Aihe: Laulumikki ja desibelit
1
puusormi
03.05.2008 16:39:34

Minulla on melko kova lauluääni, klassistakin vähän treenailleena tulee keikalla innoissaan vedeltyä aika lujaakin välillä. Mikkinä on ollut AKG C5 konkkamikki, josta olen kyllä tykännyt. Mutta nyt viime keikan jälkeen äänimies sanoi, että setin loppua kohti mikki alkoi tukkeutumaan kovan äänen vuoksi ja suositteli jotain dynaamista tilalle. Aiemmin olen käyttänyt (mielestäni) ilman ongelmia 58:ia ja Sennheiserin e845:sta, mutta tuosta C5:n äänestä tykkään sekä minä että bändi enemmän.

Onko oikeasti mahdollista että vedän mikin tukkoon? Speksien mukaan C5 kestää 140 dB 1% säröllä ja 145 dB 3%. Vai onko syynä mahdollisesti mikin kostuminen setin aikana, syljen nimittäin laulaessani ihan jonkun verran.

Samainen äänimies suositteli Audixin OM6:sta, joka kuulemma kuulostaa paremmalle kuin käytännössä mikään muu dynaaminen mikki (aika paljon luvattu minusta), ja ei pitäisi säikähtää kovaakaan ääntä. Tosin speksien mukaan maximum SPL:stä sanotaan vain > 144dB.

Mitä te olette käyttäneet kovaäänisten mieslaulajien edessä menestyksekkäästi?
Saapiko lähettää terveisiä?
dewil
03.05.2008 17:37:28

Paha mennä kuulematta sanomaan suuntaan tai toiseen, mutta vastaan on tullut välillä
laulajia, joilla on sellasia vinkeitä resonansseja tms. äänessä, jotka kyykyttää viiskasinkin!
Jos äänimies on asiantunteva kaveri, niin kannattaa kyllä kuunnella sen mielipidettä.
Sehän se on loppujenlopuksi vastuussa siitä ulostulevasta soundista.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
aimotuska
03.05.2008 17:42:00
Mitä muuta lavalla tapahtuu, että pystyiskö mikkiin laulamaan hippasen kauempaa?
Paenu sinä helevettihin siitä!
stnprkl
03.05.2008 17:45:40
Minulla on melko kova lauluääni, klassistakin vähän treenailleena tulee keikalla innoissaan vedeltyä aika lujaakin välillä. Mikkinä on ollut AKG C5 konkkamikki, josta olen kyllä tykännyt. Mutta nyt viime keikan jälkeen äänimies sanoi, että setin loppua kohti mikki alkoi tukkeutumaan kovan äänen vuoksi ja suositteli jotain dynaamista tilalle. Aiemmin olen käyttänyt (mielestäni) ilman ongelmia 58:ia ja Sennheiserin e845:sta, mutta tuosta C5:n äänestä tykkään sekä minä että bändi enemmän.

Onko oikeasti mahdollista että vedän mikin tukkoon? Speksien mukaan C5 kestää 140 dB 1% säröllä ja 145 dB 3%. Vai onko syynä mahdollisesti mikin kostuminen setin aikana, syljen nimittäin laulaessani ihan jonkun verran.

Samainen äänimies suositteli Audixin OM6:sta, joka kuulemma kuulostaa paremmalle kuin käytännössä mikään muu dynaaminen mikki (aika paljon luvattu minusta), ja ei pitäisi säikähtää kovaakaan ääntä. Tosin speksien mukaan maximum SPL:stä sanotaan vain > 144dB.

Mitä te olette käyttäneet kovaäänisten mieslaulajien edessä menestyksekkäästi?

