Aihe: 01V96vII
1
ÄM
14.03.2008 11:57:54

Sellaanen tuli mieleen, että kun ko. tiskissä voi yhtä sun toista kääntää ja vääntää ja vielä talteen pistää, niin löytyykö keltään tai mistään esim. hyviä parametriarvoja, omien efektien luomiseksi? Kovat jätkät varmaan rukkaa noita ihan lennosta, mutta mä en oo sellainen.

Myös muut ko. tiskillä mahdolliset kikkailut kiinnostaa.

Viimeks tein, ryhmiä käyttäen, erinäisiä "tuplausraitoja", laululle ja kitaralle; vähän eri viiveet ja eq:t. Jotain tällaisia, ellei ne sitten oo ihan urpojen hommia.

Ja en ole siis miksaaja, vaan soitaja, jonka viereen tuo tiski yleensä parkeeraa. "Hommatkaa miksaaja"-kommentit ei kiinnosta, me tehdään tälleen, kun ei muuta voida.

Ajatus on siis saada rakennettua koneeseen mahdollisimman valmis pohja, jota hienosäädöillä, tilan mukaan ja balanssit tarkistamalla, voidaan aina käyttää.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
DSM
14.03.2008 12:10:28

Sellaanen tuli mieleen, että kun ko. tiskissä voi yhtä sun toista kääntää ja vääntää ja vielä talteen pistää, niin löytyykö keltään tai mistään esim. hyviä parametriarvoja, omien efektien luomiseksi? Kovat jätkät varmaan rukkaa noita ihan lennosta, mutta mä en oo sellainen.

ota md mukaan seuraavalle keikalle ja äänitä soundchekki... anna tulla vaan 20-30 iskuu jokaista ennen kuin ruuvaat mitään niin saat hyvät samplet mitä hyödyntäen ainankin rumpuefektit saa muokattuu mieleiseksi.

Lauluefekteihin otat vaan mikin käteen ja alat kuulostelemaan mikä kuulostaa hyvälle ja tarkoitukseen sopivalle...
"it's nice to be important, but it's more important to be nice..."
Roberto
14.03.2008 22:39:51

Tai jos ette halua/kykene miksuuttajaa hankkimaan, niin pyytäkää yks käymään kerran kämpillä tms. ja tekemään jonkunlaisia presettejä jotka sopii teidön keloihin pienellä ruuvauksella.
ÄM
15.03.2008 13:15:09

Tai jos ette halua/kykene miksuuttajaa hankkimaan, niin pyytäkää yks käymään kerran kämpillä tms. ja tekemään jonkunlaisia presettejä jotka sopii teidön keloihin pienellä ruuvauksella.

On tarkoitus tehdä tämäkin temppu, kun vain aikaa olis. Mulla on siihen pätevä ukkokin katottuna, mutta ollaan molemmat niin kiireisiä. Vai ei sua kiinnostais Roberto sitä ruuvata?

Nyt mulla on tämmönen settaus siinä:

1bd 2sn 3tom1 4tom2 5oh(joskus)
6voc_lead 7voc_syna 8voc_bass
11gtr 12bass 13pno 14syna

Ne on sitten ryhmissä:

1 lead
2 lead tuplaus
3/4 back voc
5 gtr tuplaus
6 drs
7/8 bändi (basso,gtr,pno,syna)

Tossa sitten leadvoc ja tuplaus on molemmat leikitty viiveillä. Jostain lueskelin, että sen laulun "läsnäoloon" voi vaikuttaa jollain 2-6ms viiveellä.

gtr-tuplaus on viivästetty vähän erilleen ja equtettu erilailla.

Eli kitara esim menee kanavasta sekä 5-ryhmään, että 7/8-ryhmään. Ne sai vissiin vaan stereoon enää, vaikka olis ollu tarkoitus vielä viedä toi 5-ryhmä 7/8-ryhmään ja vasta sieltä stereoon.

Masteri sitten vielä viivytetty rumpujen ja bassovahvarin linjalle.

