Aihe: Nuppi + kaappi vai combo?
1 2 3 4
Joulupukkijormala
11.05.2008 12:07:08
Jep, eli kumpi kannattaa hommata, hyvät ja huonot puolet?
Ushimir fanclub.
Antti1
11.05.2008 12:22:08
Kannattaa hommata se, kumpi tarjoaa haluamasi ominaisuudet ja soundin sulle paremmassa hintaluokassa.

Combo on helppo kantaa, kun se menee yhdellä kertaa. Toisaalta taas se saattaa olla aika painava ja kahvat yleensä perseestä. Combon omalla elementillä myös monesti soundi jää hieman ohueksi, muttei aina kuitenkaan. Hieman nuppia kalliimpi, mutta nuppi tarvitsee myös sen kaapin kaverikseen. Hinta siis keikahtaa kuitenkin yleensä combon hyväksi ihan helpostikin.

Nuppi ja kaappi on helppoja kantaa, kun ne ei välttämättä yksistään paina niin paljon. Yleensä joutuu kuitenkin tekemään kaksi reissua, joten se siitä helppoudesta. Keskimäärin näillä on helpompi saada jyräkkää soundia. Hyvä nuppikin tosin menee hukkaan huonon kaapin kautta, joten aika kalliiksi tulee väistämättä.

Molemmat siis huonoja vaihtoehtoja. Valitse se, kumpi tuntuu vähemmän huonolta.
Tsekkaa studion etenemistarinaa osoitteesta: http://kellar.vuodatus.net/
Numb
11.05.2008 13:17:08

Minulla on ollut molempia. Nykyään on combo. Se vie vähemmän tilaa kotona, ja on helpompi kuskata henkilöautolla sinne missä sitä tareitsee. Ja olihan se halvempikin kuin täsmälleen samat laitokset nuppi + kaappi -versiona.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
sepisti
11.05.2008 13:58:30
Mulla on combo+kaappi:)
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Antti1
11.05.2008 14:19:03
Mulla on combo+kaappi:)

Entä jos onkin nuppi + combo kaappina?
sepisti
11.05.2008 14:52:22
Entä jos onkin nuppi + combo kaappina?

On mulla ollu joskus niinkin:) Velocity 120 -> toinen kanava 212 kaappi ja toinen 112 combon kajariin...
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Joulupukkijormala
11.05.2008 18:22:27
Mites sitten tuon nuppi + kaappi yhdistelmän kanssa kun thomannilta selailee niin nupeissa kakenmaailman wattimäärät ja muut, pitääkö niistä huolehtia että sopiiko käytännössä kaikki nupit kaikille kaapit? Ja jos on vähän pienempi budjetti niin mieluummin varmaan hyvä combo kuin huono nuppi + kaappi?
Ushimir fanclub.
Numb
11.05.2008 18:26:46

Mites sitten tuon nuppi + kaappi yhdistelmän kanssa kun thomannilta selailee niin nupeissa kakenmaailman wattimäärät ja muut, pitääkö niistä huolehtia että sopiiko käytännössä kaikki nupit kaikille kaapit? Ja jos on vähän pienempi budjetti niin mieluummin varmaan hyvä combo kuin huono nuppi + kaappi?

Kaapin täytyy kestää nupin teho, sen verran pitää huolehtia. Kaikki kaapit eivät suinkaan kestä kaikkia nuppeja.

Kyllä, mieluummin hyvä combo kuin huono nuppi + kaappi. Mutta sama pätee myös toisin päin, eli mieluummin hyvä nuppi... etc. Ja tosiaan combon kanssa pääsee halvemmalla kuin tarkallee sama setti nuppi + kaappina, jos sellaista on saatavilla. Itselläni on tuo Orange Rocker 30 Combo, jonka vahvistinosa on tismalleen sama kuin Rocker 30 Head. Siihen jos ostaisi alle Orangen 1x12 kaapin, niin hintaa olisi jo aika selmasti enemmän.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
Krister
11.05.2008 20:48:29 (muokattu 11.05.2008 20:49:11)

Jep, eli kumpi kannattaa hommata, hyvät ja huonot puolet?
Jows hankit bändisoittoa ajatellen, niin nuppi+kaappi on päivitettävämpi paketti. Tosin combo roudausystävällisempi kokonsa puolesta.

Jos olisin nyt hankkimassa uutta vahvaria bändikämpille, niin ottaisin sellaisen n.100w putkicombon josta löytyisi liitäntä ulkoiselle kaapille. Olisi laajennusvaraa tulevaisuuden varalle.
Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin
Joulupukkijormala
11.05.2008 21:19:12
Joo, eli aluks kotisoittoon tulee mutta bändi on jo "vireillä" mutta katotaan tuleeko mitään.

