Aihe: Kuinka kauan tämä kestää?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1027 28 29 30 31
Epämuusikko
03.05.2008 23:38:40
No yritän vielä.
Olen huomannut että viime aikoina oppilailla on alkanut kiinnostamaan enemmän esim. pelkästään jaloilla soitto ja pelkästään nopeasti. Ei mun näkökannalta ole ollenkaan naiivia, mahdotonta tai muutakaan ennustaa, että mikäli trendi jatkuu tuon suuntaisena, niin nuorilla rumpaleilla ei ole kohta taitoa soittaa käsillään edes tasaisia vuorolyöntejä. Pahimmillaan tämän kaltaiset esimerkit vovat johtaa musiikilliseen alennustilaan.

Aamen.

Puhumattakaan metallimusiikin pelivälineistä, joihin harmonia ei valitettavasti kuulu. Ei siis etteikö hevissä olisi harmoniaa mutta väitän että vaikkapa Beach Boysissä oli enemmän.

"Rankka yeah kaljaa!"-musa on katarttista, raivokasta, uhoavaa, joko mieltä nostattavaa tai omiin synkkyyksiin pureutuvaa. Taustamusiikkia se ei ole, ja sellaiselta se nykyään tuntuu kun kaikki yrittävät olla rankkoja ja sitä paahtoa tulee joka tuutista.

Ja dadaan päivällä laittamaani hetkautusta korjatakseni: Metallimusiikki on osana kevyen musiikin karttaa vitun jees. Neljäkymppisen rokun elämäntapana tai jonkun tyypin pitkällisen diggailun kohteena SAMALLA sulkien kaikki muut musiikin lajit pois .... käsittämätön ilmiö.

t: tuleva musiikinopettaja ja soitonopettaja, harrastelijarumpali.
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
MetalMil
03.05.2008 23:42:09
No yritän vielä.
Olen huomannut että viime aikoina oppilailla on alkanut kiinnostamaan enemmän esim. pelkästään jaloilla soitto ja pelkästään nopeasti. Ei mun näkökannalta ole ollenkaan naiivia, mahdotonta tai muutakaan ennustaa, että mikäli trendi jatkuu tuon suuntaisena, niin nuorilla rumpaleilla ei ole kohta taitoa soittaa käsillään edes tasaisia vuorolyöntejä. Pahimmillaan tämän kaltaiset esimerkit vovat johtaa musiikilliseen alennustilaan.

Tätä en ihan jaksa uskoa.. Jo ihan sen takia että jos halutaan soittaa oikeasti nopeasti niin tekniikka pitää olla ensimmäisenä hallussa..
Luonnollisesti nuorena nyt vaan halutaan nopeita tuloksia. Kyllä ne sitten hetken riehuttuaan huomaa että saahan nämä hommat tehtyä toisellakin tavalla uskoisin.

...Elikkä... edelleen pointtini oli tässä musictv-tuotanto jos muistat. ja laulujen korjaaminen.. autotune alkaa paistamaan niin pahasti monessa biisissä korvaan että suoranaisesti ärsyttää. Tässä tapauksessa 16-vuotias tyttö siis ei osaa laulaa ja on laitettu vaan seisomaan mikrofonin eteen ja "näytä kivalta".

En tietääkseni vääristellyt. Tuollainen ilkeä 40-vuotias kaljupää vaan tuntuu olevan monen nuoren vielä hieman mustavalkoisesti ajattelevan kauhukuva ja "pääpahis". Itse en ole vielä lähellekään 40-vuotiasta (miksi minä puolustelen sitä?! LOL!) tai kaljukaan joten en osannut ottaa henkilökohtaisesti. Mutta tiedän monta hyvää kaljua tai kaljuuntuvaa nelikymppistä biisintekijää. Enkä näe siinä mitään ongelmaa että muut henkilöt esittävät heidän biisejään.
16-vuotias laulaja? Mun puolesta saa laulaa vaikka 50-vuotiaan tekemiä lauluja. Mitä väliä sillä on, onko 16 tai 60 kunhan laulaa hyvin? Tai mitä tekemistä sillä tämän asian kanssa.

En hae mitään "pääpahista" :) älä nyt jaksa puhua kuin pikkulapselle.
Kyseessä nyt oli karrikoitu esimerkki eikä siihen pitäisi sen tarkemmin takertua.
Raivostuttaa vaan se että musiikkia ei useassa yhteydessä enää tehdä musiikin tekemisen ilosta vaan joko markkinointisyistä tai teknisyyden tavoittelusta.
Moni bändi nykyään lähtee ensimmäisenä miettimään imagon rakentamista ja ottavat ensimmäisen demon aikana kasan promokuvia yms.. tämä minusta tuhoaa enemmän musiikin sielua kun se että soitetaan säröllä..