Onko ihan hutilointia?
AnttiR
15.03.2008 20:35:29
Oletko huomannut, että jokaisessa input kanavassa on mahdollisuus viivästää signaalia. Esim. kitaratuplauksen voi tehdä ryhmien käytön sijasta sillä tavalla, että ottaa saman inputin kahteen kanavaan ja viivästää toista ja panoroi kanavat laitoihin. Itse käytin DM1000:n kanssa kyseistä menetelmää usein kitaroiden ja stemmojen kanssa. Kanavat voi vaikka linkittää muiden arvojen osalta yhteen, jolloin säädät molempia kanavia yhtäaikaa.

Miksei leadlaululle toimi sama idea. Riippuu vähän mitä sillä on haettu.

Kannattaa myös olla tarkkana sen suhteen, jos ajaa samaa materiaalia suoraan stereoulostuloon ja ryhmän läpi stereoulostuloon, ettei saa aikaan ei-haluttua tuplausta tai viivästystä ääneen. Esim rummuilla sellainen ei välttämättä kuulosta hyvältä ja pahimmassa tapauksessa saattaa aiheuttaa joidenkin taajuuksien kumoutumista. Eli lyhyesti sanottuna jos ajat kanavan suoraan L-R lähtöön ja ryhmän kautta L-R lähtöön, ryhmän läpi tullut signaali on aavistuksen viivästynyt. Ja nyt puhutaan niin pienestä viiveestä, että se saattaa aiheuttaa sellaista flangerilta kuulostavaa taajuuksien kumoutumista.

-a-
Roberto
16.03.2008 09:43:55

Onko ihan hutilointia?

Emmätiä, miltä se kuulostaa siihen musaan? Mun kiireet on kanssa tällä hetkellä sitä luokkaa et jos aikataulut natsaa ni vien kyl heti lottokuponkia samalla tsägällä.
ÄM
17.03.2008 12:18:03

Oletko huomannut, että jokaisessa input kanavassa on mahdollisuus viivästää signaalia. Esim. kitaratuplauksen voi tehdä ryhmien käytön sijasta sillä tavalla, että ottaa saman inputin kahteen kanavaan ja viivästää toista ja panoroi kanavat laitoihin. Itse käytin DM1000:n kanssa kyseistä menetelmää usein kitaroiden ja stemmojen kanssa. Kanavat voi vaikka linkittää muiden arvojen osalta yhteen, jolloin säädät molempia kanavia yhtäaikaa.

Miksei leadlaululle toimi sama idea. Riippuu vähän mitä sillä on haettu.

Kannattaa myös olla tarkkana sen suhteen, jos ajaa samaa materiaalia suoraan stereoulostuloon ja ryhmän läpi stereoulostuloon, ettei saa aikaan ei-haluttua tuplausta tai viivästystä ääneen. Esim rummuilla sellainen ei välttämättä kuulosta hyvältä ja pahimmassa tapauksessa saattaa aiheuttaa joidenkin taajuuksien kumoutumista. Eli lyhyesti sanottuna jos ajat kanavan suoraan L-R lähtöön ja ryhmän kautta L-R lähtöön, ryhmän läpi tullut signaali on aavistuksen viivästynyt. Ja nyt puhutaan niin pienestä viiveestä, että se saattaa aiheuttaa sellaista flangerilta kuulostavaa taajuuksien kumoutumista.

-a-

Aaaaaivan, tota en tullutkaan hoksanneekis; eli sisääntulon voi siis patchata samaan aikaan kahteen eri kanavaan. Silloinhan voi viellä efektoidakin erikseen, kun ryhmiä ei enää voi, jos siitä sitten on mitään iloa.

Lauantaina keikalla kokeilin tuota kitaratuplaa, skebastin kuunnellessa, pitkän piuhan turvin. Se vaan sano ettei tiedä, mikä siinä on, mutta kun se tuplausraita oli päällä, niin oli ihan vitun paljon parempi soundi. Eiköhän siitä jotain iloa sitten ole. Kyllä se tosiaan täyteläisemmän vaikutelman teki.

Nyt ei mikään mee suoraan stereoon, vaan siis ryhmien kautta kaikki, eli ei pitäis tulla tuota flanger-ongelmaa.
Tami
07.05.2008 10:05:08

Lauantaina keikalla kokeilin tuota kitaratuplaa, skebastin kuunnellessa, pitkän piuhan turvin. Se vaan sano ettei tiedä, mikä siinä on, mutta kun se tuplausraita oli päällä, niin oli ihan vitun paljon parempi soundi. Eiköhän siitä jotain iloa sitten ole. Kyllä se tosiaan täyteläisemmän vaikutelman teki.

