Aihe: Mistä laulutunteja?
1
eepu79
01.01.2005 21:20:41
Olisin kiinnostunut laulutunneista monen vuoden tauon jälkeen. Olen aina laulanut harrastelijamielessä, en bändeissä tms.Tietääkö kukaan, mistä tällaisen musiikin teoriapuolesta hyvin vähän tietävän laululinnun kannattaisi etsiä laulunopetusta?Asun Turussa.Onko kenelläkään kokemuksia hyvistä laulunopettajsta täällä?
jonskuliini
02.01.2005 19:27:13

Mulla tota ei ole kokemusta sielläpäin miten on, mutta tiedänpähän ihan kokemuksesta että JOS oot peruskoulussa tai lukiossa tai missä vain kouluopetuksessa niin musiikin opettaja koulussa on sellainen henkilö jonka täytyisi tälläiset asiat tietää.Lisäksi JOS olet jo peruskoulun käyny ja oot missäpäin maailmaa tahansa niin noi kansalaisopistot myös järjestää joitain...Kysele, mun on vähän vaikia neuvoo ku itte en asu sielläpäin.Toivottavasti oli jotain apua:)
...Kaikkiin ihmisten ongelmiin on olemassa ratkaisu; nopea, hyvältä kuulostava ja TÄYSIN väärä.
tiina62
03.01.2005 12:31:37
Kaupunkien työväen opistot ja kansalaisopistot järjestävät laulukursseja. Niihin vain on usein vaikeaa päästä. Halukkaita on niin paljon. Turussa on tietääkseni myös konservatorio. Sinne voi soittaa ja kysyä mahdollisia opettajia sitä kautta. Niin ja ammattikorkeaopiskelijat tarvitsevat ns. pediopiskelijoita omaan opettamiseen opiskelussaan. Kevyen musiikin puolelta tulee mieleen, että ohjelmatoimistosta voisit kysyä, josko he tietäisivät mahdollisia laulunopettajia. Toivotan onnea laulun opiskeluusi!
eepu79
04.01.2005 19:04:14
Kiitos vastauksista!Ai ohjelmatoimistoista?Mitäs sellasia tääl Turkkuses päin olis?Ja mistä löytää yksityisiä laulunopettajia, jos ei halua konservatorion kautta?
tiina62
04.01.2005 21:11:35
Kiitos vastauksista!Ai ohjelmatoimistoista?Mitäs sellasia tääl Turkkuses päin olis?Ja mistä löytää yksityisiä laulunopettajia, jos ei halua konservatorion kautta?

PU-HE-LIN-LUET-TE-LO tai IN-TER-NET! Lycka till!
tanjuli
05.01.2005 16:37:35 (muokattu 05.01.2005 16:38:36)
Ja mistä löytää yksityisiä laulunopettajia, jos ei halua konservatorion kautta?

konservatorion kautta? tarkoittanet varmaan että jos et halua mennä mihinkään oppilaitokseen - vai et vaan halua konservatoriolaista opettajaksi?

vaikka paperilappu kaupan tai jonkun monitoimitalon, semmosen paikan seinälle missä käy sellaisia tyyppejä miltä haluaisit tunteja. tai vaikka ilmoitus paikallislehteen.
[i hear voices but at least they're on tune]
hannakatriina
07.01.2005 12:09:25

Edellisten kommenttien lisäksi: yleensä AMK:n laulun(ope)opiskelijat tarvitsevat myös yksityisoppilaita ansaitakseen rahaa ;) Että laitapa ”laulunopetusta halutaan”-lappua vaikka konservatorion seinään... Turkua en tunne, mutta kysele laulunopettajista myös paikkakunnan muusikoilta jos heitä tunnet, tai musiikinopettajilta niinkuin joku jo kirjoittikin. Yleensä musiikkipiirit tuppaavat olemaan aika pienet, ja porukka ainakin tietää toisensa, ellei henk.koht.tunne.

Vinkki kaikille laulutuntien ottamista harkitseville:

Ennenkuin aloittaa laulutunnit, kannattaa tosiaan miettiä, että mitä haluaa. Onko tavoitteena oopperakuoroon pääsy, tangomarkkinat, suomi-iskelmäkaraoke vai uskottava rock-soundi bändin solistina? Itse lauloin muutaman vuoden klassista ja aika pitkään meni sen jälkeen siihen, että pääsin irti klassisen laulun fraseerauksesta, tekniikasta ja muusta sellaisesta, mikä ei juurikaan auta kevyen musan laulamisessa, päinvastoin. Oman luonnollisen ääneni olen löytänyt vasta nyt, kun sain erittäin pätevän popjazz-laulunopettajan. Kyllä irtoo jo rock ja kaikenmaailman kähinät ym. soundit, rennosti ja luonnollisesti!

