Aihe: Kokemuksia kielivahvuuksista eri vireillä
1 2
CW_Jackson
12.03.2008 17:44:08

Ostinpa tuossa eilen Jacksoniin uuden kielisetin ja korjautin hiukan kovia kokeneen tallan ja nyt pelaa. Kielisarja on nyt 11-52 ja vire DGCFAB ja paukkuu suhteellisen mahtipontisesti säröllä soittaessa, vanhat kielet oli paljo ohuemmat ja sen huomaa nyt sormissa ja ranteessa kipuna :D Mutta asian ytimeen menen eli millaisia kokemuksia muilla on? millä soi parhaiten ja millaisia vireitä itse kukin käyttää? muita kuin perus EADGHE virettä.
Kyllä hyvä hevi on parasta
oiva tumpeloinen
12.03.2008 17:47:16 (muokattu 12.03.2008 17:50:43)
Tuolla soittopuolella puhutaan juuri C-droppiin sopivasta setistä. Matkalla on myös käyty hiukan sivuraiteilla matikkametallista Petruccin jazz-soittoon.

Mut mun mielipide on vieläkin, ettei tällaiseen aiheeseen ole sopivaa vastausta. Eri kitarat tuntuu erilaisilta saman paksuisilla kieliseteillä, ja kielien sopiva jäykkyys vaihtelee ihan naamakertoimen mukaan.

E: sehän olikin sopivasti tämä palsta. =)
Valdemart
12.03.2008 19:13:37

Kahessa kepissä .10 setin kielet. Toisessa ajoittain sellaset full-nickel kielet 60-luvun soundin takia. Kolmannessa lyhytskaalaisessa kepissä .11.
You Can't Put Your Arms Around a Memory
Mazah
12.03.2008 19:43:46

Mulla on nykyään seiskakielisessä E-vireessä 10-46+60. Sitä ennen oli 11-52+70, välillä E-, välillä D-vireessä (matalin kieli A). Mun soittotapaan E-vireessä toimii tuo 10-setti hyvin, mutta hyvältä tuntui tuo 11-settikin.
Toisessa 6-kielisessä joka on es-vireessä on 11-52 setti, toimii oikein hienosti. Kolmannessa kepissä, joka seikkailee D:n ja drop H:n välillä on custom kielisetti jonka vahvuudet on: 12-16-20-dy32-dy42-dy60.

Mitä noihin mataliin kieliin tulee, lähinnä siihen, että toimiiko 60- vai 70-paksuinen H-kielenä mielestäni paremmin on melko vaihtelevaa. 70 on vireeltään vakaampi ja soundaa terävämmältä. 60 taas toimii pinch-harmonic-Wylde-vingautuksien kanssa paremmin, kielen löysyys saa H:n kuulostamaan todella matalalta ja pidän siitä siksi.
www.myspace.com/themetalmonk www.myspace.com/avenie www.crimsonlotus.org http://www.farmakonband.com/media/ReconditeFinal.mp3
-J.-
12.03.2008 20:47:48
Yhä soittelen C-Dropista 10-setillä.
C'est moi....
Makkari
12.03.2008 23:28:53 (muokattu 12.03.2008 23:29:48)
Ostinpa tuossa eilen Jacksoniin uuden kielisetin ja korjautin hiukan kovia kokeneen tallan ja nyt pelaa. Kielisarja on nyt 11-52 ja vire DGCFAB ja paukkuu suhteellisen mahtipontisesti säröllä soittaessa, vanhat kielet oli paljo ohuemmat ja sen huomaa nyt sormissa ja ranteessa kipuna :D Mutta asian ytimeen menen eli millaisia kokemuksia muilla on? millä soi parhaiten ja millaisia vireitä itse kukin käyttää? muita kuin perus EADGHE virettä.

