![]() 03.05.2008 08:22:50 | |
---|---|
Sehän on kivaa, kun bändi vetää vähän perseelleen. On semmonen "rehti" ja "aito" meininki. Hoho. Meillä se on ainakin erittäinkin rehti ja aito. Piu. "Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!"
- Sam Other | |
![]() 03.05.2008 13:12:47 | |
Sehän on kivaa, kun bändi vetää vähän perseelleen. On semmonen "rehti" ja "aito" meininki. Hoho. Meillä se on ainakin erittäinkin rehti ja aito. Piu. Pääasia ettei oo käyny kouluja. Sehän se luovuuden ja svengin tappaa. "Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir.
Bustard #1 | |
![]() 03.05.2008 13:16:29 | |
Mä sanoin jo, että en ala mitään listaa laittamaan. Kyllä mä sujuvasti osaan paskaakin puhua, ei siinä mitään. Niinpä...varsin ketterästi kiersit itse asian joka oli se että amatööriryhmä vie probandin keikat soittamalla hiljaa ja sopivampaa ohjelmistoa.Ja mä kysyin että koska ja missä ja kuinka usein on näin käynyt.Vastausta ei ole tullut, ei Baronilta eikä sulta. Mut ei tosa ole mitään sen kummempaa, ko että lauma amatöörejä toisinaan pystyy soittamaan siihen malliin kelvosti, että yleisö osaa pomppia tahdissa. Sit vielä, ko volumet useimmin pysyy melko alhaisina, niin kyllä tolle yhtälölle käyttöä löytyy. Ei tossa ny mitään ihmeellistä ole, mut ei siinä pitäisi mitään uskomatontakaan olla. Voi voi...mä olen ollut vuosien saatossa sellasissa ryhmissä mukana että tiedän tasan tarkkaan perusjengin vaatimustason, se on usein tämä vanha totuus eli ei ole mitään väliä miten soittaa vaan MITÄ soittaa.Mun mielestä se on aina yhtä uskomatonta, onneksi enää tosi harvoin satun itse ko kaltaisen ryhmän kaa samalle keikalle saati että soittaisin moisessa. Eli siinä mielessä olet oikeassa että lähes kaikki menee läpi, jos vaan on pokeria, mahdollisesti smokit päällä, tai muuten vaan esiintyminen on "rinta kaarella"-mestariosastoa + itsekritiikki ja/tai korvat puuttuu ja osaa puhua paskaa, joka on taas tärkeä ominaisuus kun bändiä markkinoidaan... Olet varmasti katsonut idols ja talent -tyyppisiä ohjelmia ja ehkäpä käynyt paikoissa joissa lauletaan karaokea?Varmasti vastaavan itsekritiikin ja musikaalisen "lahjakkuuden" omaavia ihmisiä löytyy myös soittajista, tänä päivänä harvemmin ammatikseen vetävistä, no ehkä jotkut konevoimalla vetävät voi laskea tähän kastiin.Tarkoitan bändejä joiden taustat tulee koneelta ja ollaan soittavinaan, näitäkin on nähty. yy kaa...mikä laatikko? | |
![]() 03.05.2008 15:13:14 | |
Niinpä...varsin ketterästi kiersit itse asian joka oli se että amatööriryhmä vie probandin keikat soittamalla hiljaa ja sopivampaa ohjelmistoa.Ja mä kysyin että koska ja missä ja kuinka usein on näin käynyt.Vastausta ei ole tullut... Mä sanoin törmänneeni samaan ilmiöön. Itte en miellä, että veisin keneltäkään mitään. Keikat ko tulee oikeastaan yksinomaan sillä, että meitä on joskus kuultu ja ilmeisesti pidetty, ko on metsästetty bändi käsiin. Jos keikka ei meille sovi, niin usein taitaa käydä niin, että sinne sit ei mene bändiä lainkaan. En tiedä mitä infoarvoa sen tarkemmalla vastauksella sit on, mut pannaan