Aihe: Ongelmia soolosoundin nauhoituksessa.
1 2 3
Sicktoid
05.05.2008 10:09:31 (muokattu 05.05.2008 10:10:21)
Tässä olen nyt hyvän aikaa tuskaillut sooloja nauhoittaessa noiden äänitysvehkeiden kanssa ja nyt lopulta sitten en keksi enää muuta kuin postata tänne ja kysyä miten yleensä itse nauhoitatte soolosoundinne?

Käytössä on nyt ollut ainakin seuraavia vermeitä:

Mikit: Rode NT1, Shure57
Kaapit: Mesa Boogie Rectifier 2x12, ENGL Standard 4x12, Hughes & Kettner SC 4x12

Kitarana on toiminut ESPn Horizon fr2 ja nuppina H&K Switchblade.

Mikkejä on kokeiltu sekä yhdessä että erikseen eri etäisyyksiltä ja eri kulmista, mutta soundi tuntuu olevan kaikilla mahdollisilla tavoilla täyttä paskaa vaikka mitä tekisi.

Varsinkin pelkällä 57:lla nauhoitellessa on tullut kiskottua päästä hiuksia aika urakalla. En tajua miten komppailun nauhoitukseen niin hyvä mikki voi kuulostaa korkeammalta menevien juttujen kanssa ihan paskatautiselta porsaalta. Vaikka suoraan kaapista pihalle tuleva soundi miellyttää korvia, tuntuu että Shure poimii soundista kaiken mitä ei nauhalle haluaisi. Kaikki kammen kolahdukset ja mikkiswitchin kääntämisestä tuleva naksahdus tulevat kyllä oikein hyvin nauhalle, mutta nuotit sammuvat ennen aikojaan.. tai ainakin hukkuvat kaiken ylimääräisen älämölön alle mitä mikillä tuntuisi olevan kova hinku nauhoittaa.

Nyt siis kysyisin, että onko kellään mitään pikkujippoja tähän hommaan? Joku mystinen mikin asento mikä voisi vielä olla kokeilematta, kenties? Kohta alkaa nimittäin olemaan meikäläisen pinna siinä pisteessä että haen kotoa mallintavan ja nauhoitan sillä kaikki. Sitä haluaisin kuitenkin tässä vältellä viimeiseen asti, koska se olisi itselleni sama kuin myöntäisi että kaikki se raha mitä olen noihin vahvareihin ja kaappeihin upottanut olisi heitetty hukkaan.
Liikaa ei ole tarpeeksi.
Shredator
05.05.2008 10:25:38

Itse käytän usein lead-nauhoituksiin vanhaa kunnon Pod 2:sta. Siinä on varsin mainio "kermainen" soolosoundi. Jos kuitenkin haluat mikittää, niin kokeile mikittää 57:lla siten, että siirrät mikkiä elementin keskiosasta 2-3 cm vasemmalle. Se taittaa pois korkeimmat ylä-äänet ja soundista tulee sellainen sulava ja miellyttävä. Ainakin omissa nauhotuksissa on toiminut. Toinen olennainen asia on nauhoittaa mahdollisimman isossa ja avoimessa tilassa.
Progemetallia: http://www.myspace.com/dominantchain
baba o riley
05.05.2008 10:55:06
Mä pistän yleensä Hiwattini sellaiseen 50m2 hallitilaan, kone kunnolla auki. Toiseen päähän huonetta laajakalvo. Siinä skulaa kompit ja soolot niin maan perkeleesti.
zeme
05.05.2008 11:00:54 (muokattu 05.05.2008 11:07:52)
Itselläni on käytössä leadsoundeja nauhottaessa vanha kunnon POD 2.0 ajettuna marsun jcm900-nupin efekti returniin mistä se menee 2x12 kaappiin. Saa kunnon kermasen lead soundin ilmaan ylimääräsiä älämölöjä. Mikkinä on käytössä Roden NT5, hiukan osottaen sivummalle kartiosta, näin saa vähennettyä vähän yläpäätä menettämättä kuitenkaan erottelevuutta tms..

