Aihe: Mikkien paikat?
1
Bhure
03.05.2008 18:30:18
Oon lukenu täältä aikaisemmin että ei oo järkevää katsoa suoraan piirrustuksista mikkien paikat kun veistää omaa kitaraa vaan ne pitäis itse mitata. Voisko joku kertoo jonkun neuvon/ohjeen tähän?
Kumiankka
03.05.2008 21:31:15
Ainakin Fender Stratocasterissa ja Les Paulissa niissä vanhemmissa perinteisissä malleissa mikrofonit on osittain tai kokonaan tietyillä kohtaa, jotka on vapaan kielen resonanssikohtia, tai joista löytyy ns huiluääni. Kaiken maailman hevikeppejä ja tarvikeosaa on myynnissä joissa on ylimääräisiä nauhoja tai muuta skeidaa jolloin mikrofonit on hieman eri paikassa. Vaikutusta ääneen varmasti on, ainakin avosoinnuilla ja tietyissä sävellajeissa. Voihan joku muu systeemi olla joihinkin tarkoituksiin parempikin mutta ei varmaan kuulosta 100% samalta jos tekee strato- tai lespakopion ja laittaa mikit eri lailla. Tästä en muista mitään kirjaviisautta tai faktaa lukeneeni vaan tämä on ihan omaa pähkäilyä, saatan olla väärässäkin. Fenderiä voin yrittää tutkia ja kertoa havainnoistani mutta lespaa ei nyt ole omistuksessa, joten kommentit ja faktat kiinnostaa
Bhure
03.05.2008 22:28:55
Kyseessä on kuitenkin itse tehty piirrustus valokuvasta, joten mikkien paikkojen heitot on luokkaa 1 cm sinne tai tänne. Tärkeintä on kuitenkin varmaan, että mikit on suorassa verrattuna kaulaan?
MPU
03.05.2008 23:05:09
Jos valokuvan mukaan tehdyssä piirustuksessa mikkien paikka heittää sentin suuntaan tahi toiseen en luottaisi kovinkaan paljoa piirustukseen muiltakaan osin. Etkö saa mistään tarkempia piirustuksia tai pystytkö piirtämään tarkemman piirustuksen itse?
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Bhure
04.05.2008 10:58:27
En oo ainakaan itse löytäy mitään tarkkoja piirustuksia. Kitara on siis Flying V mallinen. Mulla on kyllä piirustukset tarkan muodon saamiseks mutta joku on täällä sanonut että vaikka olis tarkatkin piirustukset kannattaa mikkien paikat mitata itse.
Hannu H.
04.05.2008 12:28:56

En oo ainakaan itse löytäy mitään tarkkoja piirustuksia. Kitara on siis Flying V mallinen. Mulla on kyllä piirustukset tarkan muodon saamiseks mutta joku on täällä sanonut että vaikka olis tarkatkin piirustukset kannattaa mikkien paikat mitata itse.

Eihän tuossa itsemittaamisessa oo mitään järkeä, jos on tarkka kopiota tekemässä jostain mallista ja piirustukset pitää paikkaansa.
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Aina tapahtuu Backstagella Näin syntyy studio!
Les Fender
04.05.2008 13:36:37

Ei ne mikit tiedä olevansa Flying V mallisessa kitarassa. Jos skaala (24,75) ja nauhojen määrä (22) on sama kuin Gibsoneissa yleensä ja tulee normaalisti kaksi humpparia ja kiinteä talla niin kaulamikin kehys on siinä mihin otelauta päättyy ja tallamikin etureuna n. 11 centtimeetrin päässä samasta pisteestä.
"Living is easy with eyes closed!"
Bhure
04.05.2008 17:09:43 (muokattu 04.05.2008 17:13:29)
Joo kiitos kaikille vastauksista. Löysin hyvät piirustukset, ainoo huono puoli on että mitat on tuumina. Ei kyl oikee aukee paljon on 2 29/32in senttimetreinä... Samoin jäi mietityttämään tehdäänkö kaula kahdesta osasta, lavasta ja siitä itse kaulasta vai veistetäänkö koko homma samasta puusta. Tuokun ei mielestäni piirustuksista selviä.