Mä oon käyttäny DGCFAD-vireessä 0.11-settiä. Itse asiassa on niin makee vire, että oon viime aikoina pitänyt sitä standardina ja pannut capon kakkosnauhalle, kun oon soittanut E-vireessä. Silloin tosin on bendailu vähän raskasta. Haluaisin toisen kitaran, vois pitää toista toisessa ja toista toisessa vireessä... :)
Josid
12.03.2008 23:36:10 (muokattu 13.03.2008 01:14:52)
Stratossa on Elixirin Nanoweb medium-setti, .11 - .49 E-vireessä. Sopivan jämäkkä tatsi, voi kurittaa tuota luuttua vähän reilummallakin kädellä. Välillä kitarassa kiinni .12-.54-setti puoli sävelaskelta matalampaa virettä varten.
Magic mushrooms
-J.-
14.03.2008 15:49:47
Mä oon käyttäny DGCFAD-vireessä 0.11-settiä. Itse asiassa on niin makee vire, että oon viime aikoina pitänyt sitä standardina ja pannut capon kakkosnauhalle, kun oon soittanut E-vireessä. Silloin tosin on bendailu vähän raskasta. Haluaisin toisen kitaran, vois pitää toista toisessa ja toista toisessa vireessä... :)

osta multa pois.
C'est moi....
Tohtori Tonus
14.03.2008 17:52:19 (muokattu 14.03.2008 17:56:26)
Explorerissa oli ostettaessa 10-46-setti Eb:ssä, mutta nyt samassa vireessä Elixirin light/heavy-setti (10-52). Se ohuempi setti tuntui yksinkertaisesti liian löysältä, ja light/heavy toikin kaivattua jämäkkyyttä matalemmille kielille -> plektra ei takeltele niihin enää niin paljon. Tekniikan puutetta kompensoidaan voimalla, ja voimankäyttöä paksummilla kielillä :p Lisäksi tuo 52-kieli ei muutu ihan makarooniksi, jos välillä haluaa syystä tai toisesta dropata hetkellisesti C#:ään.

Olen miettinyt, että pitäisköhän ostaa ensi kerralla ihan suosiolla ihan tavan heavy-setti (12-52 vai mikä se oli), mutta eipä sillä liene suurta eroa, sillä noita korkeampia kieliä tulee niin vähän soiteltua muutenkin. "Sooloilu, hoitakoon joku muu sen" vai miten se oli. Sointurallatteluun nuo ohuemmatkin passaavat nääs ihan hyvin.

E: Siis soittelen suurimmaksi osaksi lähinnä kolmelle matalimmalle kielelle sijoittuvaa räs/deth/bläk-runttaa ja -sahausta. Sooloja en osaa, eikä ole suurempaa kiinnostusta niiden harjoitteluun ja tiluttelulla pätemiseen muutenkaan.
Swan
14.03.2008 17:57:48
Olen miettinyt, että pitäisköhän ostaa ensi kerralla ihan suosiolla ihan tavan heavy-setti (12-52 vai mikä se oli), mutta eipä sillä liene suurta eroa, sillä noita korkeampia kieliä tulee niin vähän soiteltua muutenkin. "Sooloilu, hoitakoon joku muu sen" vai miten se oli. Sointurallatteluun nuo ohuemmatkin passaavat nääs ihan hyvin.

Tuossa setissä on punottu G, joten jos se on karkote, niin kannattaa melkein tsekata Elixirin baritonisetti, eli 12-68 punomattomalla G:llä. Ite ostin noita muutaman setin kokeillakseni Flying V:ssä D-vireessä.
Once Lady Yuna fixes her hair, we leave.
Disney-huone avattu!
>-)))> #26
S.M.A.K.
Tohtori Tonus
14.03.2008 18:22:21
Tuossa setissä on punottu G, joten jos se on karkote, niin kannattaa melkein tsekata Elixirin baritonisetti, eli 12-68 punomattomalla G:llä. Ite ostin noita muutaman setin kokeillakseni Flying V:ssä D-vireessä.

