Aihe: Hb GA5 / GA15
1
imppa86
04.05.2008 23:16:05
eli tollaista olen miettiny. Nyt vain mietityttää ku tulee soitettua rockista heviin nii taipuuko nuo vehkeet sinne heviin asti? Joku tais mainita et ga5+ metal muff tuottaa kivaa SISO-soundia..?
atimoc
04.05.2008 23:25:02 (muokattu 04.05.2008 23:36:59)

Epäilen vahvasti, että päästäisiin lähellekään 5150:aa. Jos unohdetaan itse vahvistimien ominaissoundit kokonaan, niin silti Peaveyta tuutataan yleensä vähintään 2x12 -kaapin läpi, ja noissa Bentoneissa on mallista riippuen 1kpl 8"/10" -elementtejä. Niitä ei saa jytisemään samalla tavalla, vaikka edessä olisi kuinka hyvät pedaalit tahansa, valitettavasti.

e: kirjoitin vähän epäselvästi, jytinällä tarkoitin siis pelkän äänenpaineen lisäksi myös ihan yleissoundia. Isommilla elementeillä alakerta toistuu jämäkämmin, minkä huomaa varsinkin just metallissa, vaikka ei soittaisikaan nupit kaakossa. Microcubestakin irtoaa ääntä, mutta ei se silti oikein hääppöinen metallivahvistin ole.
"I think that technique is the tool to express what you have to say, just like vocabulary and grammar. If all you have to say is 'fuck you, blah blah', well, you don't need a lot of words." -Stéphan Forté
haggi goira
04.05.2008 23:30:40
eli tollaista olen miettiny. Nyt vain mietityttää ku tulee soitettua rockista heviin nii taipuuko nuo vehkeet sinne heviin asti? Joku tais mainita et ga5+ metal muff tuottaa kivaa SISO-soundia..?

juu ite kannatan tota yhistelmää:P eihä sil nii paljo ääntä sais aikaseks et sais sen SISO:n voimakkuuden siihe (elementinkin takia) mut saa iha helvatan kovat metallisaundit ja yllättävän isot.
PuNkKi
04.05.2008 23:33:01
joo no iha samaa jytinää en oottanukkaa. Kotikäyttöön vehje lähinnä tulis.

tosta itse vahvistimesta en osaa sanoa kyllä mitään mutta sen sijaan metal muffista jotakin pientä:
itselläni tässä on nyt taas ollut ja mennyt useampia vahvistimia putkia sekä transistoreja
ja jokaisen kanssa metal muffi on toiminut vähintäänkin loistavasti ja löytyy helposti 5150 kaltaiset säröt.
(joita ei edes hirveästi tarvitse metal muffista etsiä)
itselläni oli aikoinaan 5150 nuppi ja ainakin mun mielestäni metal muffin soundi on hyvin lähellä 5150:aa

toki muffista saa kaikkea muutakin irti mutta itse hankin sen aikoinaan just 5150 kaltaisten säröjen takia.
Se mikä ei tapa, sattuu aivan saatanasti.
s8na
05.05.2008 10:38:19 (muokattu 05.05.2008 10:40:41)

Mulla oli epin valve junior josta kaiketi tuo hb GA5 on kopio. En kyllä itse tahtonut saada siitä vehkeestä mitään kunnollista ulos. Ehkä se menee jollain bluesin veivaajalla, ja puhtaissa soundeissa, mutta heviin en lähtis tarjoomaan. Alapäätä ei tule juuri mitään edes 2x12 kaapin läpi ajettuna, saati sitten omalla 8" kajarilla, yläpääkin tuntui puuttuvan. Kaikenlisäksi 5 Wattia putkivahvarista ei ole kotisoitteluvolyymeitä, se on kerrostalokämpässä tajutonta möykkää (ja kun bassot ja treblet puuttuu, se on sellasta korvat ja järjen tuhoavaa koiran haukuntaa). Hyvä pedaali voi kyllä varmaan korjata asiaa, kokeilin itse useampia ja sain vain lähinnä kohtuullisen tuloksen eräällä pedaalilla. Valve junnuistahan on kyllä eri versioita olemassa, joista toiset saattoi olla parempia kun mun versio.
Lilli
05.05.2008 15:26:11 (muokattu 05.05.2008 15:27:31)