Piirustus: http://corvette-summer.com/images/58gibsonv.TIF
Juzzu
04.05.2008 17:26:47 (muokattu 04.05.2008 17:39:03)
Ei kyl oikee aukee paljon on 2 29/32in senttimetreinä...

1"=25.4mm

2 29/32" = 2 x 25.4mm + 25.4 x (29/32) = ~73.8mm

Tuokun ei mielestäni piirustuksista selviä.

Niin. Ei piirustuksissa oteta aina välttämättä kantaa valmistusteknisiin juttuihin ja ainakin kitaroiden piirustukset, mitä olen nähnyt, ovat olleet kyllä hyvinkin kämäisiä lähes pääsääntöisesti.
Tuo kaulahommeli nyt on sun päätettävissä, mitat joihin pyrit näkenyy siitä sun piirustuksesta.

E: tsekkasin tuon piirustuksen, tuonkin kanssa kannattaa pitää "järki" kädessä ja miettiä nyt varmasti mitä tekee ja missä järjestyksessä. Esim. tuo kaulaliitoksen alue oli piirretty ja mitoitettu vähän epäloogisesti, mm. mittojen 2 5/32" ja 1 1/2" suhteen. En tiedä tehtiinkö '58 flaikkarit tosiaan tuollaisella koko kaulan levyisellä upotuksella, mutta ei tuosta piirustuksesta ainakaan oikein selviä vaikkapa ensikertalaiselle miten tuo 1 1/2" jatke tuonne upotetaan. Ritiikkiä ja mietintää, sitten vasta otetaan työkalut käteen. Sitten vielä harkitaan.
Bhure
04.05.2008 20:39:12
Aattelin väsätä tollasen liitoksen mikä tossa kuvassa: http://seppopyykko.net/gallery2/main.php?g2_itemId=406

Ja vielä sellainen kysymys että lukeeko tossa piirustuksessa missään miten syviä noiden mikkien reikien tulisi olla, kun ei satu itellä ainakaan silmään? Tai onko mitään sellaista "perussääntöä"?
Basismi
05.05.2008 22:33:42
Ja vielä sellainen kysymys että lukeeko tossa piirustuksessa missään miten syviä noiden mikkien reikien tulisi olla, kun ei satu itellä ainakaan silmään? Tai onko mitään sellaista "perussääntöä"?

Sen verran syvät että mahtuu mikki koloonsa ja vielä vähän ilmarakoa kieliin, mutta ei kauheasti paljon syvempää. Munsta tää rakentelu on sellaista alaa, että päättelemällä ja soveltamalla pääsee pitkälle. Ja jos joku mikki on vähän eri kohdassa kuin jossain toisessa kepissä, niin aina paree vaan.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
spyykko
06.05.2008 11:57:30

Aattelin väsätä tollasen liitoksen mikä tossa kuvassa: http://seppopyykko.net/gallery2/main.php?g2_itemId=406

Mä en tekis :-)

Mun mielestä tollasessa tasakaulakitarassa kannattaisi tehdä täysileveä kaulatasku. Sillä kun välttää sen typerien kiilojen askartelun otelaudan alle ja muutenkin tekee elämänsä helpommaksi

Eli siis noin:
http://seppopyykko.net/gallery2/main.php?g2_itemId=1520
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Bhure
06.05.2008 18:02:36 (muokattu 06.05.2008 18:10:12)
Eli siis noin:
http://seppopyykko.net/gallery2/main.php?g2_itemId=1520

Tarkotat siis tollasta liitosta? : http://www.warmoth.com/guitar/necks/anatomy.cfm?fuseaction=angled Kannattasko kuitenkin tehä sinne kaulan liitoskohdan alaosaan semmoen lovi että se paremmin siihen?
spyykko
07.05.2008 16:09:28 (muokattu 07.05.2008 16:09:38)

Kannattasko kuitenkin tehä sinne kaulan liitoskohdan alaosaan semmoen lovi että se paremmin siihen?

Eipä mikään estä, tosin en ihan hirveästi näe siihen erityistä syytäkään. Kaulataskun takaosaan se vastaa kuitenkin.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Bhure
07.05.2008 18:45:49
Eipä mikään estä, tosin en ihan hirveästi näe siihen erityistä syytäkään. Kaulataskun takaosaan se vastaa kuitenkin.
Paremmin sopii siihen sekä näyttää paremmalta se kaulan liitoskohta takaapäin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)