Hmm. Yksi kaveri sanoi, että punotulla G:llä olisi vammaisempi bendailla, mutta se ei yksistään ole mikään erityinen karkoite vielä. 68 vaikuttaa melkoiselta vaijerilta jo, en tiedä onko ihan sellaiselle kuitenkaan tarvetta. Mutta mutta, eipä mulla ole ensi käden kokemuksia noin paksusta kielestä saatika punotusta G:stä, joten tiedä häntä. Kait sitä pitäisi ihan vaan vaihtelun ja vittuilun vuoksi testailla eri settejä, vaikka sitä rahaa palaakin sitten enemmän.
Swan
14.03.2008 18:34:43
Hmm. Yksi kaveri sanoi, että punotulla G:llä olisi vammaisempi bendailla, mutta se ei yksistään ole mikään erityinen karkoite vielä. 68 vaikuttaa melkoiselta vaijerilta jo, en tiedä onko ihan sellaiselle kuitenkaan tarvetta. Mutta mutta, eipä mulla ole ensi käden kokemuksia noin paksusta kielestä saatika punotusta G:stä, joten tiedä häntä. Kait sitä pitäisi ihan vaan vaihtelun ja vittuilun vuoksi testailla eri settejä, vaikka sitä rahaa palaakin sitten enemmän.

On se vammaisempi joo, ja akustisellahan se on helppo testata. 68 saattaa Eb-vireessä olla aika jytky kyllä, mutta ajattelinkin D:hen pamauttaa. Saa nähdä, onko yhtä jämpti kuin 11-setti normivireessä.
Once Lady Yuna fixes her hair, we leave.
Disney-huone avattu!
>-)))> #26
S.M.A.K.
Väinämöinen
14.03.2008 20:08:32
Mutta asian ytimeen menen eli millaisia kokemuksia muilla on? millä soi parhaiten ja millaisia vireitä itse kukin käyttää? muita kuin perus EADGHE virettä.

Minulla on kolme kitaraa. Niistä Strato on D-vireessä, kielisetti on yleensä 10-52. Olen tyytyväinen siihen siksi, että tatsi on silloin sopivan löysä; ei liian spagettinen, mutta ei liian jäykkäkään. Lisäksi tuon 52:n uskaltaa dropata C:henkin aina välillä.

Pääkitarani, ESP-LTDGL600FB:n vire on nykyään GCGCGC. Aiemmin se oli ollut GCGCFA, mutta totesin, että avoimella vireellä pystyy soittamaan paremmin toisaalta droppiin sekä ei-droppiin tarkoitetut jutut - kuten tietysti avoimen vireen omatkin. Tässä on 27" skaala, kielisetti on 14-68 (http://www.thomann.de/gr/daddario_exl157.htm). Yläkielet ovat aika napakat, kun taas alin G voisi olla vielä paksumpikin, mutta erittäin soitettava, yhtä kaikki. GCGCFA-vireessä tuo setti on varsin sopiva, joskin se ala-G voisi olla vielä paksumpi.

Harrikka (Harley Benton HBR7-450FR) on sitten vireessä GCGCFAD, samalla kielisetillä + .11 Pyramidin irtokieli D:ksi. Tässäkin aika lailla sama kuin LTD:ssä, tuo G voisi olla paksumpikin, mutta päädyin tuohon kielisettiin siksi, että niitä saa helposti ja inhimilliseen hintaan kaupan hyllyltä. A-vireessä näiden kielten tatsi on tässä oikein passeli.

Sointia voisin kommentoida niin, että kitara soi minusta sitä kitaramaisemmin, mitä ohuempi kieli on. Tosin minusta paksujen kielten pitääkin kuulostaa sopivasti bassolta. Tuosta avoimesta vireestä soitellessa olen mieltynyt itse asiassa yläkielillä soitettaviin C-G-C -barreihin, kun en muista vireistä ole soittanut sointuja ohuilla kielillä.

ja vire DGCFAB

Tämä kuulosti mielenkiintoiselta. Minkälaisiin juttuihin käytät tuota ylä-B:tä?
"Support music, not rumors." - Chuck Schuldiner Caught In The Between
JK1
18.03.2008 12:10:44 (muokattu 18.03.2008 12:11:23)
Mulla on Rotosoundin 10 13 17 30w 42w 52w setti eli blues, mihin olen hommannut 54 irtokielen. Suhteellisen hyvä kompromissi, kun tarkoituksena on saada samalla kitaralla Drop-C.stä perus E:hen soitettua sujuvasti.