ny yksi esimerkki jos se saa sinut paremmalle mielelle. Vedettiin yksityistilaisuus hotelliraflassa. Keikan jälkeen sit oliko hovi vai ravintolapäällikkö tuli kyselemään, että mistä bändiä saisi jatkossa tilattua keikalle. Vähän väliä on seminaaria ja kissanristiäistä, jonka illanviettoon bändejä häneltä kysellään. Eikä hän siihen muuta voi, ko antaa ohjelmatoimistojen numeroita kysyjälle. Näin hän ilmoitti, että toistuvasti tuppaa käymään niin, että ensin siinä puoli päivää pystytellään tellinkejä, vedetään ranteenpaksuisia kaapeleita pitkin käytäviä ja sit ko soitto alkaa, niin se tulee niin s*tanan kovaa, että henkilökunta ei suostu menemään saliin. Nyt, ko paikalla on bändi, joka ei ruikuta sähköistä, roudaukset hoituu vähin äänin, soittovola on asiallinen ja vaikka bändillä on avoin piikki baaritiskillä, niin eivät edes ryyppää kummemmin, niin hän voisi noita kysyjiä ohjata soittamaan suoraan vaikkapa meille. Niin ohjelmistosta senverran, että se olisi just semmoista, mitä kaivataankin, ko ulkomaiset seminaarivieraat ei välttämäti syty normihumpalle ja mollipoljennolle. Seuraavaksi jos kysyt, että miksei lähdetty leikkiin mukaan, niin vastaan valmiiksi, että tämä sukellusvenepartiomme ei muutaman päivän varoajalla pääse yhtikäs mihinkään. Toisetteeks, ei ole tarkoituskaan haalia enempiä keikkoja. Jos niitä tulee kymmenen vuoteen, niin mulla on mittari täynnä. Voi voi...mä olen ollut vuosien saatossa sellasissa ryhmissä mukana että tiedän tasan tarkkaan perusjengin vaatimustason, se on usein tämä vanha totuus eli ei ole mitään väliä miten soittaa vaan MITÄ soittaa. Mun mielestä se on aina yhtä uskomatonta... Niinno, en mäkään jaksa p**kaa kuunnella, vaikka se olisi kuinka taiten vedettyä. Perusjengin vaatimustasoista mulla ei ole mitään käsitystä. Mun harvat keikat on semmottia, että että sinne on bändi tilattu viihdyttämään. Teknisesti täydellistä musaa ko saa levyltä. Eli siinä mielessä olet oikeassa että lähes kaikki menee läpi, jos vaan on pokeria, mahdollisesti smokit päällä, tai muuten vaan esiintyminen on "rinta kaarella"-mestariosastoa + itsekritiikki ja/tai korvat puuttuu ... Eipä tosa ole smokkeja kaivattu. Mielummin tietty vähän rinta kaarella, ko olemassoloaan anteeksipyydellen, jos noista kahdesta tarttee valita. Eipä täsä myöskään mitään mestariosastoa olla, mut itsekritiikkiä bändiltä löytyy sen verran, että biisit, jotka ei mitenkään kulje jää treenikämpälle. Parempia korvia mä olen toivonu Joulupukilta joka vuosi. One kind of music only - the good kind | |
![]() 03.05.2008 16:08:29 | |
Mä oon just tuollainen WW:n kuvailema turakainen, joka voi tulla kehumaan hyvästä meiningistä, vaikka soitto ei olis ihan timanttia ollutkaan. Ei mua niin kiinnosta, jos jostain väliosan pudotuksesta jää yksi kaheksasosanuotti soittamatta ja tempo on pikkasen rajumpi, kun kuitenkin oon kännissä, enkä nyt silleen kiinnitä koko taidepläjäykseen edes huomiota. Mutta minäpä en myöskään tanssi, eikä mulla nyt juuri ole minkäännäköstä rytmitajuakaan. "Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!"