Mä olisin ite kans enempi ton sylkiteorian kannalla. Periaatteessa kaikki nykyaikaiset ammtikäyttöön tarkoitetut laulusiepot pärjää laulajan kun laulajan edessä.
Kyse on mun mielestä enemmän siitä että minkämoista painetta kaivataan ulospäin/monitoreihin ja minkälaisella soundilla.
Toi ehdotettu OM-6 on hyvä sieppo, esim. PMMP ja Putro ainaskin vetelevät siihen eli kyse ei tossa ole sukupuolestakaan. B87(konkka) on myös monissa tilanteissa osoittanut olevansa loistava valinta, jopa metelissä vaikken nyt Arayalle sitä laittaiskaan ;)
Senkut on kautta linjan kelpo sieppoja.
Viltsu audiokantaja
AnttiR
04.05.2008 02:32:33 (muokattu 04.05.2008 02:44:31)
Erään ulkomaanbändin kanssa oli sellainen (tausta)laulaja, jolla meni perus 58 ihan tukkoon jo ennen keikan puoliväliä. Ja syynä oli nimenomaan grillin sisällä olevan vaahtomuovin totaalinen kastuminen reippaasta laulannasta.

Ainoa apu siihen on vaihtaa uusi grilli tai koko mikki kesken keikan. Ja sit pestä ja kuivata ne käytetyt foamit ja grillit keikan jälkeen.

Joskus tulee vuokramikkiseteissä vastaan sellasia viiskaseja, joita ei oo pesty varmaan koskaan. Vaahtomuovi sisällä on täysin tukkoon kovettunut ja jäänyt sisältä ruostuneeseen grilliin kiinni. Ei ole ihme, jos on eroa mikkien välillä soundissa. Fairylla pesu ja kuivaus auttaa.

Antti
stnprkl
04.05.2008 12:38:45
Mikä tähän auttaisi? Kortsu mikin päälle? Konkkamikki on ilmeisesti tälle kosteudelle herkempi kuin dynaaminen jo ihan toimintaperiaatteensa vuoksi.

Olen minä yrittänyt laulaa mikistä kauempanakin lavameteli sallisi sen hyvinkin, mutta ihan väkisin menee kitaraa soitettaessa suu grilliin kiinni. Etenkin siinä vaiheessa kun tulee vähän hiki ja pitää välillä laulaa silmät kiinni.

Kahvilalla muinoin kun vedeltiin B87:n kanssa niin vaihdoin kesken keikan aina kertaalleen mikin tuoreeseen. Katottiin ennen keikkaa biisilistasta semmonen biisinväli missä sen kerkiää hyvin tekemään. Oli raikas soundi koko keikan. Ulkokeikoilla ei tätä ongelmaa niinkään ollu kuin sisäkeikoilla. Meillä siis syy mikin kostumiseen oli enempi kaljusta valuva hiki kun sylki.
Viltsu audiokantaja
multipaavo
04.05.2008 16:54:00

Mikä tähän auttaisi? Kortsu mikin päälle?

Olisikohan tuulisuojasta riemua tässä kohtaa? Siinä olisi enemmän räkäkapasiteettia kuin 58:in millin ohuessa vaahtomuovissa. Tuulisuoja on sitten keikan jälkeen helppo heittää kädenlämpöiseen fairy veteen ja huuhdella, niin pysyy iskussa.

-Paavo
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein
AnttiR
04.05.2008 23:40:49
Ainakin se tuulisuoja on helpompi vaihtaa keikan aikana tuoreeseen. Oli se vaahtomuovi grillin sisä tai ulkopuolella, niin joka tapauksessa se menee tarpeeks kastuessaan tukkoon.

-a-
rintapek
05.05.2008 02:22:00

Kylä tämmöinen harrastelijapojukin määrävälein grillien sisakalut putsaa.
Jos ny todellakin tiukkaa tekee, niin mikki per setti.
Yhdelläkin mikillä pärjää, ko vain hoksaa vaihtaa sisäkalut kuiviin joka tauolla. Ei kande tehdä jokseenkin helpoista asioista elämää suurempia ongelmia.
One kind of music only - the good kind
puusormi
05.05.2008 17:20:31

Jep kiitoksia vinkeistä. Tilasin pari vaihtogrilliä tuohon c5:een, josko niillä pärjäisi pidemmänkin keikan. Jos ongelmia vielä tulee, niin sitten mikrofonikauppaan.
Saapiko lähettää terveisiä?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)