se on ihan käypä vahvistin hintaisekseen ja tiettyihin hommiin, mutta ei aloittajan tarpeisiin. Ei kai siinä, makunsa kullakin. Minusta Switchbladen paras puoli on aina ollut että se tarjoilee kelposoundia oikeastaan osastolla kuin osastolla ja jättää liikkumavaraa reenikämpän kännijameja varten sopivasti. Jos hevibändin rytmisektio alkaakin tykitellä funkkivaihdetta silmään, niin menevät soundit siihenkin hommaan löytyvät kanavaa vaihtamalla. Ja sisäänrakennetut digitaaliefektit vähentävät ylimääräisten purtiloiden tarvetta efektilenkiissä. Mutta niin kuin sanoin: aloittajalle kattava testaus lienee paikallaan, ennen kuin harkitsee moista. Liikaa ei ole tarpeeksi. |
Numb 13.05.2008 13:05:28 | |
---|
Tosta twinistä kun ei taida nuppiversiota olla. Tosin aikoinaan moni soitti twinillä lisäkaapin kera, ja se on aikamoinen pakkaus. Siihen 412 alle vaan ja sittenhän tiedät taas enemmän. Mites Dual Showman -nuppi suhtautuisi? Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen ---
Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis |
Jäärä 13.05.2008 13:31:54 | |
---|
Vaikka et kitaraa olekaan vaihtamassa, mutta kokeileppas joskus soittaa vaikka stratolla sen twinin läpi. Voisin luvata, että tulee omalla tavallaan napakampaa soundia. Olisin ehdottanut samaa. Toi kuulostaa nyt aika nasaalilta, kuin Les Paulista olisi yritetty vääntää straton soundia, kuitenkaan sitä heleyttä saavuttamatta. Mun mielestä humpparien puolitukset ei useinkaan toimi kovinkaan hyvin, tulee vähän jotenkin ponneton soundi. Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä. |
duc 13.05.2008 13:32:16 | |
---|
Voxin AC30 vois toimia, hyvät puhtaat /pikkurosot ja miksei vähän isommatkin sais siitä. |
Joees 13.05.2008 13:43:20 | |
---|
Mitä pedaaleja sulla on siinä edessä? Fulltonen OCD voisi olla kova juttu ehkä jos ei vahvistimesta haluaisi luopua. Itsellä ei moista ole, mutta Jucciksen duunaamat clipit aiheesta ovat kyllä antaneet hyvän kuvan laitoksesta. Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks! |
Dr. Muff 13.05.2008 14:09:56 | |
---|
Fenderin ja Marshallin perustava ero on tietysti putket(ja se ja tämä ja tuo), Marshallin EL-34 ja Fenderin 6L6. EL-34 tuottaa agressiivisemman ja keskiäänivoittoisemman, napakamman soundin, 6L6:set taas voittavat yleensä aina puhtaissa ja omaavat suuremman botnen ja enemmän trebleä. 6L6 tuo sen Fendermäisen sparklen puhtaisiin. Itse valitsen aina EL-34:set ennen 6L6:sia, koska särösoundi on mulle puhtaita tärkeämpi. Olen kyllä vähän eri mieltä. Samaan kytkentään laitettuna mun kokemusten mukaan 6L6 on selvästi tummepi ja lisäksi myöhemmin säröytyvä. Erot marsnallien ja fenkkujen välille tulee kyllä suurelta osin myös kytkennästä, eikä elementtien merkitystä voi vähätellä. Twinin kajareilla soitettu marsu/hiwatt/orange kuulostaa vähintääkin mielenkiintoiselta, ellei jopa sopimattomalta. Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas |
McNulty 13.05.2008 14:24:25 | |
---|
Hughes & Kettner Puretone Head: http://www.hughes-and-kettner.com/products.php?mode=prod&id=4 Jotain "Fenkkua - hyvä clean" ja jotain "Marsua - EL:t päätteessä", mutta ei kuitenkaan kumpaakaan liikaa vaan on ihan oma juttunsa. Kovaääninen pikkunuppi, josta löytyy murinaa ja attackia tarvittaessa. Hinta jää alle 2000e. Kyseessä on siis H&K:n kallein vahvistinsarja eli Custom Class ja varmasti laadukas (ja hiton nätti) vahvistin. Löytyy myös combona ja takapaneelista löytyy 3-asentoinen keinokuormakytkin. Suosittelen (putki)lämmöllä! |
Alpertti 13.05.2008 14:44:38 | |
---|
|
PJS 13.05.2008 16:45:41 | |
---|
Jos napakkuutta haluat ja pidät vahvistimestasi niin periaatteessa voisit silti harkita kitaran vaihtoa esim. 72' custom telecasteriin, josta kehutaam sen kaulassa olevan humbuckerin takia saatavan muutakin kuin sitä tyypillistä tele-näkkäriä. Ja sitten sieltä lähtee toki se tuttu ja pureva telesaundi... Ite oon tommosta 72' customia kattellu straton kaveriks vähän sillä silmällä. Halataanko? |