Aihe: Keikkaliksat?
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Musiikkia korville
28.04.2008 10:00:02

Miksi muusikontyö eroaisi muusta työstä siinä, ettei vähintään minimipalkkaa pitäisi maksaa - jos se perkele tarttee maksaa kiinalaisille kivityömiehillekin?

Eiköhän siellä Kiinassakin oo kivityömiehinäKIN niitä, jotka tekee alle liiton minimin, ihan vaan sen takia, että sais töitä... Mä en jaksa millään uskoa, että suomalaiset muusikot (ml. 'soittajat') poikkeaa mistään muusta työalasta kansakuntaan katsomatta tässä asiassa. Ehkäpä joo Suomen kaltaisessa sivistysyhteiskunnassa (?) asiat on keskimäärin paremmin kuin muualla, mutta silti luulen, että niitä löytyy joka alalta.

-> Onko se oikein tai järkevää, niin siihen en ota kantaa. Mulle riittää, että saan ite sen mikä kuuluu.

Joku puhu parturin taksoista... Se niiden laskuttama vaikkapa 20€ (naisilta perittävät taksat on vielä huimasti kovempia) ei TODELLAKAAN oo netto. Kannattais vähän ottaa selvää, mitä kuluja tuohonkin bisnekseen liittyy ennekuin vetää sen suurempia johtopäätöksiä... Itse tiedän, mitä kuluja siihen liittyy.

-> En ota siihenkään kantaa, mikä on parturien palkkojen suhde muusikon palkkoihin. Mulle riittää vieläkin, että saan ite sen mikä kuuluu.
By: MK
uruttaja
28.04.2008 10:30:09
Mä jaksan uskoa, että muusikot(soittajat) ovat just niitä jotka eivät pidä heille neuvotelluista oikeuksista kiinni. Otetaan mikä muu tahansa ammattiryhmä, niin ikävä kyllä pahimmat omaan pesään paskantajat löytyvät kyllä meistä.

Klasaripuolella tätä ongelmaa ei käsittääkseni ole ollenkaan, vaan siellä koesoittojen yms. kinkereiden jälkeen valitaan soittajat paikoilleen. Vai onko joku kuullut, että koesoitossa kahdeksanneksi tullut soittaisi indentetille, että hei, mä teen sen duunin 200 euroa pienemmällä liksalla.?
isojussi
28.04.2008 10:38:59
Uruttajalle plussaa!

Me oltiinkin - taas kerran - samalla asialla.

Noin juuri se menee.

Kiina on kiina MK, mutta koetas keksiä joku toinen ammattiryhmä SUOMESTA, jossa omaan pesään kakataan näin tuelta?

Oikea kysymys on: Miten moinen epäkohta saadaan korjattua?
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
Musiikkia korville
28.04.2008 10:40:41

Mä jaksan uskoa, että muusikot(soittajat) ovat just niitä jotka eivät pidä heille neuvotelluista oikeuksista kiinni. Otetaan mikä muu tahansa ammattiryhmä, niin ikävä kyllä pahimmat omaan pesään paskantajat löytyvät kyllä meistä.

Klasaripuolella tätä ongelmaa ei käsittääkseni ole ollenkaan, vaan siellä koesoittojen yms. kinkereiden jälkeen valitaan soittajat paikoilleen. Vai onko joku kuullut, että koesoitossa kahdeksanneksi tullut soittaisi indentetille, että hei, mä teen sen duunin 200 euroa pienemmällä liksalla.?

No, mä tartuin lähinnä tohon kiinalaiseen kivityömieheen, koska musta se esimerkki oli just ehkä niitä huonoimpia siks, että kaukoidän maissa on tilanne joka alalla takuulla huonompi kuin täällä.

Muusta asiaan liittyvästä en jaksa alkaa saivartelemaan, kun se on nähty näissä keskusteluissa niin moneen kertaan, että se ei johda mihinkään.
Musiikkia korville
28.04.2008 10:44:47

Uruttajalle plussaa!

Me oltiinkin - taas kerran - samalla asialla.

Noin juuri se menee.