edit. niin ja vielä kauemmpana on tilaa ottamassa Roden NT1, noin neljän metrin päästä.

http://www.myspace.com/pesteredjester

Soolosoundia kuulee kohdissa 1:54 ja 4:12.
No problem. http://www.mikseri.net/haulu/ http://koti.mbnet.fi/haulu/
Werihukka
05.05.2008 12:08:49

Ite oon ainakin äänitellyt ihan samalla tavalla kompit ja soolot. Hyvin on pelittäny. Tarvittaessa oon miksausvaiheessa sitten leikannut soolosta ala- ja yläpäätä tarpeen mukaan.
Mikäpäs siinä riippuessa Hiidenkurkihirsipuussa Wolfhorde@mikseri.net
Hannu H.
05.05.2008 13:01:13

Ite oon ainakin äänitellyt ihan samalla tavalla kompit ja soolot. Hyvin on pelittäny. Tarvittaessa oon miksausvaiheessa sitten leikannut soolosta ala- ja yläpäätä tarpeen mukaan.

Näillä mennään.
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Aina tapahtuu Backstagella Näin syntyy studio!
BaldieFarman
05.05.2008 13:19:34
Jos kuitenkin haluat mikittää, niin kokeile mikittää 57:lla siten, että siirrät mikkiä elementin keskiosasta 2-3 cm vasemmalle. Se taittaa pois korkeimmat ylä-äänet ja soundista tulee sellainen sulava ja miellyttävä. Ainakin omissa nauhotuksissa on toiminut.

Tuo on totta. Kartion keskiosa puskee liikaa middleä ja reuna liikaa bassoa. Eli siinä välissä on hyvä. En vaan oikein tajua, että miksi tuo olisi se syy koska ongelmahan on ilmeisesti ollut juurikin se että soolosoundi ei kuulu. Middlen poistaminen tuskin yksinään riittää sen asian korjaamiseen?
Om du vill ha köttbullar... Say YEAH!
Simo78
05.05.2008 13:49:00

V%tusti kaikua (jollain tietokone efektillä) on meidän nauhoituksissa parantanut soundia ja kaiketi jotain kompurointiakin on ollut mukana. Mutta paras apukeino on ollut ehdottomasti; soolojen pois leikkaaminen=)
Werihukka
05.05.2008 13:53:46

Delaytä kannattaa muuten suosia myös sooloissa. Tämähän toki on osalle itsestäänselvyys, mutta sitä saa olla ihan reippaasti soolosta riippuen. Pehmentää ja elävöittää saundia.
ras ta far i
05.05.2008 14:05:33
Kannattais kokeilla vaikka pienemmän elementin läpi nauhottaa ne soolot niin saa automaattisesti eri saundin ,kuin komppeihin. Itse nauhotan kompit voxin ac-30 cc2x:llä ja soolot hägströmmin 310:llä: Hägströmmissä on 10" elmentti sverige högtalare fabrik ja hieman tuhnumpi ja helvetin kompressoitunut saundi joka ei satu korvaan mutta erottuu helposti miksauksesta ja ei kuulu kampiäänet paljollakaan särölla.Mikkeinä 58 ja Studio projects c3. Ei varmaan kannata laähteä tinkimään soolosaundin keskiäänistä ,kun siellä yläkeskialueella se soolosaundi taajuuskaistassa on yleensä. Turhat botnet vaan pois humisemasta ja runkoäänet vähenee.
Sicktoid
06.05.2008 09:19:15
Kiitoksia vastauksista. Basso on ollut nauhoitusvaiheessa nollissa ihan koko ajan... Middleä voisi vielä aavistuksen verran koittaa lisäillä.

Mutta mitä mieltä yleensä olette olleet tuosta 57 mikistä soolojen nauhoitukseen? Itsestä kun tuntuu vieläkin ettei se toimi sitten yhtään siinä hommassa.
Liikaa ei ole tarpeeksi.
hannlain
06.05.2008 09:36:17
Delaytä kannattaa muuten suosia myös sooloissa. Tämähän toki on osalle itsestäänselvyys, mutta sitä saa olla ihan reippaasti soolosta riippuen. Pehmentää ja elävöittää saundia.