- Sam Other | |
![]() 03.05.2008 16:27:01 (muokattu 03.05.2008 16:49:06) | |
Niinpä...varsin ketterästi kiersit itse asian joka oli se että amatööriryhmä vie probandin keikat soittamalla hiljaa ja sopivampaa ohjelmistoa.Ja mä kysyin että koska ja missä ja kuinka usein on näin käynyt.Vastausta ei ole tullut, ei Baronilta eikä sulta. Mä aattelin että en reagoi sun kommenttiin koska pelkäsin että se johtaa meidän molempien jäähyihin, mutta antaa mennä vaan: 1. Mulle on jäänyt tunne, että jos mä kerron että mulle on jotain positiivista sattunut, sä saat agressiivisen primitiivireaktion. Ilmeisesti sun mielestä mun asioitten pitäisi mennä päin persettä? 2. Älä ole huolissasi, mulla menee hyvin vain raha-asiat, duuniasiat, naisasiat, autoasiat (kävin tarkistamassa, mun auton mittarissa on 204 km) ja soittoasiat. 3. Tosta soittoasiasta, mulle riittää että se paikallaolijoiden (yleisön, kanssasoittajien) mielestä menee hyvin, mun mielestä se ei anna lisäarvoja, että jonkun ei paikalla olleen mielestä meni päin persettä. 4. Mulla ei oo koskaan ollut tarvetta kehua itseäni. Oon aina uskaltanut pistää itseni alttiiksi ilmaantumalla kaikenlaisiin soittotilanteisiin. Mutta: Kukaan muu TM-palstalla ei kehu itseään niin paljon kuin sinä? Miksi? Eikö sua kukaan muu kehu? Jos susta on miestä ja soittajaa, tuu joskus tilaisuuteen soittamaan muut suohon. Vai jänistääkö? | |
![]() 03.05.2008 21:12:04 | |
Mä aattelin että en reagoi sun kommenttiin koska pelkäsin että se johtaa meidän molempien jäähyihin, mutta antaa mennä vaan: Miksi ihmeessä?Miksi MINÄ saisin jäähyä ko kommenteista paitsi jos joku painaa varotusta?En mä haasta riitaa, toisin kuin sä tunnut tekevän. 1. Mulle on jäänyt tunne, että jos mä kerron että mulle on jotain positiivista sattunut, sä saat agressiivisen primitiivireaktion. Ilmeisesti sun mielestä mun asioitten pitäisi mennä päin persettä? En mä ole ollenkaan agressiivinen, päinvastoin...mutta realisti olen, ei mulla ole mitään henk.koht. ketään vastaan, kunhan lähinnä omia kokemuksiani toin esille, kuin myös esitin sulle yksinkertaisen kysymyksen mihin en saanut vastausta. 2. Älä ole huolissasi, mulla menee hyvin vain raha-asiat, duuniasiat, naisasiat, autoasiat (kävin tarkistamassa, mun auton mittarissa on 204 km) ja soittoasiat. Varmasti, sitä en epäile, ei sun tarvi rahan takia soittaa, ja onhan se hienoa että sitä rahaa on niin ettei paskalle taivu!Olet sen myös hyvinkin monessa threadissa tuonut esille, kuin myös nuo "sinisilmät." 3. Tosta soittoasiasta, mulle riittää että se paikallaolijoiden (yleisön, kanssasoittajien) mielestä menee hyvin No, miten koet asian itse?Mä olen ainakin niin kriittinen omaan soittooni että luotan omiin korviini enkä yleisöön, jos joku tykkää ja jopa kehuu kun vedän huonon soolon tai laulan falskisti niin en mä itse saa siitä kyllä mitään kickseja. mun mielestä se ei anna lisäarvoja, että jonkun ei paikalla olleen mielestä meni päin persettä. Mistä sä olet saanut päähäsi että mä puhun aina susta?Maailmassa on muitakin ihmisiä kuin sinä? 4. Mulla ei oo koskaan ollut tarvetta kehua itseäni. No, olisko ollut edes syytä, jos soittamisesta puhutaan? Oon aina uskaltanut pistää itseni alttiiksi ilmaantumalla kaikenlaisiin