Aihe: Diivailun rajat?
1 2 3 4 5
Lennu
11.05.2008 10:49:04

Joo, ei helsinkiä moni 'maanläheinen' kyllä ymmärrä. Mutta ymmärtäähän sen, iso ja pelottava kaupunki, paljon ihmisiä. Ei pääse paljoa pellon laitaan ilman paitaa viilettämään.

Onneksi ei sentään asu siellä..
"Tämä on arvokasta. Ja tämä on sävelletty niin ammattitaidolla ja pieteetillä, että jokainen musiikillinen idea on raikas ja tuore, kuin puhkeamaisillaan oleva finni sisäreidessä." -Jazzmies
Pylkkänen
11.05.2008 11:46:54
Vakavissani sanon, että missään ei ole ollut niin vittumaista olla keikoilla olosuhteineen kuin Helsingissä ja etenkin sen ravintoloissa. Paskimmat muistot juuri 70-luvulta.
Mun puolesta raitiovaunujen kaupunki saa olla nykyisinkin rauhassa ja sinne menen tai minut viedään vain pakolla.

70-luvulla en itse ollut vielä edes margariinipurkissa, mutta täytyypä yhtyä sen verran tuohon mielipiteeseesi, että 2000 -luvulllakin tätä vittumaisuutta on havaittavissa. Toinen on Seinäjoki.
Viikset miehen tekee!
Sertzo S
11.05.2008 13:09:06
70-luvulla en itse ollut vielä edes margariinipurkissa, mutta täytyypä yhtyä sen verran tuohon mielipiteeseesi, että 2000 -luvulllakin tätä vittumaisuutta on havaittavissa. Toinen on Seinäjoki.

Hesa on ylivoimainen ykkönen, muista ei niinkään ole traumoja jäänyt.
tarmo
11.05.2008 13:32:35
Vietin juuri 3,5 vuotta Rovaniemellä ja palasin vuoden alusta Helsinkiin. Vaikka olenkin lähtöisin muualta, on Helsinki ollut itselleni monipuolinen ja avoin ympäristö muusikon työhön.

Pohjoisessa ollaan muka niin leppoisia ja avarakatseisia, mutta Rovaniemeä pahempaa musiikillista sisäsiittolaa en ole vielä tavannut. Vei tovin aikaa, että porukkaan pääsi sisään ja silloinkin oli junantuoman leima otsassa. Pohjoisessa pitää elää lappi-hypetystä ja pyytää anteeksi etelä-suomalaisuuttaan... Kai se on heidän tapansa selvitä. Piirit on hemmetin pienet, eikä vertailukohtaa löydy Oulua lähempää. Sellaisessa ympäristössä on turvallista tuntea olevansa jotenkin spesiaali.

Aiheeseen... Diivailu menee yli siinä vaiheessa, kun eristyneeseen pitäjään alkaa syntyä "taiteilijoita", joita kukaan ei ole pudottamassa maan pinnalle:) Ja jälleen - Rovaniemi tarjoaa tähän oivan esimerkin.

Rovaniemelle on jämähtänyt muutama oman kylän wannaberokkari, jokunen "melkein tangofinalisti", ja sitten "vanhan liiton" äijiä, jotka elävät 60-70 -lukujen rockblues -taiteilijaelämää kämpät täynnä fenderin vintagekitaroita. Näiden tyyppien pääasiallinen tekeminen koostuu vähänkään menestyneempien pohjoisen kollegoiden myrkyttämisestä ja omilla mitättömillä saavutuksillaan leveilemisistä. Voisi todella sanoa, että tyhjät tynnyrit kolisee eniten. Ja sitä itseluottamuksen määrää, jolla "taidetta" tehdään... siinä olisi melkeen popin kuninkaallakin oppimista.

Mitä tulee diivailuun yleensä, niin tanssimusagenressä palaute on varsin rehellistä. Jos ei ole rahkeita "taiteiluun", niin onnistuu aika nopeasti saamaan pellen leiman. Tämä pätee yhtä sopivasti "bilebändi" -genreenkin.