Mites noi käytetyt, mihin kannattaa kiinnittää huomiota, kannattaako ostaa käytettyä? Mikä on vikana yleensä käytetyissä uusiin verrattuna?
Ushimir fanclub.
Antti1
11.05.2008 21:32:13
Käytetyt on aika rok ja niitä kannattaa suosia mahdollisuuksien mukaan.

Mikä on vikana yleensä käytetyissä uusiin verrattuna?

Yleensä ei vikana mitään muuta, kuin takuun puuttuminen. Toisaalta taas viaton käytetty laatulaite kielii toimintavarmuudesta.

Kannattaa tarkistaa kaikki toiminnot läpi, eli testaat potikat, efektiloopit, kanavat, kaiut, soitat hiljaa ja soitat lujaa. Jos hommaat putkivahvaria, niin kato ja kysele myös vähän putkien kuntoa sekä ikää (hehkuuko ylipäätään ja jos kopautat hiljaksiin vaikka muovitikulla, niin tuleeko kajareista jytinää). Helpoiten selviää kyselemällä myyjältä vähän taustatietoja tuosta laitteesta ja sitten käy vielä testaamassa laitteen.
Joulupukkijormala
12.05.2008 18:32:33
Käytetyt on aika rok ja niitä kannattaa suosia mahdollisuuksien mukaan.

Yleensä ei vikana mitään muuta, kuin takuun puuttuminen. Toisaalta taas viaton käytetty laatulaite kielii toimintavarmuudesta.

Kannattaa tarkistaa kaikki toiminnot läpi, eli testaat potikat, efektiloopit, kanavat, kaiut, soitat hiljaa ja soitat lujaa. Jos hommaat putkivahvaria, niin kato ja kysele myös vähän putkien kuntoa sekä ikää (hehkuuko ylipäätään ja jos kopautat hiljaksiin vaikka muovitikulla, niin tuleeko kajareista jytinää). Helpoiten selviää kyselemällä myyjältä vähän taustatietoja tuosta laitteesta ja sitten käy vielä testaamassa laitteen.

Jeps, eli putkilaitetta ei ole tarkoitus hommata, niistä vähemmän ymmärrän ja ymmärtääkseni vaatii enemmän huoltoa ja muuta, sekä putket hajoilevat? Tosin voihan muissakin osat hajoilla mutta putkia sitä yleensä rikotaan.
Ushimir fanclub.
ravensoul
12.05.2008 23:29:34 (muokattu 12.05.2008 23:31:09)
Mä en oo ikinä oikein ymmärtäny tota 'combo on roudausystävällisempi' -juttua. Hitto, kevyempiähän ne on kantaa vahvistin ja combon kokoinen kaappi erikseen, joutuu vaan roudaamaan kaks reissua. Ja jos isompaa soundia haluaa, ni mieluummin mä kanniskelen 2x12" -kaappia kuin 2x12" -comboa, joka painaakin jo aika helvetisti. Toinen vahva pointti erillisissä on päivitettävyys, voi halutessaan vaihtaa toisen ja jättää toisen ennalleen.

Myös soundi on usein erilliskaapissa tukevampi, saa umpikaapin edut. Ja vielä eräs pointti, jota ei kovin usein näe mainittavan. Combon vahvistinosa on mekaanisen rasituksen suhteen lujemmilla, kaiuttimen tärinät näes välittyvät suoraan komponentteihin. Ei ole ollenkaan harvinaista että halvemmin tehdyissä comboissa esiintyy vanhimmiten kosketushäikkää sun muuta (kokemusta on, ärsyttäviä juttuja yrittää paikantaa).
ravensoul
13.05.2008 00:19:46 (muokattu 13.05.2008 00:22:47)
Vaan täytyy todeta, ettei ne yhdet muovinappulat ja vanerinpätkä välissä sitä tärinää ihan hirveästi vähennä. Sanoisin, että ongelma lepää lähinnä noissa halvemmissa laitteissa ja huonossa suunnittelussa/toteutuksessa. Kunnolla tehdyt laitteet kestävät melko varmasti keikkaelämän vaatimukset mukisematta.

Totta kyllä, laatuvehje on laatuvehje, mutta budjettiluokassa jos liikutaan ni.. Mutta mä kyllä väittäisin ton tärinähomman suhteen, että kyllä ne vaan vähentää. Kun vertaan entistä omaa Laneyn comboa (tässä just on sitä häikkää, eikä tartte paljoa arvailla mikä niitä on edesauttanu) ja kaverin Classic 30:stä nyk. settiini (Engl nuppi + 2x12") ni noi combot kyllä tärisee vähän helvetisti vrt. mitä tärinöitä tohon Englin nuppiin kohdistuu. Sekin kyllä vaikuttaa paljon, että kunnolla tehdyssä kaapissa on sen verran tukevampi rakenne ja enemmän massaa.

