Aihe: Basson soitto plektralla
1 2
kauhu-köös
10.05.2008 19:13:25
Sehän oli joku häiskä sieltä tuomaristosta, joka jakeli näitä "basisti soitta sormilla plussaa" Mielestäni kyllä ihan sama millä vetää, kunhan vetää.
J.Hollström
10.05.2008 19:18:05
Jos siellä skaboissa on kaikki bändit vetänyt metallia, niin kai sen tuomariston on pitänyt alkaa keksimään jotain ulkomusikaalisia juttuja basson korkeudesta ja plekun käytöstä kun muuta ei ole enää keksitty. On voinut olla kohtuu puuduttavaa tuomarointia...
bedrock
10.05.2008 19:38:46
Jos siellä skaboissa on kaikki bändit vetänyt metallia, niin kai sen tuomariston on pitänyt alkaa keksimään jotain ulkomusikaalisia juttuja basson korkeudesta ja plekun käytöstä kun muuta ei ole enää keksitty. On voinut olla kohtuu puuduttavaa tuomarointia...

Mainitaan nyt vielä sen verran, että omassa tapauksessani oli kyse vuodesta 2004 =) Mutta olihan se aika hassua se arviointi kyllä. Sammy Aaltosen mukaan samassa kappaleessa ei voi olla rokkia ja jatsahtavaa meisinkiä..
Teijo K.
10.05.2008 19:43:48

Mainitaan nyt vielä sen verran, että omassa tapauksessani oli kyse vuodesta 2004 =) Mutta olihan se aika hassua se arviointi kyllä. Sammy Aaltosen mukaan samassa kappaleessa ei voi olla rokkia ja jatsahtavaa meisinkiä..

No sehän ei ole kuunnellut sit esim. Hendrixiä tahi Black Sabbathin ekaa levyä. :)

Ihme pelleilyä kyllä, olisi hauska kuulla kuka tommosia kukkasia on siellä sanoillut. Siis tämä siitä plekukommentista.
Lälly, humanisti, puuseppä. Basisti.
Alkuperäiskokoonpano
Kallekorvola
10.05.2008 22:17:05
no voi ny hyvä tavaton...

kun lähtee tuomaroimaan tollasia kisoja, pitäis olla sen verran "ammattilainen" että osaa rajata kommentinsa oleelliseen (biisimatsku, yhteissoitto, visuaalinen olemus jne.), eikä alkaa tuputtamaan omia mieltymyksiään totuuksina.

samaten olis hyvä kai ottaa huomioon, että joka vuosi on joku uusi genre pinnalla (joskus esim. nu-metal, toisinaan emo, jne.), ja sen tyyliä edustavia bändejä on kisassa useita. eli jos tietää kyllästyvänsä yhden tyylilajin (josta ei siis välttämättä itse ole innoissaan) edustukseen nopeasti, kannattanee tuomari-nakki jättää väliin.

ja, jos vihaa jotain soittotekniikkaa yli muiden (esim. peukkubasso), on aika turhaa yrittää olla musiikkia arvostellessaan puolueeton.

lapsellista tollanen...
opa
12.05.2008 16:01:37
Kuntelin tuossa Ääni ja Vimma bändikatselmusten arviointeja ja siellä tuli vähän turha usein soittajille kritiikkiä siitä, että bassoa soitetaan plektralla. Vieläpä aika rankalla tavalla. Mistähän moinen mahtaa johtua?

Itse olen soittanut bassoa aktiivisesti reilut 30 vuotta ja eri tekniikoiden käyttämisessä kyse mielestäni enemmän siitä, minkälaista soundia haluaa. Plektralla saa aikaiseksi paljon sellaista, mihin sormet eivät kykene ja toisinpäin. Ääni ja vimma kuvioissa valta osa bändeistä heittää raskaampaa kamaa ja plektralla saa näissä tyylilajeissa aika tukevaa soundimaailmaa. Siksi tämä hieman ihmetyttää.

MItä mieltä?

Tunnustan olleeni tuomaristossa varmaan juuri tuona iltana, mutten tunnusta tuota kommenttia itse sanoneeni. Kuitenkin, pieni puolustus tuomaroinnille: myös tuomarilla on oikeus omiin mielipiteisiin. Musiikki on kuitenkin taidetta, eikä urheilua. Helppoahan se olisi jos paremmuuden voisi mitata metreinä tai sekunteina. Makuasiat vaikuttavat väistämättä, vaikka miten yrittäisi suhtautua puolueettomasti. En kuitenkaan usko, että yksikään bändi jäi jatkoon menemättä basistin plektran takia.

Se miten kukin mielipiteensä esittää on sitten ihan eri asia. Jos on pokkaa lavalle kiivetä ja mikkiin sanoa, niin hyvä. Nimimerkin takaahan voi aina netissä huudella vaikka mitä.

Itse olen bassoa soittanut noin 20 vuotta, ja käytän mielelläni kaikkia tekniikoita mitä vaan vähänkään osaan. Sormet, plektra, peukku, ihan mitä vaan, efekteillä tai ilman. Riippuu siitä mitä soitetaan, tai siitä kuinka suuri on senhetkinen (monesti katteeton) luottamus omiin taitoihin.

Makuasioita.
kozmik
12.05.2008 20:40:02 (muokattu 12.05.2008 20:40:47)

Kuitenkin, pieni puolustus tuomaroinnille: myös tuomarilla on oikeus omiin mielipiteisiin.

Luonnollisesti, mutta sen verran pitäisi olla harkintakykyä, ettei sitä mielipidettä ilmaise nuorelle soittajalle skaban tuomarin auktoriteetilla tyyliin "bassoahan ei perkele plektralla soiteta", niinkuin nyt ilmeisesti oli käynyt. Itse jos jonkinlaisissa bändiskaboissa ja katselmuksissa kiertäneenä, siis soittajan ominaisuudessa, voin sanoa, että noin typerää kommentointia en ole kuullut keneltäkään tuomarilta missään kisassa mistään aiheesta.

Esimerkki: minä inhoan hip-hoppia kutakuinkin sydämeni pohjasta. Jos nyt sattuisin olemaan tuomarina jossain bändiskabassa, ja siellä olisi esiintymässä joku hip-hop -poppoo, niin olisiko ok jos sanoisin, että "hip-hop on ihan paskaa, alkakaa soittaa kunnon musiikkia ja tulkaa ensi vuonna uudestaan" ihan vaan siksi, että minullakin on oikeus mielipiteeseen?

En kuitenkaan usko, että yksikään bändi jäi jatkoon menemättä basistin plektran takia.

Eihän tässä olekaan siitä kyse, vaan siitä, mitä ihmiset tuomarin auktoriteetilla väittävät faktaksi.

Itse olen bassoa soittanut noin 20 vuotta, ja käytän mielelläni kaikkia tekniikoita mitä vaan vähänkään osaan. Sormet, plektra, peukku, ihan mitä vaan, efekteillä tai ilman. Riippuu siitä mitä soitetaan, tai siitä kuinka suuri on senhetkinen (monesti katteeton) luottamus omiin taitoihin.

Tässähän on jo oikeaa asennetta (minusta). Toivottavasti ymmärsit myös ojentaa tovereitasi.

Joo, tiedetään, ihan älytöntä keuhkota tällaisesta typerästä aiheesta, otti vaan jostain syystä päähän niin rankasti... Toivon ja uskon kuitenkin, että jokainen kyseisenlaisen palautteen saanut osasi antaa sille sen arvon joka sille kuuluu. Mikä ei ole suuren suuri.
"Worship!" cried the clown, "I am a TV, making bandsmen go clockwork!"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)