Kiina on kiina MK, mutta koetas keksiä joku toinen ammattiryhmä SUOMESTA, jossa omaan pesään kakataan näin tuelta?

Kaipa mä sit joudun jotain runoilee... Mä en usko, että ammattipaavojen keskuudessa tuota ongelmaa on sen enempää kuin minkään muunkan alan. Kotikutoisia partureita, sähkömiehiä, remonttireiskoja, yms on joka puolella. Ottaako ne saman palkan kuin ammattilaiset?

Oikea kysymys on: Miten moinen epäkohta saadaan korjattua?

Oikea vastaus on: Ei mitenkään.
Kuten edellä mainitsin, niin nää keskustelut täällä junnaa samaa ympyrää aina. Vaikka kuinka olis alan edun mukaista, että hintoja nostettais, niin mitään asialle et voi tehdä. Aina löytyy naapuri, joka tekee keikan halvemmalla.
isojussi
28.04.2008 10:45:40
No, mä tartuin lähinnä tohon kiinalaiseen kivityömieheen, koska musta se esimerkki oli just ehkä niitä huonoimpia siks, että kaukoidän maissa on tilanne joka alalla takuulla huonompi kuin täällä...

Aaaaa - sä et muista, kun muutama vuosi sitten yks kivityöfirma tosta naapurikunnasta toi Kiinasta ukkoja duuniin, tarjos niille ylöspidon ja nimellisen palkan, joka oli kumminkin jees Kiinan palkkatasoon nähden.

Joku käräytti firman ja oikeusjuttu ynnä korvauksethan siitä sitten seurasi.
baron
28.04.2008 11:06:32 (muokattu 28.04.2008 11:08:22)

Vaikka kuinka olis alan edun mukaista, että hintoja nostettais, niin mitään asialle et voi tehdä. Aina löytyy naapuri, joka tekee keikan halvemmalla.

Ainakin mun tuttavapiirissä on jengiä, jotka perhejuhlia suunnitellessaan budjetoivat n euroa bändille ja jos se on epärealistisen pieni, jolla ei bändiä saa, niin juhlivat ilman bändiä, ostavat sitten viinaa vähän enemmän.
Jos ihminen eläessään järjestää yhdet synttärit ja yhdet häät, ei välttämättä ole realistista käsitystä bändien hinnoista.
isojussi
28.04.2008 11:31:00
...Jos ihminen eläessään järjestää yhdet synttärit ja yhdet häät, ei välttämättä ole realistista käsitystä bändien hinnoista.

Näinhän se juuri menee.

Laskevat korkeintaan omaa tuntipalkkaansa, suhteuttavat sen soittoaikaan ja sitten vielä meinaavat siitä hieman tinkiä.
baron
28.04.2008 12:05:13

Näinhän se juuri menee.

Laskevat korkeintaan omaa tuntipalkkaansa, suhteuttavat sen soittoaikaan ja sitten vielä meinaavat siitä hieman tinkiä.

Oonhan mä kertonut tän ennenkin, mutta ennen kuin vaihdoin salista stagelle, olin muutaman bändin bookannut ja kyllä ihmetellyt hintaa kun jätkät muutaman tunnin huvittelevat stagella ja aina menevät tauolle kun halusin tanssia.

Vasta kun vaihdoin toiselle puolelle, tajusin mitä siihen liksaan sisältyy. Mä luulen että monilla on sama käsitys kuin mulla oli.
Qsine
28.04.2008 13:08:58

Nuo tuntipalkkojen laskija -tilaajat edustavat sitä "maalaisjärkeä" huonoimmillaan. Ei siinä auta kuin kerta toisensa jälkeen selittää, että ennen keikkailua on ollut monen monta vuotta kestävä opetteluvaihe, jonka pers'nettoa olisi myös hyvä saada peittoon.

Matkoista sun muista kuluista puhumattakaan. No, melkein aina ymmärtävät, mistä kaikesta liksa koostuu. Tai tarvittaessa saa koostumaan!
"Aurinkovoide ja kengurupallo eivät sovi yhteen. Jos aiot voidella itsesi, älä tartu kengurupalloon!"
baron
28.04.2008 13:26:05

Matkoista sun muista kuluista puhumattakaan. No, melkein aina ymmärtävät, mistä kaikesta liksa koostuu. Tai tarvittaessa saa koostumaan!