soittotilanteisiin. Se on sitä itsekritiikkiä se, sitä joko on tai sitten ei.Viittaan edelleen idols-talent -tyyppisiin osastoihin.Kuin myös karaokeen. Mutta: Kukaan muu TM-palstalla ei kehu itseään niin paljon kuin sinä? Miksi? Missähän kohtaa mä olen itseäni viime aikoina kehunut? Eikö sua kukaan muu kehu? Joo, nuorin tyttö kehuu useinkin, mä vietän aika paljon aikaa hänen kanssaan. Muitten kehuilla/haukuilla ei ole niin väliä...ja miksi pitäis?Kyllä mä tiedän tasan tarkaan missä mennään, ei mulla ole mitään harhaluuloja itsestäni.Wanha, huono, ruma, persaukinen soittaja, sitähän sä tässä haet?Ts meillä ei ole juuri muuta eroa kuin se että sä olet rikas? Jos susta on miestä ja soittajaa, tuu joskus tilaisuuteen soittamaan muut suohon. Voi ristus...miksi?Enhän mä osaa edes soittaa mitään, mutta onneksi mä tiedän sen. Mä olen vähän erakkoluonne, ei mua kiinnosta tuollaiset miitit pätkääkään, mä vietän vapaa-aikani mieluusti rauhassa, juopuneita soittajia näkee ihan tarpeeksi muutenkin.Eikä mulla ole mitään tarvetta todistella mitään, jatsiahan mäkin olisin aina halunnut soittaa, vaan ei taitu...toisin kun sulla. Vai jänistääkö? Jep, pelottaa aivan saatanasti...oikeesti, mä saan soittaa humppaa ihan tarpeeksi työssäni, ei mun tarvi lähteä sitä soittaan johonkin miittiin;-) yy kaa...mikä laatikko? | |
![]() 03.05.2008 21:44:09 (muokattu 03.05.2008 23:40:31) | |
Mä oikeesti tykkään susta! Edit: Mä nyt kuitenkin jatkan: No, miten koet asian itse?Mä olen ainakin niin kriittinen omaan soittooni että luotan omiin korviini enkä yleisöön, jos joku tykkää ja jopa kehuu kun vedän huonon soolon tai laulan falskisti niin en mä itse saa siitä kyllä mitään kickseja. Millos sä mahdat olla ollut viimeeksi tansseissa yleisönä? Mahdatko vielä muistaa mitä tanssijat hakee? Kivaa tanssiseuraa, tanssittavaa musiikkia. Niitä varmasti kiinnostaa enemmän oma tanssisuoritus ja/tai partnerin skotaaminen kuin kuunnella, sattuiko siihen kitaristin pentatoniseen sooloon tulemaan iskulliselle tahdinosalle kromaattinen hajasävel. (Mun ope opetti mulle, että jos soitat "väärän" sävelen, puolen sävelaskelen päässä siitä on oikea!) | |
![]() 03.05.2008 21:57:55 | |
ValkoVenäjähän se pistää kampoihin Ruotsille | |
![]() 03.05.2008 23:50:22 | |
Millos sä mahdat olla ollut viimeeksi tansseissa yleisönä? Mahdatko vielä muistaa mitä tanssijat hakee? Kivaa tanssiseuraa, tanssittavaa musiikkia. Niitä varmasti kiinnostaa enemmän oma tanssisuoritus ja/tai partnerin skotaaminen kuin kuunnella, sattuiko siihen kitaristin pentatoniseen sooloon tulemaan iskulliselle tahdinosalle kromaattinen hajasävel. Näinhän se menee. Ja mun kannalta ihan hyvä... Rock on rahaton riemu... | |
![]() 04.05.2008 00:17:00 | |
Pääasia, että kuullostaa hyvälle. | |
![]() 04.05.2008 00:52:52 (muokattu 04.05.2008 00:57:53) | |