Mä en nyt kaikenkaikkiaankaan mollaisi ihan noin suorilta comboja. Mukana on kuitenkin iso nippu mukavia yllätyksiä, joskin epäilen suurimman osan olevan kovasti kysyjän budjetin ulkopuolella.

Juu, kyllä näin. Mä oon vaan itse nykysellään selvästi erillisten puoleen ku ne tuntuu mun filosofiaan soveltuvan joka osa-alueella paremmin.

Mitä taas tulee kysyjään, niin ei niitä putkivahvareita kannata putkien vaihtamisen ja asiasta ymmärtämättömyyden takia kavahtaa. Aika yksinkertaisia ja loogisia laitteita ne pääpiirteittäin kuitenkin ovat. Jopa itseasiassa trankkuja ja mallintavia huomattavasti helpompia huoltaa, jos ongelmia tulee.

Tää on kyllä totta. Eihän ne putkivehkeet mitään henkimaailman laitteita ole. Ja sisuskaluille voi itsekin pienen perehtymisen jälkeen tehdä jotain, toisin kuin digitaalivehkeissä.
Numb
13.05.2008 10:12:31

Jeps, eli putkilaitetta ei ole tarkoitus hommata, niistä vähemmän ymmärrän ja ymmärtääkseni vaatii enemmän huoltoa ja muuta, sekä putket hajoilevat? Tosin voihan muissakin osat hajoilla mutta putkia sitä yleensä rikotaan.

Putket ovat kuluvia osia, vähän niin kuin autossa iskarit tai jarrupalat. Ne kuluvat loppuun, ja voivat tosiaan mennä rikki. Eli huoltoa tarvitsevat enemmän kuin transistorilaitteet. Ja tietnkin ne putket myös jotakin maksavat.

Mutta: jos putkivahvistin menee varsinaisesti rikki, siis siten että kyse ei ole kuluvista osista, sen korjaaminen on yleensä helpompaa (ja siten halvempaa) kuin transistorilaitteen.

Ymmärtämistä putkivahvistimessa ei ole sen enempää kuin transistorissakaan. Minä en ymmärrä kumpiakaan. :)
sepisti
13.05.2008 15:15:40
Putket ovat kuluvia osia, vähän niin kuin autossa iskarit tai jarrupalat. Ne kuluvat loppuun, ja voivat tosiaan mennä rikki. Eli huoltoa tarvitsevat enemmän kuin transistorilaitteet. Ja tietnkin ne putket myös jotakin maksavat.

Vaikka putket jotain maksavatkin, ei sovi unohtaa sitä, miten helposti pystyy vahvistimen ominaissoundia muuttamaan pelkästään etusputkia vaihtamalla. Tällaista etua ei trankkuvahvareissa ole.

Tossa muutama viikko sitten mietin erään puoltoistasataa ekua maksavan od-pedaalin ostamista. Päädyin kuitenkin ensin vaihtamaan vähän etusputkia. Ja kuinka ollakkaan, soundi muuttui toivomaani suuntaan. Hintaa kertyi valtaisat 40 euroa.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Joulupukkijormala
13.05.2008 16:57:54
Kiitos taas infrmaatiosta, taas muutamaa asiaa viisaampi :)

Entäs tuo budjettikysymys, jos käytettävissä on esim. 250-300e ja vahvaria on hommaamassa, kannattaako kombo vai nuppi + kaappi ja trankku vai putki? Vai säästänkö lisää rahaa ja katselen uudestaan myöhemmin?
Ushimir fanclub.
Antti1
13.05.2008 17:04:19
kannattaako kombo vai nuppi + kaappi ja trankku vai putki?

Mun mielestä tässä kohtaa joku kiva transistorivehje, tai sitten vaikka Valvetronix tai Cube X-sarja mallintavista. Tech 21 tuotteet on koviksia, mutta hintaa on vähän turhan paljon sun budjettiin.

Vai säästänkö lisää rahaa ja katselen uudestaan myöhemmin?

Tää ois mun suositukseni, mutta toisaalta taas joutuisit säästämään aika kohtuuttoman paljon, jotta saisit jonkun mukavan vempaimen. En tiedä sun rahantulosta, mutta kysymyksenasetteluista päätellen ei ole pysyviä tuloja --> säästäminen kestää aika tovin.
Joulupukkijormala
13.05.2008 19:27:41
Noo, kesäks on muutama työpaikka ja muutamalle seuraavallekin kesälle myös sadan-parin tienisti melko varmasti. Sitten ensi keväänä alkaa tulla jonkun verran opintotukea yms. sekä satunnaiset tulot, eli ei kuitenkaan hirveästi, ottaen huomioon menotkin.

Mites nuo thomannin nuppi + kaappi kombot, onko mihinkään noista halvimmista tyyliin kolmensadan paketeista?
Ushimir fanclub.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)