Aihe: Onko kalliilla kitaralla vaikeampi oppia soittamaan?
1 2 3 4
Krice
08.05.2008 12:32:20

Ja silti sä saat sitten ketjuissa porattua, kun ei halvalla löydy just sulle sopivaa keppiä.

Ei löydy sellaista FR-keppiä, jossa volumeknobbi olisi nevadassa. Mutta ei se kovin paljon haittaa, pieniä yksityiskohtia vaan.

Öööö......just.

"A Stratocaster is harder to play than a Gibson, too. I don't know why. I think it's because you can't race across a Strat's fingerboard so fast. With a Gibson you tend to run away with yourself. It's so easy to zoom up an down, you end up just playing physical shapes rather than really working for an original sound."
-Ritchie Blackmore
oiva tumpeloinen
08.05.2008 12:40:08 (muokattu 08.05.2008 12:41:57)
Ei löydy sellaista FR-keppiä, jossa volumeknobbi olisi nevadassa. Mutta ei se kovin paljon haittaa, pieniä yksityiskohtia vaan.

Tiedätkös.....noi on niitä laatuvaatimuksia. Se sun pieni yksityiskohta voi olla jollekin tärkeäkin juttu, ja se on valmis maksamaan siitä. Se, että tarvitseeko jotain ja kohtaako sen hinta oman lompakon on eri juttu kuin että onko parempi soittaa itselle sopivalla.

"A Stratocaster is harder to play than a Gibson, too. I don't know why. I think it's because you can't race across a Strat's fingerboard so fast. With a Gibson you tend to run away with yourself. It's so easy to zoom up an down, you end up just playing physical shapes rather than really working for an original sound."
-Ritchie Blackmore

Just. Toi olikin sitten varmaan totuus koko asiasta. Kannattaa kertoa Ynkälle sama, jos se haluais vaihtaa vähän nopeampaan malliin.
fox
08.05.2008 13:13:14

Monet ovat aloittaneet kitaroinnin teininä, jolloin ei ollut varaa kuin siihen Anttilan vanerikitaraan. Siinä iskee vain hillitön kateus niitä kohtaan, jotka aloittavat soiton myöhemmällä iällä, jolloin on varaa ostaa suoraan oikea kitara jonkun lelun sijasta. Peniskateutta hyvinkin. "Ihan turhaan ostit noin hienon ja ison kitaran kun pienellä rämäisellä lelullakin pärjää, kun osaa käyttää!"

Tässähän tämä, pointti. Kiteyttää varsin hyvin koko kysymyksen.. =)
Tunnen näin "vanhempana kettuna" useita opiskelukavereita, nyttemmin myös ikääntyneitä reliikkejä, joille on "vanhemmilla päivillä" tullut valaistuminen ja into ryhtyä soittelemaan kitaraa. Lähtökohta siis "harrastuksen aloittamiseen" noin rahoituspuolella on täysin eri kuin niin kovin monella, mukaan lukien itselläni. Mutta so what, omilla euroillaanhan ostelevat, joten mitäpä sitten, jos aloituskitarana onkin parinsadan "entry level"-kitaran sijaan vaikka 4000 euron PRS??Tai joku muu ns. laatukitara. Ei oo kyllä keneltäkään muulta soittajalta pois se. Tokihan sitä voi sitä kateutta ruokkia jos vaikka nuorempi kaveri, joka on (ainakin omasta mielestään..) maailmanluokan kitarasankari, vierailee vaikka jollain kaverillaan, ja tämän isukki onkin juuri käyny kitarakaupoilla, ja soittaa kovin "kankiasti" jotain Metsäkukkia parin tonnin Gibsonilla... ;)
Kitaran hankintaan ei kuitenkaan tarvita mitään näyttökoetta... Eli aloittajalle suosittelen ehdottomasti, että jos White Falcon on SE kitara, niin siitä vaan!! Ei kannata kituuttaa, jos on hilloa toteuttaa pentuaikainen unelma!
Yhtä helppoo tai vaikeaa se soittamaan oppiminen kuitenkin on, toki kalliimpi kitara voi olla materiaaleiltaan ja osiltaan hyvinkin paljon parempi, ja ihan ensittäin helpompi saada säätöihin.. Jos ei muuten, niin kyllä ne kaupassa laittaa..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Joees
08.05.2008 13:31:58

Eikun tilaamaan vaan moinen joltain rakentajalta. Kyllä ne tekee. Et sä sitä halpisten hinnalla välttis saa. Jos ei oo valmis maksamaan haluamistaan jutuista niin vähän turha niistä on sitten valitellakaan.