Kerrotaan nyt että itse olen tehnyt arviolta 80% musisoinnistani yli 35-50 -vuotiaiden miesten seurassa. Nykyään tosin vähän nuorempien.. Taito ja korvien väli se lähinnä on mikä ratkaisee.

Musabisneksessä on kyllä paljon mätää, mutta se että nuori laulaa vanhemman tekemää biisiä ei ole se mädän lähde. Tosi harva 16-vuotias osaa tehdä niin hyviä biisejä, että niitä kukaan jaksisi kuunnella. Useampi 16-vuotias osaa taas laulaa niin että muut jaksavat kuunnella.

Kyllä kyllä. saahan näin tehdäkin. En tätä tarkoittanut.

Muuten, juuri nyt kuunteleen Johnny Cashin levytystä 9 inch nailsin kappaleesta "Hurt". Saakos nuorempien kappaleita sitten esittää tuollainen ikäloppu kalju ukko?

Tietääkseni Johnny on pari omaa rallia joskus säveltänyt.. löytyypä miehen tuotantoa aika reilusti hyllystäkin.. Yksi humoristinen cover-veto tuskin tuhoaa miehen hengenlahjoja? Vai mikä oli punainen lanka tässä?

En tarkoittanut mennä henkilökohtaisuuksiin, enkä tiedä missä menin. Mutta vaikeaahan tässä on keskustella jos mihinkään ei saa oikein puuttua?

Lähinnä tämä "kasvahan vielä muutama vuosi ja katellaan sitten kun et näe enää mustavalkoisesti" - tason kommentointi on vaan mielestäni koristeltua päänaukomista :)
Lienenkö sitten tulkinnut väärin ja oikeasti halutaan toivottaa jotain mielenavartamisreissua maailmaan..? joka tapauksessa lähtökohtanahan on että "no sinä nyt et ymmärrä asiaa kun et näe yhtä avarasti kuin itse"
En minä tänne kilpailemaan tullut :)

Harmillista jos tuntuu että päin näköä on syljetty. Toivottavasti ei minun toimesta kuitenkaan.
Mutta sanottakoon vielä, ettei ehkä kannattaisi ottaa tätä asiaa ihan niin tosissaan ja henkilölkohtaisesti. Siksikin tästä hevi-aiheesta on välillä hieman vaikeaa keskustella asiallisesti kun monella tuntuu olevan aika vihainen asenne jo lähtökohtaisesti.

Eipä tässä kai mitään vihaa? Yleensä ne vihaisen asenteen omaavat ovat tosiaan näitä angstivaiheessa eläviä teinihevareita malliin speedy&saku. Enkä kyllä tähän kategoriaan välttämättä päätäni laittais.

Tuli vaan seurattua tätä keskustelua ja kommentteja että "lopetetaan internet!" ja muuta yhtä suvereenia älyn ilmentymää ja päätin kysäistä että mitäs ne ukot nyt taas täällä oikeen puuhaa.. ;)

Oma puhetyylini nyt on melko suorasukainen ja saattaa vaikuttaa näin tekstipohjaisena vähän hyökkäävältä. Ei noita hymiöitäkään raaskisi joka lauseen perään pistää että ymmärrettäisiin ettei tässä nyt posket punaisina kirjoitella. :)

Rauha maassa.
MetalMil
03.05.2008 23:56:47 (muokattu 03.05.2008 23:57:11)
Pointtini on, että jostainhan se on lähdettävä. Uskon, että jokainen muusikko tai bändi lopulta muotoutuu sellaiseksi kuin se on. Oppiminen ja nimenomaan itsensä oppiminenhan ei katso ikää. Jos tyyli lyö läpi, niin hyvä niin. Kaikessa musassahan on hyvää ja sitä kuuluisaa paskaa. Lopulta kuitenkin huomaa, että diggaa soittaa kaikkea Iron Maidenista Keski-Afrikan rytmeihin, Fröbelin palikoihin tai Rölli-lauluihin . Näin vanhemmiten tietenkin jälkimmäisiä :)

Juuri näinhän se menee! Eikä tässä auta jeesustella jos nuori aloitteleva rumpali haluaa soittaa tuplilla.. antaa soittaa.
Varsinkaan kun ei se dissaaminen ainakaan auta
1) omia edustamia musiikkityylejä 2) nuoren motivaatiota musiikkiin.