Se, että on jyrkkiä ja toisinaan ei-niin hyviä mielipiteitä, ei tee kenestäkään vielä "diivaa". Jokainen etenee omalla tyylillään, eikä omien rajojen etsiminen ole väärin - ei edes silloin, kun etsii omaa "taiteiljauskottavuuttaan", kunhan vain vähitellen oppii huomaamaan, koska se vaikenemisen raja tulee vastaan. Mulle voi näissä mun hommissa kyllä tulla diivailemaan, mutta ei pidä odottamaan, että jaksaisin ottaa kovin vakavasti.
Groovelover
11.05.2008 13:47:07
Luin aamun Hesarista kantaaottavan mielipiteen:

Helsinkiläiset, te olette ainostaan leuhkoja

Luin saman aamun hesarista ja ihmettelen vaan miksi HS on tuon ihan paperilehteen painanut, tuon tasoiset typeryydet ja yleistykset ansaitsisivat julkaisua korkeintaan Suoli24-foorumeilla. Joku rovaniemeläinen on eksynyt stadiin ja tuntenut itsensä ahdistuneeksi, voi voi. Mutta asiallisemmin, kovin vieraan kuvan oli tuo ihminen stadista maalaillut, en kyllä tunnistanut vaikka itse olen 4. polven stadilainen ja elämän ekat 35 vuotta siellä elänyt.
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976
Martso
11.05.2008 14:05:25

Vitun toope, se on Stadi!!
okabass
11.05.2008 14:21:55 (muokattu 11.05.2008 14:26:55)

MOI

Eikö Lahden merisatamaa kutsutakkaan Hesan Tsadiksi?
isojussi
11.05.2008 15:26:03
...mutta Rovaniemeä pahempaa musiikillista sisäsiittolaa en ole vielä tavannut....

Et oo sitten Valkeekoskissa käyny?
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
isojussi
11.05.2008 15:27:02

Ookkonää kuullunna Innasen "Helsinkiläisen laulun"?
Sertzo S
11.05.2008 15:30:44 (muokattu 11.05.2008 15:33:24)

Olokoon olokoon, ko nääki oot lapinpoika juurta jaksain, senki törryyttäjä!

Etitti: entisestä saksoseinäesasta oli juttuva Seura-lehesä.
Martso
11.05.2008 15:42:09
Ookkonää kuullunna Innasen "Helsinkiläisen laulun"?

Sertso ymmärsi satiirin, sinä et. Pai pai! :)
isojussi
11.05.2008 16:47:08 (muokattu 11.05.2008 16:47:39)
Sertso ymmärsi satiirin, sinä et. Pai pai! :)

HOHO - GOTCHA!
arppah8
11.05.2008 18:18:41 (muokattu 11.05.2008 18:23:40)

Vietin juuri 3,5 vuotta Rovaniemellä ja palasin vuoden alusta Helsinkiin. Vaikka olenkin lähtöisin muualta, on Helsinki ollut itselleni monipuolinen ja avoin ympäristö muusikon työhön.

Pohjoisessa ollaan muka niin leppoisia ja avarakatseisia, mutta Rovaniemeä pahempaa musiikillista sisäsiittolaa en ole vielä tavannut. Vei tovin aikaa, että porukkaan pääsi sisään ja silloinkin oli junantuoman leima otsassa. Pohjoisessa pitää elää lappi-hypetystä ja pyytää anteeksi etelä-suomalaisuuttaan... Kai se on heidän tapansa selvitä. Piirit on hemmetin pienet, eikä vertailukohtaa löydy Oulua lähempää. Sellaisessa ympäristössä on turvallista tuntea olevansa jotenkin spesiaali.

Aiheeseen... Diivailu menee yli siinä vaiheessa, kun eristyneeseen pitäjään alkaa syntyä "taiteilijoita", joita kukaan ei ole pudottamassa maan pinnalle:) Ja jälleen - Rovaniemi tarjoaa tähän oivan esimerkin.

Rovaniemelle on jämähtänyt muutama oman kylän wannaberokkari, jokunen "melkein tangofinalisti", ja sitten "vanhan liiton" äijiä, jotka elävät 60-70 -lukujen rockblues -taiteilijaelämää kämpät täynnä fenderin vintagekitaroita. Näiden tyyppien pääasiallinen tekeminen koostuu vähänkään menestyneempien pohjoisen kollegoiden myrkyttämisestä ja omilla mitättömillä saavutuksillaan leveilemisistä. Voisi todella sanoa, että tyhjät tynnyrit kolisee eniten. Ja sitä itseluottamuksen määrää, jolla "taidetta" tehdään... siinä olisi melkeen popin kuninkaallakin oppimista.