Kaikille laulutyyleille on aikansa ja paikkansa. Varoituksen sanana vain, että jos aikoo laulaa kevyttä musaa, niin ei kannata välttämättä mennä klassisen laulun opettajalle tai esim. kuoroihin, joissa usein käytetään klassista äänenmuodostusta. Asia erikseen sitten jos taidemusassa käytettävä äänentuottotapa kiinnostaa, ja kyllähän sellaistakin varsinkin heviosastolla kuulee... Sellaisia opettajia, jotka hanskaa hyvin sekä klassisen että kevyen on vaan todella harvassa. Huono opettaja voi tehdä hallaa äänelle sen sijaan, että oppilaasta tulisi hyvä laulaja.

Ellei heti löydy sopivaa laulunopettajaa, niin sekin kannattaa muistaa, että kuuntelemalla ja matkimalla oppii hyvin paljon, samoin omalla äänellään leikkimällä ja kokeilemalla.
hoffe
12.01.2005 20:36:31
kuuntelemalla ja matkimalla oppii hyvin paljon, samoin omalla äänellään leikkimällä ja kokeilemalla.

Tämä on erittäin hyvä lähtökeino alotteleville laulajille. Varsinkin niille, jotka eivät mielestään osaa laulaa 'hyvin' tai lainkaan, niin etsii sellaisen laulajan, jota pystyy matkimaan helposti. Tässä on kuitenkin väärinoppimisen vaara.
"Musta on paras väri, kunnes löytyy jotain tummempaa."
insight
13.01.2005 14:51:18
Joo olen ihan samaa mieltä kuin kaksi edellistä kirjoittajaa, eli matkimalla oppii tai voi ainakin oppia paljon, mutta silloin kuitenkin tulee muistaa luonnollisuus ja oma luontainen tapa muodostaa ääntä.
inspiroi.net
29.04.2008 16:12:08

Oon kuullu kavereilta hyvää palautetta http://www.poprockjazz.com - musiikkiopistosta.
Niillä on laulutunteja turussa.
http://inspiroi.net/
Mare552
03.05.2008 08:53:37
Ennenkuin aloittaa laulutunnit, kannattaa tosiaan miettiä, että mitä haluaa. Onko tavoitteena oopperakuoroon pääsy, tangomarkkinat, suomi-iskelmäkaraoke vai
Kaikille laulutyyleille on aikansa ja paikkansa. Varoituksen sanana vain, että jos aikoo laulaa kevyttä musaa, niin ei kannata välttämättä mennä klassisen laulun opettajalle tai esim. kuoroihin, joissa usein käytetään klassista äänenmuodostusta. Asia erikseen sitten jos taidemusassa käytettävä äänentuottotapa kiinnostaa, ja kyllähän sellaistakin varsinkin heviosastolla kuulee... Sellaisia opettajia, jotka hanskaa hyvin sekä klassisen että kevyen on vaan todella harvassa. Huono opettaja voi tehdä hallaa äänelle sen sijaan, että oppilaasta tulisi hyvä laulaja.

Ellei heti löydy sopivaa laulunopettajaa, niin sekin kannattaa muistaa, että kuuntelemalla ja matkimalla oppii hyvin paljon, samoin omalla äänellään leikkimällä ja kokeilemalla.

Noo ite käyn klassisen perustyylin laulutunneilla. Olen mielissäni että olen päässyt eroon matkimisesta. Alkuun lauloin kaikki kappaleet kyseistä artistia imitoiden.
Nyt laulan puhtaasti omalla äänelläni, joka alkaa pikku hiljaa kuoriutua esiin.

Nyt ihan viime aikoina on alkanut tuntumaan, että karaokessakin voi irroitella, kun äänellään voi leikkiä enemmän.

Eli kyllä tunneilla on hyvin suuri painoarvo myös tulkinnalla, eikä niin kuten alkuun luulin, että klassinen on jäykkää monotoomista mylvintää.

Kai tämänkin koulukunnan opettajia on joka lähtöön. Oma opettajani on "klasari laulaja" joka opettaa kaikkea musiikkia.
Eli kai lähinnä perustekniikka on klassinen. Minun mielestä hyväksi havaittu tekniikka, joka itselleni sopii.

Toiselle voi voi toki olla joku muu se hyvä juttu, en tiedä siitä taas mitään.

Itse kun olen astmainen ja selkävaivainen, niin luulen että klassisen tyylin perusasiat tukee kropan käyttöä, samoin kuin myös ohjattu selkäjumppa.
Joo, nämä kaksi asiaa mielestäni korreloivat toisiaan.