Olisko heittää esimerkkiä säädöistä? Jos myös reverbiä, niin sarjaan delayn (järjestys?) kanssa vai rinnan?
-Hannu
rkellu
06.05.2008 09:38:36

jos minulta kysyttäis, niin laittaisin delayn eka ja sit särön, niin se särö mukavasti laskee mitä vaimeammaksi delay käy.
Simo78
06.05.2008 09:53:09
Kiitoksia vastauksista. Basso on ollut nauhoitusvaiheessa nollissa ihan koko ajan... Middleä voisi vielä aavistuksen verran koittaa lisäillä.

Mutta mitä mieltä yleensä olette olleet tuosta 57 mikistä soolojen nauhoitukseen? Itsestä kun tuntuu vieläkin ettei se toimi sitten yhtään siinä hommassa.

Jos nyt en ihan väärin muista, niin yhdessä studiossa missä käynyt, niin kaikki kitarat vedettiin kahdella 58:lla--> eikös se ole periaatteessa sama mikki? Ja ihan hyvin näytti toimivan. Koskaan ei ole vaihdettu mikkiä sooloja vedettäessä, eikä edes välttämättä soundia--> se on sitten tehty noilla deleyillä sun muilla efekteillä. Kerran saat 57:lla hyvää komppi/perussoudia, niin suosittelen testaamaan efektointia ja kysymään neuvoa minua viisaammilta efektien käytöstä...
Sicktoid
06.05.2008 11:27:54
Jos nyt en ihan väärin muista, niin yhdessä studiossa missä käynyt, niin kaikki kitarat vedettiin kahdella 58:lla--> eikös se ole periaatteessa sama mikki? Ja ihan hyvin näytti toimivan. Koskaan ei ole vaihdettu mikkiä sooloja vedettäessä, eikä edes välttämättä soundia--> se on sitten tehty noilla deleyillä sun muilla efekteillä. Kerran saat 57:lla hyvää komppi/perussoudia, niin suosittelen testaamaan efektointia ja kysymään neuvoa minua viisaammilta efektien käytöstä...

Eikös se 58 ole lähinnä lauluhommiin? Olen minä kuullut ennenkin että sillä kitaroita mikitellään, mutta käsittääkseni kumminkin varsin erilaista jälkeä sillä tulee.

Sehän tässy nyt juuri ongelma oli, että komppisoundin tuolla 57:lla saa talteen aivan mainiosti, mutta jos alkaa sormet tiheään käymään siellä kitaran ylemmillä freteillä niin ei oikein tuo mikki enää "pysy perässä". Jotenkin kaikki äänet tulevat nauhalle kovin kuolleina, eikä sillä ole kitaran tai nupin säätöjen kanssa mitään tekemistä.

Soolot olen nauhoittanut ihan kuivalla soundilla ja efektit tiskiin vasta nauhoituksen jälkeen.
Liikaa ei ole tarpeeksi.
Werihukka
06.05.2008 11:30:52 (muokattu 06.05.2008 11:39:52)

Olisko heittää esimerkkiä säädöistä? Jos myös reverbiä, niin sarjaan delayn (järjestys?) kanssa vai rinnan?
-Hannu

Särösaundiin en ehottais laittamaan reverb-tyylistä kaikua ollenkaan ellei kyseessä ole todella mieto komppisärö. Puhtaisiin sitten käykin paljon paremmin. Edit: Ja on täysin mieltymyksestä kiinni, että laittaako sarjan vai rinnan nuo efektit ja ennen vai jälkeen, lopputulos ratkaisee.