Jaa. Itse olen asunut Rovaniemellä kuutisen vuotta enkä ole moista huomannut. Tai no, joka kylässähän noita "olemattomilla saavutuksilla leveilijöitä" on, kotopuolessa Laihiallakin oli muutama vaikka pieni paikkakunta olikin. Piirit ovat kyllä pienet Rollossa, juu. Mukavaa porukkaa noi paikalliset "vanhan liiton äijätkin" silti ovat, vaikka jokunen varsin vahvat mielipiteet omaakin. Kyllä niille silti voi vastaankin sanoa eivätkä ota nokkiinsa. Omasta asenteestahan on pitkälti kiinni toi ihmisten kanssa pärjääminen.

Tohon yleisönosastokirjoitukseen: mäkään en kovin mielelläni muuttaisi pääkaupunkiseudulle, en tunne oloani siellä hirveen kotoisaksi. Taidan olla liian pieni Helsinkiin=) En mä silti siellä käydessäni ole saanut paikallisista kuvaa leuhkoina tahi muutenkaan epämiellyttävinä ihmisinä. Mukavaa sakkia on tullut vastaan.
God's away on business
baron
11.05.2008 18:41:20

Ai, mä keikkailen pääasiassa Itä-Helsingissä, joskus uskaltaudun keskustaan. Onks jossain muka parempia keikkoja?
tarmo
11.05.2008 18:55:18
Jaa. Itse olen asunut Rovaniemellä kuutisen vuotta enkä ole moista huomannut. Tai no, joka kylässähän noita "olemattomilla saavutuksilla leveilijöitä" on, kotopuolessa Laihiallakin oli muutama vaikka pieni paikkakunta olikin. Piirit ovat kyllä pienet Rollossa, juu. Mukavaa porukkaa noi paikalliset "vanhan liiton äijätkin" silti ovat, vaikka jokunen varsin vahvat mielipiteet omaakin. Kyllä niille silti voi vastaankin sanoa eivätkä ota nokkiinsa. Omasta asenteestahan on pitkälti kiinni toi ihmisten kanssa pärjääminen.

Tohon yleisönosastokirjoitukseen: mäkään en kovin mielelläni muuttaisi pääkaupunkiseudulle, en tunne oloani siellä hirveen kotoisaksi. Taidan olla liian pieni Helsinkiin=) En mä silti siellä käydessäni ole saanut paikallisista kuvaa leuhkoina tahi muutenkaan epämiellyttävinä ihmisinä. Mukavaa sakkia on tullut vastaan.

Mukava paikka, paljon mukavia ihmisiä, mutta ulkopaikkakuntalaiselle muusikolle varsin erikoinen paikka... pidetään työ ja kaupunki erossa toisistaan.

En lähdekään siitä, etteikö rollossa olisi mitään hyvää tarjolla. Siellä on toki loistavia tyyppejä ja muusikoita, joita ei tarvitse erikseen alkaa nimeltä luetteloimaan. Näihin kun tutustui, eivät pikkupiirit enää ahdistaneet. Kuitenkin Rovaniemi alueena on harvinaisen otollinen kasvupaikka pikkudiivoille, joita ei itsekritiikki turhia kiristä...

Rovaniemi ja pohjoinen muutenkin on mainiota aluetta, mutta ammattimuusikoille siellä ei ole kovin monipuolisesti tarjontaa. Itse olen käynyt läpi paikallisen ohjelmamyynnin tyhjänpuhumiset, työskennellyt teatterimuusikkona, opettanut jne., eli kokeiltu on. Hassua, että parhaat duunit tuntui saavan sillä, että oli joskus säestänyt Kai Hyttistä, ei millään soittokokeilla/näytöillä... Kertonee paikkakunnan toimintatavoista muusikon töitä jaettaessa.