Vaikka etupäässä laulankin kevyttä musiikkia, ei ole poissuljettu, josko joskus haluan laulaa myös jotain "Hynnistä" vaikka.
Noita desibelejä kun irtoaa kai aika kevyesti turpean puoleisesta olemuksestani... :)

Kuoro ois joskus kanssa kiva. Ei poissuljettu.

Itse luulen, että kun äänessä perusvalmiudet on kunnossa, sillä voi leikkiä ja sitä voi venytellä moneen suuntaan. En pidä kiirettä instrumenttini rakentamisella, olen aika laiska itsekseen harjoittelemaan, mutta esim. autossa tulee laulettua lähes koko ajan, huomioden ryhti ja "tuki".
Varmaan lordoosin runtelemalle selälle hyvä sekin.

Joku kyllä sanoi, että autossa laulaminen ei ole hyvästä, mm. koska auton melu rasittaa äänihuulia???
Mitä tästä ootte mieltä?
Ai tähänks riville?
tanjuli
03.05.2008 12:05:15
Joku kyllä sanoi, että autossa laulaminen ei ole hyvästä, mm. koska auton melu rasittaa äänihuulia???
Mitä tästä ootte mieltä?

Tästä oli joku aika sitten ihan oma ketjunsakin.

Ei se auton meteli suoranaisesti rasita, mutta auton taustametelissä ei kuule ääntään samalla tavalla kuin normaalisti, joten helposti tulee huudettua vähän vähemmän terveellä tekniikalla joten ääni rasittuu siitä. Eikä se autojen koneellinen ilmastointikaan ole mitenkään optimaalinen olosuhde laulaa.
Makkari
11.05.2008 19:02:04 (muokattu 11.05.2008 19:02:48)
Taisi olla mun itseni aloittama ketju.... :)

Asia vaan kiinnostaa vieläkin, eikä ole ihan selvä. Kai on sitten ihan hyvä kuitenkin sielläkin laulaa. Parempi kuin olla hiljaa.

Tuo on totta että ääntään ei ainakaan mölyävässä autossani kuule täydellisesti, joten siihen pitää keskittyä paremmin.

Mitä jos keskittyisit siihen ajamiseen? Mua ei huvittais jäädä rattihoilottajan yliajamaksi.
Mare552
15.05.2008 11:23:29
Mitä jos keskittyisit siihen ajamiseen? Mua ei huvittais jäädä rattihoilottajan yliajamaksi.

Varo sellasia valkoisia Nissan Vaneteja joita ajaa suu ammollaan oleva partainen ukko.

Vielä ei ole kopsahtanut, mutta ajan kysymys tietenkin.

No ei pitäisi paljoa vaarantaa liikennettä, kyllähän sitä puhutaan kännykkäänkin korvaluurilla ja laillisesti.

Koska on vaikea syödä purkkaa ja kävellä samaan aikaan, niin lopetan hoilaamisen aina kun tulee vähänkin liikennetilanne.

Vain suorilla hoilaan, koska se on niin hyvää aikaa jota voi hyödyntää.

Mutta hyvä ja asiallinen varoitus kyllä.
Ai tähänks riville?
tanjuli
15.05.2008 13:20:19
Ja palataanpa asiaan.

Kesällä on mahdollista saada laulutunteja myös täältä: http://www.rockopisto.fi/kesaleirit/
Ilmoittautumiset käynnissä 23.5. saakka.
Mare552
15.05.2008 16:31:45
Ja palataanpa asiaan.

Kesällä on mahdollista saada laulutunteja myös täältä: http://www.rockopisto.fi/kesaleirit/
Ilmoittautumiset käynnissä 23.5. saakka.

Annoit hyvän linkin. Kiitos

Laulunopettaja kyllä jo on ja opiskelu tuntuu minulle sopivalta, että näin on oikein harjoitella ja opiskella.
Eli en tähtää kyllä pelkkään rokkiin, vaan saamaan hyvän monipuolisen pohjan kaikelle mahdolliselle äänenkäytölle.

Mutta heti soitin numeroon ja aion hakea oppiin. Mulla oli tuo Wanted jossa hain soittokavereita, mutta eipä tärpännyt. Pitäis kai ajaa parta tai poistaa kuva ja valehdella että oon hyvä soittaja.

Se vaan kun tunti tuolla kestää 45 minuuttia, sehän menee kun kaivaa kitaran esiin ja virittää sen.....
Tämmönen hämäläinen...

Joskus harvoin kun kaverin kanssa pääsen soittelemaan, tunnit vilistää joutuisasti ja sormet on verillä.

Tuota rytmioppia eniten ajattelen, se ois tärkeetä että laulukin sujuisi paremmin.

Mutta toki kiva jos tuota kautta pääsisi myös soittamaan.
Ja laulamaan vaikka rokkia.
Ai tähänks riville?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)