Varsinkin kun olen alkanut pitämään Fender-tyyppisistä stratoista, joissa soittotuntuman pitääkin olla karu ja huono.

Jep jep, meillä on sitten hyvinkin erilainen käsitys F:n stratoista...

-Ritchie Blackmore

Juu, Blackmoreahan pidetään jumalana, joten kai sen puheetkin sitten on otettava täysin todesta omalla kohdalla... Mä en kuitenkaan jaksa.

Joo, onhan stratossa pidempi skaala kuin G:n kepakoissa yleensä ja bla bla. Mut en mä siitä karua ja huonoa saa tekemälläkään. Enkä vaikeempaa soittaakaan.

Mitä tulee sitten itse aloittajan ongelmaan. Osta vaan se ritsa jonka itse haluat jos varaa moiseen on. Eipä tarvitse sitten jälkikäteen harmitella jotta kumpa olisin sittenkin ottanut sen. Yhtä hyvin sitä oppii paskalla kuin konvehdillakin. Pääasia että se kitara on inspiroiva jolloin sitä jaksaa soittaakin, ja kun jaksaa soittaa niin varmasti siinä jotain oppiikin. Ja kun se soitin on inspiroiva on sitä myös oikein mukava soittaakin.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
Lärvätsalo
08.05.2008 13:36:10
Kun on hyvä kitara, ei tarvitse miettiä johtuuko paska saundi kitarasta vai näpeistä.
Wespa
08.05.2008 13:48:04
Juu, Blackmoreahan pidetään jumalana, joten kai sen puheetkin sitten on otettava täysin todesta omalla kohdalla... Mä en kuitenkaan jaksa.

Joo, onhan stratossa pidempi skaala kuin G:n kepakoissa yleensä ja bla bla. Mut en mä siitä karua ja huonoa saa tekemälläkään. Enkä vaikeempaa soittaakaan.

Eiköhän Riku viittaa tuossa lähinnä siihen että Strato kannattaa säätää vähän erilailla kuin Giba. Kielet korkeammalle siis, kun taas Gibassa ne saavat olla hyvinkin lähellä otelautaa. Tai no makuasioita totta kai, mutta meikä ainakin tykkää just noin että Stratossa saa olla kielet vähän korkeammalla ja sitä kautta vähän enemmän haastetta soitossa. :)
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
ÄsJii
08.05.2008 13:50:20
...että jos White Falcon on SE kitara, niin siitä vaan!!

nimenomaan ;)
VFK
08.05.2008 13:57:32
Noita Stratoja kun on vielä noin miljoona erilaista, niin yleistys ei ehkä ihan toimi. Monet Stratot on erittäin hyviä soittaa, puhumattakaan Andersonin tai Suhrin "Stratoista". Radiuksestahan se on aika paljon kiinni, ainakin omalla kohdallani. Monissa Startoissa kieletkin saa tarvittaesaa hyvinkin matalalle jne.

Mielestäni Stratot yleensä ovat kuitenkin hieman kankeampia soittaa kuin esim. LP:t, mutta omalla kohdalla se voi johtua aika pitkälti myös tottumuksista. Toisaalta esim. Eric Johnsonin Signature-kepula on oikein mukava- ja helpposoittoinen ja monet pitävät Les Pauleja hankalina ja työläinä soittaa. Eli itse näen asian lähinnä liittyvän jokaisen omiin mieltymyksiin.
So many assholes... So few bullets.
Krice
08.05.2008 13:59:13

Tiedätkös.....noi on niitä laatuvaatimuksia.

Ei ole vaan rakennevaatimus:)
Les Fender
08.05.2008 14:11:07
soittotuntuman pitääkin olla karu ja huono.

En niin millään löydä tuosta R.B:n lausunnosta tuollaista tulkintaa. Itse luen sen niin että Strotocaster hänen mielestään piiskaa ja vaati soittajalta keskittymistä soittamiseen. Hyvässä stratossa ei soittotuntuma ole mielestäni "karu ja huono" Huonosti säädetyssä tai huonossa on.
"Living is easy with eyes closed!"
Sicktoid
08.05.2008 14:23:38
-Ritchie Blackmore

Kaikella kunnioituksella hra. Blackmorea kohtaan, mutta jos Gibsonilla kerta soitto lipeää helposti sinne tilpehööriosastolle, niin eikö se sitten tavallaan ole vaikea soitettava?