Tämä on ihan mielenkiintoinen "säie", joten valotatko hiukkasen elämää tuplausten ja viivytystaistelun kanssa. Eli onko jotain ekassa viestissä puhuttuja parametrejä löytynyt, esim mimmoisilla viiveillä/equtuksilla mennään jne jne... Vai onko tuplaukset jääneet alkuhuuman jälkeen pois?
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
ÄM
07.05.2008 18:37:17

Tämä on ihan mielenkiintoinen "säie", joten valotatko hiukkasen elämää tuplausten ja viivytystaistelun kanssa. Eli onko jotain ekassa viestissä puhuttuja parametrejä löytynyt, esim mimmoisilla viiveillä/equtuksilla mennään jne jne... Vai onko tuplaukset jääneet alkuhuuman jälkeen pois?

Nyt en oo ehtiny leikkiä enempää, ekojen kokeilujen jälkeen. Olen kyllä käyttänyt sitä samaa skebatuplausta koko ajan. Pitäis päästä tiskille, että muistaisin tarkkaan, mitä sinne tuli silloin laitettua. Taisin viivästää toista jollain 2-6ms. EQ:ssa taisin hakea toiseen täyteläisempää soundia ja toiseen kirkkaampaa ja heleämpää. Mitenhän se panorointi oli, kun en muista, pystyikö yksittäistä ryhmää panoroimaan? Laulussa tais olla silleen, että kanava oli -2ms ja tuplaus -6ms. Mutta se ei oo aina ollu ihan OK, täytyy tsekata sitä vielä.

Eipä niitä taida parametrejä juuri löytyä ja nyt onkin oma mielenkiinto kääntynyt nimen omaan siihen, että tekisi mieli kokeilla ja tutkia itse, jos vaan joskus olisi aikaa, kamojen ollesa kasassa. Mulla oli vielä taannoin kompurat ja gatet aika hukassa, mutta niiden kanssa rupeaa olemaan jo vainua, testailun kautta.

Jännä homma, kun monet purnaa, miten hankala on käyttää noita digitiskejä; mulla on mennyt niin päin, että laite, haastavuudessaan ja monipuolisuudessaan on saanut kiinnostuksen heräämään, niin että tulee oikeesti perehdyttyä vehkeeseen. Edellisen A&H MZ 16:2:n ja erillisten efektien ja kompuroiden kanssa olin vielä ihan hukassa, eikä yhtään jotenkin edes kiinnostanu, miten niitä nyt ois osannu parhaiten säätää. 01:ssä homma tuntuu loppujen lopuksi, mun makuun, jotenkin selkeältä. Pakko ihan myöntää, että ne graafiset näytöt jotenkin hahmottaa mulle paljon paremmin, mitä ollaan tekemässä, kuin pelkät perinteiset parametrit ja arvot.
markotetri
07.05.2008 18:46:26
Ihan vaan nopeana mielipiteenä tuosta kitaratuplauksesta:

Omalla kohdalla selkeästi parhaat tulokset on saanut laittamalla yhteen kitarakaiuttimeen kaksi mikkiä ja ajamalla niitä stereona. Vaikka soundi olisi hyvin samankaltainen molemmissa, lopputulos on huomattavan leveä ja täyteläinen. Parhaiten homma on toiminut, kun mikit on eri tyyppiä, jolloin "eri EQ" syntyy luonnostaan.

Viime aikoina yhdistelmänä on ollut esim Senkun e609 ja Shure SM57 tai viisseiska ja SM58. Etenkin yhden kitaristin bändissä ero (yhteen mikkiin verrattuna) on huomattava. Metalli- ym. hommissa sitten konkkamikeillä kikkailu on vähän eri juttu. Siinä useimmiten tehdään monosoundi yhdistämällä kahden siepon signaali.

Muutenkin, lähes poikkeuksetta todellinen stereo on parempi ratkaisu kuin pseudo-stereo.
Artificiality is normal to the medium.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)