Rento asenne nyt auttaa kertomaan omat mielipiteet yleensäkin. Musiikkikaan kun ei ole mikään kilpailu vaikka siltä se televisiota katsoen vaikuttaa de facto :)

E: quotevirhe.
markkuliini
04.05.2008 00:14:37

...Elikkä... edelleen pointtini oli tässä musictv-tuotanto jos muistat. ja laulujen korjaaminen.. autotune alkaa paistamaan niin pahasti monessa biisissä korvaan että suoranaisesti ärsyttää. Tässä tapauksessa 16-vuotias tyttö siis ei osaa laulaa ja on laitettu vaan seisomaan mikrofonin eteen ja "näytä kivalta".

Autotunetus on vaikea laji. Ja se liian suoraksi äänen piirtäminen on todella ärsyttävän kuuloista, kuten kaikki muukin huono editointi.

En hae mitään "pääpahista" :) älä nyt jaksa puhua kuin pikkulapselle.

Sori, päättelin virheellisesti, että olisi aika skidi. Koetan skarpata. Kysyn vaikka iän sitten vastaisuudessa. :)

Kyseessä nyt oli karrikoitu esimerkki eikä siihen pitäisi sen tarkemmin takertua.
Raivostuttaa vaan se että musiikkia ei useassa yhteydessä enää tehdä musiikin tekemisen ilosta vaan joko markkinointisyistä tai teknisyyden tavoittelusta...

Sellaistahan se bisnes on, että raha ratkaisee. Onneksi voi kuitenkin ostaa ja kuunnella yhä sellaistakin musiikkia missä musiikki on pääosassa. Radiosta sellaista on ollut vaikeaa löytää jo moneen vuoteen.

Tietääkseni Johnny on pari omaa rallia joskus säveltänyt.. löytyypä miehen tuotantoa aika reilusti hyllystäkin.. Yksi humoristinen cover-veto tuskin tuhoaa miehen hengenlahjoja?

Aika monta levyllistä mies noita "huumorivetoja" äänitti. American-sarjan siis.
Mielestäni Cashin Hurt on yksi koskettavimmista tulkinnoista koskaan. Siitä on ainakin mulla huumori kaukana, itse asiassa tulee lähes aina tippa linssiin kun sen kuuntelen.

Lienenkö sitten tulkinnut väärin ja oikeasti halutaan toivottaa jotain mielenavartamisreissua maailmaan..? joka tapauksessa lähtökohtanahan on että "no sinä nyt et ymmärrä asiaa kun et näe yhtä avarasti kuin itse"

Näin nimenomaan. :)

Tuli vaan seurattua tätä keskustelua ja kommentteja että "lopetetaan internet!" ja muuta yhtä suvereenia älyn ilmentymää ja päätin kysäistä että mitäs ne ukot nyt taas täällä oikeen puuhaa.. ;)

Se taisi olla huumoria se netin lopetus. :)

Oma puhetyylini nyt on melko suorasukainen ja saattaa vaikuttaa näin tekstipohjaisena vähän hyökkäävältä. Ei noita hymiöitäkään raaskisi joka lauseen perään pistää että ymmärrettäisiin ettei tässä nyt posket punaisina kirjoitella. :)

Rauha maassa.

Mun bravuuri taas on juurikin tuo piilovittuilu. Peace, out. 1000 x :)
Oiligi. Aaltonen elämä kans oikeesti kiinnosta. Ronnie Österberg. Muutenki mua kinnosta hirvesti tausta. Henkilökuva on tarkea.
MetalMil
04.05.2008 00:39:31
Autotunetus on vaikea laji. Ja se liian suoraksi äänen piirtäminen on todella ärsyttävän kuuloista, kuten kaikki muukin huono editointi.

Niinno :D kyllä aika nopeasti tuli joskus melodynella yms nuo laulutkin kuntoon..
Vaikea laji siinä kun exceltaulukon tekeminen. Viivojen vääntelyä hiirellä.. ihanan musikaalista.
-Ja monesti kuulostaa radiossa ja televisiossa ettei sitä ole edes kunnolla yritetty tehdä.

Sori, päättelin virheellisesti, että olisi aika skidi. Koetan skarpata. Kysyn vaikka iän sitten vastaisuudessa. :)

Ja asian kannalta sillä olisi mitään merkitystä koska..?