Varsinkin kun olen alkanut pitämään Fender-tyyppisistä stratoista, joissa soittotuntuman pitääkin olla karu ja huono.

Mielipiteensä kullakin. Itse olen pitänyt kaikkia soittamiani stratoja hyvinkin soitettavina keppeinä ja muotoilunsa vuoksi jopa todella mukavina plektrakädelle.
Liikaa ei ole tarpeeksi.
Les Fender
08.05.2008 14:33:50 (muokattu 08.05.2008 14:35:12)
Kaikella kunnioituksella hra. Blackmorea kohtaan, mutta jos Gibsonilla kerta soitto lipeää helposti sinne tilpehööriosastolle, niin eikö se sitten tavallaan ole vaikea soitettava?

No just noin mäkin sen tulkitsen, eli Bläkkis vaihtoi Stratoon siksi että soittaa sillä paremmin/luovemmin. Ei missään nimessä siksi että halusi karua ja huonoa soitinta.

Lopputulos osoittaa herran olleen oikeilla jäljillä, luulen että tsoundi Gibsonin kanssa ei olisi ollut hänen kohdallaan niin legendaarista (??????????????)

Kammen käyttö ja sinkut on kuitenkin aika olennaista nekin, skaalan lisäksi.
Sicktoid
08.05.2008 14:39:44
Keskustelu on nyt etenemässä siihen suuntaan, että jos yksikin Gibsonfanaatikko (varustettuna nenään juuttuneella herneellä ja taipumuksella ylitulkintaan) eksyy lukemaan tätä threadiä, syttyy "Gibson vs. Fender"-sota :D

Odotan jännityksellä.
Liikaa ei ole tarpeeksi.
fox
08.05.2008 14:40:12

Kammen käyttö ja sinkut on kuitenkin aika olennaista nekin, skaalan lisäksi.

Älkäämme unhoittako myös sitä jousten helinää ja resonointia, jota jotkut erheellisesti nimittää jopa "sustainiksi"... *hihittää* ;)
fox
08.05.2008 14:41:59

syttyy "Gibson vs. Fender"-sota :D

Odotan jännityksellä.

Hmm.. kaks erilaista kitaraahan ne. Joten turha siit on "sotia" odotella.
Les Fender
08.05.2008 14:43:00
Odotan jännityksellä.

No ei!!! Vaikkapa Slashin kitarointia vois olla taas vaikea kuvitella taas Statolla soitetuksi. Ei noista nyt vastakkain asettelua pidä tehdä.
black-dog
08.05.2008 14:43:59
ja kaikki tämä alkoi siitä että voiko kalliilla gretchkillä oppia soittamaan:D
Watch my back sano kyttyräselkä
fox
08.05.2008 14:48:30 (muokattu 08.05.2008 14:50:40)

ja kaikki tämä alkoi siitä että voiko kalliilla gretchkillä oppia soittamaan:D

Näinpä.. Lainaan siis itseeni tuolta ylempää:

Eli aloittajalle suosittelen ehdottomasti, että jos White Falcon on SE kitara, niin siitä vaan!! Ei kannata kituuttaa, jos on hilloa toteuttaa pentuaikainen unelma!

Kah, jäipä loppu pois: Edelleen yritystä vastakkain-asettelulle harjoittavat, yllätys yllätys, jotkut muun merkin kannattajat.. ;)
Sicktoid
08.05.2008 14:49:29 (muokattu 08.05.2008 14:51:56)
Hmm.. kaks erilaista kitaraahan ne. Joten turha siit on "sotia" odotella.

Tarpeeksi huono päivä töissä höystettynä pienellä pätemisen tarpeella, niin kyllä täällä voi syttyä sota ihan mistä vain :D

Aiheeseen taas vaihteeksi liittyen: Olen itse edelleen sitä mieltä, että jokainen hommaa juuri niin kalliin/hyvän soittimen, kuin vain haluaa. Kannattaa kuitenkin varautua jonkin sortin hiljaiseen vittuiluun tai ainakin kateellisiin katseisiin ja paheksuntaan jos ekan keikan käy jollain PRS customilla vetäsemässä :)
Liikaa ei ole tarpeeksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)