Perusperiaatteena kannattaa pitää, että kun äänitetään, niin äänitetään mahdollisimman kuivana ja käsittelemättömänä se saundi. Lisäillään ne efektit sitten jälkeen päin. Delay on mukava kuitenkin saada menemään biisin tahtiin ja se onnistuu helpommin jälkikäteen koneella. Hitaammissa biiseissä hitaampi ja pidempi delay voi olla usein 'paremman' kuuloinen kun taas nopeissa suht lyhyt ja nopea on huomattavasti selkeämmän kuuloinen.
rytilahti
06.05.2008 11:44:04
niin kuulostais vähän siltä et mikki ei vaan toimi. kokeile eri asentoja tai toisia mikrofooneja jos mahdollista. jos äänenväri on kohallaan ni vahvistimen söötöihin ei kannattane koskea..
Mikään ei oo siistimpää kuin soittaa Rock'n Roll bändissä!!!!
rytilahti
06.05.2008 11:47:27 (muokattu 06.05.2008 11:48:08)
Perusperiaatteena kannattaa pitää, että kun äänitetään, niin äänitetään mahdollisimman kuivana ja käsittelemättömänä se saundi. Lisäillään ne efektit sitten jälkeen päin.

näinpä usein. Tokihan efektit voi lisäillä monitorointiin. Jotkin efektit vaativat soittoa joten ne on hyvä olla mukana kun soittaa. Monitoroinnissa siis, ja kuiva saundi narulle tai vaikka kumpikin..
Mikään ei oo siistimpää kuin soittaa Rock'n Roll bändissä!!!!
Jucciz
06.05.2008 13:34:25 (muokattu 06.05.2008 13:38:43)
Eikös se 58 ole lähinnä lauluhommiin? Olen minä kuullut ennenkin että sillä kitaroita mikitellään, mutta käsittääkseni kumminkin varsin erilaista jälkeä sillä tulee.

On vain mikrofoneja. Jos mikki toimii yhdessä äänlähteen kanssa, se on oikea valinta, olipa se mihin tahansa käyttöön alun perin suunniteltu. SM58 on kyllä yli 20 vuoden jälkeen harrastelijalive- ja treenikämppäkäytössä edelleenkin varmasti yleisin dynaaminen mikrofoni. Silti kitaraäänityksissä SM58 on mulle toiminut jopa paremmin kuin SM57 joissain tilanteissa. SM58:n kohdistaminen ei ole ihan niin millimetripeliä kuin SM57:n, ts. käyttökelpoista soundia tuntuu saavan helpommin useasta eri kohtaa kartiota. Molemmat toimivat aivan loistavasti kitarakaapin äänitykseen ja soundilliset erot ovat kyllä hyvin pieniä.

Esim. näissä pätkissä on SM58 kaapin edessä:
http://mp3.jucciz.com/ad30htc/menninkaisjuttu.mp3
http://mp3.jucciz.com/ad30htc/rokkenroll_pauli.mp3
http://mp3.jucciz.com/ad30htc/teleherkku.mp3

komppisoundin tuolla 57:lla saa talteen aivan mainiosti, mutta jos alkaa sormet tiheään käymään siellä kitaran ylemmillä freteillä niin ei oikein tuo mikki enää "pysy perässä"

Kuulostaa kyllä todella omituiselta, sillä ihan maailmanluokan hevitilutustakin on varmasti SM57:llä äänitetty vaikka kuinka ja taatusti on mikki pysynyt perässä. Uskoisin kyllä, että soundin ruuvaamisessa tai kitaran säädöissä on joku mennyt pieleen ja diagnosoit ongelman väärään paikkaan.

Suomessa muuten puhutaan kitaroiden yhteydessä nauhoista, ei freteistä. Fretti on kesyhilleri, semmoinen pikkuinen eläin. (Suom. huom.)

Soolot olen nauhoittanut ihan kuivalla soundilla ja efektit tiskiin vasta nauhoituksen jälkeen.

Sama. Näin se kannattaakin tehdä lukuunottamatta ehkä jotain nauhakaikua, kompressoria yms. soittofiilikseen vaikuttavia (ja yleensäkin suoraan raidalle nauhoitettavia) efektejä. Kuunteluun monesti lisään itse hieman kaikua, mutta sitähän ei ole pakko äänittää raidalle, eikä monesti järkeäkään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)