Juuri HB GA15n hankkineena voin sanoa, että kotivola-mahdollisuutta ei ole: ykkösellä juuri ja juuri voi soitella kotona mutta kakkosella volume nousee jo treenikämppätasolle. Noista 5150-soundeista en osaa sanoa, mutta UF-1llä ja BB:llä muokattuna soundi rokkiin on aivan kelpo. Varmaan jokin heavy-loota eteen niin alkaa tapahtua. Mutta sen verran vielä että putket ovat huonot (etuasteputket eivät edes alkaneet toimimaan) samoin kajari kannattaa vaihtaa. Toisaalta 212-lisäkaapilla asia autettu. - Suosittelen asentamaan/-nnuttamaan mastervolan.
"Saarijärven Paavoa en ole nähnyt mutta aamulla luulen nähneeni vessanpöntössä Jeesuksen!" - vaimo juhannuspäivänä 2000
SirElwood
05.05.2008 15:33:44
Tuommosen vois melkein hankkia. Varmaan saisi kohtuullisen pienellä vaivalla/rahalla muutettua vaikka orange AD15 tyyppiseksi. Tai miksi ei vaikka vox AC15 koneeksi esimerkiksi EF86 etuasteella. Mastervolume olisi tuossa kyllä ihan ehdoton lisä. Semmoinen vielä missä on kytkin potikan lopussa, että sen saa täysille käännettynä kokonaan naksauttaa pois päältä. Kätevä on semmoinen. Saanee tuohon kohtalaisella vaivalla 6V6 putketkin (kannat vaan pitää venkslata ja biasointi katsoa) jolloin mahdollisesti fender-maailmakin voisi olla lähellä...

Nämä mietteet ihan ajatusvirtana siis. Pohja kaikenlaisille muutoksille tuossa on ainakin ihan hyvä.
s151669
05.05.2008 21:23:17

Juuri HB GA15n hankkineena voin sanoa, että kotivola-mahdollisuutta ei ole: ykkösellä juuri ja juuri voi soitella kotona mutta kakkosella volume nousee jo treenikämppätasolle.

No kerro toki hieman lisää kyseisestä vehkeestä. Speksithän voi toki lukea tompan sivuilta, mutta miltäs se soundaa ? Entäs kuinka reagoi soittotouchiin ? Paljonko lähtee puhdasta ääntä ?
Jyrki
jo_tu
06.05.2008 10:28:30
tää ga15 on kyllä mielenkiintoinen modauskohde...

sinne tosiaan saisi sisälle helpostikin esim sen ad15:sen, tai marsun 18wattisen, tai miksipä ei myös 6v6 pleksiä, vaikka taitaa b+ jännite jäädä hieman alas... mukavahan noita olisi nurkkiin kasata, mutta kai sitä pitäisi joskus järki ottaa käteen... just sain HB:n GA5H:n myytyä pois..
SirElwood
06.05.2008 10:31:26
tää ga15 on kyllä mielenkiintoinen modauskohde...

sinne tosiaan saisi sisälle helpostikin esim sen ad15:sen, tai marsun 18wattisen, tai miksipä ei myös 6v6 pleksiä, vaikka taitaa b+ jännite jäädä hieman alas... mukavahan noita olisi nurkkiin kasata, mutta kai sitä pitäisi joskus järki ottaa käteen... just sain HB:n GA5H:n myytyä pois..

No joo. Pitäs tosiaan vähän jarrutella projektien kanssa. :D Eilen sain ensimmäiset sulosoinnut matchless lightning kopsusta pihalle. Yksi 12AX7 lisää, niin senkin saisi kasattua tuohon GA15 koteloon. Saattaisi juuri ja juuri mahtua sen chassikseen.
hiivatti
11.06.2008 16:10:07
Juuri HB GA15n hankkineena voin sanoa, että kotivola-mahdollisuutta ei ole: ykkösellä juuri ja juuri voi soitella kotona mutta kakkosella volume nousee jo treenikämppätasolle... ...Mutta sen verran vielä että putket ovat huonot (etuasteputket eivät edes alkaneet toimimaan) samoin kajari kannattaa vaihtaa. Toisaalta 212-lisäkaapilla asia autettu. - Suosittelen asentamaan/-nnuttamaan mastervolan.