Mutta kaupungissa kaupungin tavalla ja kyllähän se paljon omasta asenteesta on kiinni. Tietyt omakohtaisesti opitut tosiasiat eivät kuitenkaan miksikään muutu - tykkäsipä kaupungista kuinka paljon tahansa...
arppah8
11.05.2008 19:30:25 (muokattu 11.05.2008 21:15:13)

Mukava paikka, paljon mukavia ihmisiä, mutta ulkopaikkakuntalaiselle muusikolle varsin erikoinen paikka... pidetään työ ja kaupunki erossa toisistaan.

En lähdekään siitä, etteikö rollossa olisi mitään hyvää tarjolla. Siellä on toki loistavia tyyppejä ja muusikoita, joita ei tarvitse erikseen alkaa nimeltä luetteloimaan. Näihin kun tutustui, eivät pikkupiirit enää ahdistaneet. Kuitenkin Rovaniemi alueena on harvinaisen otollinen kasvupaikka pikkudiivoille, joita ei itsekritiikki turhia kiristä...

Rovaniemi ja pohjoinen muutenkin on mainiota aluetta, mutta ammattimuusikoille siellä ei ole kovin monipuolisesti tarjontaa. Itse olen käynyt läpi paikallisen ohjelmamyynnin tyhjänpuhumiset, työskennellyt teatterimuusikkona, opettanut jne., eli kokeiltu on. Hassua, että parhaat duunit tuntui saavan sillä, että oli joskus säestänyt Kai Hyttistä, ei millään soittokokeilla/näytöillä... Kertonee paikkakunnan toimintatavoista muusikon töitä jaettaessa.

Mutta kaupungissa kaupungin tavalla ja kyllähän se paljon omasta asenteesta on kiinni. Tietyt omakohtaisesti opitut tosiasiat eivät kuitenkaan miksikään muutu - tykkäsipä kaupungista kuinka paljon tahansa...

Mähän en tee tota soitto/muuta musahommaa kuin osa-aikaisesti, joten en tiedä tosta ammattimuusikkopuolesta sinänsä mitään. Eli anteeksi jos meuhkasin liikaa=) Itselläni ei vaan tullut aikoinaan ongelmia paikalliseen musiikkielämään soluttautumisessa, tuli tutustuttua jo ennen muuttoa keikkahommissa pariin mukavaan tyyppiin, joitten kautta homma lutviutui ihan itsekseen. Mutta onhan täällä tullut törmättyä melekosiin staroihin myös, joita en minäkään mainitse nimeltä. Suurimmaksi osaksi ovat noi mun tuntemat muusikonretkut kuitenkin mukavaa ja joviaalia sakkia, joilla ei oo noussut hattuun. Lisäksi mulla on (liian) pitkä pinna ja sietokyky;)
God's away on business
Timi
11.05.2008 19:44:53
Olokoon olokoon, ko nääki oot lapinpoika juurta jaksain, senki törryyttäjä!

Etitti: entisestä saksoseinäesasta oli juttuva Seura-lehesä.

Paha paha virhe!Eikö se ole juurta noitain?
Kylmän viileesti!
häläppääjä
12.05.2008 14:48:52
Pitää olla nöyrä muttei nöyristellä.

Just. Eilettäin säestin yhtä erittäin hyvää laulajaa, joka ei sitte tippaakaan ossaa esiintyä saatikka , että avais sanaista arkkua ihimisten eesä..No, hällä se on synnynnäistä.Jännä, ettei sillä koulutuksella oo vielä löytyny sitä semmosta itsevarmuutta, että: MINÄ olen se joka nyt on äänesä.-Tosin keikalle mennesä tarinaa riittää, ja muutenki mukava köpö.

Tämän kaverin kans huomaa, että jonkulainen "diivailu" olis tervettä.Samoten kannattaako mainita jos esim. ääni ei oo kunnosa, vai valakkaako ohojelmiston sen mukkaan, ettei tartte karijua ohtasuonet pullollaan. Sitähän ihimiset alakaa kuunteleen siten, että millon mennee mehtään jos niille etukätteen valakasee olevansa lentsusa..
KoskPaavo
12.05.2008 16:47:13 (muokattu 12.05.2008 16:47:30)
Tuo maininta ; " ääni ei ole tänään kunnossa" on äärimmäisen yleistä.
Mitä jos haitaristi spiikkais ennen polkkaa että " tänään ei välttämäti kulje, kun olin eilenä halonteossa"
Tyhmien parissa ajan viettäminen tyhmentää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)