Aika monta levyllistä mies noita "huumorivetoja" äänitti. American-sarjan siis.
Mielestäni Cashin Hurt on yksi koskettavimmista tulkinnoista koskaan. Siitä on ainakin mulla huumori kaukana, itse asiassa tulee lähes aina tippa linssiin kun sen kuuntelen.

Näemmä pointtini hussahti taas savuna taivaalle.. tosiaan Johnny nyt on käsittääkseni melko lahjakas muusikko huolimatta tästä.. *huoh*

Näin nimenomaan. :)

Mikäs se narsistin tuomio olikaan ;)

Se taisi olla huumoria se netin lopetus. :)

Uskoisin kyllä ymmärtäneeni tämän. O_õ

Mun bravuuri taas on juurikin tuo piilovittuilu. Peace, out. 1000 x :)

Minä kun yritän pitää bravuurina vaan perusteltuja suoria mielipiteitä. ;)
Välillä nyt agitoituu tietysti takaisinpäin.

Jokatapauksessa päivän percussioreenit ottivat tästä nappulasta vedon pois ja kohta alkaa menemään omatkin mielipiteet turhanpäiväiseksi suun luukuttamiseksi niin taidan eksyä tuonne makkarin puolelle ja antaa vaahdon laskeutua mnetissä.
markkuliini
04.05.2008 00:43:49 (muokattu 04.05.2008 00:51:46)

Ja asian kannalta sillä olisi mitään merkitystä koska..?

Koska puhuin sinulle kuin lapselle, ja pyysit sen lopettamaan.

Mutta eiköhän anneta olla? Hedelmätöntä jauhamista minusta.
Oiligi. Aaltonen elämä kans oikeesti kiinnosta. Ronnie Österberg. Muutenki mua kinnosta hirvesti tausta. Henkilökuva on tarkea.
hollmi-5
04.05.2008 11:07:36
Ennenkuin Markkuliini ehtii kommentoida, niin myönnän, että hevi on todellakin muoti-ilmiö. Sitä en osaa sanoa, onko se hyvä vai huono asia. Onko farkut huono asia? Nehän ovat olleet "muodissa" jo yli sata vuotta.

Heavy eri tyylilajeineen on ollut pitkään muodissa. Jopa niin, että nuoremmat eivät pidä Led Zeppeliniä heavyna ollenkaan, vaikka se lähes lanseerasi tyylin 40 vuotta sitten. Bändi oli niin moni-ilmeinen, että joillekin on jäänyt bluesimpi ja folkimpi tylisuunta bändiltä mieleen.
Soundit, piuhat ja kajarit.
hemmo
04.05.2008 11:16:50 (muokattu 04.05.2008 11:16:56)

Heavy eri tyylilajeineen on ollut pitkään muodissa. Jopa niin, että nuoremmat eivät pidä Led Zeppeliniä heavyna ollenkaan, vaikka se lähes lanseerasi tyylin 40 vuotta sitten. Bändi oli niin moni-ilmeinen, että joillekin on jäänyt bluesimpi ja folkimpi tylisuunta bändiltä mieleen.

Munsta Zepukat oli lähinnä jytämusaa, kuten myös Deep Purple ja Uriah Peep. Nykyisen heavy metal-musan kehittivät Venom, Judas Priest yms.

Asiaan: Kaikki musa on hyvää!
hollmi-5
04.05.2008 11:26:56
Munsta Zepukat oli lähinnä jytämusaa, kuten myös Deep Purple ja Uriah Peep. Nykyisen heavy metal-musan kehittivät Venom, Judas Priest yms.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Heavy_metal

http://en.wikipedia.org/wiki/Heavy_metal_music
OPJ1974
04.05.2008 14:03:37

Niin, ja täytyy muistaa, että kaikki on lähtenyt sieltä mustien puuvillapelloilta laulamista voivottelu- ja uskontoon nojautuvista loilotuksista.

O tempora o mores, sanoisin :) Musiikki peilaa aikaa ja aika peilaa musiikkia, mutta perusjuttu on kaikessa sama?
Kaverin suusta kuultua: "Ihmisellä on yläpää ja alapää ja siinä välissä on rytmi"
mr_b
04.05.2008 19:50:35 (muokattu 04.05.2008 19:53:25)

Tuollainen ilkeä 40-vuotias kaljupää

Meitsi täytti tänään 40. Olen kalju, ilkeä ja lihavakin vielä enkä soittaakaan osaa oikeasti. Ihana tunne olla 16-vuotiaitten hevareiden vihollinen nro 1. :-)

Ei kai tämä näin muuten vakavaa yleisesti ole, rauhoittukaa hyvät ihmiset...
Softer, worse, slower, weaker.
hollmi-5
04.05.2008 20:44:46
Meitsi täytti tänään 40.