Heitin kiinanpojan kartion huut kuuseen ja laitoin UralTonesta hommatun Celestion G10 tilalle.
Putkia en vielä vaihtanut kun pelasivat...
Näytti olevan Sovtekin tavaraa nuo alkuperäiset.
Mitenkäs tuo mastervol asennus käypi tämmöiseltä enempi kädettömältä?
Spiral
11.06.2008 16:20:03

Täytyy mainostaa omaa videota:
http://www.youtube.com/watch?v=X4IIaOjxY1c

Tuossa ei kyllä mitään SISO soundeja edes etitty, eikä siitä minusta oikein semmoisia lähde. Lahinnä ongelmana/ominaisuutena on tuo pieni elementti, joka teki kaikesta hieman semmoista laatikkomaisen kuuloista. Toki Bossin SD-1:lläkin on osansa asiassa.
rokki-ryde
28.06.2008 19:29:10
Kyllä mulla ainakin GA5:sen nupin ja Framuksen 2x12:sen kaapin kautta lähtee yllättävänkin hyvät soundit kotisoitossa,löytyy myös alapäätä,mutta nämähän on makuasiota,toinen tykkää heleästä ja kirkkaasta soundista,itse kuulun näihin tummemman soundin metsästäjiin.
CSatan
28.06.2008 21:47:49
Jaksaakos tollanen 5W peli puskea 2x12 kaapin kanssa kovaakin meteliä, vai jääkös se siihen kotisoittelu volumelle?
Se on helppoa kun sen osaa.
SirElwood
28.06.2008 21:56:51
Jaksaakos tollanen 5W peli puskea 2x12 kaapin kanssa kovaakin meteliä, vai jääkös se siihen kotisoittelu volumelle?

Miksi ei jaksaisi? Elementtien herkkyys vaikuttaa asiaan, ei oikeastaan muu. Esimerkiksi V30 elementeillä (herkkyys 99dB) meteli on infernaalinen.
rokki-ryde
05.07.2008 10:47:57
Ton elementtien vaikutuksen huomas konkreettisesti,mulla on Laneyn TF-200 combo (65w)H-H:n elementillä,siinä ei sinällään oikein voima tahtonut riittää bändisoittoon,mutta ton Framuksen kaapin kanssa tolla ei tartte nostaa bändin kanssa volumea yli puolenvälin.
Metal_Late
05.07.2008 11:08:43
Ite soitin tolla GA15 vahvarilla kunnes hommasin

http://www.thomann.de/fi/hartke_piggy_back_gitarrentopteil_mit_box.htm

Kyllä lähtee Metallit hyvin /,,/
jaakko.
05.07.2008 13:41:23
Omasta GA15:sta nappasin "moottorin" ja tein sille nuppikotelon. Etuasteeseen JJ:n ecc83s:t, päätteessä originaalit sovtekit. Kaappina toimii Marshall 1965b eli 4x10" ja tämä systeemi toimii bad monkeyllä/bossin sd-1:llä boostattuna aika makiasti treenikämpillä. Puhdastahan tuosta ei tietenkään kovin järkyttävillä volyymeillä saa mutta sehän on ominaisuus, ei vika ;) Soundi miellyttää kovasti omaa korvaa ja ompa nuo pändikaveritkin kehuneet. Kaapilla todellakin on todella suuri merkitys soundiin (oho!) ja GA15:n oma elementti oli, noh, paskin ikinä tapaamani. Toisaalta saundi Tech21:n 2x12" (elementeistä ei tietoa) kaapillakaan en oikein saanut "sitä saundia" ulos, 4x10" toimi huomattavasti paremmin.
Keskity, perkele!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)