54 yläkieli on mielestäni hyvä kompromissi, vaikkakin alkaa E:ssä olemaan jo aika napakka. Nuo 30 ja 42 saisivat kyllä olla hieman ohuempia, kun ei bendailu tahdo oikein onnistua, varsinkaan tuolla 42:lla, sen ollessa A:ssa. Ihanne olisi 28 ja 38 mutta en ole sellaista settiä löytänyt mistään, missä olisi 10 13 17 28 38 ja etsitty on!

Skull Stringseistä olen testannut sekä Drop-D, että Drop-C sarjan, mutta kumpikaan ei oikein toiminut niin laajalla skaalalla kuin olisin halunnut.

Olisiko kellään heittää hyvää vinkkiä?
superterrorizer
18.03.2008 15:45:35
Vinkkinä edelliselle kirjoittajalle: DR Stringsiltä löytyy Tite Fit-sarjasta medium heavy- setti (MH-10), jossa on kielet 10, 13, 17, 28, 38 ja 50. Toki tuo ala-E vaatii sen 54-irtokielen, mutta ainakin muut on kohdallaan.
JK1
18.03.2008 17:24:46
Vinkkinä edelliselle kirjoittajalle: DR Stringsiltä löytyy Tite Fit-sarjasta medium heavy- setti (MH-10), jossa on kielet 10, 13, 17, 28, 38 ja 50. Toki tuo ala-E vaatii sen 54-irtokielen, mutta ainakin muut on kohdallaan.

Suurkiitokset! Olen oikeasti siis nähnyt vaivaa sopivan setin löytämiseen ja tuosta saattaisi olla todellakin apua! Irtokielen joutuisin joka tapauksessa ilmeisesti hommaamaan... MUTTA sitten, kun olen kovan luokan kitarasankari ja nimelläni alkaa ilmestyä signature-tuotteita, ensimmäisenä tulee 10 13 17 28 38 54 kielisetti!
Booligan
12.05.2008 14:16:02

itsellä ei enää paluuta 9 setistä muihin ole. PGM:ssä on käytössä 9-42 setti ja RG:ssä 9-46 setti(tämä kitara on joskus drop D:ssä).
nuotteja säästämättä
M!Xu
12.05.2008 14:56:30 (muokattu 12.05.2008 14:58:03)

Mulla on 11-56 normivireessä, eli E:ssä. Sopii mulle just hyvin. Mukavan tiukka pikata noita kieliä ja tuntuu tarpeeks jäykältä bendata. Jos on liian ohuet kielet, niin kaikki vibraatot ja venytykset tahtoo mennä ihan ylitse ja kuulostaa hallitsemattomilta. Tosin täppäyksissä meinaa näin paksulla setillä olla tapping-sormi (keskari) aika ruvella, mutta ei se ole kuin reenikysymys.

Saundista tykkään, ja voi hyvin laskea Drop-D:hen, ekä tunnu vielä juuri missään. Olen löytänyt hyvän optimipaksuuden. Ilmeisesti keskivertoon verrattuna aika paksut kielet, mitä nyt olen tätä ketjua lueskellut. Kahden millin plekullakin soittelen. Ei taivu eikä huoju.

Kyllä kitaraa soitettaessa täytyy tuntua siltä, että soitetaan kitaraa eikä nyplätä pitsiä.
Take the Kama Sutra. How many people died from the Kama Sutra as opposed to the bible. Who wins? -Frank Zappa
Numb
12.05.2008 15:02:27

Mulla on 11-56 normivireessä, eli E:ssä.

Kyllä kitaraa soitettaessa täytyy tuntua siltä, että soitetaan kitaraa eikä nyplätä pitsiä.

Jesh. 11-54 täällä.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)