Rytmikkäät onnittelut!!!
paice60
04.05.2008 23:43:14

Kyllä minä sijoittasin kyseiset bändit ja muut tyylilajillset (?) kategoriaan hard rock ja ehkä jopa proge hard rock. Ja siitä autotunesta että pitäisiköhän ensin opetella laulamaan nuotilleen ettei tartte käyttää niitä hilavitkuttimia. Itse soitan ja laulan samaan aikaan ja täytyy myöntää ettei aina mene putkeen mutta ainakin soitan ja laulan livenä, perk...
Vittu näitä hommia.
paice60
04.05.2008 23:43:55
Meitsi täytti tänään 40. Olen kalju, ilkeä ja lihavakin vielä enkä soittaakaan osaa oikeasti. Ihana tunne olla 16-vuotiaitten hevareiden vihollinen nro 1. :-)

Ei kai tämä näin muuten vakavaa yleisesti ole, rauhoittukaa hyvät ihmiset...

Onneksi olkoon myös. Mulla menee vielä kaksi vuotta viisikymppiseen, että silleen.
Vittu näitä hommia.
lethus1
05.05.2008 09:55:38
Mua vituttaa ettei kukaan tajua että iskelmä on vain heviä josta on poistettu röhisevä skeba ja triggeritkannut.

Käsittääkseni Heawymedaliin ei ikinä ole kuulunut kovinkaan vahvasti kieltäytyminen nautintoaineista. Eli Sipseistä. Laysin sipsit suomeen!
Vompatti: http://www.elisanet.fi/thebandsear/Destination_single.MP3
hollmi-5
05.05.2008 10:22:53
Käsittääkseni Heawymedaliin ei ikinä ole kuulunut kovinkaan vahvasti kieltäytyminen nautintoaineista. Eli Sipseistä. Laysin sipsit suomeen!

Kyllä kovimmat dokaajat löytyy iskelmätaivaalta.
tolppa-apina
05.05.2008 11:18:53 (muokattu 05.05.2008 11:20:00)

Näin on näppylät ja Zeppelin tekikin sen tyylillä. Plant, Jones, Page ja Bonham lanseerasivat hevimusiikin, mutta onnistuivat jättämään itsestään myös muita kuvia, kuten nuo mainitut Blues ja Folk.
Kertooko moinen monipuolisuus jotain kyseisestä yhtyeestä ja olisiko se jotenkin liitoksissa siihen, että Zeppelin on edelleen maailman arvostetuin (nyt tulee kompromissisana) HeavyRock-yhtye.

Ps. Meikämanne suosii rokkia hautaan asti, velipoika taasen on vannoutunut hevari. Kesällä lähdetään kumpikin katsomaan Purplea kuopioon, kumpi on väärillä raiteilla?
"Tästäkö me sitten rakennamme minulle monitorin?" "Iliman muuta, ei tarvita kuin vähän kärsivällisyyttä, kolme euroa ja kasvispitsa"
Juupe
05.05.2008 12:26:54
Kyllä kovimmat dokaajat löytyy iskelmätaivaalta.

Niinpä, mutta muihin aineisiin en ole sillä saralla törmännyt.

Niin, kuinkahan kauan tämä p....n jauhaminen täällä kestää?:)
Mun puolesta jokainen saa kuunnella ihan mitä musiikkia haluaa, ja myös soittaa. Jos joku haluaa opetella rumpujen soitosta vain joitain asioita, ja mennä perse edellä puuhun, niin siitä vaan. Huonomminkin voi aikansa kuluttaa. Turha siitä on saarnata. Neuvoja voi antaa, mutta jos ne eivät kelpaa, niin omapa on häpeänsä. Eikä kaikista tarvitse eikä voi tulla monipuolisia muusikoita. Ymmärrän kyllä hyvin soitonopettajien turhautumisen. Aikanaan kyllä jyvät erottuvat akanoista, siis niistä oppilaista.
Linnunlaulupuu
05.05.2008 13:32:40

Ps. Meikämanne suosii rokkia hautaan asti, velipoika taasen on vannoutunut hevari. Kesällä lähdetään kumpikin katsomaan Purplea kuopioon, kumpi on väärillä raiteilla?

Kumpaakaan tuntematta sanoisin, että molemmat.
KINNIKUN!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)