Eikä ne työkalutkaan ihan ilmaisia ole.
Ukko
28.04.2008 16:14:23

Eikä ne työkalutkaan ihan ilmaisia ole.

Halvallahan sitä on päässyt tänä vuonna kun ei ole vielä mennyt tuhattakaan euroa soittokamoihin. Tiedä sitten loppuvuodesta :(
Otetaas taas.
funkylord
28.04.2008 21:31:58

Halvallahan sitä on päässyt tänä vuonna kun ei ole vielä mennyt tuhattakaan euroa soittokamoihin. Tiedä sitten loppuvuodesta :(

Puhaltajalla on tässäkin hieman onnea. Tosin puupuhaltajalla vähemmän, mutta ei tartte ostella jokasen trendin mukaan soittimia, eikä kerke syntymään semmosta kamahulluutta.

Puupuhaltajat joutuu ostamaan päreitä, mutta eipä niihinkään niin älyttömästi mene, jos pystyy soittaan kuukauden ja päre.
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
IJarro
28.04.2008 23:01:09
Puhaltajalla on tässäkin hieman onnea. Tosin puupuhaltajalla vähemmän, mutta ei tartte ostella jokasen trendin mukaan soittimia, eikä kerke syntymään semmosta kamahulluutta.

Alotuspanos on silti usein kovempi. Humppaan taittuvat bassokamat saa komeesti parilla tonnilla, mut meeppä laineelta kysymään 2000€ tuubia, ni ne kysyy, et tuleeko ala-asteikäselle vai kannattaako sittenki panostaa pari donaa lisää.

Ikuinen kamojen päivittely ja GAS-ilmiö puuttu kyllä blosareilta, mut ei tääkään mitään ilmasta oo. Ja sitä paitti ne humppaan ostetut bassokamat tienaa ittensä aika äkkiä takasin, kun taas klasaritorvistilla voi mennä pitkäkin tovi ennenku hommasta alkaa tienata yhtikään mitään...
Let's do some living after we die...
Martso
28.04.2008 23:02:49
Alotuspanos on silti usein kovempi. Humppaan taittuvat bassokamat saa komeesti parilla tonnilla, mut meeppä laineelta kysymään 2000€ tuubia, ni ne kysyy, et tuleeko ala-asteikäselle vai kannattaako sittenki panostaa pari donaa lisää.

Ikuinen kamojen päivittely ja GAS-ilmiö puuttu kyllä blosareilta, mut ei tääkään mitään ilmasta oo. Ja sitä paitti ne humppaan ostetut bassokamat tienaa ittensä aika äkkiä takasin, kun taas klasaritorvistilla voi mennä pitkäkin tovi ennenku hommasta alkaa tienata yhtikään mitään...

Trumpan olen ostanu vuonna -98 ja nyt on menossa jo toinen suukappale -93 jälkeen. :)
IJarro
28.04.2008 23:05:21
Trumpan olen ostanu vuonna -98 ja nyt on menossa jo toinen suukappale -93 jälkeen. :)

Nojoo. Trumpetistit ehkä pääsee kyl halvimmalla. Eikä tarvii edes lehtiä ostella eikä tyynyjä vaihdella. Venttiilit huoltaa ja sillee, ni toimii ja kauan.
Let's do some living after we die...
B@sshole
03.05.2008 08:28:12 (muokattu 03.05.2008 08:31:09)
Joskus saatu hääkeikasta 3000€ kouraan,mutta ne on harvinaisempia vetoja. Joskus on bestman jättänyt maksamattakin.

Ohjelmatoimiston kautta nyt rahat tulee varmasti. Jotain hyötyä niistäkin :-)
Ukko
03.05.2008 13:32:15

Tästä.............
Otetaas taas.
Ukko
03.05.2008 13:32:40

.....ihan kohta..............
Otetaas taas.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)