Mä oon just tuollainen WW:n kuvailema turakainen, joka voi tulla kehumaan hyvästä meiningistä, vaikka soitto ei olis ihan timanttia ollutkaan. Tuostapa - ja muutenkin tästä keskustelusta - tuli mieleen omiakin kokemuksia. Joskus takavuosina olin silloin tällöin mukana yhdessä harrasteporukassa, jossa ei ollut yhtään hyvää soittajaa, mutta vastapainoksi ei paljon pidetty harjoituksiakaan. Aika usein hävetti se lopputulos. Mutta kuitenkin vaan meistä pidettiin; kiiteltiin ja tilattiin samoihin paikkoihin useita kertoja. Kävipä niinkin että joku tanssimassa ollut pariskunta oli niin onnessaan että toi jokaiselle soittajalle pullon itse tehtyä kotiviiniä. Pitääpä taas korostaa, että ei me siinäkään kyllä ammattilaisten suusta leipää syöty. Yhteenkin paikkaan ne ei varmasti olisi kalliimpia bändejä pystyneet hommaamaan millään, kun oli siinä ja siinä että saiko ne lipputuloilla ja makkaranmyynnillä meidänkään palkkiota kasaan. Sitten on ollut keikkoja joissa on ollut mukana osaavampiakin soittajia ja etukäteen harjoiteltuja juttuja. Kerran kävi niinkin, että esitettiin humppaa "Mahtava peräsin ja pulleat purjeet" ja sen välisoiton synkoopit ihan niin kuin lappuun on präntätty. Seuraavalla tauolla jotkut tuli moittimaan että ei se ollut mistään kotoisin. Olisiko tanssivarpaat menneet solmuun sillä kohtaa? Kyllä minunkin mielestäni soiton erityishienoudet menevät tanssiyleisön suurimmalta osalta aivan ohitse. Olisi aika opettavaista, että itse kukin lauteilla mökää tuottava taiteilija kävisi välillä katsomassa miltä maailma näyttää ja kuulostaa aidan toisella puolella silloin kun joku toinen porukka tekee duuniaan. Ja ihmisten puheitakin voisi vähän seurailla, jos useampi valittaa volaa niin kyllä sitä sitten vaan on liikaa. Edit: typo Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse! | |
![]() 04.05.2008 01:19:34 (muokattu 04.05.2008 02:26:35) | |
Mä oikeesti tykkään susta! No huh...pitäskö olla huolestunut ;-) Edit: Mä nyt kuitenkin jatkan: Millos sä mahdat olla ollut viimeeksi tansseissa yleisönä? Mahdatko vielä muistaa mitä tanssijat hakee? Mä en ole IKINÄ ollut oikeissa tansseissa maksavana asiakkaana!Enkä tunne mitään tarvetta moiseen tulevaisuudessakaan! Mutta aika liki on mennyt joskus...mm viime viikon la olin ns turakaisena laivalla, kun mentiin Ruotsiin keikalle...yks wanha kotka(n. 60v) haki mua tanssiin, en lähtenyt, sanoin että olen työmatkalla, en tanssi muutenkaan, se ei kelvannut, sanoin sitten että olen katsellut tuota tanssimista 30 vuotta, eikä vieläkään kiinnosta yhtään!Prkl....yritti selittää että pitäs löytää sellanen keskitie työn ja huvin välillä?Juu ja kysyi että "mitä varten sä sitten täällä olet jos et tanssi?"..ikäänkuin laivalla/ravintolassa ei saisi olla jos ei tanssi?Ihme homma....nainen saa antaa pakit mutta jos mies sen tekee niin hirvee haloo???Prkl, sanon minä!Tasa-arvoa tässäkin! Kivaa tanssiseuraa, tanssittavaa musiikkia. Niitä varmasti kiinnostaa enemmän oma tanssisuoritus ja/tai partnerin skotaaminen kuin kuunnella, sattuiko siihen kitaristin pentatoniseen sooloon tulemaan iskulliselle tahdinosalle kromaattinen hajasävel. Suurelta osalta jengistä menee tosiaankin ns yli hilseen lähes kaikki mitä sieltä lavalta käsin kuuluu ;-) yy kaa...mikä laatikko? | |
![]() 04.05.2008 01:24:55 | |
Mun ope opetti mulle, että jos soitat "väärän" sävelen, puolen sävelaskelen päässä siitä on oikea!) Jaa, että noin helppoa se on "kiälitaiteilijoilla". Huanon runpalin ominaisuudessa voin sitten kertoa, että yksi isku väärän paikkaan on yksiselitteisesti päin peetä. Niin, tulee tuota kitaraakin yleensä rämpytettyä ja monestikin sattuu siten, että ei se oikea ote juolahda mieleen. Sammutetut kielet on minust melko kova sana. Biisi kumminkin ko kestää normi kolme minuuttia, niin pari sointua tyhjää on melko lyhyt aika. Pari sointua täysin poskellaan on minust pitempi aika, mutta en lähde makuasioista kiistelemään. One kind of music only - the good kind | |
![]() 04.05.2008 09:15:28 | |
Kerran kävi niinkin, että esitettiin humppaa "Mahtava peräsin ja pulleat purjeet" ja sen välisoiton synkoopit ihan niin kuin lappuun on präntätty. Jos tämän kaltaiset virheet rupeaa toistumaan kannattaa vakavasti pohtia ammattilaisuuden mukanaan tuomia kirouksia. Aika paljon joutuu joskus olemaan pois kotoa ja työajat on mitä on. Liksaa tulee nihkeesti ja perheet hajoaa. Tulee niitä satunnaisia suhteita ja tiedä häntä mitä kaikkea. | |
![]() 04.05.2008 10:13:45 | |
Suurelta osalta jengistä menee tosiaankin ns yli hilseen lähes kaikki mitä sieltä lavalta käsin kuuluu ;-) Surkeata mutta niin totta. Jos ei jengi esim. kykene kuulemaan sitä että basisti soittaa biisin eri sävellajissa kuin muu bändi, onko silloin enää millään mitään väliä. Ja miksi tuhlata aikaa treenaamiseen (paitsi oman mielenrauhansa säilyttämiseksi) ? Otetaas taas. | |
![]() 04.05.2008 10:40:26 | |
....Mä en ole IKINÄ ollut oikeissa tansseissa maksavana asiakkaana!Enkä tunne mitään tarvetta moiseen tulevaisuudessakaan!... Sullahan on silloin merkittävä puute ammattitaidossa, jos et oikeesti tiedä, miltä sun asiakkaastas tuntuu. Suurelta osalta jengistä menee tosiaankin ns yli hilseen lähes kaikki mitä sieltä lavalta käsin kuuluu ;-) Tää on kans ihan pöpöttiä - vai onko mulla pääsääntöisesti vaan fiksumpaa yleisöä? "Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner | |
![]() 04.05.2008 11:39:34 | |
Tää on kans ihan pöpöttiä - vai onko mulla pääsääntöisesti vaan fiksumpaa yleisöä? Ilmeisesti on. Ainakin niillä harvalukuisilla keikoilla mitä olen tehnyt, on orkesterin anti sillointällöin ollut omasta mielestäni karmeata kuunneltavaa ja yleisö ei muuta kuin kiittelee ja kyselee että oletteko te ammattilaisia kun noin hyvältä kuullostaa. (eikä olla oltu hullujen huoneella soitamassa). Otetaas taas. | |
![]() 04.05.2008 12:08:49 | |
...kuullostaa... Soittonne on siis ollut hohtavan läpinäkyvää? "Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner | |
![]() 04.05.2008 12:21:19 | |
Ilmeisesti on. Ainakin niillä harvalukuisilla keikoilla mitä olen tehnyt, on orkesterin anti sillointällöin ollut omasta mielestäni karmeata kuunneltavaa ja yleisö ei muuta kuin kiittelee ja kyselee että oletteko te ammattilaisia kun noin hyvältä kuullostaa. (eikä olla oltu hullujen huoneella soitamassa). Mä oon käynyt livetansseissa aina kun tilaisuus tullut enkä tanssimassa vaan vakoilemassa miten prot hoitaa hommat. Ja mielestäni kovin hyödyllistä, ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen vaan katsoa, kuinka ne hoitaa hommat, jotka osaa. Olen myös pyrkinyt keskustelemaan tanssijoiden kanssa mitä ne tykkää bändistä ja tärkeimmät asiat tuntuu olevan piisilista, tempot (niissä on mahdoton kaikkia miellyttää) ja miltä bändi näyttää. Se miltä bändi kuulostaa, tuntuu olevan vähemmän tärkeää. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)